|
||||
|
||||
כלשכל מורה יהיה מקום לעבוד בו בשטח בית הספר אז אפשר יהיה לדבר על ההצעה שלך. בינתיים, ביקור בחדר מורים ממוצע בבית ספר בארץ יבהיר לך למה ההצעה שלך, על אף שהיא יפה (ואני מכיר מספר מורים שהיו שמחים לאמץ אותה בחום), אינה בת-יישום. |
|
||||
|
||||
האמת היא שאני לא מעודכן, אבל בזמני היו הכיתות בביה''ס עומדות נטושות וריקות משעות אחה''צ המוקדמות ועד הבוקר שלמחרת (בניכוי כמה דקות של נקיון). |
|
||||
|
||||
מורה אינו סוכן נוסע שצריך לנדוד בין כיתות, ומגיע לו שולחן וארונית (ומחשב מחובר לאינטרנט) בה הוא יכול לשים את חפציו ושיהיו שלו ממש, ללא החכרה לשימושים אחרים במשך היום. מורה הוא גם בן אדם, ומגיעה לו סביבת עבודה נורמלית. אם בית הספר לא יכול לספק את זה, אז שלא יבכו כשהמורים בודקים את המבחנים מהבית. אני אמנם עובד מהבית, אבל זכורים לי הימים בהם עבדתי במשרד, ועם כל התלונות שיש לי על החלל הקובייתי אותו חלקתי עם טיפוס מרגיז משהו, הרי שתנאי העבודה שלי היו טובים לאין ערוך מאשר התנאים בחדר המורים בו חברה שלי עובדת (ובכך גם יצאתי כדי חובת הגילוי הנאות). בהתחשב בזה שיש לה השכלה אקדמאית גבוהה משלי (תואר שני מול ראשון) אני חושב שאין שום הצדקה לכך שאני זכיתי לפינה משלי בעוד היא צריכה לחלוק ארונית קטנה עם עוד שני מורים, אין לה שולחן או פינה משלה בה היא יכולה להפגש עם התלמידים וההורים באופן קבוע, ואין אפילו מחשב אחד בכל חדר המורים. |
|
||||
|
||||
אבוי על הסוכנים הנוסעים, שעובדים בתנאים התת-אנושיים האלו, ללא משרד ממוזג עם ארונית ומחשב שמחובר לאינטרנט! עשה לי טובה. אמנם היה נחמד אם למורה היה את כל זה, אבל באמת שאין לו שום מניעה לבצע את אותה העבודה כמעט באותה מהירות ואיכות, גם אם לא נוחות, בכל מקום שיש בו כסא, שולחן, קירות וגג. עם כל הכבוד לחברה שלך, העובדה שיש לה השכלה אקדמאית גבוהה משלך לא אומרת שמגיע לה יותר משמגיע לך. משכורת מקבלים על התועלת שאתה מביא למעסיק, לא על הנחת שהציונים שלך מסבים לאמא. |
|
||||
|
||||
תהיתי כמה זמן זה יקח עד שיאשימו את המורים בפינוק יתר בגלל הדרישות הללו. אז הבה ואודה בכך - גם לפועל הבניין אין ארונית ומחשב עם חיבור לאינטרנט, וכך גם לזבן בסופרמרקט. אבל הם, בניגוד למורה, לא צריכים את זה. המורה בהחלט צריך את סביבת העבודה המינמלית הזו בשביל לבצע את העבודה באיכות ראויה (אני באמת צריך להסביר עד כמה אינטרנט זמין הוא חשוב לשם הוראה? עד כמה שולחן?!). לכן אמרתי שמורה אינו סוכן נוסע. דרישות העבודה הן שונות. בקיצור - אתה פולט שטויות. ציון העובדה לגבי החברה שלי נועד להראות שהוראה היא מקצוע קשה, שדורש הכשרה לא קלה עבור מרבית המורים (בוודאי העל-יסודיים). הם מתייחסים לכך ברצינות, אבל לא מקבלים תנאים מינמליים הדרושים לעבודה (למרות הזלזול המופגן שלך). |
|
||||
|
||||
על הצורך בשולחן כתבתי כמעט בכל הודעה בדיון עד כה. אמרתי גם "כסא", "קירות" ו"גג". אינטרנט אני גם מסכים שמאוד יסייע למורה טוב, אבל מורים כמו שהם היום ממש לא זקוקים לו, ברובם, וגם אלו שכן, לא בתכיפות גבוהה, ושימוש במחשבים שבספריה יספיק להם לגמרי. המורים של ימינו יודעים בדיוק מה הם הולכים ללמד מתחילת השנה ועד סופה, וזה כמעט תמיד בדיוק מה שהם לימדו גם בשנה שעברה. לשם מה נדרש להם מחשב עם חיבור לאינטרנט 365 ימים בשנה? (שים לב, במיוחד לאור הפסקה הבאה, שאני לא אומר שהוא יהיה חסר תועלת לגמרי. מספיק שהוא לא כלכלי, כי התועלת שהם יפיקו ממנו נמוכה.) "בקיצור - אתה פולט שטויות" - לא, אתה פשוט מכניס בכוח שטויות לפה שלי. ראה פסקה ראשונה של הודעה זו. מקובל לחשוב על מזגן בימינו כדבר שלמרות שהוא לא הכרחי, הוא גם לא פינוק. אבל אל תשכח את התחלת המשפט הקודם - לא הכרחי. אף אחד לא יקבל שביתת רופאים באפריקה בגלל חוסר במזגן. יש דברים דחופים יותר. אז אצלנו החינוך הוא אמנם לא עניין בוער של חיים ומוות מידיים כמו רפואה, אבל השביתות בהחלט רבות וארוכות, וההשכלה גם בלעדיהן ממש לא משהו. משרד פרטי לכל מורה, במקום הקצאת כיתה ריקה קבועה, היא בזבוז כסף מיותר שאפשר להשתמש בו למטרות טובות יותר, שממש לא חסרות לנו במדינה. טרם הפגנתי זלזול במורים בדיון הנוכחי, לדעתי. רוצה לתקן אותי עם קישור או ציטוט? |
|
||||
|
||||
אם אתה לא נותן פינת עבודה אישית למורה ושולח אותם למחשבים שבספריה בשביל משהו בסיסי כמו אינטרנט, אז אל תתלונן כשהם מעדיפים לעבוד בבית. הרי כל העניין הוא שדורשים תוספת שעות בבית הספר מצד אחד, ולא נותנים תנאים מינמליים לעבודה שם מצד שני. אינטרנט זה מאוד מאוד בסיסי - כדי לשמור על קשר עם התלמידים ועם ההורים (והמורים האחרים), כדי לקרוא מאמרים, כדי להתעדכן בידע חדש שרלבנטי לשיעורים שלהם. אף אחד לא דרש משרד פרטי לכל מורה - זה באמת יהיה מיותר. אבל פינת עבודה לכל מורה נראה לי כמו דרישה מינמלית. מה רע בכמה משרדי קוביה כאלו? שום דבר לא הכרחי - אפשר ללמד גם כשבחוץ יש תחנת אוטובוס שמרעישה כל הזמן, ואפשר ללמד גם כשמרגישים מאוימים על ידי התלמידים. אבל איכות ההוראה צונחת פלאים, ולאף אחד אין זכות להתלונן כשהמורה בורח מבית הספר ברגע שהשיעור נגמר ועושה חלק גדול מעבודתו בביתו. "ג. לא הייתי מנחש אם לא היית מספר לי" (לגבי השתלמויות של מורים בזמן החופשות). מתוך: תגובה 462923 |
|
||||
|
||||
חוסר היצירתיות של המורים, הסובלים לפי תיאורך בחדר המורים הצפוף, ואי-יכולתם לארגן מערכת שבה לכל מורה, או חמישה, מוקצה כיתה ריקה לעבוד בה, מגעילה ומפחידה. אלו האנשים המופקדים על חינוך ילדינו? לא הייתי נותן להם לאלף את הכלב שלי (אם היה לי כלב). "אז אל תתלונן כשהם מעדיפים לעבוד בבית" - לא אני הייתי האייל שהתלונן על כך שהם עובדים מהבית. אין לי שום בעיה עם זה. לדעתי השכר ההגיוני היחיד נקבע על פי העבודה הנעשית, לא על פי המאמץ והזמן המושקעים, ושיחליט בעצמו המועסק אם הוא מעדיף להמשיך לעבוד או להתפטר (וינסה המעסיק להגיע לאיזון האופטימלי של כל הפרמטרים המעניינים אותו). "כדי לשמור על קשר עם התלמידים ועם ההורים" - התלמידים מגיעים לכיתה כמעט כל יום, ועם ההורים אין צורך בקשר רציף, ואפשר להסתפק במכתבים ובטלפון. אינטרנט כמובן יועיל כאן, אבל הוא *לא* הכרחי, ויש דברים דחופים בהרבה ממנו, לפחות מהפן הזה, של הקשר עם התלמידים והוריהם. "כדי לקרוא מאמרים, כדי להתעדכן בידע חדש שרלבנטי לשיעורים שלהם." - אני משוכנע שגם מחר חוק הפילוג יהיה תקף, ושלא יהיו חידושים רבים, בטח לא כאלו שיש להתעדכן בהם *מיידית*, בנושא המחלוקת סביב ה- split infinitive. למעשה, אני עדיין לא יכול לחשוב על דבר אחד שיכול המורה לעשות עם חיבור יומיומי לאינטרנט בנושא הידע והמאמרים הרלוונטיים לשיעורים (הניתנים כיום בבתי הספר בארץ). "מה רע בכמה משרדי קוביה כאלו?" - לא אמרתי שזה רע. יהיה מצוין. אבל זה לא הכרחי, ויש פתרון חינמי לגמרי שאיכשהו הם עוד לא עלו עליו - אני מפנה אותך לפסקה הראשונה. "שום דבר לא הכרחי" - נכון. החלף מנטלית את המופעים המתאימים של "הכרחי" בהודעותיי במילה "כלכלי". אני סומך על שיקול דעתך בנושא. ג. נכון. תודה שהזכרת לי, וסליחה על שהכחשתי את מה שמסתבר שהיה נכון. |
|
||||
|
||||
אתה צריך כלב |
|
||||
|
||||
בכל פעם שיעלו בך כעסים, על איך שביזבזו את זמנך בבי"ס, תוכל להזכר שעכשיו יש לך כלב. ולומר לו "me and you buddy, me and you " |
|
||||
|
||||
כבשה, תעשי לי חתול. התגובה שעשתה לי את היום |
|
||||
|
||||
מה בדיוק אתה רוצה שיהיה? המורים גרועים ולא משקיעים אז צריך להתייחס להוראה כאל תעשיה. המורה עובד בליין ושם לא צריך מחשב רק לוח וגיר או לורד. אם היינו יודעים שהם משקיעים, היינו נותנים להם שולחן ומחשב, היות שהם עצלנים, לא מגיע להם כל זה. הם אומרים שהם מכינים בבית? הם גם שקרנים ואסור להאמין להם; שיעבירו כרטיס בכניסה וביציאה. אינני בטוח שאתה מודע למה שאתה כותב. זה שיש מורים שמקיאים חומר שנה אחר שנה אינו אומר שצריך לומר לכל המורים שהם כאלה. חוץ מזה חשבתי שכולנו רוצים לשפר את איכות המורים ולגרום ליציאת ה"מקיאים" לאט לאט מהמערכת. למה לא תציע לצמצם את הלימודים ל-8 שנים חובה, שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה. אפשר יהיה לפטר המוני מורים ולפטור את בעיית החינוך. שמקומות העבודה יהיו אחראים על החינוך דרך העבודה. אפשר יהיה להוריד מיסים ויהיה כיף. |
|
||||
|
||||
אני לא מבין את הטעם שבסרקזם האפוי-למחצה של ראשית ההודעה. "אם היינו יודעים שהם משקיעים... היות שהם עצלנים, לא מגיע להם כל זה" - כבר אמרתי שלא מעניין אותי כמה הם משקיעים, אלא כמה תועלת צומחת למשלם שכרם. נסה לעקוב, איציק. "הם אומרים שהם מכינים בבית? הם גם שקרנים ואסור להאמין להם" - גם הבהרתי שלא אני הייתי זה שהתלונן על הטיעון "אנחנו עובדים גם בבית". זה טיעון לגיטימי לגמרי מבחינתי. נסה לעקוב, איציק. "זה שיש מורים שמקיאים חומר שנה אחר שנה אינו אומר שצריך לומר לכל המורים שהם כאלה" - אף פעם לא אמרתי שהם כולם כאלו. אמרתי שרובם כאלו. להזכירך, יש לי 12 שנים של ניסיון עם המערכת מאחורי, והמדגם שלי גדול בהתאם. נסה לעקוב, איציק. "למה לא תציע..." - יש לי סיבות להציע דווקא את מה שאני מציע, ולא את הגרסאות שלך לדבריי, איציק. "שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה" - בגלל שאני לא מעוניין בכפייה של המדינה, ומעוניין שהתלמידים יחליטו בעצמם באיזה מסלול הם רוצים להמשיך, בין אם הם מצטיינים או לא? בגלל שקו מנחה זה לדיעותיי מוצג כאן באייל מזה חמש שנים לפחות, גם בדיונים איתך, גם בהודעות שאליהן הגבת? נסה לעקוב, איציק. "שמקומות העבודה יהיו אחראים על החינוך דרך העבודה. אפשר יהיה להוריד מיסים ויהיה כיף." - פספסת את יעודך כקומיקאי, איציק. |
|
||||
|
||||
מה שאני מעריך אצלך זו הצניעות היתרה. אם עקבת אחרי דברי בנושא הזה במהלך החודשים האחרונים, היית רואה שהביקורת שלי על המורים לא פחותה משלך. ההבדל הוא שאני רואה את זה כחלק מתהליך מסויים. אפשר להבין מרוח דבריך (ודאי תטען בהתנשאות:"נסה לעקוב") שהשכר הירוד של המורים נובע מרמתם הירודה. גם הבאת משלם המיסים המיתולוגי שרוצה לראות תמורה למיסיו, אינה רלוונטית לכאן כי כמו מובאות מהתנ"ך, כל אחד מביא את הקונוטציות הנוחות לו. אני מכיר יותר טוב ממך את מערכת החינוך: גם למדתי כמוך 12 שנים וחוץ משלושה מורים, כל האחרים לא היו טובים, וגם הייתי בתוך המערכת. הביקורת שלי איננה רק על מה שגורם השכר הנמוך מדי (אני מכיר גם את מערכת החינוך בגרמניה, בדנמרק ובארה"ב שם השכר הרבה יותר גבוה), אלא על הפילוסופיה שלה ובתחום הזה היא כזאת גם במערב. מערכת החינוך בנויה להוציא אדם ממושמע שמשתלב במיסגרות. מערכת החינוך היא אנטי דמוקראטית בעליל ולכן היא אינה מחנכת לדמוקרטיה, גם אם יוקצו בה הרבה יותר שעות על הדמוקרטיה. המערכת הפוליטית היא נגד הפעילות החינוכית ואיננו שומעים שום תגובה על מדיניות האוצר שמעמידה את שכר המורים כאנטיתזה ליציבות כלכלית ואף כסיבה להתמוטטות המערכות אם יקדמו את מעמדם בחברה הישראלית. הרשה לי להזכיר לך את המעמד המביך בו הציג דברת את שכר המורים העתידי ברפורמה שלו-14000 ש"ח לחודש בפיסגה (תואר ד"ר) ונתניהו העיר לו בחיוך מזלזל שהוא הגזים קצת. אז אתה מוכן לשלך שכר שיתחרה בהייטק רק למורים טובים כלומר, לא לשלם. |
|
||||
|
||||
"אפשר להבין מרוח דבריך (ודאי תטען בהתנשאות:'נסה לעקוב') שהשכר הירוד של המורים נובע מרמתם הירודה" - לקפוץ למסקנות שגויות תמיד אפשר. (נסה לעקוב.) "אני מכיר יותר טוב ממך את מערכת החינוך: גם למדתי כמוך 12 שנים..." - לא בטוח שזה משנה, אבל אני סבור שאני דווקא מכיר את מערכת החינוך טוב ממך, משום ש-12 השנים שאני ביליתי בה היו *כולן* בעשרים השנים האחרונות, בעוד שבמקרה שלך עברו - מה, ארבעים שנים מאז שנתך *האחרונה* כתלמיד במערכת? - וכל מה שאתה זוכר כבר לא אקטואלי. "הביקורת שלי איננה רק על מה שגורם השכר הנמוך מדי" - איציק, לא אכפת לי כרגע מה הביקורת שלך על מערכת החינוך, וכמה היא צודקת. מעניין אותי רק שהפנת אליי הודעה מטומטמת, שתקפה בגסות רבה טיעונים שמעולם לא העלתי, ואף כאלו שמנוגדים היו לגמרי לדבריי ולדיעותיי המוצהרות1. אחרי שנסגור את הנושא הזה, נוכל לחזור לדון בדיעותיך על מערכת החינוך. --- 1 הבדל אחד בינינו, דרך אגב, הוא שאתה הגבת על הודעות רבות שלי שבהן הצגתי את עמדתי הליברטריאנית, מה שנותן לי את הצידוק להניח שקראת אותן, ושאתה צריך להכיר את דיעותיי בנושא (ולכן אידיוטי יהיה מצידך להטיח בי "למה לא תציע לצמצם את הלימודים ל-8 שנים חובה, שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה"). מהצד השני, אני לא הגבתי מזה זמן רב להודעה שלך שעסקה במערכת החינוך, כך שאני יכול לטעון בקלות רבה שלא הייתי מודע לעמדותיך בנושא, במידה ואשים יום אחד בטעות דברים בפיך כפי ששמת אתה בפי - דבר שכנראה לא יקרה ממילא. |
|
||||
|
||||
מבלי להיכנס לויכוח ביניכם, איציק, שלא כמוך (?) הכיר את המערכת לא רק כתלמיד אלא גם כמורה, ונראה לי (על סמך קריאת תגובותיו לאורך זמן) שבחלקה, ההיכרות הזו חפפה חלק משמעותי מ-20 השנים האחרונות (אלא אם כן אתה באמת מאמין שהתחרות על "*כל* ה-20" או "*לא כל* ה-20", היא ממש לב לבו של הנושא). |
|
||||
|
||||
אני לא. רק הגבתי לטענתו שלו, שהוא מכיר את המערכת יותר טוב. למרות שאני לא חושב שזה משנה, אני רוצה שנעמיד דברים על דיוקם, ואני סבור שאני דווקא מכיר יותר טוב ממנו את המערכת, בצורות מסויימות (אני בטוח שאת תלוש השכר ואת הקפה שבחדר המורים הוא מכיר טוב ממני). |
|
||||
|
||||
ואיך מודדים תועלת של מורים ומה הם מספקים לתלמידים?הרי הציון הוא המדד העיקרי, ללא ציונים גבוהים התלמיד לא יוכל להמשיך בלימודים גבוהים ולהגיע לקרירה ועבודה בעלת שכר גבוה. אם אין צורך בלימודים מדוע תלמידים אינם מפסיקים ללמוד בכיתה יא', שכן אין חוק חינוך חובה. הם יוכלו לעבוד שנה, להשתכר לתרום לחברה את כוח העבודה הזול שלהם, ואחרי כן מי שירצה ללמוד ירשם ללימודים אקסטרנים ובמשך כמה חודשים יהיה בעל תעודת בגרות. עבודת המורה אינה רק ציון ותעודת בגרות, היא עבודה של ערכים וחינוך, ואם השכר ישאר נמוך כמו שהוא היום, אין סיכוי שאנשים צעירים יהיו מוכנים לבוא ולעבוד, אלא אם כן זו ברירת מחדל עבורם.וכך זה נראה. ומדוע שלא יהיו למורים תנאים נאותים?אם בבית הספר יש 100 מורים היכן יש 100 מקומות פנוים בו זמנית, גם אם הם יהיו בכיתות, אין כמות כזו של כיתות.ולמה שלא תהיה להם סביבה נעימה. הייץת רוצה לעבוד בחדר שאינו נעים, או לנוע בכל יום לחדר אחר, מורה רוכש את הספרים שלו, כלי הכתיבה שלו הדפים והמחשב מכספו. גם שאר העובדים במשק נוהגים כך? ואל תאמר שהספרים אותם ספרים. תוכנית הלימודים במתמטיקה, למשל, השתנתה 3 פעמים במהלך 5 שנים. ואם אתה חושב שעבודת המורה זקוקה רק לכיסא, שולחן,קירות וגג. אז צר לי על מחשבה מעוות שכזו, או אולי בגלל חשיבה כזו החינוך נראה כך. |
|
||||
|
||||
"ללא ציונים גבוהים התלמיד לא יוכל להמשיך בלימודים גבוהים ולהגיע לקרירה ועבודה בעלת שכר גבוה" - תמיד יש את האוניברסיטה הפתוחה, ואני לא רואה סיבה שאוניברסיטאות הגיוניות אחרות לא יאפשרו למועמדים לעבור מבחן פנימי כלשהו שיוכיח שיש להם את הכישורים הרלוונטיים לתואר שהם מבקשים ללמוד לקראתו. אני גם לא רואה סיבה שלא יהיו קיימים מוסדות השכלה מכובדים לחלוטין שירוויחו כסף גם מבלי תרומות וסובסידיות, כך שלא יהיה להם אינטרס לדחות אף סטודנט, ולמרות זאת ינפיקו תארים שיכובדו בציבור ובתעשייה כניתנים על פי הישגים אקדמיים ראויים בלבד, וזאת משום שאבדן הכבוד הזה יוביל בהכרח גם לאובדן לקוחות. המצב יכול להיות אפילו טוב מבאוניברסיטאות, שם זוכים הסטודנטים לבונוסים שונים ומשונים על סיוע למרצה בכל מיני דרכים מוזרות, כמו, למשל, חמש נקודות בונוס לציון הסופי בקורס שעסק באימות תוכנה, על תרגום המצגות. "אם אין צורך בלימודים מדוע תלמידים אינם מפסיקים ללמוד בכיתה יא'[?]" - לא טענתי (הפעם) שאין צורך בלימודים, אבל אם אתה רוצה לדון באי-נחיצותם של הלימודים, אני אשמח (באמת) לעשות זאת בפתיל נפרד. אבל אם אתה רוצה תשובה קצרה לשאלתך - בין השאר בגלל שרוב האזרחים במדינה (ואני ביניהם) הם כבשים, והולכים ללא מחשבה אחרי העדר (וגם אלו שחושבים, לעתים רחוקות מרשים לדיעותיהם להשפיע על מעשיהם). "עבודת המורה אינה רק ציון ותעודת בגרות, היא עבודה של ערכים וחינוך" - מילים-מילים-מילים... עשה לי טובה... "אם השכר ישאר נמוך כמו שהוא היום, אין סיכוי שאנשים צעירים יהיו מוכנים לבוא ולעבוד, אלא אם כן זו ברירת מחדל עבורם" - מעולם לא טענתי אחרת. "ומדוע שלא יהיו למורים תנאים נאותים?" - בגלל שאין מנוס מלהגיע לפשרה בין כל השיקולים השונים, וביניהם גם השיקול הכלכלי, שאומר שמשרד לכל מורה מוסיף פחות השכלה-לשקל מכמה דברים אחרים. "ולמה שלא תהיה להם סביבה נעימה?" - אותה סיבה. "הייץת רוצה לעבוד בחדר שאינו נעים, או לנוע בכל יום לחדר אחר" - אני בטוח שאף אחד גם לא חולם על להיות פועל בניין. ניסיתי פעם ליום אחד, ובאמת שהיה לא נעים. אז? "אם בבית הספר יש 100 מורים היכן יש 100 מקומות פנוים בו זמנית, גם אם הם יהיו בכיתות, אין כמות כזו של כיתות" - בכיתה יושבים ארבעים תלמידים, פעמים רבות שניים על כל שולחן. מה הבעיה לעשרה מורים להשתמש באותה הכיתה הפנויה? עכשיו זכור בבקשה שמורים שלא נמצאים כרגע מול כיתה מרמזים על כיתה שלא לומדת כרגע בכיתתה. נגיד שלא כל אחד כזה, אלא כל חמישי שכזה, כי חלקם הגיעו מוקדם, נשארו מאוחר, יש להם חלון או שהם בכוננות להיות מורים מחליפים. אז על כל עשרה מורים שזקוקים לכיתה, יש להסיק שיש כיתה פנויה. אז מה הבעיה? |
|
||||
|
||||
דורפל: "בכיתה יושבים ארבעים תלמידים, פעמים רבות שניים על כל שולחן." זה לא נכון! בכיתת בית ספר ישראלי תמיד יושבים 2 תלמידים על יד שולחן. רק כשמספר התלמידים אינו זוגי או שיש בעייה עם תלמידים יושב תלמיד לבד. דורפל: "עכשיו זכור בבקשה שמורים שלא נמצאים כרגע מול כיתה מרמזים על כיתה שלא לומדת כרגע בכיתתה." גם זה לא נכון! כתה לומדת כ 40 שעות שבועיות ומשרת המורה היא 24 שעות. דורפל: "אז מה הבעיה?" אני מקווה דורפל שבעבודתך אתה מדייק יותר. ושלמעביד שלך אתה אומר את האמת ולא ממציא כמו כאן. זה לקט של דברים לא נכונים מהודעה קצרה שלך. |
|
||||
|
||||
"זה לא נכון!" - זה כן נכון. בדרך כלל יושבים שניים על כל שולחן, אבל לא תמיד, ולא רק כשהמספר איננו זוגי. 1. לא כל כיתה מאוכלסת במלואה. 2. לפעמים דוחפים עוד שולחנות לכיתה. 3. מתוך כארבעים תלמידים, שרובם לא מתים להיות שם, פעמים רבות כמה לא מגיעים בכל יום נתון. לא שזה משנה, דרך אגב. עובדה שולית. (לפרוטוקול - התפלק לי הניסוח "פעמים רבות". התכוונתי "לרוב".) "גם זה לא נכון!" - אמרתי "מרמזים". אחת לכמה כאלו, יש כיתה שכרגע בשיעור ספורט, מלאכה, ציור, כלכלת-בית, טקס, הצגה בתיאטרון, בספריה, בטיול או בבית. זכור שלא צריך שכל שעה שבה מורה לא מלמד, תהיה לו כיתה פנויה (בגלל כיתה שאיננה לומדת), אלא מספיק שאחת לכמה זמן, כי המורה גם הולך הביתה לפעמים. "זה לקט של דברים לא נכונים מהודעה קצרה שלך." - יכולת גם ללקט שגיאות כתיב. החוכמה היא לתפוס טעויות *חשובות לנושא*. |
|
||||
|
||||
אני לא מרגיש נוח כאן לכן אפרוש מהפתיל הזה בהערת סיום קצרה: מצידי, אם המורים יסכימו לעשות את העבודות בביה"ס, אפשר להתחיל רק באותם בתי-ספר בהם יש תנאים שמאפשרים לעשות זאת תוך הענקת תנאים סבירים למורה. במקרים גבוליים, ההגדרה של "סבירים" תיעשה בידי בורר מוסכם. עפ"י התרחיש האופטימי, בבתי ספר כאלה הצלחת התלמידים תהיה גדולה יותר מה שיגרום ללחץ חברתי בכיוון הנכון. |
|
||||
|
||||
מעניין. מותר להתעניין למה אתה לא מרגיש בנוח? בכל מקרה, אני מכיר לא מעט מורים שישמחו לעבוד בבית הספר בתנאים נורמליים. הדבר יעניק להם בדיוק את מה שהאוצר והדורפלים למיניהם רוצים לשלול מהם - תחושה של כבוד מקצועי והערכה. אבל כל עוד רוב גדול בציבור חושב שמורה צריך גיר ולוח ותו לא, ושגם ככה זו עבודה קלה שממש בושה לשלם עליה משכורת סבירה, אין סיכוי שזה יקרה. |
|
||||
|
||||
הטונים לא נעימים (כן, כן, אני יודע, תראו מי שמדבר. ובכל זאת). |
|
||||
|
||||
תן לדורפל לספר בעצמו בדיוק מה הוא רוצה שיקרה, בחור יקר. |
|
||||
|
||||
מדינת עולם שלישי אנחנו עדיין לא, ולהרים חדר עם שולחן וכסא לכל עובד אנחנו עוד יכולים. |
|
||||
|
||||
עובדה שלא. ולראיה - הכנס לחדר מורים כלשהו בארץ באופן אקראי. |
|
||||
|
||||
לא עובדה ולא נעליים. העובדה היחידה היא שהניהול של בתי הספר נעשה בצורה אידיוטית לגמרי. אם אני יכול להשוות רגע לאוניברסיטת בר-אילן - כל הזמן בונים שם בניינים חדשים, אבל רוב הכיתות ריקות במשך רוב הזמן, והאיבזור של רובן לא אידיאלי. לא היה יותר הגיוני, במקום לבנות כיתות חדשות מיותרות, לאבזר ולתחזק טוב יותר מספר קטן (אך מספיק) של כיתות ישנות? לא היה יותר הגיוני לקבוע את רוב השיעורים באותו קומץ של בניינים שהיו שמים באותו איזור של הקמפוס הארוך והצר שלהם (צורה שגורמת להליכה בין שני שיעורים להיות ארוכה יותר, פוטנציאלית, מבאוניברסיטת ת"א)? בטח שאפשר, אבל לא עושים את זה. דברים נעשים פה בצורה מאוד מטומטמת, זו העובדה היחידה שהראיה שלך מצביעה עליה. (ברור לי שאחת הסיבות לבניה הבלתי-פוסקת בבר-אילן היא חוסר הסקסיות שבתרומות לצורך תחזוק מבנים ישנים שכבר קרויים על שמו של אדם אחר.) |
|
||||
|
||||
ועדיין - למורים אין תנאי עבודה מינמליים. תסובב את זה איך שאתה רוצה - אי אפשר לדרוש מהם לעבוד בבית הספר במקום בבית, כשאף אחד לא מספק להם את היכולת לעשות את זה. |
|
||||
|
||||
לא אני התלוננתי על העבודה מהבית, ולא אני הצעתי להשאיר אותם בביה"ס תחת פיקוח כשהם בודקים שיעורי בית ומבחנים. פנה לפסקה השניה ב- תגובה 462948 לדעתי בנושא משכורת על פי שעה. (חידוד: במקרים כמו מלצרות, תמיכה טכנית או [הדוגמה הטובה ביותר] שמירה, זה כמובן לא רלוונטי, כי אין ברירה עדיפה.) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |