|
||||
|
||||
'זכותו של כל אזרח ישראלי לנהוג לפי ראות עיניו', ומה אם עיניו רואות (רוצות לראות) חשיש? למה לא לאפשר את מכירתו? (ובלי קשקשת אינפנטילית על 'השפעה על שיקול הדעת', כאילו שחלב חם עם דבש לא משפיע על שיקול הדעת). יתר על כן, אנשים מן הקבוצה השמרנית החוששים שניחוח החשיש יגרום להם, רחמנא ליצלן, הזלת ריר המביאתם כמעט לידי התקף אולקוס חמור - יתכבדו נא ויגורו, זמנית או תמידית, בגן ילדים שמור ומוגן. אז נכון שחשיש לא נחוץ כמו לחם, אבל זו לא סיבה לאסור את צריכתו. מדוע להרשות למדינה לאסור מוצר צריכה תמים רק בגלל שמרנות עיקשת? |
|
||||
|
||||
חשיש גורם כנראה לסכיזופרניה. לחם גורם רק לתפיחה באזור הפופיק. |
|
||||
|
||||
א. מה עניין שמיטה להר סיני? (הצעתי כבר, וללא הועיל: אם אתם מוכרחים למצוא אנלוגיות - תתאמצו קצת יותר ואל תוציאו אותן מן הת*ת - הרי זהו גול עצמי, אז מה הטעם?) ב. הלחם, לא זו בלבד שהוא מוצר צריכה תמים אלא שהוא מוצר המזון הבסיסי ומן המזונות המעובדים העתיקים ביותר הידועים בתרבות האנושית. החשיש איננו מוצר צריכה תמים. דיון 2583 ג. אנשים אינם מתגוררים בגני ילדים. בערים/יישובים/שכונות דתיות, שבהם מקבל האדם הדתי הגנה ויזואלית, דתית ופסיכולוגית מפני חומרים נוראים כגון לחם, למשל - דווקא כן, בהחלט. ד. ואפילו אם, באופן תמוה וסהרורי ביותר, החלטת על הכנסת החשיש, דווקא, אל הדיון הזה - האם ידוע לך על מדינה דמוקרטית ונאורה שבה מכירת החשיש מותרת במשך מרבית השנה, וקיימות בה מגבלות (ה"פומביות", וכו') על מכירת חשיש ע"י בני קבוצה אתנית מסויימת, לבני אותה קבוצה אתנית - במשך שבעה ימים בשנה? ה. אשר לדיבורים שלך בעניין ההשפעה על שיקול הדעת וההשוואה בין חשיש לבין חלב עם דבש בתחום זה - באמת שאין לי שום רצון או חשק להעלות כאן, על גבי המסך, את ההשערות האפשריות והמדאיגות בעניין החומרים המשפיעים על שיקול הדעת שלך, ונראה לי שאין מדובר בחלב ודבש כלל ועיקר. |
|
||||
|
||||
את החשיש הזכיר האלמוני בתגובה 475666. אני מנחש מהסגנון ומהזעם שאני מגיב לאותו אלמוני. מה עניין חשיש אצל הלחם? הקשר הוא הצרכן. צרכן תמים ונטול יומרות הרוצה לקנות את מוצריו בלי להזיק לאיש, ובלי שאיש, או אישיות, או אושיה, ימנעו זאת ממנו. ולשאלותיך: א. מקור האנלוגיות - יבבות וגידופים בסגנון 'הלחם הוא מזון בסיסי ואחד מן הסממנים הקלאסיים של הציויליזציה האנושית מאז שחר התרבות', 'זה איננו לפי ראות עיני כלל וכלל', 'אם יום אחד יחזיקו המפלגות הדתיות-חרדיות בביצי הפוליטיקאים', 'ובלי קשקשת אינפנטילית', 'גורמת להם, רחמנא ליצלן, להזלת ריר המביאתם כמעט לידי התקף אולקוס חמור', עוררו בי השראה מרוממת, והריצו את מוחי לחקור ולפשפש ולמצוא את האנלוגיות המתאימות ביותר. ב. ההבדל הזה יכול להסביר למה צריך לחלק לחם חינם, אבל לא לחלק חשיש. אבל זה לא מסביר למה איסור על חשיש הגיוני במדינה דמוקרטית, שבה 'זכותו של כל אזרח ישראלי לנהוג לפי ראות עיניו'. ג. בהקצנה קלה אתה יכול לשלוח אנשים גם לגני ילדים. ההבדל קטן והפער דורש רק מעט דמיון. ד. לא. ה. אל נא תצטנע, אני בטוח שההשערות מדגדגות בקצות אצבעותיך ורק מחכות לסימן הקל ביותר לפריצת הסכר. ומי יודע? אולי תגאל אותי משגיונותי? |
|
||||
|
||||
תגובה 475666 היא שלך. |
|
||||
|
||||
תגובה 475626, כמובן. תודה |
|
||||
|
||||
נדמה לי ששניכם קצת מבלבלים את התגובות. "זכותו של כל אזרח ישראלי לנהוג לפי ראות עיניו" הופיע לראשונה בתגובה 475620. אחר כך האלמוני ירד עליו ואתה ירדת על האלמוני. מה עם הרואין? אתה גם בעד מכירה חופשית של הרואין? ב. לא יודע איך זה אצלכם, אצלי זה עניין לגמרי אגואיסטי: אני לא רוצה שבעוד כמה שנים יסתובבו סביב הילדים שלי פי 4-5 סכיזופרנים מאשר כיום, מה שיגביר את הסיכוי שלהם להתחתן עם סכיזופרן. אגואיסט, כבר אמרתי? אז אני מוכן לגייס את החוק והדמוקרטיה לטובת האגואיזם שלי. |
|
||||
|
||||
יש סיכוי הרבה יותר גדול שבתך תשאר אלמנה בגיל צעיר כשבעלה ימות מהתקף לב עקב תזונה לקויה. לא עדיף לחוקק חוק נגד טיגון עמוק? |
|
||||
|
||||
לא, בעיני באופן אישי סכיזופרניה היא עניין הרבה יותר לא נעים, ולא בגלל הסיכוי להתאלמנות של בתי אלא בגלל מה שהיא תצטרך לעבור כשבעלה בחיים. נגיד שיש בינינו הבדלי טעם. |
|
||||
|
||||
לא נעים לחולה או לקרובו? בכל אופן הסיכוי לפגוש אדם בריא שנעשה סכיזופרן אחרי גיל 30 הוא מאוד נמוך (אבל אלד"ר). להפך, אם הוא יעשן חשיש מגיל צעיר יש סיכוי יותר גדול שהסימפטומים יתגלו יותר מהר. לשיטתך *עדיף* להתיר את השימוש בחשיש, זה מקטין את הסיכוי שבני משפחתך ינשאו לחולה פוטנציאלי או שהילדים ישאו את הגנים האחראים לכך. |
|
||||
|
||||
רע מאוד לחולה ולכל המשפחה שלו, בין אם הביולוגית המקורית או זו שמוקמת במסגרת הנישואין. אין לי זמן לחפש עכשיו שוב את הלינקים, אבל נדמה לי שאתה טועה בחישוב הגיל. הסיכוי למצוא אשה שהסימפטומים יתגלו אצלה אחרי גיל 30 הוא יותר גבוה מאשר אצל גבר, כך שאם נהפוך את הדוגמה ונדבר על הבן שלי ולא על הבת שלי - אם אחוז ה*נשים* הסכיזופרניות יעלה עקב שימוש מוגבר באוכלוסיה (לפי מחקרים) - יש לו סיכוי גבוה להתחתן עם אשה חולת סכיזופרניה, ויש למשפחה סיכוי גבוה להיהרס ולהתפרק אחרי כמה שנים או להישאר ביחד (מתוך רחמים או תחושת מחוייבות), אבל תוך סבל מתמיד, על פי חומרת המחלה במקרה הנתון. גם ההיפך, נישואין לגבר בעל פוטנציאל לסכיזופרניה, יכול לקרות, אבל באחוזים יותר קטנים. אם השימוש בחשיש יהיה מותר זה עלול, על פי מחקרים, להנמיך את גיל השימוש ולהגדיל כללית את אחוז המשתמשים ואת אחוז החולים, וזה יהיה רע לחברה בכללותה ובסופו של דבר גם לדור הילדים שלי, עם נישואין או בלעדיהם. |
|
||||
|
||||
במאמר של טלי כתוב "סכיזופרניה פורצת ברוב המקרים בגילאים 16-19 אצל בנים ובתחילת שנות העשרים לחיים אצל בנות." אני חושב שיותר פשוט לא להנשא למי שמעשן חשיש מלאסור על כל האוכלוסיה לעשן. בכל אופן זה שאתה מודאג מנישואים לסכיזופרן לא אומר שאינך צריך לחשוש מהתאלמנות בגיל צעיר. הנסיון לבסס את האיסור הזה על הסיכוי להנשא לסכיזופרן פוטנציאלי נראה לי מגוחך לפחות כמו הניסיון לאסור על מכירת מזון מטוגן כדי להקטין את הסיכוי להנשא לסובל פוטנציאלי מלחץ דם גבוה. |
|
||||
|
||||
על הגיל הממוצע לפרוץ המחלה קשה, כנראה, לעוסקים בנושא, להגיע לדעה מוסכמת. אולי זה גם משום שיש הבדלים בין הארצות השונות ואזורים שונים בעולם וגם משום שההגדרות של הסימפטומים עצמם השתנו במשך השנים וממש בשנים האחרונות, מה שהוסיף עוד חולים (וכנראה בעיקר חולות) שבעבר הלא רחוק סווגו תחת מחלות אחרות (לפי ויקי הגרמנית). אצל טלי מופיעים הגילים שמופיעים. בויקי העברית מדובר על גיל 25-15 אצל גברים ו-35-25 אצל נשים. בויקי האנגלית 28-20 לגברים ו-32-26 אצל נשים. בויקי הגרמנית נאמר שאצל גברים גיל ההתפרצות הוא בין גיל ההתבגרות לתחילת שנות השלושים, ושאצל נשים הממוצע הוא בערך בשלוש שנים יותר מאוחר, וכמו כן מציינים בויקי הגרמנית שאצל נשים יש תופעת התפרצות מאוחרת, אחרי גיל 40, ושבאופן כללי, כפי שכבר הזכרתי, ההגדרות השתנו ולכן הן כוללות כיום טווח גילים יותר רחב ויותר מאוחר. אין לי עניין להשתתף בדיון שמשווה בין סכיזופרניה לטיגון עמוק, התאלמנות וכל זה. נעשתה כאן השוואה בין לחם לחשיש שעליה הגבתי, ומנת האבסורדים כבר הספיקה לי ליום אחד. |
|
||||
|
||||
אתה טוען כנגד לגליזציה של חשיש על סמך סיכויי הנישואין של בנותיך לסכיזופרן(!), שזה בערך כמו לצייר קופסא ליד החץ, להסביר שבתוכה יש מטרה, ומטרת המשחק היא בעצם להחטיא - ואז חותם בתלונה על אבסורדים. מרשים ביותר. |
|
||||
|
||||
וגם לסיגריות, וודקה, טרקטורונים, אבוקדו, ומרגרינה. חלקם אני שמח שהחוק אוסר (או מצר על כך שהחוק לא אוסר), ואחרים אני מעדיף שיישארו מחוץ למסגרת החוק. שים לב למשפט שכתבת - 'אני מוכן לגייס את החוק והדמוקרטיה...'. זה מה שאני מנסה להראות - שחוק, גם אם הוא מגביל ואוסר ושולל זכויות, הוא עדיין חלק מהדמוקרטיה. |
|
||||
|
||||
האמירה "חוק, גם אם הוא מגביל ואוסר ושולל זכויות, הוא עדיין חלק מהדמוקרטיה" היא כל כך כללית שהכלליות שלה מרוקנת אותה מכל תוכן והיא בעצם לא אומרת שום דבר. החוק שאוסר על רכב נסיעה באור אדום כאשר הולכי הרגל עוברים הוא חלק מהדמוקרטיה. החוק שאוסר על בנאדם A לקיים יחסי מין עם בנאדם B בניגוד לרצונו של בנאדם B גם הוא חלק מהדמוקרטיה. החוק שאוסר למכור אוכל מסויים במשך זמן מסויים כשמותר למכור את אותו אוכל במשך שאר הזמן, וכל זה רק עקב לחץ של קבוצה דתית ובלי שום רציונל נראה לעין, אולי גם הוא חלק מהדמוקרטיה, אבל זהו חלק פסיכי לגמרי של הדמוקרטיה. למעשה, חוק כזה הוא לא בדיוק חלק מהדמוקרטיה עד כמה שאני מבין את המונח הזה, אלא הוא חלק מהאילוצים הקואליציוניים שהיו במשך שנים ארוכות, וכיום מהנכונות של הפוליטיקאים החילונים להזנות את עצמם ואת נשמתם בפני הדתיים כדי להידבק לכסא. אם זהו חלק מהדמוקרטיה, אז הדמוקרטיה במקרה הזה היא התירוץ ולא המניע. אגב, שלא תבין אותי לא נכון: אני לא מחשיב את עצמי למבין גדול לא בחוק ולא בדמוקרטיה. לכן כשאני בא לקבוע את הדעה שלי, אני בודק קצת קודם מה קורה בתחום הזה במדינות שאני מעריך אותן כמדינות חוק מתקדמות חופשיות ודמוקרטיות. תגיד מה שתגיד, אבל עד כמה שראיתי, ישראל היא המדינה היחידה שיש בה חוק כזה מוזר. אני לא נזכר עכשיו בדוגמאות ספציפיות אבל נדמה לי שכיום במאה העשרים ואחת (וגם לפני זה) מדינות דמוקרטיות אחרות מתמודדות עם הצרות שאנשי הדת שלהן עושים להן בצורות אחרות, יותר סבירות ומתקבלות על הדעת. בעצם אני כן נזכר בדוגמה להתמודדות של מדינות עם צרות דתיות, אם כי אני לא בטוח שזאת דוגמה טובה ואם היא עדיין נכונה במאה אחוז: איטליה ואירלנד הן מדינות מאוד קתוליות, למעלה מתשעים אחוז קתולים. הדת הקתולית מתנגדת לאמצעי מניעה. אז האפיפיור יכול לשאת אין ספור דרשות על כמה שאמצעי מניעה זה חטא ועל בעונשים הנוראים שיבואו על אלה שמשתמשים בהם, אבל כיום זה לא מביא לאיסור על מכירת קונדומים, אפשר למכור קונדומים בשתי המדינות האלה, וההחלטה אם לקנות אותם נתונה בידי כל אזרח ואזרח לפי מידת הדתיות שלו. דרך אגב, עד כמה שאני יודע, מכירת קונדומים באמת היתה אסורה בהרבה מקומות עד לפני מאה שנה או אפילו פחות. ההבדל ביניהם הוא שהם התקדמו מאז ואנחנו לא. |
|
||||
|
||||
אירלנד אוסרת על מחקר בתאי גזע מטעמים דתיים (קצת יותר משמעותי מהזכות שלך לאכול פיתה טריה בפסח), מדינות מסויימות בארה''ב (וכמדומני גם סינגפור) אוסרות על מין אנלי (אולי קצת קשה לאכוף, אבל אם אתה מייחס חשיבות לחוק ולא לאכיפה, אז הרי לך דוגמא). |
|
||||
|
||||
הדמוקרטיה היא לעתים רחוקות המניע. היא בד"כ מסגרת שבה אנשים מנסים להסתדר. כמו כל מדינה. הייחוד של דמוקרטיה לעומת שיטות אחרות היא שבה (בד"כ) יש יותר מחוקקים, ויותר אנשים שיכולים להשפיע על המחוקקים, ויותר אנשים שיש להם הזדמנות להפוך למחוקקים בעצמם. השערה: כשקבוצה גדולה מדי של אנשים מנסה לעשות דברים ביחד, לעתים נעשות גם שטויות. ככל שיש יותר אנשים והם מנסים לפעול מהר יותר, יש יותר שטויות. כשעם שלם (קטן אמנם, אבל עם) מנסים להיות ראש הממשלה, יש הרבה מחוקקים, מעט זמן, והמון שטויות. איך 'מדינות דמוקרטיות אחרות מתמודדות עם הצרות שאנשי הדת שלהן עושים להן': http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/00405... : אן-מארי מלדגארד (דוברת לעניני הגירה במפלגה הדמוקרטית-חברתית, אם הבנתי נכון את התואר) דורשת מחברי מפלגה מוסלמים לגנות את השריעה. איסור הצגת סמלים דתיים בבתי הספר בצרפת [ויקיפדיה] 'חוק הרעלה' בצרפת אוסר על תלמידים בבתי ספר ציבוריים לשאת סממנים דתיים בולטים (רעלה, כיפה, תליון צלב...). בנורבגיה, ושבדיה השחיטה הכשרה אסורה. (אני צריך ללכת, <דמיין קישור>). וסתם חוקים מוזרים באנגליה: http://domsweirdnews.blogspot.com/2007/11/strange-la... (שים לב לחוק שהגיע למקום הרביעי - כמעט מה שביקשת, מאכל מסויים אסור במקום מסויים בזמן מסויים.) במדינת ישראל קונדום מותר במכירה, ולא היה אסור במכירה גם לפני מאה שנים! אז אולי הם התקדמו, אבל עדיין יש לנו יתרון עצום :) |
|
||||
|
||||
מרשימה אותי היכולת לנקוב במספרים אל מול חוסר יכולתם של מומחים להגיע אף להסכמה על קיום התופעה (כזכור, ישנן רק ראיות עקיפות ולא חד משמעיות לכיווניות של הקשר קנבואידים<->סכיזופרניה), איך בדיוק אתה עושה את זה ? למה פי 4 ולא פי 1.004 או פי 40 (שלא לדבר על 0.94)? |
|
||||
|
||||
יש הסכמה מלאה על קיום התופעה, והקשיים הם בהסכמה לגבי הממדים. אתה מן הרבים המתבלבלים בין סכיזופרניה לבין DID - מה שנקרא בלשון העם "פיצול אישיות" - עניין שהוא אכן שנוי במחלוקת לגבי המאפיינים, הרקע ואפילו לגבי עצם קיומו. לגבי קיומה של הסכיזופרניה אין שום ויכוח, ויש דווקא ממצאים חדשים באשר לרוחב הממדים שלה באוכלוסיות שונות. סכיזופרניה [ויקיפדיה] דיון 80 (כדאי לקרוא גם את התגובות) לגבי השפעות הקנביס על בני נוער והקשר לפסיכוזה או סכיזופרניה, כאן מדובר על הסתברות של פי 4.5. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהאלמוני דיבר על ה''תופעה'' של עישון חשיש הגורם לסכיזופרניה. המחלוקת היא בכיוון של סיבה ומסובב- האם סכיזופרנים נוטים לעשן חשיש או שמעשני חשיש מפתחים סכיזופרניה. |
|
||||
|
||||
מה פסח מפסחיים? |
|
||||
|
||||
משום שהיו גומרין למחששין עוד מבלפני החגין וניתקעין (והלימודין קשין ומטישין) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |