|
||||
|
||||
כמעט תיקנתי אותך ל"בת הרים", אבל אז החלטתי לבדוק שוב במילון, ומצאתי שהריבוי של גַ'בַּל (הר) הוא גִ'בָּאל, ולא "ג'ביל". בירור קצר בויקיפדיה העלה ש"ג'ביל" הוא שמה הערבי של העיר הפניקית הקדומה גְּבָל, שנזכרת כמה פעמים במקרא, וידועה בעולם בעיקר בשמה היווני Byblos (העיר שכנה לחוף הים התיכון, מעט צפונה מבירות של היום). כלומר, "בנת ג'ביל" היא מילולית "בת גבל", אולי מפני שנוסדה ע"י אנשים מיוצאי גבל. למלה "ג'ביל" עצמה אין משמעות בערבית, מלבד, כאמור, התעתיק של השם הלא-ערבי "גבל". |
|
||||
|
||||
ע"פ ויקי, העיר הזו נחשבת לעיר העתיקה ביותר המיושבת ברציפות. העיר שיחקה תפקיד מרכזי ביבוא הפפירוס ליוון, וזהו מקור המילה ספר ביוונית (biblio?) ומקור המילה bible באנגלית. באותו עניין, מישהו יודע האם האנשים שאנו נלחמים בהם הם יותר כנענים שהתערבו או יותר ערבים שהתכנענעו? מה התיאוריה המקובלת? |
|
||||
|
||||
או איראנים שהתחזבלו.. |
|
||||
|
||||
או חיזבלאים אירוניים. |
|
||||
|
||||
אבל הלבנונים מעלים את תנועת ה-a לתנועת e בהרבה מקרים, כך שאכן 'בת-ההרים'. |
|
||||
|
||||
הלבנונים, בדיבור, אכן משנים תנועת a ל-e בהרבה מקרים, אבל הדבר לעולם לא משפיע על הכתיבה. לכן جبال ו-جبيل הם לא אותו דבר, אפילו לא אצל הלבנונים. כך שלא "בת-הרים" (ובטח שלא "בת-ההרים"). |
|
||||
|
||||
סליחה שאני מתערבת (ועוד באיחור של כמה חודשים) אבל ''בנת ג'ביל'' היא האלה הכנענית אשרה ובתקופות מאוחרות יותר האלה הפניקית ''בעלת גבל'' שמופיעה בכתבי לוקיאנוס. לבעלת-גבל יש מקדש בכפר עין אבל, שסמוך לעיירה בינת ג'ביל. זאת אומרת, היה לה שם מקדש. היום יש רק חורבות. |
|
||||
|
||||
משמעות המילה היא ''גבירה'' או ''אדונית''. כמו שהמילה ''בעל'' במשמעות ''אדון'' שימשה כשם-תואר לאלים פטרונים של ערים או אזורים (בעל-חרמון, בעל-כרמל, בעל-חזור, וכו'), כך גם ''בעלת גבל'' היתה האלה הפטרונית של העיר גבל. |
|
||||
|
||||
והשם "בעל" לבדו איננו שם של אל ספציפי? |
|
||||
|
||||
כן ולא. במקור, הוא לא. במקור, שם בעל הוא תחילית לשמות של כל מיני אלים מקומיים, פטרונים של ערים, הרים או אזורים גאוגרפיים. במהלך ההיסטוריה, אחד הבעלים הפך לאל חשוב מעבר למשמעות המקומית שלו, ולכן כשאומרים ''בעל'' סתם בלי סיומת של מקום, בדרך כלל מתכוונים אליו. הבעל הזה הוא האל הפטרון של אוגרית, בעל-הדד, אל הגשמים. |
|
||||
|
||||
תודה. האם זה רק מקרה שאל הגשמים נקרא "בעל *הדד*"?:) |
|
||||
|
||||
לא בטוח שהיה אל שנקרא בשם זה בכלל. בתנ"ך הוא מופיע כאל של העיר עקרון. מחוץ לתנ"ך לא נמצא שם כזה באף מקום. אפשרות א': זה עיוות לעגני לשם "בעל-זבול", כלומר בעל-המקדש או בעל המשכן. אפשרות ב': זה כינוי לבעל הדד, שעל פי לוח אוגריתי מסוים הביס שלל יצורים מיתיים ומפלצות קמאיות במדבר, ביניהם זבובים אימתניים. לי אישית אפשרות ב' נשמעת קלושה למדי, לאור העובדה שהכינוי לא מופיע בשום מקום בכתבי אוגרית, העיר של בעל-הדד. |
|
||||
|
||||
עין אבל = אבל בית מעכה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |