בתשובה לאיפסילון, 12/08/06 21:09
419416
סליחה שאני מתערבת (ועוד באיחור של כמה חודשים) אבל ''בנת ג'ביל'' היא האלה הכנענית אשרה ובתקופות מאוחרות יותר האלה הפניקית ''בעלת גבל'' שמופיעה בכתבי לוקיאנוס. לבעלת-גבל יש מקדש בכפר עין אבל, שסמוך לעיירה בינת ג'ביל. זאת אומרת, היה לה שם מקדש. היום יש רק חורבות.
419424
"בעלת"? בהקשר לאלה דווקא?
למה לא? 419431
משמעות המילה היא ''גבירה'' או ''אדונית''. כמו שהמילה ''בעל'' במשמעות ''אדון'' שימשה כשם-תואר לאלים פטרונים של ערים או אזורים (בעל-חרמון, בעל-כרמל, בעל-חזור, וכו'), כך גם ''בעלת גבל'' היתה האלה הפטרונית של העיר גבל.
למה לא? 419459
והשם "בעל" לבדו איננו שם של אל ספציפי?
למה לא? 419478
כן ולא. במקור, הוא לא. במקור, שם בעל הוא תחילית לשמות של כל מיני אלים מקומיים, פטרונים של ערים, הרים או אזורים גאוגרפיים. במהלך ההיסטוריה, אחד הבעלים הפך לאל חשוב מעבר למשמעות המקומית שלו, ולכן כשאומרים ''בעל'' סתם בלי סיומת של מקום, בדרך כלל מתכוונים אליו. הבעל הזה הוא האל הפטרון של אוגרית, בעל-הדד, אל הגשמים.
למה לא? 419522
תודה. האם זה רק מקרה שאל הגשמים נקרא "בעל *הדד*"?:)
למה לא? 419574
מה עם בעל זבוב?
למה לא? 419581
לא בטוח שהיה אל שנקרא בשם זה בכלל. בתנ"ך הוא מופיע כאל של העיר עקרון. מחוץ לתנ"ך לא נמצא שם כזה באף מקום.
אפשרות א': זה עיוות לעגני לשם "בעל-זבול", כלומר בעל-המקדש או בעל המשכן.
אפשרות ב': זה כינוי לבעל הדד, שעל פי לוח אוגריתי מסוים הביס שלל יצורים מיתיים ומפלצות קמאיות במדבר, ביניהם זבובים אימתניים.
לי אישית אפשרות ב' נשמעת קלושה למדי, לאור העובדה שהכינוי לא מופיע בשום מקום בכתבי אוגרית, העיר של בעל-הדד.
419428
עין אבל = אבל בית מעכה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים