|
||||
|
||||
הנה, זה לא רק הרגשה שלי, יש גם נתונים אובייקטיביים: מסתבר שערבים ישראלים אחראיים ל50% מהגניבות החקלאיות, 30% מגניבות הרכב (שאר ה 70% ע"י ערביי יש"ע?), 43% ממקרי הרצח, 37% מהחבלות החמורות, 39% ממעשי השוד, ו 40% מההצתות. (ולחוקר לא קוראים ליברמן, אפילו לא עזרא, אלא חסייסי) |
|
||||
|
||||
רשום גם כמה מהערבים שייכים לעניי ישראל באחוזים? רשום גם מהי רמת ההשכלה הממוצעת באוכלוסיה הערבית? |
|
||||
|
||||
מה הקשר? החרדים יותר עניים ופחות משכילים מהערבים, ובכל זאת אין אצלם פשיעה אלימה ברמות כאלו. עוני וחוסר השכלה אינם מצדיקים פשיעה, ודאי לא פשיעה אלימה. המקסימום שאני יכול "לקבל" כתוצאה ממצוקה זה פשיעה כלכלית קטנה, כמו גניבת אוכל, הברחות, אי תשלום ארנונה וכו'. לא שוד, לא רצח ולא הצתות. ומלבד זה, אני לא מאמין לטענות בדבר עוניים של הערבים. סע לכל כפר ערבי ותראה את הוילות שהם חיים בהן ואת המרצדסים שהם נוסעים בהם. זה עוני "בספרים" בלבד, שכן הם עובדים בשחור וחותמים אבטלה כדי לקבל ביטוח לאומי וכדי לא לשלם מס הכנסה. |
|
||||
|
||||
אין לי מושג מה רמת הפשיעה אצל החרדים, כי אין פילוח מתאים. גם אני לא ממש יודע להשוות את רמות העוני וההשכלה. נדמה לי שההשכלה במגזר החרדי במצב מצויין ביחס לערבי, גם אם העוני דומה. אבל בעוד שאני לא בטוח בנתונים, נראה שאתה בטוח מאוד ב''מרצדס לכל שודד'', כך שנראה לי שהדיון אינו במישור העובדתי-לוגי. |
|
||||
|
||||
הדיון לא התחיל ברמה העובדתית-לוגית, אלא ברמה של תחושה שלי, על סמך הנסיון האישי שלי. מאוחר יותר התברר לי שלנסיון האישי שלי יש גם תימוכין אוביקטיביים, ושאכן מעורבותם של ערבים בעלי ת.ז. כחולה בפשיעה אלימה רבה הרבה יותר מחלקם היחסי באוכלוסיה, וזאת אף אם מקזזים פשיעה לאומנית. מי שהוריד את הדיון מפסים אוביקטיביים הוא אתה, שכן הכנסת נתון שאינו רלבנטי (רמת העוני וההשכלה של הערבים), שלא בטוח אם הוא בכלל נכון (אתה בעצמך מודה שאין לך נתונים), ושהוא בכלל פסול מוסרית (ממתי עוני מצדיק רצח?!). (ונניח לרגע לרמיזות המכוערות, כאילו יש לי קשר לעולם העברייני) |
|
||||
|
||||
(לא היתה אמורה להיות רמיזה כזו, ואני מתנצל אם כך השתמע). מה שכתבתי עליו היתה הפסקנות שלך, ש*לא* מגובה בנתונים בדיוק כמוני. לגבי היתר: שום דבר (כמעט) לא מצדיק רצח ושוד, אבל הסטטיסטיקה מראה שפעולות אלה מבוצעות בעיקר בשכבות חלשות ולא משכילות. מה לעשות. כל מה שנותר לעשות הוא לבדוק האם יש התאמה בין הפשיעה למידת אי ההשכלה והעוני. קצת קשה לבצע זאת כשאנחנו "יודעים" שלכל פושע יש מרצדס. |
|
||||
|
||||
אני לא "יודע" אם לכל פושע יש מרצדס, אבל אומר לך מה אני כן יודע: בסוף השבוע האחרון ביקרתי באום אל פאחם, יישוב שברישומי הביטוח הלאומי מופיע כ"מוקד אבטלה". מה אני אגיד לך, כל בית טירה, ואחוז רכבי היוקרה (בעיקר מרצדסים) יותר גבוה מאשר בכיכר המדינה. עוד דבר ששמתי לב אליו היה העובדה שאפילו הבתים המפוארים ביותר לא היו מגודרים ומסורגים. אם פשעים כמו פריצות אכן נובעים, כהגדרתך, ממצב כלכלי, הייתי מצפה שגם עשירי אום אל פאחם ימגנו את בתיהם (הרי יותר קל לעני המסכן שצריך להאכיל את ילדיו לפרוץ לביתו של שכנו העשיר, מאשר לנדוד עד לישוב היהודי הקרוב), ולא כך הדבר. מכאן שזה לא נובע מצורך כלכלי, אלא מתרבות שלפיה רכושו (וכן דמו וגופה של בתו) של הד'ימי הוא הפקר. דרך אגב, המצב בישובים ערבים אחרים בהם ביקרתי אינו שונה, מלבד יישובי הבדואים בנגב. אני מציע לך לעשות טיול בשבת הקרובה באחד הישובים הערביים הקרובים לביתך ולהתרשם במו עיניך (רק בזהירות...) |
|
||||
|
||||
לגבי עניים - ניחא, לגבי משכילים, נדמה לי שבעיניהם אתה (כציבור) הוא נעדר ההשכלה, שלא לדבר על הערבים. |
|
||||
|
||||
מדובר על השכלה שמועילה בשוק העבודה. |
|
||||
|
||||
לאו דווקא. מדובר על השכלה. |
|
||||
|
||||
במה נוגעת דעתם של החרדים על השכלתם לדיון שלנו בנושא? |
|
||||
|
||||
עלתה (בעקיפין) הסוגיה האם השכלה היא גורם מרסן לפשיעה, לדעתי אין לנו את הכלים לשפוט את מידת ההשכלה של הציבור החרדי, שהרי לפי אמות המידה שלו, הוא משכיל יותר. הגבלת הדיון להשכלה התורמת לפרנסה (כפי שהציע אלמוני) תהיה פרודוקטיבית יותר, אם כי אנו חוזרים בעקיפין למבחן ההכנסה. |
|
||||
|
||||
אם, כשהיינו מדברים על השכלה כגורם מרסן מפשיעה, היינו מתכוונים לידע במתמטיקה דווקא כמרסן פשע...? אז זה לא היה משנה שהציבור החרדי משתמש באותה המילה בכדי לשבח את עצמו על שליטתו בתחום ידע אחר. עכשיו תחליף מתמטיקה במה-שזה-לא-יהיה שמה-שמו התכוון שמרסן פשיעה. |
|
||||
|
||||
גוף הידע לא הוגדר היטב בתחילה. בעוד שאין חולק על שליטתו העדיפה של הציבור החילוני במתמטיקה, לא נראה לי נכון להכליל "השכלה" (שדווקא אצל החרדים יכול המונח לקבל קונוטציה שלילית) כלימודים חילוניים/אקדמיים בלבד. אם באמת רוצים להתיחס להשכלה כגורם מרסן ישיר, אפשר לדון (או יותר טוב, לבדוק) האם לימודי מתמטיקה או בלשנות מורידים את שיעור הפשיעה של הלומדים, אבל באותה מידה אפשר לדבר על תלמוד וגמרא. לא נראה לי שדווקא למקצועות "שלנו" יש בהכרח עדיפות. מכאן נובע שאין אפשרות לטעון ששיעור הפשע בציבור החרדי גבוה *למרות* היותם בורים ועניים. |
|
||||
|
||||
התכוונתי להגיד, שכל עוד לא נטען שההשכלה עצמה - קרי, הקדשת הזמן ללמידה - היא המרסנת את הפשיעה, אלא נטען או נרמז שהדבר הנלמדים הם המרסנים את הפשיעה, דעת החרדים עצמם לגבי השכלתם לא רלוונטית לדיון שלנו. כשהכנסו השכלה לדיון, התכוונו כמובן ל''השכלה'' לפי הגדרתנו. |
|
||||
|
||||
נראה לי שדווקא הכללת כל סוגי ההשכלה החילונית כגורמים מרסנים (ההשוואה היתה לערבים) תומכת בהשערה שעצם הלימוד (אם לא ניכנס לדיון הסיבה ותוצאה) הוא המרסן. לימוד ההיסטוריה של המזרח התיכון נראה לי קרוב יותר לגמרא מאשר למתמטיקה. אני לא יודע מה זה ''הגדרתנו'', אם מישהו משתמש בשפה באופן השונה מהמוגדר במילון, מוטב שיצהיר על כך בתחילה. |
|
||||
|
||||
(בעולם מקביל שבו אני צופה בכדורגל,) כשאני צועק "נבדל", אני לא מתכוון "תכניסו אותי למשחק במקום האהבל הזה!" מצאתי פגם בתגובה שלך. זה לא קשור לדיעה שלי בויכוח עצמו. הוא אמר "החרדים יותר עניים ופחות משכילים מהערבים." יש כאן מספיק מידע על הדרך שבה הוא מגדיר השכלה. |
|
||||
|
||||
הטיעון שלך הופך את התגובה שלו לטאוטולוגית, אם כל מילה תוגדר ע''פ המשמעות שהכותב מציע לה במשפט, הדיונים יהפכו מעניינים הרבה פחות (''כל הערבים טרוריסטים'' - ככה הגדרתי טרוריסט, או לחילופין ערבי). |
|
||||
|
||||
אני לא אומר שהוא צודק, וזה גם לא משתמע בעקיפין מדבריי. אני פוסל את הכיוון שממנו את תוקף את העמדה שלו. אמרתי לך - במקום להגיד לו ''החרדים יותר משכילים לפי ההדרה שלהם למילה'', בחר להשתמש בעולם המינוחים שלו, גם אם באופן זמני, וסתור את הטענה שלו ככה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |