|
||||
|
||||
אני איתך. שלא לדבר על זה שבעשירון העליון (העליון, שימו לב) בכיתה ח' 10% מהילדים לא עוברים מבחן הבנת הנקרא. בשכבות הנמוכות מדובר ב - 42% (!!). כשמעל לשליש מציבור הבוחרים אינו יודע לקרוא ברמה מספקת כדי לקרוא את מצע המפלגה שלה הוא נותן את קולו בבחירות, האם אפשר לדבר על דמוקרטיה?? (מצטערת שאינני נותנת את הקישור המתאים למאמר של פרופ' אורית איכילוב בנושא ב"הארץ". הארכיון שלהם לא פעיל כרגע). |
|
||||
|
||||
יוצא לפעמים שמרצים באוניברסיטה מבקשים מסטודנטים להקריא טקסטים במהלך שיעור. בלי לנקות שמות (כי אני לא זוכר), יש לא מעט אנשים שאני יודע שאינם מוגדרים כדיסלקטים, שבקושי מצליחים לצלוח הקראה סבירה. אני לא מדבר על אי-הבנת מילים. הם מבינים את המילים. הם פשוט לא מבינים את מבנה המשפט. הם עוצרים לחלוטין בפסיקים, הם עוצרים לגמרי בסוף שורה, למרות שאין מדובר בסוף משפט, ובכלל - קשה מאוד להבין את מהלך המשפט מההקראה שלהם. אין לי מושג אפילו איך מתחילים לתקן את זה... |
|
||||
|
||||
בטח לא בקיצוץ תקציבי החינוך... גם אני לא יודעת, אבל יש אנשים רבים וטובים שלומדים תיאוריות בחינוך ואמורים לדעת דברים כאלה. |
|
||||
|
||||
בודאי שהפתרון הוא בחינוך היסודי. יש לתת לילדים לקרוא (בקול!) כמה שיותר כבר עם הלימוד הבסיסי של האותיות. יש לעבוד על הבנת הנקרא, מקצוע שרבים פשוט נכשלים בו על ימין ועל שמאל, שאמור להיות נהיר לחלוטין לרוב האוכלוסיה. כמובן שכדי לעשות זאת בצורה טובה יש לשפר את איכות המורים, ע"י הצבת רף גבוה לקבלה להוראה. מובן שכדי לעשות זאת יש להעלות את יוקרת המקצוע ע"י העלאה בשכר או עוד הטבות לציבור המורים. מובן שכדי לעשות את זה צריך למצוא תקציב...ואנחנו יודעים שזה לא נגמר. לשמחתי, בשיעורים שלי באוניברסיטה מקריאים מקסימום אותיות בודדות, באנגלית, וגם זה כי הן נמצאות במשוואות. |
|
||||
|
||||
אני לא לוקה בתחום הבנת הניקרא בעיברית בכלל ולמרות זאת אני מאוד מתקשה לקרוא טקסט שאינני מכיר טוב (למשל משהו שאני כתבתי או קראתי הרבה פעמים בעבר) בקול רם. אני מאבד את הנקודה שבה אני קורא (מדלג על מילים ולפעמים שורות שלמות), אני מכניס הפסקות ומתעלם מסימני פיסוק. לדעתי הלא מלומדת, מדובר באיזו התנגשות בין מנגנון הקריאה למנגנון הדיבור במוח. האמת היא שהייתי בטוח שכולם סובלים מהבעיה הזו עד שראיתי את התגובה הזו (וקרייני חדשות למשל לומדים טכניקות שונות כדי להתגבר עליה). בכל אופן מישהו שסובל מהבעיה הזו וגם מקצת פחד קהל (כמעט כולם סובלים במידה זו או אחרת מפחד קהל) יעשה מעצמו צחוק אם ינסה ליקרוא בכיתה לפני סטודנטים אחרים אבל זה לא אומר שהוא לא יודע לקרוא. |
|
||||
|
||||
כדי לחזק את הנקודה, כך זה עובד אצלי: כשאני צריך להקריא בכיתה, היכולות המנטליות שלי מספיקות בדיוק בשביל להקריא את המשפט נכון מבחינת פיסוק וניקוד; לא מספיק בשביל להבין גם מה שאני מקריא. אני אכשל בבחינה פשוטה על החומר שהקראתי זה עתה. תמיד ייחסתי את זה לפחד קהל קליל ביותר; עכשיו שכנעת אותי שאולי יש כאן (גם) התנגשות של מנגנוני הדיבור והקריאה (-; |
|
||||
|
||||
גם לי בדרך כלל אין מושג מה הקראתי לאחר שאני מקריא דבר-מה בקול רם, אבל זה בגלל שבקריאה רגילה, אני נוטה לחזור אחורה לתחילת המשפט, לקפוץ לשורה הבאה ועוד מרעין בישין, שהופכים את הקריאה שלי לאיטית ולא ברורה לזרים, אבל ברורה עד מאוד עבורי. ובכל זאת אני נוטה להאמין שאם אדם אינו מסוגל לדעת כיצד להקריא משפט בקול רם (ואין מדובר באנשים עם בעת קהל, שהרי הם התנדבו להקריא) עלולה להיות לו בעיה בהבנת הנקרא. כמובן שבעקבות דבריו של דורון, עלי לשקול מחדש את אמונתי הזו... נו, טוב. |
|
||||
|
||||
יש דרכים "לתקן את זה" ואני יודעת כמה מהן, ויש המבינים בכך יותר ממני- ולא משלמים להם מספיק כדי להשקיע את הזמן המאד מאד ממושך מהחיים שלהם כדי לבצע. שוב מגיעים לעניין הכלכלי. אי אפשר לברוח מזה שכשאני לימדתע בשנתי הראשונה (והאחרונה, אני מקווה, לעולמי עד) במערכת החנוך (המזעזעת- גם בשביל המורים) הייתי צריכה לקבל השלמה לשכר מינימום (!!!!!!!!!!) ועבדתי כמו חמור. ועדיין, לא התחלתי אפילו לתת מה שצריך בכיתה- לדעתי- ממליון ואחת סיבות, כולן קשורות במבנה ובתפיסות המטומטמות של המערכת. אז לא מספיק לדעת איך לתקן- תמיד צריך כסף כדי לשנות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |