|
||||
|
||||
בתור לקוח עתידי של מערכת החינוך (אולי קורבן עבר תהיה הגדרה טובה יותר, אבל למה לגלות את דעותי מראש ?) התוצר שאני, בתור משלם המיסים מקבל ממנה, הוא שעות חינוך לילדי העתידיים. ה"מוצר" אותו מייצר משרד החינוך הוא שעות כיתה, דרכן ילדי אמור לרכוש ערכים והשכלה. עכשיו אני שואל אתכם, כמה לדעתכם עולה לי שעת כיתה ? בלי להיכנס לחישובים (שאני מבטיח לספק בקרוב, אני פשוט רוצה ניחושים בלי חישובים קודם), אם נחלק את תקציב משרד החינוך במספר שעות הכיתה הניתנות בארץ, כמה אנחנו משלמים על כל שעת כיתה ? ברור שהחישוב הזה כולל בתוכו גם את הארנונה, החשמל, הפיקוח על בתי הספר ושאר ירקות, זה הוא תימחור מלא של התוצר של משרד החינוך. ניחושים יתקבלו בברכה, מבטיח לפרסם חישוב מלא תוך יומיים שלושה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע איך אתה מתכוון לעשות את החישוב, והאם המטרה היא להראות ששעת הוראה עולה שקל וחצי או 10000 שקל בממוצע אבל רבים מבתי הספר מקבלים לא מעט כסף מהעירייה, ההורים, מפעל הפיס ובטח גם גורמים נוספים. |
|
||||
|
||||
זה רק מוסיף חטא על פשע. |
|
||||
|
||||
מה אתה רוצה לומר בשאלה הזאת, שהמורים אשמים? זאת המערכת שהאוצר עושה לעצמו חיים נוחים ורוצה לחסוך בעלויות על ידי שחיקת שכר המורים ולפטר רבים מהם. במקום זה הוא היה אמור להגיש הצעות לרפורמה בחוק ההסדרים. |
|
||||
|
||||
אני רוצה לומר שבמצב הנוכחי, יש עודף תקציבי מטורף במערכת החינוך, שלא בא לידי ביטוי בשכר המורים. תקציב משרד החינוך הוא כ26.5 מיליארד ש"ח, מספר התלמידים נאמד ב1.4 מליון (תשס"ה), מספר שעות הכיתה לתלמיד נע בין 700-800. אם נאמוד את מספר התלמידים בכיתה ב35, אז יוצא שעבור 1.4M*750/35=30M שעות כיתה אנו משלמים 26 מיליארד, כלומר כ833 שקלים לשעה. מורה מקבל עבור שעת הוראה כארבעים שקלים (4000/96), איך בדיוק הגענו למצב בו הגורם המרכזי באיכות ההוראה (וסליחה, אבל מורה טוב יותר חשוב ממחשב מהיר או מזגן חדש) מקבל 5% מהתקציב ? אולי מישהו גם יכול להסביר לי איך זה מסתדר עם נתוני המשרד, ש69% מתקציב המשרד הולך לשכר מורים ? (http://cms2.education.gov.il/EducationCMS/Units/Minh...) |
|
||||
|
||||
כנראה כולל גם את המורים לשעבר (מפקחים למיניהם וכד') ואת תשלומי הפנסיה שלא הופרשו |
|
||||
|
||||
כתוב שמדובר בשכר מורים (עובדי המשרד מופיעים בסעיף נפרד), עבור פנסיה ההפרש נראה לי מוגזם. לא יכול להיות שמשלמים פנסיה פי כמה יותר ממשכורות. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שעובדי המשרד הם אלו שאין להם תקן של מורים בלבד. לגבי הפנסיה, זכור לי משהו מלימודי התואר הראשון על כך שכ- 40% (?) מסך כל תקציב GM הלך לתשלומי פנסיה - יותר מפי שלוש מהתקציב למשכורות העובדים הפעילים, כך שתיאורטית זה אפשרי ותלוי בעיקר במדיניות ההפרשות לפנסיה לאורך השנים |
|
||||
|
||||
GM נמצאת במצב מאוד יחודי (וזו הסיבה שיצרנית הרכב מהגדולות בעולם, עם הכנסות שמתקרבות למתאיים מיליארד דולר בשנה, שווה 17 מיליארד, חצי מטבע). מכל מקום אם זה המצב, ראוי לציין אותו במפורש (ולהוציא את התקציב הזה החוצה. בכלל פנסיה תקציבית זה אסון). |
|
||||
|
||||
אתה צודק כמובן והאמת היא שאין לי מושג אם זה המצב. ניסיתי למצוא הסבר הגיוני לפערים |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. צריך לטפל במישרד החינוך ולא בשכר המורים. הגישה של האוצר היתה כפי שהולכים לשפר רווחיות של חברה; לקצץ בעלויות בכלל ובעלויות העבודה בפרט. למעשה להתעלם מחריש עמוק במישרד החינוך שפירושו המעשי להתנגש עם כל מיני אינטרסים פוליטיים בצורת אחוזות שונות. הגישה הכלכלית הקיימת היא הרבה פעמים להסתכל על המיספרים המיצרפיים. זו הסיבה שכל החישובים שלך שבנויים על חישוב ממוצעים, מביאים אותך לאבסורדים. זכור את האיש שטבע בבריכה שהעומק הממוצע שלה היה 20 ס"מ. |
|
||||
|
||||
מהמעט שאני קורא בעיתון, האוצר מציע הגדלת השכר (תמורת הגדלת שעות העבודה המדידות). לא ברור לי איך אפשר לקרוא לזה "קיצוץ עלויות", כפי שלא ברור לי איך ההסתכלות על מספרים מצרפיים יכולה להסביר את הנתונים שהובאו (לעומת זאת קל לי להבין איך אפשר לטבוע בבריכה שהעומק הממוצע שלה הוא 20 ס"מ, וקשה לי להבין למה הדוגמא הזאת נשלפת בכל פעם מחדש כאילו היא מסבירה משהו. היא לא). |
|
||||
|
||||
האוצר מציע הסכם שכר ללא לשנות מהותית משהו במערכת החינוך. המורים יקבלו יותר כסף, ההסכם עימם יימרח לשבע שנים בהן שכרם יישחק. בעוד שבע שנים יהיה להם עדיין שכר נמוך אך תמורת יותר שעות. האם אתה מרוצה ממערכת החינוך? אני לא. עליית השכר שתהיה לא תהייה משמעותית ולכן גם לא תמשוך כוחות טובים להוראה. הדוגמא של הטביעה בבריכה בעומק ממוצע של 20 ס"מ מסבירה לך מדוע אינך יכול להבין מהמיספרים המיצרפיים את הנתונים שהובאו. כמו שיש בריכה ממוצעת כך יש מורה ממוצע וכתה ממוצעת. באופן כללי מה שקרוי "שעות מדידות" הוא נסיון לעבודה בעינים על מערכת החינוך. המורים כמעט לא ילמדו יותר שעות כתה, אלא חלק מעבודת הבית הם יעשו בתנאים הרבה פחות טובים בבית הספר ולמערכת תהיה יותר שליטה על שעותיהם. האם תהיה פעולה להקטנת הכתות? לא. ראיתה בדה מרקר שיחס התלמידים למורה השתפר מאד במהלך השנים האחרונות? אני ראיתי. משמע שאין צורך לפעול כי את מי מעניין שיש כך וכך אלפי כתות שלומדים שם 40 תלמידים בכתה כשממוצע התלמידים למורה ירד. מדוע משרד האוצר אינו מטפל במשרד החינוך כולו? כי הוא רגיל לעשות לעצמו חיים קלים ולהתייחס בעיקר למספרים המיצרפיים ולא לפלח אותם ולהתמודד עם כל מיני אחוזות פוליטיות במשרד החינוך. כך נימקו אנשי האוצר את הקיצוצים בקצבאות: הם לא נכנסו לפרטים לראות למה גורמים הקיצוצים. הם רצו לקצץ בתשלומי ההעברה -מונח אנונימי. למיספרים שמביא האוצר בד"כ אין פרצוף ומאחוריהם אין אנשים. בקיצור, המילה המפוצצת רפורמה שבה משתמש האוצר כל כך הרבה, איננה רפורמה במערכת החינוך. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |