|
דובי,
אני בטוח שלא חסרים מדענים שעובדים לשם המחקר התיאורטי, אין על זה ויכוח. המערכת החברתית-טכנולוגית זקוקה לידע תיאורטי כדי להתפתח. אולם הנקודה שהעליתי כפי שמזכירה הכותרת היא שטענתו של כותב המאמר, אהוד לם, אינה נכונה, ו*חינוך מצליח* במובן המקובל אינו מייצר מרדנים כי אם להפך, הוא מייצר אנשים שמשתפים פעולה עם המערכת.
אגב, ההיסטוריה של המאה ה-20 מראה שהמחקר היה כה קרוב לליבם של מדענים רבים, שהם שיתפו פעולה גם עם המשטרים הטוטליטריים והאיומים ביותר, כמו המדענים ברוסיה הסובייטית ובגרמניה הנאצית, כדי שיוכלו להמשיך במחקריהם. חלק מהמדענים הגרמנים שברחו מגרמניה שיתפו עד מהרה פעולה עם המערכת הצבאית האמריקנית. זה ממחיש את אחת הנקודות שציינתי בהודעתי הראשונה: המדענים (אנשים שחינוכם הצליח) אינם נמצאים עפ"ר בראש האוונגרד החברתי ואינם מתסיסים את את המערכת כי אם משרתים אותה (אף כי תמיד יש בודדים יוצאים מן הכלל).
|
|