בתשובה לרון בן-יעקב, 28/10/06 21:29
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417139
פרויד הוא לא אבי הפסיכולוגיה?
המחקר הפסיכולוגי עוסק במושגים מופשטים שהוא וממשיכיו השונים תבעו בכדי לסיע לעצמם לטפל ב'בעיות פסיכולוגיות'.‏1
משהו דומה לליחות-וחום של הרפואה הישנה.
שיטת הטיפול עצמה, חלק בלתי נפרד מהפסיכולוגיה, היא החלק הכי יפה והיחיד שמבוסס על תכונה לא כל כך מופשטת - הרצון והיכולת של הנפש להרפא (כמו הגוף\כחלק מהגוף -לא משנה)

1 הוא אמפירי מהבחינה שהוא ממשיך לעסוק במושגים האלו.

ועכשיו - תרשו לי לחזור בי מהטענה הטיפשית שלי: מובן שביהיביוריזם וחלק מהפסיכולוגיה הקוגניטיבית הם לא כאלו.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417145
יש שיטת טיפול פסיכולוגי יפנית, בה המטפל (או המדריך) מדבר יותר מהמטופלת‏1 והיא אמורה לספר שהיא אנוכית מידי.
אבל אני לא זוכר איך קוראים לזה ולא ממש מצליח לברר.

1 אני זוכר כטיפול באישה יפנית משום מה (אנה או סאן)
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417159
זו לא שיטת טיפול אלא שיטת לימוד. והמטפל לא מדבר אלא מנגן. והמטופלת לא מספרת כלום אלא מביאה לשיעור ילדים החל מגיל שלוש, רצוי עם כינור :-P
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417163
אני דורש תמלוגים על התגובה הזאת!
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417175
היתי במין מפגש כזה בתור ילד, של הצגת שיטת סוזוקי בצפת, כנראה שבאמת היו שם ילדים יפנים קטנים שניגנו כמו מטורפים, כי עוד לא היה וידאו.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417176
בצפת או בצרפת?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417178
צפת. עד כמה שזה נשמע מוזר. נדמה לי שזה היה בהעשרייה (מין בנין גדול במרכז צפת שמשמש כמתנ''ס) אבל יכול להיות שסתם מיקמתי את הזכרון ההוא שם.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417146
אתה לא מתבלבל בין פסיכולוגיה לפסיכואנליזה?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417174
האם אני מתבלבל? האם היתה קימת פסיכולוגיה לפני הפסיכואנליזה כתחום מחקרי מעבר לרעיון פילוסופי?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417177
אני יודע? המונח נקבע בתחילת המאה השש-עשרה, והחלוקה ל"מדע" ו"פילוסופיה" לא היתה ברורה ומוסכמת עד המאות האחרונות ממש.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417185
היכן ואיך נקבע המונח?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417187
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417183
פרויד היה רופא בהתמחות כניורולוג. למרות שהוא השם הראשון שקופץ לראש כששומעים "פסיכולוגיה," הוא *נחשב* לאבי הפסיכואנליטיקה (למרות שפורמלית הוא לא היה האב הרשמי של "הריפוי בדיבור"), כשבטיפול התעסקו רופאים פסיכיאטרים. הפסיכולוגיה המודרנית כתחום מחקרי אקדמי של "חקר הנפש" תפסה תאוצה במחצית השניה של המאה ה19 בגרמניה, ולפעמים מצינים את ג'וסף גול (סוף מאה 18) כמייסד המחקר הקוגנטיבי השיטתי. בין השמות הגדולים של האבות המייסדים אפשר לציין את פכנר, מולר, פון הלמהולץ ובנייה הצרפתי.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417191
א. תודה, טוב שחזרתי בעצמי מראש.

ב. אבל, העבודות של אלה לא שיכות יותר לחקר המוח?

היתי תחת הרושם שהיחס לאדם כבעל מספר רצונות שונים ואף סותרים, כבסיס למחקר מדעי, הוא רעיון שמקורו בתקופת פרויד גם אם לא תחת אחריותו המלאה. ?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417210
בכל מקרה לא מדובר על 50 שנה, אלא הרבה יותר מזה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417305
איך?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417359
מאמצע המאה ה-‏19 עברו *מאה* וחמשים שנה.
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417296
אני עדיין מבולבל (ובור): כשמדברים על מושג ההדחקה, מדברים על מונח פסיכואנליטי?
בין ריפוי אישי לריפוי חברתי 417307
מה ההבדל, ואם יש הבדל מה זה משנה?
כלכלה וריפוי בדיבור 565040
רבים מבין 48000 הפסיכיאטרים בארה"ב מפסיקים להשתמש בטכניקת הריפוי בדיבור שהפכה פופולרית בעקבות פרויד, בעיקר בגלל שינויים בכיסוי הביטוח הרפואי. כתחליף, הם רושמים תרופות. לדוגמה, ד"ר לוין נהג בעבר להיפגש עם 50-60 מטופלים ל-‏45 דקות פעם או פעמיים בשבוע. כיום הוא מטפל ב 1200 אנשים הבאים לפגישות לא תדירות האורכות 15 דקות.
כלכלה וריפוי בדיבור 565043
אם רק נמצא דרך לשתול פרסומות כתגובה לאסוציאציות בטיפול, נוכל למצוא מימון לריפוי בדיבור והכל יהיה בסדר.
כלכלה וריפוי בדיבור 565044
עובדים על זה במעבדה, וזה נקרא נוירו-שיווק, תגובה 184627.

________________
בביה"ס לרפואה של ביילור בדקו תגובה לקולה או פפסי. מסתבר שהיתה תגובה חזקה יותר לפפסי באזורי מוח שקשורים לתגמול, אולם כשהנבחנים חשבו שהם טועמים קולה היתה תגובה חזקה באזורי מוח הקשורים לחשיבה קוגנטיבית, אולי אינדיקציה לכוחו של הפירסום על פני הטעם כמשפיע על העדפות.
כלכלה וריפוי בדיבור 565080
הנה הכתבה בעברית: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1218920.html
כלכלה וריפוי בדיבור 565084
הייתי מצפה שבנוסף לתרגום הארץ יספר על המימד הישראלי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים