|
האוצר מציע הסכם שכר ללא לשנות מהותית משהו במערכת החינוך. המורים יקבלו יותר כסף, ההסכם עימם יימרח לשבע שנים בהן שכרם יישחק. בעוד שבע שנים יהיה להם עדיין שכר נמוך אך תמורת יותר שעות. האם אתה מרוצה ממערכת החינוך? אני לא. עליית השכר שתהיה לא תהייה משמעותית ולכן גם לא תמשוך כוחות טובים להוראה. הדוגמא של הטביעה בבריכה בעומק ממוצע של 20 ס"מ מסבירה לך מדוע אינך יכול להבין מהמיספרים המיצרפיים את הנתונים שהובאו. כמו שיש בריכה ממוצעת כך יש מורה ממוצע וכתה ממוצעת. באופן כללי מה שקרוי "שעות מדידות" הוא נסיון לעבודה בעינים על מערכת החינוך. המורים כמעט לא ילמדו יותר שעות כתה, אלא חלק מעבודת הבית הם יעשו בתנאים הרבה פחות טובים בבית הספר ולמערכת תהיה יותר שליטה על שעותיהם. האם תהיה פעולה להקטנת הכתות? לא. ראיתה בדה מרקר שיחס התלמידים למורה השתפר מאד במהלך השנים האחרונות? אני ראיתי. משמע שאין צורך לפעול כי את מי מעניין שיש כך וכך אלפי כתות שלומדים שם 40 תלמידים בכתה כשממוצע התלמידים למורה ירד. מדוע משרד האוצר אינו מטפל במשרד החינוך כולו? כי הוא רגיל לעשות לעצמו חיים קלים ולהתייחס בעיקר למספרים המיצרפיים ולא לפלח אותם ולהתמודד עם כל מיני אחוזות פוליטיות במשרד החינוך. כך נימקו אנשי האוצר את הקיצוצים בקצבאות: הם לא נכנסו לפרטים לראות למה גורמים הקיצוצים. הם רצו לקצץ בתשלומי ההעברה -מונח אנונימי. למיספרים שמביא האוצר בד"כ אין פרצוף ומאחוריהם אין אנשים. בקיצור, המילה המפוצצת רפורמה שבה משתמש האוצר כל כך הרבה, איננה רפורמה במערכת החינוך.
|
|