|
||||
|
||||
מה שאתה מתאר הוא פתרון זמני בעניין ספציפי לריח הנידף מהריקבון של מערכת החינוך. החינוך הערכי פשט את הרגל, למעשה הוא כמעט ולא קיים היום. מה הדבר שאמור לגרום למוטיבציה לשירות בצה"ל? ציונות. הציונות אינה עומדת לבדה, היהדות קודמת לה. ללא היהדות אין כלל משמעות לציונות. מה שקורה הוא שהיום קשה "להרביץ ציונות" בנוער החילוני כיוון שאין לו את הבסיס לספוג זאת, חלקו אינו רואה עצמו כיהודי. הנוער החילוני אינו מרגיש את הקשר שלו לתנ"ך, מבחינתו המקצוע נלמד כמו שלומדים ספרות והיסטוריה ציונית נלמדת כמו ההיסטוריה של ארה"ב. הדור של ההורים שלי אמנם לא היה דתי אבל הוא הגיע מבית שהייתה בו מסרות, הלכו לבית כנסת וידעו להתפלל. אבות לא העבירו את המסורת הזאת לבניהם ועל כן אין הם מרגישים יהודיים, אין את הייחודיות. כשמנסים להעמיד את הציונות בפני עצמה ללא יהיות קשה מאוד למכות אותה. הסיבה לכך שהציונות עוד נטועה בחלק מהנוער הציוני היא המצב המלחמתי בו אנו שרויים בשנים האחרונות. מנסים למצוא סיבות מדוע האוייב לא צודק ומוצאים זאת בציונות. התהליך הנ"ל הוא התהליך הפוך ממה שאמור להיות ועל כן הוא לא נחלת רוב בני הנוער ויש בו בעיות רבות. מי שאינו מתגייס לצה"ל ל רקע אידיאולוגי וערכי אין לצפות ממנו למוטיבציה גבוהה. הטלאי שמצאו כרגע למוטיבציה הצונחת הוא העברת פעילויות כדוגמת אלה שדיברת עליהם. גם אם היו מנסים להחדיר רוח ציונית במקום להפוך את הצבא ל"סקסי" אז הדבר לא היה מצליח. יש פער כלכך גדול בין הזהות העצמית של הנוער החילוני לבין התכנים שמנסים להעביר שלא ניתן לגשר עליו בקלות. אני לא אתחיל לדבר בכלל על המד"ניות המצחיקות שנשלחות לבתי הספר שלא יודעות לחבר שני משפטים בעברית תקינה. אני כותב את הדברים האלה בכאב ומתוך ידיעה מה קורה בשטח. אני תלמיד כתה י"א כרגע וחניך בקבוצת הכנה לצה"ל ויודע על מה מדובר. אלון תובל |
|
||||
|
||||
לטעון שציונות נובעת מיהדות זו בורות של ממש במקרה הטוב, ודמגוגיה במקרה הרע. לאורך כל ההיסטוריה של הציונות, ליהדות במובנה הדתי כמעט ולא היתה דריסת רגל, וודאי שזו לא תפסה מקום מרכזי או הכרחי. דבר זה הינו מן המפורסמות וכבד נידון רבות כאן. |
|
||||
|
||||
אם יסביר לי עמיתי המלומד כיצד ניתן להבין, להסביר או לדבר על הציונות בלי להתייחס ליהדות, אודה לו מאוד. לענייננו כמובן שהציונות היא מרד בסוג מסוים של יהדות והצגת תפיסה אחרת של יהדות תחתיה אבל השיח מתקיים ויכול להתקיים רק בהקשר יהודי (מיהם האנשים שאנו רוצים לאסוף? למה לארץ ישראל? מה מקור המילה ציון? וכו,) ואגב, הציונות הדתית שמנסה ליישב בין שתי התפיסות הללו של יהדות היא חלק משמעותי מהציונות עוד מימי'מבשרי הציונות' (הרב יהודה אלקלעי והרב צבי הירש קאלישר), והייתה חלק משמעותי מהקונגרסים הציונים (וראה עמדתה המפתיעה משהו של 'המזרחי' בנושא אוגנדה) לסיכום, כשאדם כותב "מן המפורסמות" ראוי תמיד לבחון את הבסיס העובדתי שבדבריו, ללמדו שיתקפם ויבססם במקום לעלוב בכותב שלפניו. וד. ל. |
|
||||
|
||||
אם היית משכיל לקרוא את ההודעה (הקצרה, יש לציין) שהגבת אליה, היית שם לב שהכותב מציין בבירור שהוא מתייחס ל''יהדות במובנה הדתי''. מובן מאליו שאי-אפשר לדבר ציונות בלי להתייחס ליהדות, טענה שאף אחד לא קרא עליה תיגר. |
|
||||
|
||||
פתרון אחד הוא שכר מינימום לחיילי צה"ל. לא הגיוני שמי שמסכנים את חייהם (נקרא להם קרבים) ומי שמשאירים את חייהם בפאוס (נקרא להם ג'ובניקים) לא יקבלו שכר הולם עבור נתינתם, יסיימו 3 שנים ויהיו צריכים לעבוד שנתיים בשביל להתחיל ללמוד. כאשר בכל שנת לימודים, לקראת עונת הבחינות, קוראים להם למילואים. שכר הולם לעבודה הולמת. בשביל ה300-600 ש"ח שצהל הביא לי והעובדה שכרגע מילואימניק מקבל פחות משכר מינימום. ההמשך מובן... |
|
||||
|
||||
שכר מינימום איננו פתרון; שכר מינימום הוא התנהגות הוגנת של המדינה כלפי אזרחיה. הפתרון צריך לנבוע מההכרה ששכר מינימום אמור להיות נתון ולא אמצעי. יש משפחות שאין להן שום קושי לממן את הוצאות הבן/בת החייל/ת. יש לא מעט משפחות שמסבסדות את המדינה ממה שאין להן. מה שנכון שמשכר המינימום ודאי יקזזו אוכל, נסיעות, ביגוד, ביטוח וכד'. מי יודע, אולי בסוף יגיעו לחשבון שמשרתי החובה עוד צריכים לשלם למדינה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |