בתשובה לice princess, 11/11/01 15:20
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 42969
יוצא לפעמים שמרצים באוניברסיטה מבקשים מסטודנטים להקריא טקסטים במהלך שיעור. בלי לנקות שמות (כי אני לא זוכר), יש לא מעט אנשים שאני יודע שאינם מוגדרים כדיסלקטים, שבקושי מצליחים לצלוח הקראה סבירה. אני לא מדבר על אי-הבנת מילים. הם מבינים את המילים. הם פשוט לא מבינים את מבנה המשפט. הם עוצרים לחלוטין בפסיקים, הם עוצרים לגמרי בסוף שורה, למרות שאין מדובר בסוף משפט, ובכלל - קשה מאוד להבין את מהלך המשפט מההקראה שלהם.
אין לי מושג אפילו איך מתחילים לתקן את זה...
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 42971
בטח לא בקיצוץ תקציבי החינוך...
גם אני לא יודעת, אבל יש אנשים רבים וטובים שלומדים תיאוריות בחינוך ואמורים לדעת דברים כאלה.
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 42983
בודאי שהפתרון הוא בחינוך היסודי.
יש לתת לילדים לקרוא (בקול!) כמה שיותר כבר עם הלימוד הבסיסי של האותיות. יש לעבוד על הבנת הנקרא, מקצוע שרבים פשוט נכשלים בו על ימין ועל שמאל, שאמור להיות נהיר לחלוטין לרוב האוכלוסיה. כמובן שכדי לעשות זאת בצורה טובה יש לשפר את איכות המורים, ע"י הצבת רף גבוה לקבלה להוראה. מובן שכדי לעשות זאת יש להעלות את יוקרת המקצוע ע"י העלאה בשכר או עוד הטבות לציבור המורים. מובן שכדי לעשות את זה צריך למצוא תקציב...ואנחנו יודעים שזה לא נגמר.

לשמחתי, בשיעורים שלי באוניברסיטה מקריאים מקסימום אותיות בודדות, באנגלית, וגם זה כי הן נמצאות במשוואות.
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 43035
אני לא לוקה בתחום הבנת הניקרא בעיברית בכלל ולמרות זאת אני מאוד מתקשה לקרוא טקסט שאינני מכיר טוב (למשל משהו שאני כתבתי או קראתי הרבה פעמים בעבר) בקול רם.
אני מאבד את הנקודה שבה אני קורא (מדלג על מילים ולפעמים שורות שלמות), אני מכניס הפסקות ומתעלם מסימני פיסוק.
לדעתי הלא מלומדת, מדובר באיזו התנגשות בין מנגנון הקריאה למנגנון הדיבור במוח.
האמת היא שהייתי בטוח שכולם סובלים מהבעיה הזו עד שראיתי את התגובה הזו (וקרייני חדשות למשל לומדים טכניקות שונות כדי להתגבר עליה).

בכל אופן מישהו שסובל מהבעיה הזו וגם מקצת פחד קהל (כמעט כולם סובלים במידה זו או אחרת מפחד קהל) יעשה מעצמו צחוק אם ינסה ליקרוא בכיתה לפני סטודנטים אחרים אבל זה לא אומר שהוא לא יודע לקרוא.
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 43155
כדי לחזק את הנקודה, כך זה עובד אצלי: כשאני צריך להקריא בכיתה, היכולות המנטליות שלי מספיקות בדיוק בשביל להקריא את המשפט נכון מבחינת פיסוק וניקוד; לא מספיק בשביל להבין גם מה שאני מקריא. אני אכשל בבחינה פשוטה על החומר שהקראתי זה עתה.

תמיד ייחסתי את זה לפחד קהל קליל ביותר; עכשיו שכנעת אותי שאולי יש כאן (גם) התנגשות של מנגנוני הדיבור והקריאה (-;
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 43538
גם לי בדרך כלל אין מושג מה הקראתי לאחר שאני מקריא דבר-מה בקול רם, אבל זה בגלל שבקריאה רגילה, אני נוטה לחזור אחורה לתחילת המשפט, לקפוץ לשורה הבאה ועוד מרעין בישין, שהופכים את הקריאה שלי לאיטית ולא ברורה לזרים, אבל ברורה עד מאוד עבורי. ובכל זאת אני נוטה להאמין שאם אדם אינו מסוגל לדעת כיצד להקריא משפט בקול רם (ואין מדובר באנשים עם בעת קהל, שהרי הם התנדבו להקריא) עלולה להיות לו בעיה בהבנת הנקרא. כמובן שבעקבות דבריו של דורון, עלי לשקול מחדש את אמונתי הזו...
נו, טוב.
האם כדאי להשקיע בחינוך? בהחלט 55185
יש דרכים "לתקן את זה" ואני יודעת כמה מהן, ויש המבינים בכך יותר ממני- ולא משלמים להם מספיק כדי להשקיע את הזמן המאד מאד ממושך מהחיים שלהם כדי לבצע.
שוב מגיעים לעניין הכלכלי.
אי אפשר לברוח מזה שכשאני לימדתע בשנתי הראשונה (והאחרונה, אני מקווה, לעולמי עד) במערכת החנוך (המזעזעת- גם בשביל המורים) הייתי צריכה לקבל השלמה לשכר מינימום (!!!!!!!!!!) ועבדתי כמו חמור.
ועדיין, לא התחלתי אפילו לתת מה שצריך בכיתה- לדעתי- ממליון ואחת סיבות, כולן קשורות במבנה ובתפיסות המטומטמות של המערכת.
אז לא מספיק לדעת איך לתקן- תמיד צריך כסף כדי לשנות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים