|
||||
|
||||
מר כסלו הנכבד, במסגרת עבודתי שהיתי בשבוע שעבר במדינת ישראל עם קבוצת מולטיפליקאטורים ומקבלי החלטות גרמניים מטעם גורם גרמני ממשלתי מסויים בהתאם להזמנה רשמית מצד מכללת 'בית ברל', וזאת לצורך ימי עיון בהתאם לנושא המקצועי האמור, אשר לוו בהסברים פוליטיים בדבר הסכסוך בחבל ארץ זה. במסגרת שהותינו זו ביקרנו וסיירנו באיזור כפר סבא במקומות הגובלים לדבר המתקרא 'קו התפר', אשר אף לאחר פיגועי הרצח האחרונים בירושלים וחיפה נראה כחדיר ופתוח באופן מדהים ומחפיר - נקודה אשר הפליאה במיוחד את חברי המשלחת הגרמנית. בסיור דומה אשר ערכנו בעיר ירושלים ניסה הד"ר עמוס הופמן, דיקאן החוג להסטוריה במכללת 'בית ברל', להמחיש לחברי המשלחת הגרמנית עד כמה נסיון חלוקת ירושלים אינו אפשרי; במסגרת זו סיירנו לאורך קו הגבול של שנת 67, אשר לווה בהתבוננות מעמיקה על פנורמת העיר מנקודות התצפית בהר הצופים ובטיילת שרובר בארמון הנציב. חברי המשלחת זו זכו אף לשמוע את דעתי הכללית בנדון, אשר תומכת בחלוקתה המחודשת של ירושלים לשתי יחידות שונות לאורך קווי גבולות 67 האמורים ללא כל ריבונות על שטחי העיר העתיקה בירושלים - אשר מתוקף הצעתי זו תמסר למשמורת בינלאומית נייטרלית. בשיחות נוספות שהתקיימו בין חברי הקבוצה בסוגייה זו היתה אמנם של דוקטרינת מאן על העליונה, הגם שהללו דגלו בפשרות ובתקוני גבול הכרחיים ומתבקשים. הקונצנזוס המוחלט בקרב חברי משלחת היה זו בצורך ההפרדות הנסיגה החד צדדית המוחלטת, אשר תפריד ותנתק את חבלי הגדה המערבית ורצועת עזה משטח מדינת ישראל. נקודה נוספת אשר נדונה בהרחבה היתה המחיר הכספי והפוליטי המתבקש בהפרדות מעין זו, אשר אמור בחלקו הגדול להיות מכוסה על ידי האיחוד האירופאי, ואשר בתמורה יהיה מוכן לשקול בהתאם צירופה של ישראל (ואולי אף פלסטין) לאיחוד אירופאי זה, ואולי אף צירופה האפשרי של מדינת ישראל לברית נאט"ו. חברי המשלחת למדו ושמעו כי כנראה ואין בטווח הזמנים הנוכחיים והעתידיים בישראל כל כוח פוליטי בנמצא, אשר יהיה מוכן ללכת בצידה הישראלי של המפה לקראת פשרה ופיצוי פוליטי מסוג זה, ואשר יהיה כלל מסוגל להכריע ולנצח בבחירות בישראל בנקודה זו. קביעה הרת גורל זו ממחישה פעם נוספת את נכונות טענותיו ונימוקיו של מר בן יעקב, בהתאם לתיאוריה הנושאת שמו. דוקטרינת מאן אכן אינה אפשרית בשעה גורלית זו, ולו מפאת חוסר יכולתם ורצונם של הישראלים להפרד לאלתר ובאופן חד צדדי משטחי מריבה אלו, שלא באופן כפוי ומוכתב. זוהי גם הסיבה היחידה לכך שדוקטרינה זו נפחה לפני כשישה שבועות לאלתר את נשמתה. דומה כי הפתרון הכפוי בלבד הינה האופצייה היחידה האפשרית באיזור מדונים זה, אך אינני רואה אישית כל גורם בהווה ובעתיד אשר יהיה מוכן ומעוניין לכפות ולממן פתרון מסוג זה. ------------------------------------ ברצוני להודות בזאת לה"ה י. גורביץ, א. ברטוב, ש. גלבץ, ע. בילינסקי, י. רבינוביץ', ט. כהן וי. ניר אשר מצאו וגייסו זמן ורצון טוב לבוא לפגשני במקום שהותי במכללה זו. ------------------------------------ בברכה א. מאן |
|
||||
|
||||
אולי תוכל ותואיל להסביר לנו לפי איזה קריטריון בחרת דווקא להזמין ולהיפגש עם האנשים האלה מהאייל שהזכרת? שים לב שאני בכוונה כותב את התשובה הזאת באופן אלמוני, כי חשוב לי מאוד לשמור על האלמוניות שלי במקרה הזה. העובדה שלא הזמנת עוד כותבים היא די מעניינת, במיוחד על רקע העובדה שהיית צריך להזמין כמה אנשים נוספים, אשר לפי דעתי גם אני נמנה עליהם. יכול להיות שבאיזשהו מקום נעלבתי. |
|
||||
|
||||
יזהר נא האלמוני משום שכפי שוודאי ידוע לו ,מומחיותו של אלכס היא פילולוגיה וזיהוי מגיבים אלמונים על פי דפוס כתיבתם. |
|
||||
|
||||
אותי למשל דווקא הזמין אלכס בהחלט, אך לצערי נאלצתי להבריז עקב התחייבויות קודמות ונסיעה שלי לחו"ל באותו שבוע (בינתיים חזרתי, היה נחמד, תודה). ודרך אגב, זהותך ברורה לי והיא משתקפת לאו דווקא מסגנון הכתיבה כמו מתוכן הדברים האופייני. :) |
|
||||
|
||||
אך גם לי זלגה דמעה וירטואלית למשמע ההחמצה. |
|
||||
|
||||
המגיב הפלצני מר מאן הזמין באמת את האנשים שגם כן אוהבים לכתוב באופן פלצני, יעני כמו בחוג סגור של אליטה סגורה. הדבר הכי מצחיק זה שמאן בכלל לא טרח להזמין את העורך הראשי של האייל, כי המדובר בסך הכל בעורך צעצוע. מסתבר שהוא הזמין את העורך האמיתי של האייל, טל כהן, שכמובן הגיע. לפחות עכשיו אנחנו יודעים מי נימצא במעמד הגבוה של האייל. |
|
||||
|
||||
גם אם ממש לחוץ לך לעלוב במר מאן, תצטרך להגיר דם יזע ודמעות אלמוניים כדי להאשים את הכותבים הנ''ל, ובפרט את ירדן ניר, בכתיבה פלצנית. ובכלל, אם יש לך מה לומר, יהיה נחמד אם תזדהה. אחרי הכל, את האייל האלמוני שהגיב ראשון כולנו מכירים, ואלמוניותו נבעה מתוך נימוס ולא מתוך חוצפה. |
|
||||
|
||||
הדבר המכעיס באמת זה שאדם שגר באופן קבע בחו"ל בא וקובע פגישה היסטורית עם מחשובי הכותבים באייל ומזמין ומכנס אותם ביחד, תוך כדי כך שהוא בוחר במפורש לא להזמין אנשים אחרים לפגישה האליטיסטית. לזה אני קורא חוצפה, אבל מצד שני אני גם מצדיע לזה: מר מאן קבע חד וחלק מיהם האנשים החשובים באמת באתר לדעתו, ועל ידי כך יצר נורמה חדשה בנושא. מעבר לכך שמר מאן ויתר על הזמנתו של העורך הראשי מעניין לציין שהוא לא הזמין את רון בן יעקב ומיכאל שרון, שני אנשים שאני הייתי מצפה שיזמין לשיחותיו ההיסטוריות. |
|
||||
|
||||
רון בן יעקב גר בניו יורק (כנראה מן איזה עוד זן של יורד מתעניין), כך שמאן לא יכל להזמין אותו, גם אם הוא רצה. (אני די בטוח שהוא היה רוצה, כי השניים די מחמיאים באתר אחד לשני). לגבי מיכאל שרון אני מתאר לעצמי שלמאן אין מספיק זמן, חשק, סבלנות, וכוח נפשי לשבת עם הבחור, ובגלל זה הוא לא הזמין אותו. אני מבין את זה טוב מאוד כי גם אני לא הייתי מזמין אותו. הייתי שמח אם מאן היה מזמין אותי אבל הוא לא הזמין, כך שצריך ללמוד לקחת את הבעסה בסבבה. אולי צריכים לקיים סיבוב פגישה נוסף של *מקופחי מאן*. |
|
||||
|
||||
עורך הצעצוע דווקא כן הוזמן להפגש עם מר מאן, אבל עורך הצעצוע עסוק בימים אלו בלימודים ובעבודה, ולא נתפנה כדי להפגש עם המר המכובד. בינתיים, למיטב הבנתי, מאן עוד לא בעל סמכות לקבוע מי עורך מה באייל, וטל, שכבודו במקומו מונח, עדיין על תקן עורך משנה ומתכנת הבית המופלא שלנו. את מר מאן, אגב, פגשתי כבר בשתי הזדמנויות קודמות, גם בארץ וגם בגרמניה, הבנתי את הקונספט הכללי, ואינני רואה בפגישה נוספת איתו זכות גדולה במיוחד. אני יכול לחשוב על מספר כותבים אחרים שהייתי הרבה יותר מעוניין להפגש איתם ביום מן הימים, ואין טעם לנקוב בשמות כעת. בברכה וגו'. |
|
||||
|
||||
אף אני לא הוזמנתי. ואת שטחי הרשות הפלשתינית יש לכבוש מחדש, ולפרק אותם מנשקם . . . |
|
||||
|
||||
אלמוני נכבד, הקריטריון בו בחרתי להזמין אנשים שונים מקרב כותבי ומגיבי האייל הינו שרירותי וסובייקטיבי לחלוטין, ומבוסס על גחמות ליבי בלבד. האנשים אשר הזמנתי עומדים ברובם זה מכבר בקשר עימי, והיתה זו אכן הזדמנות נאותה ליצירת קשר נוסף בין חברי קבוצה זו. קרוב לוודאי שהייתי בוחר בהחלט להזמין אף אנשים נוספים, אך מפאת עבודה מרובה וקוצר זמן לא עלה הדבר בידי, ועם הקוראים השונים הסליחה. בברכה א. מאן |
|
||||
|
||||
באיחור רב, ישבתי וחשבתי ואימצתי את מוחי, ושוב חשבתי, ובסוף יצא לי דנבום. מישהו יכול לאשר (ע"י מיצמוץ בעיניים או משהו) או להכחיש? (גלעד?) |
|
||||
|
||||
נו, זו תהיה שיטה עכשיו לברר מי כותב הודעות אנונימיות? מתחילים להאשים עד שמוצאים את ה"פושע"? לא, זה לא אני (בלי קשר לתוכן). (ועכשיו גם יבוא מי שיטען כי התגוננות כה נחושה מצביעה על אשמה) ומי אתה, ידידי האלמוני? |
|
||||
|
||||
אם הודית, הרי שאתה הוא האלמוני. אם הכחשת, הרי שאתה משקר, ואתה הוא האלמוני. אם סירבת להגיב, הרי שיש לך מה להסתיר, ולכן אתה הוא האלמוני. |
|
||||
|
||||
השאלה הופנתה ישירות אל גלעד, ולכן אין כל חשד בכך שהוא בחר לענות עליה. זה אמנם לא שווה כמעט כלום, וזה גם לא כאילו שאנחנו עוסקים כאן באיזושהי שאלה גורלית, אבל אני בכל אופן (בתור השואל) מקבל את תשובתו ללא סייג. |
|
||||
|
||||
בקיצור, נא להדחיק. |
|
||||
|
||||
לדעתי מה שיקבע את היתכנותה של תוכנית הפרדה כל שהיא, הוא אכן המחיר הכלכלי והפוליטי שהפרדות זו טומנת בחובה. ברגע שהמחיר יעלה למימדים שהציבור הישראלי לא יוכל לספוג,אופצית ההיפרדות תתחיל לקבל תאוצה. המצער שלאור המדיניות הישראלית הנוכחית מי שקובע את המחיר הוא הצד הפלסטינאי.בעוד הצד הישראלי נאבק לשמר את הסטטוס קוו הנוכחי הצד הפלסטיני נאבק ליצור סטטוס קוו חדש. משהקץ הקץ על תהליך אוסלו (ספטמבר 2000) נקבע למעשה שכל חתירה לסטטוס קוו מדיני חדש תלווה באלימות מתמשכת. מנקודה זו הפלסטינאים העבירו את היוזמה במאבק למגרשם הם, בקבעם את מפלס האלימות ובשליטה (מוגבלת אומנם) על מפלס זה.(זה אולי גם הרציונל של עראפת בחזרתו לזירת הקרב) עד עתה הפלסטינאים מנהלים את מפלס האלימות בעיקר בהשתמשם בנשק הטרור לגווניו השונים.מבחינה זו עראפת בחר בטרור כאסטרטגיה כוללת וזנח תוך כדי כך אופציה לניהול של מלחמת גרילה כנגד ישראל. המאבק מבחינת הפלסטינים הוא על המחיר שישראל צריכה לשלם על המשך מדיניות הכיבוש, רציונל זה יגרור לדעתי בהמשך המאבק חתירה לפגיעה במוקדי הכוח הישראלים בתוך שטחי הקו הירוק כאסטרטגית פעולה פלסטינית,בנוסף לנסיון להסלים את הסכסוך ולהעבירו לרמה האזורית,והמשך פגיעה נקודתית במתנחלים ובהתנחלויות. גורל תוכניות ההפרדה תלוי על כן לדעתי בלחץ שינסו הפלסטינים להפעיל על החברה הישראלית,במידה והם יצליחו לרכז כוחות ולפגוע שוב ושוב בבטן הרכה של העורף הישראלי,תוכנית ההפרדה כזו תהיה בלתי נמנעת. האם הפלסטינאים עצמם תומכים באופציה כזו של תוכנית הפרדה,נראה לי שעראפת לא ממש מעונין בה לא פחות מן הימין הישראלי אבל רק לעראפת הפתרון לקושיה זו. נ.ב. לאחר שהוזכרה בחלל הסיברספייס, במידה והפגישה ההיסטורית של יוצרי האייל הביאה לאיזה שהם תובנות משמעותיות,שיענינו את כלל הציבור. אני (ואני חושב ששאר קוראיו הנאמנים של האייל) נשמח לקבל דיווח. |
|
||||
|
||||
בתקוה שאף אחד לא יעלב מ הנ.ב הוא נכתב מתוך סקרנות גרידא מאחד שלא ממש מבין באילים אלמונים במקרה הנ''ל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |