|
||||
|
||||
איך הגיעו לדעת שאנטומיית הלב היפאנית שונה מזו האירופית? מישהו החליט שהוא רוצה לבדוק ולהשוות לבבות של יפאנים ושל אירופים. לא פשוט להחליט על מחקר כזה, לבצע אותו ולקבל תמיכה (פיננסית) לטובתו, בגלל האסוציאציה לאאוגניקה המסורתית. אתה אומר ש"אין לזה דבר וחצי דבר עם הפרדה גזעית או אפליה גזעית", אבל עובדה שבעבר המיינסטרים הרפואי כן עסק באלה, ועובדה שהיו מי שקישרו מחקרים כאלה לאפליה גזעית וניסו להסיק מהן מסקנות "חברתיות". |
|
||||
|
||||
לא צריך ''לבדוק ולהשוות''. המספרים קיימים בספרות. |
|
||||
|
||||
נו, ואיך הם הגיעו לשם? |
|
||||
|
||||
בספרות היפנית: חוקרים יפנים שבמשך עשרות שנים תיעדו את האנטומיה של הפציינטים שלהם בספרות האירופאית: חוקרים אירופאים שבמשך עשרות שנים תיעדו את האנטומיה של הפציינטים שלהם. |
|
||||
|
||||
עדיין חסר לך המחקר המשווה. |
|
||||
|
||||
ה''מחקר המשווה'' נעשה בתוך החברה, כשפנינו לשוק היפני ורצינו להגדיר את מטריצת המכשירים שנצטרך לפתח ולשווק ביפן. |
|
||||
|
||||
העיקר שהוא נעשה. |
|
||||
|
||||
איך הגיעו לדעת שאנטומיית העין היפאנית שונה מזו האירופית? |
|
||||
|
||||
יש הבדלים נראים ויש הבדלים לא נראים. בכלל, יש כל מיני הבדלים - גופניים, נפשיים, תרבותיים ועוד. איך אתה קובע איזה הבדל "לגיטימי" ואיזה לא? מה שנאמר כאן הוא בסך הכל ריאקציה לפוליטיקלי קורקט, שבתורו היה ריאקציה למדעיזם המנוכר של שנות החמישים. |
|
||||
|
||||
''היו מי שקישרו'' - כמובן. כמעט כל עובדה יכולה לשמש בסיס לכל מיני קישורים, אבל צריך להלחם בקישורים מופרכים, לא בעובדות. גם אם יהיו מי שיקשרו בין אנמיה חרמשית לבין אפליה גזעית, זה לא ישנה את העובדה שזאת בעיקר מחלה של השחורים. |
|
||||
|
||||
בהחלט. |
|
||||
|
||||
אבל מאחר ש''מחלה'' זאת קטגוריה לא ברורה ויש לה מרכיבים חברתיים, הקישורים לא עולים רק מתוך העובדות, אלא מתוך שיפוטים ערכיים שלנו. |
|
||||
|
||||
אני מציע לך לנסוע לאפריקה, ולרפא חולים באנמיה חרמשית ע''י כך שתסביר להם ש''זו לא באמת מחלה, אלא קטגוריה לא ברורה ויש לה מרכיבים חברתיים''. |
|
||||
|
||||
היציאה ממידעים גנטיים למסקנות חברתיות דורשת קצת חוסר ידע בגנטיקה, לא? זו הסיבה שהדרוויניזם החברתי והאאוגניה נכחדים ככל שהגנטיקה מתפתחת. יש בעיה כשמדענים חברתיים מתייחסים לגנטיקה בלי ללמוד ביולוגיה, זה לא מדע פשוט ובכלל לא אינטואיטיבי, ולהבדלים שאנו רואים בעין לפעמים יש מעט מאוד משמעות גנטית. לדוגמה, דמיון גנטי בין בני אדם הוא 99.99%, כאשר מרבית השוני הוא בכלל באזורים שלא מבוטאים כחלבונים, כלומר, באותם מאפיינים שאנו לא רואים את הבטוי שלהם "בעיניים". זה פשוט מפני שבערך רק 10% מהגנום האנושי בכלל מקודד לחלבונים. אפרופו דרוויניזם חברתי, מאוד קל להבין איך הוא התפתח,כבר ב"ברירה הטבעית" אפשר לזהות את זרעי הפורענות. לדרווין, כפי שהוא מציין כבר במבוא, לא היתה יכולת להסביר את המנגנון לפיו התיאוריה שלו עובדת (כי עוד לא גילו את הגנטיקה). משם פרחו הסברים במישורים רעיוניים, על ידי אנשים שלא טרחו לקרוא, או קראו ולא הבינו את ממד הזהירות שנקט ולקחו את זה לכיוונים של סיווגים חיצוניים, כמו לכלול את כל האפריקנים בתוך גזע אחד. כאשר למעשה, "מונגולואיד" ו"קוקזיאן" יותר דומים אחד לשני מאשר שני אפריקניים שמעלים במדגם. מנקודת מבט גנטית, הדרוויניזם החברתי, וגם (ובמיוחד) האאוגניה נשמעים כמו קשקוש ימה"בי. |
|
||||
|
||||
אתה לא צריך להתאמץ לשכנע אותי שהאאוגניקה היא קשקוש. מצד שני, חבל שכל שוחרי האמת (כמוך וכמו החבר מ תגובה 411461 ) ממשיכים להתעלם מהאמירה המיתממת "אין לזה דבר וחצי דבר עם הפרדה גזעית או אפליה גזעית" ( תגובה 410501 ). בסך הכל, עליה הגבתי - היא פשוט לא נכונה עובדתית, בהינתן שאאוגניקה (היתה) קיימת בעולם. |
|
||||
|
||||
כששומעים מרצה, שהוא גם יהודי דתי, או חרדי, או אפילו מראשי "הכתומים", השאלה עולה. מסתבר: א. אנשים אינטילגנטיים מוצאים לפעמים צורות יצירתיות לחבר בין תפיסות לכאורה מנוגדות של דת ומדע, באופן שלא יגרום לסטודנטים לצעוק בוז ב. סטודנטים, שמועשרים בחומר המדעי, יודעים לצעוק בוז. המידע המעשי שיש היום ביד, מונע למשל מאחד המרצים שלי, שיש לו סממנים קשים של תסמונת העם הנבחר, להעלות תיאוריות מטופשות. |
|
||||
|
||||
עובדה גם שבעבר הרפואה עסקה בהקזת דם, בארבע ליחות ובכוסות רוח. אז מה? מדע הרפואה צריך לשאוף לחקור כדי להגיע לאמת, לא כדי להגיע לאיזה אידיאל פוליטיקלי-קורקט מטומטם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |