|
||||
|
||||
יוני, צר לי כי אני נאלץ לכנות את הנאמר בכתבתך כגיבוב של שטיות, אך זהו המצב לאשורו. בשלב ראשון אפריח את טעוניך, לאחר מכן אתיחס לרוח הדברים כפי שהיא משתמעת ממכתבך. ה EAP פרסם נתונים המתיחסים לרכב בנזין. נכון, רכבי שטח המונעים במנועי בנזין, צרכים דלק בשיעור הגבוה יותר מרכב פרטי. פועל יוצא מכך שרכב זה אכן מזהם יותר. אך כמו במקרים רבים אחרים, התאוריה והמציאות אינן עולות בקנה אחד. שכן למעלה מ90% מרכבי השטח בישראל מונעים במנועי דיזל. (הנתונים נלקחו מתוך בסיס הנתונים של אגוד יבואני הרכב, ופורסמו במגזין אוטו) מנועי דיזל הינם ידודיתיים יותר לסביבה עקב מספר סיבות: ראשית, מנוע דיזל הינו בעל צריכת דלק הנמוכה ב60% בממוצע ממנוע בנזין. אמנם הזהום שהוא מייצר לכל ליטר דלק הוא גבוהה יותר בשעור של 20% , אך בשקלול מהיר ניתו לראות כי סך הזיהום שרכב דיזל מייצר הוא נמוך יותר. שנית, אופיים הבסיסי של מנועי דיזל מכתיב נהיגה רגועה יותר, בסיבובי מנוע נמוכים יותר. דבר אשר משפר את פליטת המזהמים בשעור ניכר. שכן שיעור הזיהום עולה בטור לוגריתמי ביחס לסיבובי המנוע (הדבר נובע משריפה לא מושלמת של הדלק בסיבובי מנוע גבוהים). שלישית תהליך הפקת הדיזל מלכתחילה הינו מזהם פחות מתהליך הפקת הבנזין. וכטיעון מסכם, אציין רק שג'יפ מגודל המונע במנוע דיזל הינו חסכוני יותר ממכונית 1600 ממוצעת המונעת במנוע בנזין. כלומר הפלא ופלא, דווקא ג'יפים מגודלים המונעים במנועי דיזל הינם ידותיים יותר לסביבה. כסיכום ביניים אומר רק כי כשוחרי סביבה רבים לא טרחת לעיין באותיות הקטנות, קרי רלוונטיות המחקר לתנאי הארץ. לגבי טיעון השטח, אני ורבים מחברי מקפידים לנוע בשבילים מסומנים בלבד כך שפגיעתינו בטבע הינה מינימלית. לעומת זאת הנני נוהג לקחת עימי מדי פעם לטיולים אלו ילדים ובני נוער. אשר יוצרים מגע בלתי אמצעי עם הסביבה ובכך מפתחים מודעות והבנה לחשיבות השמירה על איכות הסביבה. (כן אנחנו לפעמים גם יורדים מהג'יפ) וכן, ישנם גם כאלו אשר מנצלים את הרכב לרעה ולעיתים פוגעים ואף הורסים. הפיתרון לכך הוא חינוך אותם פרטים, ולא שלילת הכלי בו הם משתמשים. הרי טעון זה דומה לאיסור השימוש בסכינים כיוון שישנם אלו המשמשים בהם לרצח. לעניין הבטיחות. רכבי שטח מעצם גודלם מכתיבים נהיגה רגועה יותר, במהירויות נמוכות יותר קרי חושפים את נוסעיהם ואת סביבתם המוטורית לרמת סיכון נמוכה יותר. דבר נוסף הוא שבטיחותם הפסיבית טובה יותר. עניין מרכז הכובד הגבוה הוא אכן נכון, אבל יוני, שאל את עצמך האם בתאונה הית מעדיף לשבת בג'יפ או ברנו קליאו. רוח הדברים מזכירה את אלו אשר בתחילת המאה, הציעו כי לפני כל רכב ממונע יהלך אדם הנושא דגל אדום וזאת כמובן מטעמי בטיחות הציבור. לסיום אומר רק כי כוונתי היתה לתקוף את הטיעונים שהועלו על ידי הכותב. לא היתה כל כוונה בדברי לפגיעה אישית בכותב. |
|
||||
|
||||
אתייחס רק לנושא אחד המוכר לי היטב - נושא הנסיעה ברכבי השטח בישראל. אתה יוצא מהנחה שאם אתה נוסע רק בשבילים מסומנים אז זה בסדר ואין בעיה. אני מתנגד להנחה זו. ראשית, תנועת רכב מנועי בשטח מכניסה אלמנטים של רעש וזיהום אוויר שלא אמורים להיות בו. במקומות לא מעטים, הנסיעה בג'יפ - גם בדרך מסומנת וגם במהירות נמוכה יחסית - מעלה ענני אבק הפוגעים בצמחייה ובחרקים לאורך הדרך. שלוות בע"ח בקרבת הדרך מופרת, והסיכוי למצוא למשל מאורת צבועים ליד הדרך קלוש ביותר - מרגע שהחלה תנועת כלי רכב באזור הוא הופך אזור מחוץ לתחום לבע"ח שונים. שנית, יש מסלולים עבירים לרכב מנועי שנאסרה בהם תנועת רכב שטח מטעמי שמירת טבע. בפועל אני רואה בפרסומים של קבוצות טיולי ג'יפים שמציעות כמעט כל שבת טיול במסלול כזה, בניגוד לחוק. כך למשל בנחל פרצים, כך בנחל תבור שאם תסתכל במפת שבילי הגליל התחתון במהדורת 2000, נאסר לתנועת רכב שטח. עוד דוגמא למסלול אסור לרכב - נחל צין מעין צין לגבי שיש. שלישית, הגידול המתמשך ברכישת רכבי שטח בישראל מגדיל את השפעתם הרעה על הסביבה. אפשר בנקל לראות זאת במקומות שאין בהם גישה לרכב שטח לעומת כאלו שיש בהם גישה לרכב שטח. |
|
||||
|
||||
ויטלי, אני מצטער על האיחור בתגובה, רק עכשיו שמתי לב אליה. לא הצלחתי לבדוק את טענתך בקשר לאחוז הג'יפים בעלי מנוע דיזל בישראל, לכן אתיחס אליה כנכונה. נכון שמנועי דיזל יעילים יותר ממנועי בנזין ולכן פולטים פחות גזי חממה לכל ליטר דלק. אבל, מנועי דיזל פולטים בין פי 10 לפי 300 מכמות החלקיקים שפולטים מנועי בנזין. מדובר כאן באותם חלקיקים הגורמים למחלות ריאה ואף למוות אצל ילדים, זקנים וחולי ריאה. כמו כן, למרות שנפח המנוע של מכונית ישראלית ממוצעת הוא בסביבות 1600 סמ"ק, נפח המנוע של ג'יפ ממוצע גדול בהרבה (גם בישראל) ולכן הוא צורך הרבה יותר דלק. אשר לטענותיך בדבר בטיחות אני חושב שאנאלוגיה טובה הרבה יותר הייתה האיסור לקיים מטווחים מלכד באיזורים מאושרים. גם כאן בעל אקדח מנוסה לא יפגע בעובר אורח תמים אבל הפוטנציאל קיים ולכן מגבילים את מחזיקי האקדחים. ג'יפ מסוכן לאחרים הרבה יותר מרכב רגיל ולכן במקרה של תאונה הייתי מעדיף להתנגש עם רכב רגיל ולא עם ג'יפ (אחרת אנו מנהלים כאן "מירוץ חימוש" בו אנשים יקנו את הרכב הבטיחותי ביותר לעצמם בלא להתחשב באחרים). ובאשר לטיולים בשטח, אני בטוח שאתה מקפיד לא להזיק אבל כמו שעמית מנדלסון כתב, לא כולם כמוך וכמו כן מקומם של רכבים הוא מחוץ לשמורות הטבע בכל מקרה. מטרתן של שמורות הטבע היא קודם כל לשמור על הטבע ורק אחר כך לספק הנאה לתושבי המדינה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
"כטיעון מסכם, אציין רק שג'יפ מגודל המונע במנוע דיזל הינו חסכוני יותר ממכונית 1600 ממוצעת המונעת במנוע בנזין." ממש לא נכון. ג'יפ מגודל המונע במנוע דיזל, צורך בממוצע 1:8. מכונית 1600 ממוצעת המונעת במנוע בנזין, צורכת בממוצע 1:11 ואפילו 1:12. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |