|
||||
|
||||
אבל הלא זה לפי שכיחות השימוש באותיות. |
|
||||
|
||||
(את מבינה שאם בשלב כלשהו מישהו היה עונה כאן תשובה של יותר ממשפט זה היה חוסך פתיל ארוך ומייגע?) איך לפי השכיחות? משתמשים בF יותר מאשר בA? ואם כן, אז למה בעברית לא הלכו לפי אותו רציונל? למה הב'? תקועה בנקודה כל כך מגוחכת, ועוד בסמוך לה', וט' ליד א'? |
|
||||
|
||||
המדובר בשכיחות השימוש באותיות באנגלית, עפרונית יקרה :-) הרעיון הוא שכל שתי אותיות שמשתמשים בהן המון (למשל, התנועות באנגלית, AEOU) לא יהיו צמודות זו לזו מבחינת מקשים ו/או צמידות האצבעות המקלידות עליהן (בהקלדה עיוורת). בעברית הלכו לפי אותו רציונל - למשל, אותיות אהו"י ובכל"מ לא ממוקמות בצמידות זו לזו או בשורה אחת (לפעמים יש קרבה באלכסון, אבל זה לא היה משמעותי מבחינת המקשים במכונה ידנית). |
|
||||
|
||||
אבל למה במקומות הכי נוחים ב"עמדת הפתיחה" (F ו-J) אין את E? הרי להקליד על E זה לא נוח כל כך יחסית להקלדה על F. מה היתרון שבהגליית E למעלה? |
|
||||
|
||||
לא יודעת. |
|
||||
|
||||
מחזק את הניחוש שלי שאחת מהמטרות היא האטת קצב הכתיבה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזה נכון. המקלדות תוכננו להקלדה עיוורת בכל האצבעות, כך שהאותיות הקיצוניות יועדו לשימוש באצבעות החלשות והאיטיות יותר, והרחקתן מחזית המקלדת נועדה אף היא להאטה. מכיוון שמכונות הכתיבה הישנות עבדו בשיטה של מנופים שעשו דרך ארוכה למדי הלוך וחזור, והייתה למנופים סמוכים נטייה להתקע זה בזה אם שניהם היו בתנועה הלוך ושוב, היה רצוי להפחית את קצב ההקלדה כדי להפחית את שיעור התקלות. |
|
||||
|
||||
היתה מטרה חד משמעית לצמצם את האפשרות ששני ''פטישים'' (או איך שלא קוראים לדברים האלה) צמודים (במכונת הכתיבה) יעבדו זה אחר זה (זה פשוט עלול לגרום להם להתקע בדרך לסרט הדיו, מה שמעקב את הכתיבה בשורה התחתונה). שים לב שכשאתה כותב (בעברית ובאנגלית, הרבה פעמים אתה עובר מצד לצד, וכמעט תמיד צריך לדלג על לפחות שלוש מקשים בין אותיות צמודות). |
|
||||
|
||||
שוב אני מתנצל על חזרה אפשרית על דברי אחרים. יחד עם הצורך למנוע התנגשות של הפטישים, הסידור מאפשר להקיש את מילת הפלאים typewriter בשימוש במקשים שכולם נמצאים בשורה העליונה. עפ"י השמועה, זה עזר לסוכני מכירות להדגים את קלות השימוש במכונה בלי שהם צריכים לשחת את זמנם בלימוד רזי ההקלדה המהירה. |
|
||||
|
||||
ולאחר מכן להדפיס ללקוח חשבון האומר: You owe typewriter. |
|
||||
|
||||
הממ, אבל מהנסיון הקצר שלי בלימוד הקלדה עיוורת, יותר קל להקליד על השורה האמצעית ולא על העליונה... |
|
||||
|
||||
בשורה האמצעית צריך לחפש את האותיות הרלוונטיות בין המוני אותיות. בשורה העליונה הן פשוט נמצאות למעלה. |
|
||||
|
||||
נו, מן הסתם שברור לי שהQWERTY זה לפי האנגלית, אבל הנחתי שאותו רציונל משליך גם על שיטת השדגכעי, לא? כי לא ברור לי למה המ' והי' לא מתחלפות, ואם כבר הי' היא אות חשובה, למה במקום המקביל לה מופיעה הע' הבלתי-שמישה. אם הש' נתפסת כאות חשובה, איך זה שהמקבילה לה מימין היא הף' וכל זה עוד לפני בכלל שדיברתי על הל'. |
|
||||
|
||||
אם את חושבת שע' לא שימושית, את כנראה לא יודעת בשביל איזו שפה המציאו את הסידור הזה (שמקובל לקרוא לו "קְראטוֹן" ולא "שדגכעי"). |
|
||||
|
||||
לגבי המ' והי' - למקשים צמודים באותה שורה קל יותר להסתבך זה בזה מאשר למקשים שנמצאים ''אחד מעל השני'' בשתי שורות נפרדות. |
|
||||
|
||||
נדמה לי (בטח מאיזה פתיל ישן באייל) שעד שהגיעו לעשות מכונות כתיבה עבריות, הבעיה הטכנולוגית שהביאה ל-qwerty כבר לא היתה קיימת, וההיגיון בסידור העברי הוא אחר, לא זוכר מה. |
|
||||
|
||||
תגובה 147048 (בטח מאיזה פתיל ישן באייל = ברקת כבר בטח תחפש, או העוזר האיטי של הארכיבאי, או איזו אלמונית מעוניינת שתשאל איך עובד החיפוש באייל, שאחרים יעזרו לה, למה לי להתאמץ, אני יושב כאן כמו מלך, שותה תה ומפזר רמזים). :-P
|
|
||||
|
||||
לגבי המקלדת העברית, אני לא יודע מי המציא את הסידור שלה, ולמה, אבל צריך לתלות אותו, ולו רק בגלל הסמיכות בין ''ו'' ו ''ן''. |
|
||||
|
||||
הזכרת לי הודעה ישנה שלי: תגובה 93025 |
|
||||
|
||||
רגע רגע, חכי בתור. אם מישהו הרוויח ביושר (וגם ניצל פעם-פעמיים, ובכל זאת) את הזכות לתלונה הזו, הרי זה סמיילי (-: |
|
||||
|
||||
גם לזה אני צריכה לחפש לינק? :-) |
|
||||
|
||||
הבעיה של פטישים נתקעים היתה קיימת בהחלט במכונות כתיבה שכותב שורות אלה השתמש בהן במו אצבעותיו. |
|
||||
|
||||
דומני שאפילו כותב השורות שמעלי לא זכה להשתמש באחת מבמכונות כתיבה הגדולות והכבדות מהעיצוב הישן, שבה התוף, הנייר, והפטישים נמצאים _מתחת_ למקלדת במקום בהמשך לה. יתרונו של העיצוב הזה הוא שאם הפטישים אכן מסתבכים, אתה לא תדע את זה עד שתסיים להקליד את הדף ותרים את המקלדת כדי להחליף אותו. זה אמור לתרגל את המקליד בהתמודדות עם מצבי זעם וחוסר אונים. לג'יי גולד, או אולי לריצ'רד דוקינס היה איזה מאמר בעניין. הוא הקביל את התפתחות מקלדת הQWERTY לאקראיות חסרת-היעילות-לטווח-ארוך של האבולוציה הביולוגית, או משהו. |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |