|
||||
|
||||
ההכללה. אם כל האנשים ינהגו מצפונית נקבל ממשלה שמתאימה למצפון הקולקטיבי (אני מקוה שאף אחד לא הולך לתקוף אותי על המושג הזה. אם כן, אני מיד נסוג ומודיע שאין לי מושג מה הוא אומר). אם כל האנשים יצביעו טקטית נקבל משהו הרבה פחות מייצג ממנו כי הוא מבוסס על שיקולים מסדר שני-שלישי-רביעי (אני מגיב למה שאני חושב שאתה תצביע בהתחשב בכך שאתה עושה אותו חישוב לגבי, ע''ע הנסיכה הקסומה). אני בטוח שמדעני המדינה יכולים להרחיב כאן ולספר, למשל, אם נוצר שיווי משקל מעניין ומה הקשר שלו לזה שהיה נוצר בבחירה שכינית ''מצפונית''. שימות מי שהמציא את הבלוגים וגנב לנו את האקס צ'יף. |
|
||||
|
||||
נקודה טובה. אבל יש כאן משחק מעניין. נניח שיש "ערך מדיני" כלשהו שחשוב לי - למשל, פינוי התנחלויות. ואני פועל לקדם את הערך הזה במגוון אמצעים, אבל גם מטיל על עצמי מגבלות מתוך ערכים אחרים. ייתכן שאני אחשוב שראוי לציית לחוק (מטעמים מוסריים ולא רק מתוך פחד מעונש); אם אני מדרג את הערך הזה פחות מאת הערך המדיני, אז ראוי מוסרית שאפעל למען הערך המדיני גם תוך הפרת החוק. אם אני מדרג אותם הפוך, ראוי שאפעל רק במסגרת החוק. עכשיו נבחן ערך שלישי, הערך הדמוקרטי של קבלת החלטת רוב האזרחים במדינה, ונניח שרוב האזרחים נגד פינוי התנחלויות. נראית לי אפשרות סבירה שמישהו מדרג את הערך הזה מתחת הערך המדיני (גם אם הוא דירג את ערך הציות לחוק מעל הערך המדיני). במצב כזה, הוא חייב מצפונית(!) להצביע הצבעה טקטית, אם באמת המצב הטקטי קורא לכך. בעצם, איש כזה יענה לך "נכון, אבל ממשלה שמתאימה למצפון הקולקטיבי לא מתאימה למצפון שלי". עכשיו אפשר לשאול מה הערך שראוי לאדם לתת לדעת הרוב, כשהרוב חושב אחרת ממנו (במלים אחרות, האם אפשר לטעון שהאיש מהפסקה הקודמת הוא אנטי-דמוקרט, או סתם לא-מוסרי). דעה פופולרית היא שהדמוקרטיה אינה ערך נעלה כשלעצמו, אלא רק סט חוקי משחק טוב יותר ממתחריו לניהול חיים משותפים. ואם כך, כל עוד אתה מציית לחוקי המשחק, לקבלת דעת הרוב לא צריך להיות ערך רב. |
|
||||
|
||||
מלא שאלות אצלך ושאלות טובות. אני יוצא מהתפיסה שהדמוקרטיה היא גם שיטה מוסרית יותר מהאחרות. אחת מההגדרות המקובלות עלי של כללי המישחק הדמוקרטיים: שלטון הרוב תוך כבוד זכויות המיעוט. על פי הגדרה זו עניין ההתנחלויות איננו בתחום המדיני אלא המוסרי ואפילו בהתנהלות הדמוקרטית. אם על פי תפיסתי, התנהלות דמוקרטית איננה תופסת רק לאזרחים אלא לתושבים שגרים תחת שלטון המדינה, אז עניין ההתנחלויות אינו ניתן להכרעה דמוקרטית של רוב ומיעוט בין האזרחים. הדעה הפופולרית שאתה מביא בשורות האחרונות היא נכונה בתנאי שתוסיף לה סייג: החיים המשותפים כוללים את האנשים שגרים באותה מדינה. בודאי שאינך יכול להתייחס לאנשים שגרים תחת שלטון המדינה שלך כבר למעלה מ-40 שנה ולהוציא אותם מחוץ לסט של חוקי המשחק של החיים המשותפים. אתה יכול לעשות את זה אבל אל תתימר לקרוא לעצמך דמוקרטיה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |