|
||||
|
||||
זה ממש לא מובן מאליו. גם המורה לתנ"ך וגם המורה לאנגלית היו פעם תלמידים, ועמדו בבחינות הבגרות - הן באנגלית והן בתנ"ך. מכאן שהן המורה לתנ"ך והן המורה לאנגלית הם בעלי הידע הנדרש מתלמידיהם - כל אחד במקצוע אותו מלמד רעהו. האם ידע זה מספיק כדי ללמד את המקצוע? אני לא בטוח1. אבל אם הוא מספיק, אז הוא מספיק הן למורה לתנ"ך2 והן למורה לאנגלית. למען האמת אני סבור שהשליטה של מי שאינו מורה לאנגלית באנגלית, גבוהה מהשליטה של מי שאינו מורה לתנ"ך בתנ"ך. __ 1 למען האמת אני די בטוח שלא. 2 המייצג. אני לא מדבר על חריגות אנקדוטליות לכאן ולכאן. |
|
||||
|
||||
בצ'כיה1 למדו רוסית כשפה שניה עד 1989. ב-1989, לאחר המהפכה, עברו לאנגלית. אך מנין להם מורים לאנגלית? האמת, הגיע גל לא קטן של אמריקאים שבאו לגור בצ'כיה, אך הם לא היו בכמות מספיקה לכל בתי הספר בצ'כיה, וגם לא כולם בהכרח היו מורים טובים, גם אם דיברו אמריקאית כשפת אם. אי לכך ובהתאם לזאת, לקחו את המורים לרוסית, שמקצועם הפך באחת מנחוץ-ביותר למיותר-כמעט-בעליל, והעבירו להם קורסים מזורזים באנגלית. המורים הללו, בעלי כוונות טובות ככל שהיו (והיו, כי אם לא יעברו ללמד אנגלית, הם יאבדו את משלח ידם2) היו לעיתים שיעור אחד מתקדמים יותר מתלמידיהם. פגשתי אנשים שלמדו ככה, ואנשים שהיו כבר בני נוער כשהתחילו ללמוד אנגלית במקום רוסית ע"י מורים לרוסית. האנגלית שלהם לא היתה משהו. 1 ואם כבר כתבתי זאת פעם - התנצלות לקוראים שזוכרים זאת. כי אני לא. 2 עכשיו, כשאני חושבת על זה, הם היו יכולים לעבור ללמד ספרות או היסטוריה או מקצועות אחרים. אבל מן הסתם כבר היו מספיק מורים למקצועות האלה. אחד היתרונות של כלכלה מתוכננת מלמעלה הוא שאם למעלה לא יושבים מטומטמים, יש לך בדיוק את מספר האנשים הנחוץ בכל מקצוע ומקצוע. ללא עודף וללא מחסור3. 3 ההשכלה הגבוהה שלהם עד היום מתנהלת ככה. בבית הספר הגבוה לאמנויות יפות, או איך שלא קוראים לו - המקבילה הפראגית לאקדמיה לאמנות - לומדים, גם היום (אוקי. ב-2004. לא נראה לי שהשתנה בהרבה מאז) משהו כמו 12 סטודנטים. בכל הפקולטות. ארכיטקטורה ועיצוב קרמי ועיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי וצילום? 12. בשיעור יושבים גג 3 תלמידים. ויש להם את כל האמצעים שהיו יכולים לשמש מחלקה של 40 סטודנטים. אבל לומדים 3. כי כמה מעצבים תעשייתיים חדשים התעשיה כבר צריכה?4 4 לי אישית זה נראה בזבוז, כי אם יש משאבים ל-40 סטודנטים, למה לא לנצל אותם. שיחפשו אחר כך איך להתפרנס עם זה. שיהיו צלמי חתונות עם הכשרה של אקדמיה. |
|
||||
|
||||
תגובה 476921 |
|
||||
|
||||
יפה. אבל עכשיו סיפרתי את זה בצורה מקיפה יותר. שלא תגידו שאני חוזרת על אותם סיפורים באותן מילים *ממש*. |
|
||||
|
||||
לגבי השליטה - לא מספיק בשביל ללמד. לי אישית1 נראה שהמורה לאנגלית תוכל לקרוא את החומר בתנ"ך, לרענן את זכרונה, ולהעבירו. אבל המורה לתנ"ך לא תוכל לעשות זאת לגבי אנגלית, גם אם כל מה שהיא צריכה זה ללמד פרזנט פרוגרסיב ופרזנט סימפל. 1 אולי בגלל שאני חושבת שאני יכולה ללמד תנ"ך - אבל לא ללמד אנגלית, אפילו שאני יודעת להבין ולדבר ולקרוא אנגלית ושיבינו אותי אנשים שאינם דוברי אנגלית מבית (דוברי אנגלית מבית מתקשים משום מה). |
|
||||
|
||||
אבל מה אם חלק מהמורות לאנגלית הן אמריקאיות במקור ולא למדו תנ"ך כלל? |
|
||||
|
||||
אז הן היו אמורות ללמוד בבית ספר יהודי וללמוד *בו* תנ"ך, לפחות ברמה שמספיקה לכשלון בחידון התנ"ך. ואם הן לא למדו בבית ספר יהודי, אז הן היו אמורות לקרוא מעט תנ"ך כחלק מהתהליך שגרם להן לפתע פתאום להזדהות עם העם העברי היושב בציון ולעלות לארץ. |
|
||||
|
||||
לא כל היהודים האמריקאים לומדים בבתי ספר יהודיים. |
|
||||
|
||||
ראה השורה השניה. |
|
||||
|
||||
אז אל תשתכנע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |