בתשובה לקהלת, 18/04/07 14:50
439702
נכון. אני מציע לבקש מגאידמק לממן גם את בתי הספר בתל אביב. זה יהיה חסכון עצום למדינה ולעיריה, ואפשר יהיה גם להחליף את כל השיעורים המשעממים על דמוקרטיה ומאבק על ערכים בשקופית אחת שעליה יופיע מס' טלפון לצורך בקשות ותחנונים מהגביר.
439703
נראה לי דחוף יותר שהוא יממן את מערכת המשפט בארץ, שכבר מזמן זקוקה להפרטה.
439731
זו הצעה דבילית.

נימוק: מרבית התושבים לא מעוניינים במערכת חינוך פחות טובה.
439732
הצעה שיש לבחון אותה ברצינות ובכובד ראש.

נימוק: לגבי תושבים רבים הנמצאים כיום במצוקה, מערכת חינוך שתקנה להם קשר ישיר עם מיליארדר שישמח לקנות אותם בכסף היא מערכת החינוך הטובה ביותר.
439733
בחנתי את ההצעה. היא דבילית. הנימוק גם כן דבילי.

הסבר: קנייה בכסף אינה מרכיב של חינוך ולכן ממילא אינה קובעת את טיבו.
439734
את/ה מוזמן/ת לקרוא כאן את תגובותיו הרבות של יעקב, ותיווכח/י שקניה בכסף היא המרכיב החשוב ביותר בחינוך והיא הגורם המרכזי הקובע את טיבו.

(וגם כל תלמיד הלוקח שיעורים פרטיים לקראת הבגרות במתמטיקה - והם רבים מאוד מאוד - יגיד לך בדיוק את אותו הדבר: הטיב תלוי בכסף. תלמידים אמריקאים יאמרו לך גם שנושא "איך לעשות הרבה כסף" - נושא זה צריך להוות אלמנט מרכזי בתכנית הלימודים, אחרת היא ריקה מתוכן וכל כולה שטויות במיץ עגבניות והיתממות/צביעות/אידיאליזם חסר ריאליות מן הסוג שאת/ה עצמך מגלה בדבריך)
439762
אכן נכון. ידיד שלימד באוניברסיטת שיקגו סיפר לי שסטודנטים היו מתקשרים אליו לפני תחילת הקורס לשאול בכמה ישפרו הלימודים אצלו את רווחיהם בעתיד.
439764
זה שיעקב כתב משהו לא הופך את זה לנכון. אם יש לך או לו נימוקים, הבה נראה מהם. כנ''ל לגבי אמירות של תלמידים אמריקאים. לא הבנתי איך ''הטיב תלוי בכסף'' גורר ''מערכת חינוך שתקנה להם קשר ישיר עם מיליארדר שישמח לקנות אותם בכסף היא מערכת החינוך הטובה ביותר''.
440269
''זה שיעקב כתב משהו לא הופך את זה לנכון.'' - ויקם אייל אלמוני חדש על מצריים אשר לא ידע את יעקב.
440268
באמת מקומם! עלינו לארגן את ההמונים להטלת ביצים משותפת על ביתו של הגביר החצוף! את ההשכלה של ילדינו יממנו זרים בכפייה בלבד! רק קבצנים *מקבלים* נדבות - אנחנו *ניקח*!
440270
מה?
440277
טעיתי כשקראתי את "גביר" כהתקפה על ארקדי גאידמק, ועוד באשמת הצעה היפותטית בלבד לממן את מערכת החינוך בנוסף לכל?
440350
נכון. את מערכת החינוך אפשר לממן הן מתשלומי מיסים והן מתרומות של גבירים, ואין (ולא יהיה) שום קשר בין זהות המממן לבין תוכן השיעורים. בכלל, כל העניין הזה של תכניות לימודים הוא טיפה מיושן. ילמד נא כל מורה את הישר בעיניו, וההורים יבחרו אם וכמה לשלם לו: רוסים ילמדו ברוסית, ערבים בערבית, חרדים ילמדו רק לימודי קודש, ושלום על ישראל (או על מה שיישאר ממנה אם לא יהיה לישראלים איזשהו בסיס תרבותי משותף).

ולא רק בחינוך עסקינן. יש גם סינרגיזם מדהים בין גאידמאק לצה"ל: זה מוכר נשק וזה קונה אותו. מה יותר טבעי מאינטגרציה אנכית? אמור מעתה, לפי הגיון עסקי צרוף: גאידמאק יקבע לצה"ל היכן ומתי להלחם, ובתמורה ימכור לו את אמצעי הלחימה הנחוצים בהנחה גדולה - אולי אפילו יתרום חינם כמה אלפי רובים!
440352
נכון מאוד. במלחמה האחרונה ראינו בבירור שיש להפריט את צה"ל, ומיד!
440359
צה''ל הוא אגף היצור של המדיה. העיתונים הם אגף המכירות.
440358
ברור שהדברים נכתבו בנימה סרקסטית, אבל בכלל לא ברור לי למה. המורה תמיד בוחר מה הוא ילמד - אם החומר שהמעסיק דורש שהוא יעביר לא מוצא חן בעיניו, הוא מתפטר. אם הוא בוחר לעבוד, הוא בחר ללמד את החומר. ומה רע בכך שההורים יבחרו מה ילדיהם ילמדו? חשבתי לתומי שאנחנו חיים במדינה חופשית.

מנהל הסופרמרקט קובע לך איפה תאכל את הקורנפלקס שהוא מוכר לך?
440434
דורפל, בא לך להגדיר את המושג חברה?
441330
אם הייתי משתמש במונח "חברה" בטיעוניי, זו הייתה דרישה הגיונית. אבל ככה? איך זה שונה מלבקש ממך עכשיו להגדיר את המושג "אלוהים"?
440474
אתה שוב צודק, כמובן. אבל למה שכחנו את צה"ל? כמו החינוך, גם הצבא הוא שירות לאזרח במדינתנו החפשית, ולכן מי שתורם סכומים משמעותיים למימון הצבא זכאי שיתחשבו בדעותיו כשמחליטים אם, מתי והיכן להלחם.
441331
אני חוזר: מנהל הבנק קובע לך מה תכתוב באמצעות העט שקיבלת כמתנה לאחר פתיחת החשבון אצלו?
441805
יפה. עכשיו אנחנו מסכימים שנותן ה-"מתנה" מצפה לתמורה, אבל חלוקים על המנגנון. מי שמצ'פר אותנו בעט באמת אינו זכאי לדרוש הרבה ואינו מפתח ציפיות גבוהות, אבל כשתשמע על בנק שמחלק דירות כשי על פתיחת חשבון ואינו מצפה לדבר בתמורה, אני אשמח להיות הראשון לדעת.

במילים אחרות, תרומה פעוטה מהווה בעיקר ביטוי של רצון טוב. לעומת זאת, כשתורם מחליט לתת סכום משמעותי, הוא עושה זאת לאחר חשיבה מעמיקה (במיוחד אם מדובר באיש עסקים קר רוח), כאשר:

א. הוא מנסה לקדם מטרות אלטרואיסטיות שקרובות לליבו, ואז הוא ירצה לוודא ככל הניתן שהכסף אכן יסייע להשגת המטרות להן נועד.

או

ב. מבחינתו, זו אינה תרומה אלא השקעה שצפויה להחזיר את עצמה באופן כלשהו בעתיד - ולכן על אחת כמה וכמה שאין מדובר במתנת חינם. במקרה כזה, טוב יעשה מקבל המתנה אם יבדוק אלו אינטרסים הוא משרת והאם הם חופפים לאלו שלו עצמו.
441831
התורם יכול לבקש מה שהוא רק רוצה, אין לו שום זכות לדרוש. סוף עניין. תרומה שמצורפת לה דרישה איננה תרומה, היא עסקה. עסקה שלא לטעמו של הצבא (או המדינה) יכול הצבא לדחות. הצבא נהנה כבר היום גם מתרומות ('תנו ליבכם לליב"י') וגם מנהל מעסקאות (הוא לא מייצר את כל מה שהוא צורך, נכון?). אז מה הבעיה?
441837
אוי, "אין לו שום זכות לדרוש", כמה חמוד! אתה באמת מאמין לכל שיח הזכויות הזה, נכון? אתה באמת מאמין שכסף הוא נייטרלי, שלבעלי ההון מגיע, ולו רק היו מזיזים מהם את המדינה הזו שמציקה להם כל-כך, הם היו בונים עולם טוב יותר לכולנו. זה פשוט מתוק!

(אגב, כפי שציינתי לא פעם, אני לא באמת חושב שגאידמק הוא איזה קו אדום שנחצה, מעולם לא היה קו, חוץ מבדמיונם של ליברלים)
441963
אני לא מאמין בזכויות. אני כן מאמין בקביעת חוקי משחק בחברה. כאלו שבמסגרתם שולחים לכלא (אם לא גרוע מכך) בכירים בצבא שקיבלו שוחד מבעל הון. ולא, אין לי שום חיבה מיוחדת לבעלי ההון. גם לא הערצה כלפיהם.
442025
ואיך בדיוק תאכוף את "חוקי המשחק" האלה? הרי השוחד העיקרי שניתן לבכירים בצבא ע"י בעלי ההון הוא העסקתם בתפקידים בכירים לאחר פרישתם מצה"ל. האם אתה מתכוון לפגוע בחופש התעסוקה של יוצאי צה"ל? מה זו האפליה הלא-עניינית הזו?
442079
כל עוד הם הסכימו לתנאים הנ''ל כשנכנסו לתפקיד, זה לגיטימי לגמרי, בדיוק כמו הסכמי אי-גילוי והאיסור לנסוע למדינות מסוימות שחלים בוודאי על המשרתים בתפקידי פיקוד ומודיעין למיניהם.
442168
נסח בבקשה את התנאים הנ''ל. והסבר לי איך אתה אוכף אותם. בקלות אפשר לתת לאדם תפקיד בכיר במשרד החברה בחו''ל עד לסוף תקופת הצינון, או לתת לו תפקיד שרשמית, על הנייר, הוא לא מספיק בכיר, כמו ''יועץ.''
442211
הרבה יותר בקלות אפשר להעביר לו את כסף מזומן בלי שאף אחד יגלה. מה לעשות, עוד לא הגינו מערכת אכיפה מושלמת. למזלי, אני לא מנסה לבנות משהו מושלם. רק לשפר את הקיים.

דרך אגב, על מתן תפקידים בחו''ל אני אולי לא אוכל להעניש אותו, אבל אני בהחלט אוכל להעניש את החברה כאן בארץ.
440599
אתה שוכח את לב לבו של טיעון ה"ניקח": צריך להיות "אנחנו *ניקח* את מה ש*מגיע לנו* בזכות ולא בחסד!"
441332
אני לא בטוח שאני מבין לאן אתה חותר, אז סלח לי במידת הצורך: "מגיע לנו" סתמי שכזה הוא פיקציה. אין חוב בלי חייב. את מה שחייב לי השכן מלמעלה אין לי זכות לקחת מהשכן מלמטה.
441709
"ערבות הדדית"; גם השכן מלמעלה וגם השכן מלמטה חייבים שניהם לתת לך את מה ש"מגיע לך", כי בשעת הצורך גם אתה תיתן להם אם תוכל.
441724
אל תבנה על זה.
441737
אני לא בונה על כלום; אני מנסה להסביר מה הנימוק האידאולוגי שבשמו יכריחו אותך לתת ויגידו שזה מוסרי.
441753
אותך הנימוק הזה משכנע?
441767
לא נראה לי שמטרתו לשכנע אותי (זה שלוקחים ממנו) אלא לשכנע את אלו שלוקחים ממני.
441770
הנימוק הזה משכנע אותך, הצופה האובייקטיבי מהצד, שעשוי להקלע לאותו המצב משני צדדיו, אך בהסתברויות שונות?
441794
כשאני צופה אובייקטיבי? ודאי שלא. מה קורה כשאני כבר נמצא בפוזיציה של הלוקח זה כבר סיפור אחר.
441832
כלומר, בשביל שנהנה מהדיון, הבעת דיעות שאתה לא מסכים איתן, כן? אני לא מנסה להאשים אותך - בעיניי זה לגיטימי לגמרי - רק רוצה לרשום לעצמי בצד מה דעתו האמיתית של גדי אלכסנדרוביץ'.
441838
לא יודע מה הקשר להנאה מהדיון. דורפל טען טיעון מסויים שאני נוטה להסכים איתו. הצבעתי על מה שלדעתי חסר בטיעון הזה וצריך להתייחס אליו כדי שהטיעון יהיה שלם יותר. לא ראיתי שאני מביע דעה (אולי רק בהודעה האחרונה).
441789
הנימוק הזה נועד בעיקר לאלו שלוקחים, כדי שיוכלו לישון טוב יותר בלילה
441795
אז אם אני מקבל קיצבת שארים מביטוח לאומי-אני צריך לחוש רגשי אשמה שהשכן מלמעלה משלם לי?
442118
לא, כי בשונה ממקרים אחרים, ביטוח לאומי הוא (עקרונית לפחות) ''ביטוח''. לכן אתה זכאי לקצבה כי מישהו (שאתה ''שארים'' שלו) שילם פרמיה.
442119
ציפיתי שמישהו יכתוב לי את זה. ונניח שאני משתכר שכר מינימום ולכן מורידים לי הרבה פחות מאשר לדורפל, אם הוא משתכר משכורת גבוהה. אז שומו שמים, הוא משלם בשבילי! לאן אוליך את הבושה?
השתיה ע''ח דורפל 442126
אין צורך להוליך.
בד''כ השלב הראשון בהשתכרות הוא איבוד הבושה.
השתיה ע''ח דורפל 442128
או. קיי.
442212
מתי ביקשתי ממך להתבייש? בטח שלא על זה שאתה משלם מס ("ביטוח" לאומי) שאלמלא תשלם אותו תשלח לכלא, ובטח לא על כך שאתה, מאוחר יותר, מעוניין להנות מהשקעה מאולצת זאת. היי, אם לי יציעו את כספו של מישהו אחר, אתה חושב שנדמה לי שאני לא אקח?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים