בתשובה להעלמה עפרונית, 24/05/08 10:42
478825
לוודי אלן יש כמה סרטים טובים אבל קשה להגיד שהוא מצחיק. סיינפלד שייך לקטוגריית הoverrated : סיטקום בינוני ועשוי רע (במכוון) שכל סיטקום בריטי בינוני יותר טוב ממנו וגם כמה סיטקומים אמריקאים (כמו המופע של מרי טיילור מור).

לגבי זה שלכל קומיקאי יש מי שיצחק ממנו, אני נזכר במה שכתב פעם נחמן אינגבר על סרט של לואי דה-פינס:"מי שזה מצחיק אותו, מגיע לו".
אז? 478830
אז? 478831
אז זה אומר שגם להומור יש רמות שונות וגם כאן יש מה לחפש את מה שטוב. (לדוגמא, ההומור הבריטי מתעלה בהרבה על זה של היידעלך מניו-יורק.)
אז? 478833
אני מניחה שאתה מבין, כמובן, שההגדרה "מה שטוב" היא יחסית, נכון? יחסית לעומת, נאמר, הטון המתנשא של הכתיבה שלך שהוא די מוחלט.
478851
אהבתי את העידון והתיחכום שלך ואת זה שאתה מוכן לומר את דבריך בניגוד לזרם הקונפורמיסטי הפושה. כל חי והמשך להיות כן ואמיץ ובכך להראות שלאליטיזם יש גם פן רע.
478880
כה לחי
478890
חוש הומור (כמו מצפון או טעם טוב) זה מה שיש לי ואין לאחרים.
478916
אני מקווה שלא תגררו אותי למשפטי נרנברג על מה שאכתוב עכשיו, אבל וודי אלן (ממש כמו פרויד ומרקס, שלא לדבר על נועם חומסקי), הם סיבה נהדרת להצטרף (כבר היום!) לחולצות השחורות או החומות.

או לפחות להבין שסנדרסון הוא הגרסה המוכשרת יותר של וודי אלן, כי סנדרסון לא הופך את עליבותו לאידיאולוגיה (בטח לא לתעמולה פלסטינית עלובה) אלא פשוט עושה ממנה צחוק גדול!

וגם אני מתגעגע לעוד ועוד הומור בריטי בטלוויזיה שלנו!

יודעים מה טוב בהומור הבריטי במיטבו (עד ימי מונטי פייטון)? שהוא יצירה של משכילים.

באיזו ארץ אחרת אפשר לצפות למערכון כמו "משחק הגמר של הפילוסופים, יוון נגד גרמניה"?...
או "מבצע תרומות איברים" (האלה שבאים אליך לקחת ממך את הכבד, כי התחייבת לתרום-אם כי רק לאחר המוות, וה"מתרימים" מסבירים לך את אפסות האדם לעומת הבריאה...)
בשם האנטילופה 478935
אתה באמת צריך סיבה כדי להצטרף לחולצות החומות, או השחורות?
בשם האנטילופה 478940
כבר מצאתי את הסיבה היחידה שאולי-חס וחלילה-תקרב אותי אליהם (כי בגדול, אני עדיין נגד סריפת ספרים והתעללות ביצירות אמנות בכלל):

הכשרון המוסיקלי שלהם (הפעם היחידה בה האדומים שרו יפה יותר מהחומים והשחורים היתה במלחמת ספרד. בהחלט אין מה להשוות את "איי, כרמלה!" ל"CARA AL SOL (ההמנון של פראנקו). ותאמיני לי שבתור הסטוריון צבאי, האזנתי לכל ההמנונים של כל הצבאות...
דברים יפים אינם אמת 478942
''הפעם היחידה בה האדומים שרו יפה יותר מהחומים והשחורים''
דברים יפים אינם אמת 478944
כן, בהחלט יפה יותר, כי למזלם, רוב המשוררים הגדולים והזמרים הגדולים היו בעדגם. ולמרות השירים היפים, ואפילו למרות העונש הבלתי נסבל ששמו חוזליטו, טוב שהאדומים הפסידו אז...
דברים יפים אינם אמת 478948
טיעון מוצלח.
סכרת את פי.
דברים יפים אינם אמת 479003
ושכחתי להוסיף- למרות מה שקרה ללורקה, בונואל וקאזאלס...
בשם האנטילופה 478947
איזה שירים יש לחומים והשחורים?

אני מכיר זמר קו-קלוס-קלאני אחד עם לחנים מאוד קליטים וטקסטים מאוד מזעזעים.
בשם האנטילופה 478963
היכנס לאתר ilduce.net
פתח את לשונית MP3 . זה מדור ההמנונים של החולצות השחורות. הם התכוננו לא למלחמה, אלא לאופרה-כראוי לאיטלקים... (גם המילים שלהם רחוקות מלזעזע..."יפהפיה שחורה/בואי ואלביש אותך חולצה שחורה/ ואעשה אותך ליפהפיה רומאית..")

וגם, לאתר CANCIONERO DE JUVENTUD
(שירי החולצות הכחולות-לא השומר הצעיר, אלא פרנסיקו פראנקו)
בשם האנטילופה 478964
מצאתי שם גישה לתמלילים בלבד.
479098
ונא לא לשכוח שדה=פינס הצלךיח השתרבב גם לקלאסיקה צרפתית וכלל עולמית כמו "הקמצן" של מולייר, ופעם אחת אפילו שמעתי הקלטה שלו קורא את משלי לה-פונטיין.

הישגו כמצחיקן גדול במיוחד לאור העובדה שהוא ממוצא פורטוגלי, והעם הזה ידוע דווקא באופי הקודר שלו ( ע"ע סזאריה אבורה)
479101
סזאריה אבורה היא זמרת ילידת איי קאבו ורדה המערביים לאפריקה, שנכבשו ע"י פורטוגל במאה ה-‏15 וקיבלו את עצמאותם רק ב-‏1975. כמו תושבים רבים של האיים, אבורה כהת העור היא כנראה מצאצאי העבדים האפריקנים שהובאו לשם למטרת מכירתם הלאה, לארצות המערב. רוב שיריה מושרים בשפה הקריאולית וחלקם בפורטוגזית, ורבים מהם עוסקים בעבדות, בגלות ובהגירה, שהן חלק מרכזי בהיסטוריה הטראגית של ילידי איים אלה. מכאן הקדרות שבשירתה.
479193
אני לא יודע מה היה צבע עורה של עמליה רודריגז, למשל, וגם רוב השירים שלה, הפורטוגליים למהדרין, לא עליזים בכלל.

ובכלל-אלו אתה חיית בארץ שמה שיש בה זה בעיקר מבט לאוקיינוס האטלנטי-לא היית סובל מהתקפי דכדוך פיוטי?
479225
אזכור צבע עורה של סזאריה אבורה לא בא לפתוח דיון בצבעי עור אלא לרמוז לך שהיא איננה בת לעם הפורטוגזי, כפי שכתבת בטעות בתגובה 479098, אלא צאצאית עבדים אפריקנים באיי קאבו ורדה.

אגב, אם אתה כבר מדבר על עמליה רודריגז ועל מה שנראה לך כקדרות פורטוגזית אופיינית - ישנן מספר סברות לגבי מקורם של הפאדוס המלנכוליים, ואחת מהן היא כי הפאדוס הם שריד פולקלורי שהותירו אחריהם דווקא המורים. הפאדוס הם אמנם מייצג תרבותי מרכזי של התרבות הפורטוגזית, אך אינם החלק היחיד בתרבות זו. ככל שמתרחקים מן המרכזים התיירותיים הטיפוסיים אל האזורים הכפריים והעיירות הקטנות, ניתן למצוא שמחת חיים, ריקודים, שירה פחות מלנכולית והרבה חגיגות עממיות דתיות וחקלאיות וקרנבלים עם משחקים ותחפושות.
479652
אז לפי ההגיון שלך, הפלמנקו איננה מוסיקה ספרדית, אלא ערבית וצוענית, בגלל מקורותיה?
וההורה איננו ריקוד ישראלי, אלא בלקני?
כן 479656
כשאני רואה הורה, ושומע ''לבלבו אגס וגם תפוח'' או ''שכשנבוא''
אני חושב על רב-תרבותיות, היתרון היחידי של העם הישראלי
על שכניו.
את נמל ת-א בנו הסלוניקאים ולא הישראלים.
כן 479664
סלוניקאים שקראו לעצמם ''י ודים, וזהו''. לא ''יהודים-יוונים'', לא ''יהודים-תורכים'', אלא ''יהודים, וזהו''.

נכון, במנגינות אנחנו די חלשים. לפחות פעם השתדלנו לברור היטב ממני אנחנו מאמצים שירי עם, והקפדנו שהגרסה העברית תהיה קשורה בקשר רופף ככל האפשר לתמליל המקורי, שלעתים קרובות מדי הוא משעמם למדיי.
479659
לא, לפי הגיון שלי, אם הבאת את סזאריה אבורה כדוגמה לבת לארץ פורטוגל, היה נחמד לתקן אותך ולבשר לך שהיא בת לאיי קאבו ורדה.

לא ברור לי איך הגעת מזה לפלמנקו ולהורה, אבל אם כבר הבאת אותנו עד הלום: זהו סוד גלוי וידוע שההורה היא ריקוד עם רומני שהובא ארצה ע"י העליות ממזרח אירופה ואומץ בחום ע"י התרבותניקים הישראלים, ויהי לריקוד עם ישראלי. השירים הכי-הכי ישראליים שלצליליהם נרקדה ההורה הם שירי עם רומניים, מזרח אירופאיים ובלקניים שהולבשו לבוש עברי. בכל התרבויות העממיות ובכל פולקלור ישנן השפעות הדדיות, גם זה איננו סוד וישראל אינה יוצאת מן הכלל זה, ולפי ההגיון שלי אין טעם לטאטא מתחת לשטיח סודות גלויים וידועים.

אז לפי ההגיון שלך, אם תקצוץ להורה את הביצים ותצמיד לה אלקטרודות מתחת לציפרניים, היא תכרע מיד על ברכיה ותתחיל לצרוח בקולי קולות: "אני ישראלית! נולדתי בשנת 2000 ברמת אביב ג' וינקתי חומוס משדי אימי!". טוב לדעת, זהו הגיון מעניין מאוד, בלי כל ספק. הגיון-אן-חוקן.
479677
אם אתה כבר יודע מה מקור ההורה, אולי תוכל גם לגלות לנו מה פירוש שמה?
סיכום ביניים 479231
העם הצ'יליאני ידוע במזג העצבני שלו (ע"ע צ'רלי ביטון).

מה, צ'רלי ביטון לא היה צ'יליאני? טוב, נחפש דוגמא אחרת... יש לי! הגנרל פינושה! הוא היה צ'יליאני, נכון? אז הנה לכם!

ובכלל - אילו אתם חייתם בארץ כל-כך ארוכה וצרה, לא הייתם עצבניים?
סיכום ביניים 479289
דיברת פעם עם פינושה? ראית או שמעת ראיונות איתו? חוששני שלא. אז מנין לך שהוא היה עצבני? בטח עצבני פחות משונאיו "היפים והטובים"...
אגב-הרוצחים האכזריים ביותר הם דווקא אנשים קרי רוח להפליא, שאלמלא עיסוקם או תחביבם הנ"ל היית מוכן בשמחה לשדך להם את הבת שלך.
סיכום ביניים 479321
השאלה אם פינושה היה עצבני או לא נראית לך רלוונטית למסר שניסיתי להעביר בתגובה זו?
סיכום ביניים 479328
סליחה. כאמור וכראוי להיאמר, את חוש ההומור שלי רצחתי כבר מזמן.
479103
הייתי בפורטוגל ולא שמתי לב שהמקומיים קודרים במיוחד. בכלל, אני לא חושב שאפשר להכליל עמים שלמים עם אופי מסוים. (וידוע לאיזה תוצאות הכללות כאלה יכולות להביא.)
479165
לא התרשמת שפאדו זאת מוסיקה לא עליזה במיוחד? הרי "פאדו" פירושו "גורל", והוא כידוע לא מעורר הרבה חיוכים.
479171
באותה מידה אפשר להגיד שמכיוון שהאפרו-אמריקאים יצרו את מוזיקת הבלוז (שפירושה כידוע עצב והיא נוגה למדי) הם כולם טיפוסים עצובים וקודרים.
479192
אתה מכחיש כל קשר בין היצירה לנפש היוצר?
479234
נכון, זה *בדיוק* מה שהוא כתב, שאין שום קשר בין היצירה לבין נפש היוצר.
479288
אם כך, אתה מאמין בכוחות עליונים שאומרים ליוצר מה לכתוב?
מנין נובעת יצירה אמיתית אם לא מהנפש?
479322
(אני לא יודע מה עבר לי בראש כשציפיתי שתזהה את האירוניה)
479274
לא. אני מכחיש הגדרת אופי כהכללה לגבי עם או תרבות שלמה.
479167
כמו שכתב סופר אמריקאי מסוים (ממוצא יהודי דווקא):

ראית פעם מכסיקאים שבאים בזמן?
ראית פעם גרמנים עם חוש הומור?
479246
הכללות הן דבר מסוכן. עובדה: היטלר הכליל הכללות.

הנימוק המרהיב הזה טוב גם להדגיש ששתיית מים מסוכנת. הכללות - גם על עמים - הן כלי חשוב בתפיסת המציאות. מי שלא מוכן להודות שהשוויצים דייקנים ואדבים, הישראלים חפפנים וצעקנים, והסינים עוד יותר, יש לו בעיה.
479268
מהמעט ששהיתי בשוויץ, עושה רושם שיש לי בעיה.
479284
האומנם? על חנויות בתחנה מרכזית היה כתוב "כאן לא מודיעין"? אוטובוסים יוצאים באיחור של 40 דקות בלי הודעה מראש בלי הסבר ובלי התנצלות? בעודך חוצה במעבר חצייה עקפה אותך מכונית? האם באמת רחובות העיר השווייצית הממוצעת אינם ניתנים להבחנה מרחובות העיר הסינית הממוצעת (ואני לא מתכוון לאלכסון בעיניים)?
479287
האם משהו מהאמור בהודעתך מעיד על כך שהשוויצים דייקנים ואדבים?
479309
אתה מערבב ומבלבל בין הוויה תרבותית לבין מנטליות ואופי. דרך אגב, כמובן שאפשר להבדיל בין עיר שוויצרית לעיר סינית אבל אי אפשר להבדיל בין עיר שוויצרית לבין כל עיר אירופית אחרת (כולל באיים הבריטים) בלי מאפינים מפורסמים ספציפים (ביג בן, מגדל אייפל, הקולוסיאום וכו') להבדיל מהערים האמריקאיות שכל אחת מהן שונה לחלוטין מהשנייה.
479311
באיזה מובן אי אפשר להבדיל בין ערים ארופאיות?
479313
הן כולן דומות אחת לשנייה, חוץ ממקומות ספציפיים שהזכרתי, כמו שערים מודרניות בארץ (לא ירושלים למשל) דומות אחת לשנייה.
479314
איך תל אביב דומה לחיפה? איך חיפה דומה לבאר שבע? או לנתניה?
479315
תל אביב היא מיוחדת ולא דומה לשום עיר אחרת, שלא לדבר על זוהי יפו, ילדה, זוהי יפו. ובחיפה יש תערובת של בנייה מסורתית עם בנייה מודרנית, וזו תערובת מאוד אופיינית לה ולה בלבד.
479317
לכן אמרתי שכונתי היא לערים המודרניות. חיפה בחלקה ויפו לא נכללות בהגדרה זו.
תל אביב איננה עיר! 479527
היא מסיבת ידוענים ארוכה מדי.
היא דוגמנית עם רגלים ארוכות מדי וראש קטן מדי.
ונביאים בה אין בכלל. פעם היו.
היא תפאורה לסרטון מוסיקלי.
היא ניו-יורק שעל הירקון,ובעברית קלה: ניו-ירקון, במובן הכי קוליפורמי של המילה הזאת.
היא מאוננת בכל כוחה על מנהטן, ומתעוררת שוב ושוב בלב השפיך של הרלם.
אפילו ה"חתרנים" וה"אנטי-גלובליסטים" שלה הם בסך הכל חקיינים עלובים של מלכלכי הקירות בהרלם.

ואחרי כל זה עוד יש לה חווצפה לשנוא את חולדאי?!
תל אביב איננה עיר! 479549
ויזלטיר יש רק אחד.
תודה, סליחה ושלום.
תל אביב איננה עיר! 479665
אתה מעז לטעון שהוא אלתרמן החדש?
תל אביב איננה עיר! 479668
1. אתה רשאי לפנות אלי בלשון נקבה.
2. אני טוענת ש תגובה 479527 היא חיקוי עלוב.
3. אפשר כבר לכנות כשל לוגי חדש על שמך - בוא נקרא לו שנבפשלקפ"נ (שינוי נושא בכל פעם שמתחיל להיות קצת פחות נוח).
תל אביב איננה עיר! 479678
ראשי התיבות האלה ממש לא נוחים. הייתי מחלקת אותם ל-שנ''ב פש''ל קפ''נ, ואז תחסר רק מכה אחת להשלים למנין.
תל אביב איננה עיר! 479715
אז לפעמים גם למעריצי-ניטשה (האיש היחיד ששנא את כל מעריציו) ברמתי, מותר לחקות אחרים, אם האחרים מסכימים איתם.

ולעניננו: תל אביב אכן עושה מאמץ גדול מדי ומגוחך מדי להתחפש למנהטן! לכן גם ה"חתרנים" שלה מנסים להתחפש להרלם-ואלה, למרבה הצער, מצליחים...
תל אביב איננה עיר! 479720
התכוונתי שאותה תגובה היא, סגנונית ותוכנית, חיקוי עלוב מצדך לסגנון הכתיבה מאיר ויזלטיר.

__
ברקת, תוהה עד כמה צריך להיות מפורשת. כמובן שיש מקרים שבהם גם פטיש בראש לא עוזר.
תל אביב איננה עיר! 479722
אלה הם המקרים בהם שתיקה היא התגובה הראויה היחידה.
תל אביב איננה עיר! 479732
לצערי או לשמחתי, מעולם לא קראתי את כתביו של ויזלטיר. בעצם, קראתי ררק פעם-כשנאלצתי לקרוא סיפור שלו בבית הספר לכתיבה יוצרת. לשבחו ייאמר, שהוא מעדיף לאונן דווקא על אירופה הישנה והטובה, שבה היהודון ידע את מקומו: הלפלף המשכיל המסתתר מאחורי המשקפיים, בניגוד ויהודונאצי הישראלי המלוכלך, החזירי, העילג, וכל שאר הירקות האלה שהם לחם חוקם של פליטי וודסטוק למיניהם.

לעניננו: את דעתי על ניו-ירקון עיצבתי ממראה עיניים בלבד. ולאור כל זאת אני מאחל לה עוד הרבה שנות חולדאי, לפחות משום שכל ה"צמרת הרוחנית" שלה" מתעבת אותו (בית היתר בזכות האופי הסינגפורי שלו).
479316
אני מצטער, אבל לא ממש ענית לי. עד כמה שיצא לי להכיר, הערים הארופאיות נבדלות אחת מהשניה בשפה המדוברת בהן, בארכיטקטורה, בלבוש התושבים, באווירה ... לכן שאלתי *במה* לדעתך הן דומות.

לגבי ערים מודרניות בישראל אני מסכים (אולי עד כדי הבחנה בין תל-אביב לעיירות פיתוח).
479318
בשפות כמובן יש הבדל אבל הארכיטקטורה והאווירה דומות למדי (מלבד מזג האוויר). אם יעבירו אותך ללא ידיעתך לעיר אירופית, ללא שמיעת השפה וללא ראיית אתרים מפורסמים, לא תדע אם אתה בפרנקפורט, דאבלין או ברצלונה ביום מעונן.
479319
לא הייתי בפרקנפורט ולא בדבלין, אבל אפילו בין מדריד לברצלונה אפשר להבדיל די בקלות.
479389
שטויות. לך לרחוב אקראי באינאנאפוליס ולרחוב אקראי בסינסיניטי ואני מבטיח לך שלא תוכל להבדיל ביניהן. לעומת זאת, לך לרחוב אקראי בלונדון או לרחוב אקראי באמסטרדאם, ואני מבטיח לך שתבדיל ביניהן.
479407
כמובן שאפשר. המראות שונים לגמרי, גם ברחוב הטיפוסי ללא כל מאפיינים מפורסמים.
479411
כאמור, גם אני חושב שאפשר. היה יכול להיות מעניין לערוך ניסוי כזה.
479610
אין שום דמיון (לפחות שאני הבחנתיי בו) בין פריז ללונדון, או לונדון לרומא, או...
479307
לא התכוונתי רק לענין השואה או אנטישמיות או גזענות (ומזה יש לנו לא מעט הכללות לגבי הערבים), אלא באופן כללי לגבי תכונות עמים, כמו למשל הטענה שבגלל האופי הנוקשה, האטום והסתגלני של הגרמנים נובעים המשטר הנאצי ועוולות מלחמת העולם השנייה. מצד שני, ידוע שכל הסקוטים (וגם הפרסים) קמצנים.
479418
הוא שאמרתי. זה שיש הכללות מטומטמות, ושיש אנשים מחורבנים שעושים בעזרת הכללות מעשים מרושעים, לא אומר שאי אפשר לעשות הכללות על לאומים.
479448
זה לא מה שאני אמרתי. כמובן שמבחינה טכנית אפשר לעשות הכללות אבל הן פשוט לא נכונות (כמו המקרה הגרמני שהזכרתי).
479436
מצד שלישי, מישהו שהיה כנראה חצי-סקוטי-חצי-אירי הסביר לי פעם שהאנגלים הקפואים וחסרי החן מקנאים באהבת החיים של הסקוטים ובמבטא הסקסי שלהם, ולכן הם הפיצו על הסקוטים את האגדה שהם קמצנים...

(המבטא כנראה באמת סקסי ומושך בעיני התיירות, לפחות הכמה תיירות שאני ראיתי)
479452
פעם קראתי שבתקופות בהן היתה החקלאות הענף הכלכלי החשוב ביותר, הסקוטים שאדמותיהם היו על שטח הררי ופורה פחות מזה של האנגלים היו צריכים לחשב בקפדנות כל הוצאה לעומת האנגלים בעלי האדמות הפוריות יותר שיכלו להרשות לעצמם להיות ''פזרנים'' יותר. האנגלים שלא הבינו את אילוצי הסקוטים הפיצו עליהם את הסטיגמה שהם קמצנים.
479467
אז לצערך נתקלת שם רק במהגרים ( או אולי בתושבי החלק האיטלקי של שוייץ).
479122
אותי וודי אלן מצחיק נורא, גם בצפיה המי-יודע-כמה בסרטים ישנים שלו. ההזדהות עם סיטואציות דומות בין חיי, אימי (ז''ל), האהבות הכושלות שלי והמשפחה שלי - עם הדמות היהודית כל כך, הנברוטית, המתרוצצת, חסרת הבטחון - היא שגורמת לי לצחוק כפליים, צחוק שהוא לעיתים קרוב לבכי.
479166
והדמות הזאת לא נראית לך שטירמרית במקצת? בעברית קלה וצלולה: לא מתחשק לך להכניס לו איזו נעל-צנחנים למשקפיים המלופלפות שלו?

אלו לפחות הוא גילם איזה הוגה דעות גדול, או אציל נפש בדרך כלשהי...ולא היא. הוא תמיד מגלם זוג משקפיים שאין מאחוריהם כלום מלבד לפלף הזועק: "רחמו עליי, אני לפלף"!
479245
הו לא, בדר שטירמר היהודי מכוער - אך שולט ומפעיל את העולם. אצל וודי אלן הוא סתם מכוער.

(ויש על זה בדיחה זקנה משנות השלושים)
479271
לפחות הוא סוטה-מין ברמה שטירמרית (אפילו שטרייכר לא האשים אותנו באונס בנותינו המאומצות).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים