|
||||
|
||||
ואיך מודדים תועלת של מורים ומה הם מספקים לתלמידים?הרי הציון הוא המדד העיקרי, ללא ציונים גבוהים התלמיד לא יוכל להמשיך בלימודים גבוהים ולהגיע לקרירה ועבודה בעלת שכר גבוה. אם אין צורך בלימודים מדוע תלמידים אינם מפסיקים ללמוד בכיתה יא', שכן אין חוק חינוך חובה. הם יוכלו לעבוד שנה, להשתכר לתרום לחברה את כוח העבודה הזול שלהם, ואחרי כן מי שירצה ללמוד ירשם ללימודים אקסטרנים ובמשך כמה חודשים יהיה בעל תעודת בגרות. עבודת המורה אינה רק ציון ותעודת בגרות, היא עבודה של ערכים וחינוך, ואם השכר ישאר נמוך כמו שהוא היום, אין סיכוי שאנשים צעירים יהיו מוכנים לבוא ולעבוד, אלא אם כן זו ברירת מחדל עבורם.וכך זה נראה. ומדוע שלא יהיו למורים תנאים נאותים?אם בבית הספר יש 100 מורים היכן יש 100 מקומות פנוים בו זמנית, גם אם הם יהיו בכיתות, אין כמות כזו של כיתות.ולמה שלא תהיה להם סביבה נעימה. הייץת רוצה לעבוד בחדר שאינו נעים, או לנוע בכל יום לחדר אחר, מורה רוכש את הספרים שלו, כלי הכתיבה שלו הדפים והמחשב מכספו. גם שאר העובדים במשק נוהגים כך? ואל תאמר שהספרים אותם ספרים. תוכנית הלימודים במתמטיקה, למשל, השתנתה 3 פעמים במהלך 5 שנים. ואם אתה חושב שעבודת המורה זקוקה רק לכיסא, שולחן,קירות וגג. אז צר לי על מחשבה מעוות שכזו, או אולי בגלל חשיבה כזו החינוך נראה כך. |
|
||||
|
||||
"ללא ציונים גבוהים התלמיד לא יוכל להמשיך בלימודים גבוהים ולהגיע לקרירה ועבודה בעלת שכר גבוה" - תמיד יש את האוניברסיטה הפתוחה, ואני לא רואה סיבה שאוניברסיטאות הגיוניות אחרות לא יאפשרו למועמדים לעבור מבחן פנימי כלשהו שיוכיח שיש להם את הכישורים הרלוונטיים לתואר שהם מבקשים ללמוד לקראתו. אני גם לא רואה סיבה שלא יהיו קיימים מוסדות השכלה מכובדים לחלוטין שירוויחו כסף גם מבלי תרומות וסובסידיות, כך שלא יהיה להם אינטרס לדחות אף סטודנט, ולמרות זאת ינפיקו תארים שיכובדו בציבור ובתעשייה כניתנים על פי הישגים אקדמיים ראויים בלבד, וזאת משום שאבדן הכבוד הזה יוביל בהכרח גם לאובדן לקוחות. המצב יכול להיות אפילו טוב מבאוניברסיטאות, שם זוכים הסטודנטים לבונוסים שונים ומשונים על סיוע למרצה בכל מיני דרכים מוזרות, כמו, למשל, חמש נקודות בונוס לציון הסופי בקורס שעסק באימות תוכנה, על תרגום המצגות. "אם אין צורך בלימודים מדוע תלמידים אינם מפסיקים ללמוד בכיתה יא'[?]" - לא טענתי (הפעם) שאין צורך בלימודים, אבל אם אתה רוצה לדון באי-נחיצותם של הלימודים, אני אשמח (באמת) לעשות זאת בפתיל נפרד. אבל אם אתה רוצה תשובה קצרה לשאלתך - בין השאר בגלל שרוב האזרחים במדינה (ואני ביניהם) הם כבשים, והולכים ללא מחשבה אחרי העדר (וגם אלו שחושבים, לעתים רחוקות מרשים לדיעותיהם להשפיע על מעשיהם). "עבודת המורה אינה רק ציון ותעודת בגרות, היא עבודה של ערכים וחינוך" - מילים-מילים-מילים... עשה לי טובה... "אם השכר ישאר נמוך כמו שהוא היום, אין סיכוי שאנשים צעירים יהיו מוכנים לבוא ולעבוד, אלא אם כן זו ברירת מחדל עבורם" - מעולם לא טענתי אחרת. "ומדוע שלא יהיו למורים תנאים נאותים?" - בגלל שאין מנוס מלהגיע לפשרה בין כל השיקולים השונים, וביניהם גם השיקול הכלכלי, שאומר שמשרד לכל מורה מוסיף פחות השכלה-לשקל מכמה דברים אחרים. "ולמה שלא תהיה להם סביבה נעימה?" - אותה סיבה. "הייץת רוצה לעבוד בחדר שאינו נעים, או לנוע בכל יום לחדר אחר" - אני בטוח שאף אחד גם לא חולם על להיות פועל בניין. ניסיתי פעם ליום אחד, ובאמת שהיה לא נעים. אז? "אם בבית הספר יש 100 מורים היכן יש 100 מקומות פנוים בו זמנית, גם אם הם יהיו בכיתות, אין כמות כזו של כיתות" - בכיתה יושבים ארבעים תלמידים, פעמים רבות שניים על כל שולחן. מה הבעיה לעשרה מורים להשתמש באותה הכיתה הפנויה? עכשיו זכור בבקשה שמורים שלא נמצאים כרגע מול כיתה מרמזים על כיתה שלא לומדת כרגע בכיתתה. נגיד שלא כל אחד כזה, אלא כל חמישי שכזה, כי חלקם הגיעו מוקדם, נשארו מאוחר, יש להם חלון או שהם בכוננות להיות מורים מחליפים. אז על כל עשרה מורים שזקוקים לכיתה, יש להסיק שיש כיתה פנויה. אז מה הבעיה? |
|
||||
|
||||
דורפל: "בכיתה יושבים ארבעים תלמידים, פעמים רבות שניים על כל שולחן." זה לא נכון! בכיתת בית ספר ישראלי תמיד יושבים 2 תלמידים על יד שולחן. רק כשמספר התלמידים אינו זוגי או שיש בעייה עם תלמידים יושב תלמיד לבד. דורפל: "עכשיו זכור בבקשה שמורים שלא נמצאים כרגע מול כיתה מרמזים על כיתה שלא לומדת כרגע בכיתתה." גם זה לא נכון! כתה לומדת כ 40 שעות שבועיות ומשרת המורה היא 24 שעות. דורפל: "אז מה הבעיה?" אני מקווה דורפל שבעבודתך אתה מדייק יותר. ושלמעביד שלך אתה אומר את האמת ולא ממציא כמו כאן. זה לקט של דברים לא נכונים מהודעה קצרה שלך. |
|
||||
|
||||
"זה לא נכון!" - זה כן נכון. בדרך כלל יושבים שניים על כל שולחן, אבל לא תמיד, ולא רק כשהמספר איננו זוגי. 1. לא כל כיתה מאוכלסת במלואה. 2. לפעמים דוחפים עוד שולחנות לכיתה. 3. מתוך כארבעים תלמידים, שרובם לא מתים להיות שם, פעמים רבות כמה לא מגיעים בכל יום נתון. לא שזה משנה, דרך אגב. עובדה שולית. (לפרוטוקול - התפלק לי הניסוח "פעמים רבות". התכוונתי "לרוב".) "גם זה לא נכון!" - אמרתי "מרמזים". אחת לכמה כאלו, יש כיתה שכרגע בשיעור ספורט, מלאכה, ציור, כלכלת-בית, טקס, הצגה בתיאטרון, בספריה, בטיול או בבית. זכור שלא צריך שכל שעה שבה מורה לא מלמד, תהיה לו כיתה פנויה (בגלל כיתה שאיננה לומדת), אלא מספיק שאחת לכמה זמן, כי המורה גם הולך הביתה לפעמים. "זה לקט של דברים לא נכונים מהודעה קצרה שלך." - יכולת גם ללקט שגיאות כתיב. החוכמה היא לתפוס טעויות *חשובות לנושא*. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |