בתשובה לג. שמעון, 06/11/01 12:23
כדורגל כתרופה עולמית לגלובליזציה 42137
שמעון,

האם אפשר לקשר בין שני הדברים הבאים?

1) הספורט כסטריאוטיפ לאומי המנקז ומאגד רגשות לאומיים מאחדים. אולם כדי להיות האיחוד הלאומי דרוש פרטנר, היינו השתתפות בזירה הבינלאומית. דרך הספורט מתבצעת סובלימציה של דחפים לאומים של אלימות ועימותיות (אם נשתמש לרגע בפרויד) וכך מועמד הלאום המיוצג בספורט כנגד הלאומים האחרים.

מצד שני כך נוצרים הקשרים ההכרחיים בין לאומים, ביחסי עימות או התפייסות (פינג פונג כשגריר)

2) הכדורגל הוא הספורט הנפוץ ביותר בעולם. אין פינה אחת בעולם שלא משחקים אותו באינטנסיביות והתחרויות הבינלאומיות הן הארועים הגדולים ביותר. למעט מקום אחד - ארה"ב (הסתייגות - אולי ישנה תזוזה מזערית בנושא, גם בנבחרות הנשים וגם הגברים).

חוסר ההשתתפות האמריקאית באירוע הספורטיבי הגדול ביותר בעולם מזין איכשהו לתוך סנטימנט ההתבדלות האמריקאי מצד אחד, ומשחק לידי הרגשת הניכור של שאר האומות מצד שני. גם הנטיה האמריקאית להכתיר את הספורט האמריקאי כארועים עולמיים, בשעה שהם תחרויות אמריקאיות פנימיות, מוסיפות להרגשת הניכור האמריקאי משאר העולם (שאיננו משחק פוטבול או בייסבול או אפילו לא כדורסל בחוקים אמריקאיים) ומצד שני נותן לשאר העולם את האפשרות לראות את אמריקה המתבדלת והמתנשאת, מבחינה ספורטיבית.
בייסבול 42141
בייסבול הוא בערך כמו משחק כדורגל עם פנדלים בלבד.
אז מה יש לאמריקאים עם המשחק המשמים הזה?
שמואל שניצר מנסה להסביר:

בייסבול 42142
אופס, זה מאיר שניצר.
שמואל שניצר, מנוחתו עדן.
משמים בעיני ההדיוט 42153
ביסבול איננו ספורט ואסור לשפוט אותו רק במונחים ספורטיביים. זהו The American Pass Time מושג תרבותי ומעצב תרבותי.

אין לי שום קשר ויחס למשחק, אבל יש לי מעט הבנה על חשיבותו החברתית.
משמים בעיני ההדיוט 42154
אני יכול לדעת את חוקי המשחק, אני יכול להבין את חשיבותו החברתית-תרבותית, אני יכול להבין את המשחק, ואחר כל זאת, עדיין לחשוב שמדובר במשחק משמים.

זאת בהנחה שהדיוט בעינך הוא מי שלא מצוי בחוקי המשחק, לא מכיר את חשיבות המשחק, ולא מבין אותו.
משמים בעיני ההדיוט 42155
משמים בעיני ההדיוט 42156
אני צריך לחוות את החוויה ועד אז אני בחזקת הדיוט?

(סימן השאלה כיוון שאני מקווה שעליתי על מה שניסית לומר)
משמים בעיני ההדיוט 42319
1 אכן השתמשנו במובן המדויק של המילה

2 חוויות חושיות, כולל חברתיות , אינן ניתנות להבנה תפיסתית בעזרת תאורים חיצוניים. אלה מאפשרים רק הבנה בעלת פער מהתופעה עצמה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים