|
||||
|
||||
איני יודע האם לצחוק או להצטער, אבל כל זוג אשר מכין את טקס כלולותיו, כמו שאמר דובי למעלה,מכין כמה שנים..... הזוג מוציא על התקליטן,על ה-D.J. את מירב הכספים, שלא לדבר על הצלמים כולל הוידאו, שלא חוסכים במחיר. מגיעים לענין הדתי.......פתאום, מותר לומר לרב, תראה, זו חתונה תשאר ותחכה עד החופה. משאירים את הרב, ללא גוזמה, כמה שעות. למה מותר לתת לרב לחכות כמה שעות? הזמן של הרב אינו שווה כסף? רק זמן של בעל מלאכה שווה כסף?? אם הרב מבקש לעשות מיד את החופה, אז לוחצים עליו להמתין. למה? זה הזמן - תנו לרב ללכת ואחר כך יעשו מה שרוצים. עוד דבר חשוב. לייעת רבני "צהר". כאשר כתובות של אותם רבנים שלא לוקחים כסף, מגיעים אל הרב אריאל רב העיר של רמת גן, הוא רואה את הכתובה, ובדרך כלל יש בה פסול. וצריך לכתוב כתובה חדשה. הזוג צריך לבוא שוב לרבנות, ולהמתין לכתיבת כתובה חדשה. הרבנים של "צהר", לא יודעים היטב את הלכות כתובה, ומטריחים את הזוג ... העיקר שלא שלמו כסף לרב. תעשו את חשבון הזמן שהזוג מבזבז על החזרה הזו.... אני ממתין לראות, האם את הרופאים של הניתוח... או את הקוסמטיקאית....שמסדרת את הכלה לפני החופה, האם גם אז הזוג יקח את הזול ביותר או בחינם??? |
|
||||
|
||||
קודם כל, את החתונה לא הכנו ''שנים'' מראש אלא במשך פחות מחודשיים. שנית, כפי שציינתי במאמר עצמו, החופה נערכה לפני שהאורחים הוזמנו, הרב הגיע בדיוק בשעה שאליה הוזמן (ולפי ''צהר'' הם מחויבים להגיע בשעה שנקבעה) ולא היה צריך להמתין ''כמה שעות''. הזמן של הרבנים של הרבנות שווה כסף והם אכן מקבלים משכורת מהרבנות עבורו. גבייה מבעל השמחה היא לא ראויה ולא חוקית. יש לציין, שרבני ''צהר'' אינם רבני ערים בד''כ כך שאינם מקבלים משכורת עבור שרות זה ומאמינים בביטוי ''שכר מצוה - מצוה'' . לבסוף, הכתובה לא נכתבה ע''י הרב של ''צהר'' אלא נמסרה לנו ע''י הרבנות במקום מגורינו. לפי ''צהר'' זהו הנוהל המקובל. במקום להשמיץ, תבדוק קודם כל את הפרטים. |
|
||||
|
||||
היכן אתה שאלת? אני שאלתי בלשכת הרבנות הראשית. היכן אתה שאלת? לאחר שאני בררתי וחקרתי. אני בא אליך עם עובדות, איני מתווכח על מה שאתה רואה, אני מניח לפניך את מה שאני קבלתי. אני מדבר איתך שמזמינים את הרב לשעה 7 בערב..ולמעשה חופה מתחילה "רק" ב-9 למה אתה חושב שהרב מקבל כסף על ההמתנה? הרבנות לא מחייבת שום רב להמתין. תשאל ותברר. אמרתי לך שאני בררתי. יפה ונחמד לגבי נוסח הכתובה....אבל אתה שיש מקומות רקים ובמקומות האלו יש בעיות. שוב, אולי אינך מספיק בקי בהלכות. אבל זה לאחר בירור..... ולמה אתה חושב שאני משמיץ, אם בררתי?? זה חלק מהבירור שלך שאני משמיץ?? ורק לידיעתך........... יש הרבה...כן כן... הרבה בעלי שמחות שרוצים לשלם לרב מסוים שיבוא. רוצים משהו אותנטי..משהו שיודעים שהוא כשר ולא רק "מגשר".אבל הרב, למה לו לבוא למקום שיש אפשרות שיהיו אורחים או אנשים שלא יסתכלו עליו בעיין יפה. רוצים אנשים לא מקצועיים בעריכת החופה, בבקשה....אז הרב אריאל שליט"א אומר לא לקחת רבנים מסויימים מצהר....אז מגיעים אחרים...... ודי למבין. |
|
||||
|
||||
עזר, לא תמיד כשאני רואה את השורה ''ודי למבין'' אני מבין. אנא, אם יש בדעתך לרמוז לתופעה מסויימת, כתוב אותה כדי שלא תשתמע לשתי פנים ונוכל לדון בה. אל תשאיר אותנו עם סודות ורזים - כתוב מפורשות והיה נכון להגן על עמדתך, כפי שאתה מגן עליה בראש התגובה לעיל. (זהו, סליחה על ההפרעה) |
|
||||
|
||||
קצת כבוד לרבני "צהר". אבל אני חושב שרמזתי די ברור. אם הרב אריאל שליט"א הרב של רמת גן, מבקש לא לשלוח רב מסויים מצהר. אותם רבנים מ"צהר", חייבים לעשות רגע חושבים, למה הרב אריאל אמר לעשות כך. אני משער שרבני צהר שמים דגש על ה"מגשר" יותר מאשר על ה"כשר"...והם מנסים להכניס את הנשמה. זה יפה וזה יאה. אבל כמו כל דבר ביהדות, זה צריך להיות מושלם, ולפחות שמבחינת היהדות זה באמת יהיה מושלם. ולא להקטין את ההלכות הקטנות של אבן העזר. זה מספיק ברור?? |
|
||||
|
||||
כנראה שאתה ממש קשה הבנה. אני עברתי את התהליך, עליו כתבתי במאמר שבראש עמוד זה ואת העובדות חוויתי בעצמי. לגבי איחור בשעת החופה, מנסיוני האישי בחופות של חברים וקרובים, ראיתי בעיקר רבנים שמאחרים אם בגלל עריכת חופה נוספת באותו הערב ואם מכל סיבה אחרת. לגבי השלמת המקומות הריקים בכתובה, אתה כנראה מזלזל מאוד באינטליגנציה של הרבנים. גם אני הייתי יכול לעשות את זה בלי יותר מידי בעיות. והרב אריאל שליטא אומר, נו, אז הוא אומר. אולי הוא מפחד, שיגזלו ממנו את פרנסתו ויקבעו סטנדרטים חדשים ולפיהם הוא לא יכול לקבל מעטפה שמנה פטורה ממס בלי קבלה ובלי חשבונית. |
|
||||
|
||||
אם כותבים שוב כתובה,זו טירחה.שום רב לא כותב שוב כתובה, בגלל,פרנסה ללא חשבונית או דברים אחרים. ואתה מוזמן לברר! לא ממה שאתה עברת, אלא תשאל. מי מנהל את התחקירים, סמלים או מפקדים? חושבני שאינך יודע מהם הבעיות בכתיבת הכתובה. אולי אני קשה הבנה,לא בדקתי.אבל יש מה שנקרא, הסתגלות למנהג. אולי הבעיה היא בחוסר הזדהות וחוסר הסתגלות?? מי שמוכן לאמץ מנהגי גויים מעל מיני סוגים, לא יכול לבוא בטענות שאינו מבין את מנהגי הנישואין של היהדות. תבדוק היכן מתחילה הבעיה, לדעתי היא כמו תמיד, באורח החיים שבכללו דומה לגויים, ופתאום חייב איש יהודי לעשות משהו שאינו מובן לו, זה קשה לאיש ישראל, שפתאום הוא חייב להסתגל למנהג שאינו מבין, זר לו, רחוק מהבנתו. הבעיה אינה ברבנים, אלא בתקשורת המנסה לנתק את העם מכל קשר עם הדת בכל צורה שלא תהיה. ולכן אני חושב שגם רבני "צהר" יאכלו בסוף קש. הם חושבים שהם מועילים לקרב את העם אל הדת, ולמעשה זו השלמת המצב של ההורים עם ילדיהם. אתה חושב שרבני צוהר מצליחים להביא את הזוג למשהו יהודי? הזוג שמח שהוא גמר את ה"טקס" המוזר, ולא רוצה יותר להיפגש עם הממסד הדתי. האם איזה איש בעקבות "צהר", למד קצת יותר על מוסד הנישואין מבחינה יהודית? איני מדבר על שאר הלכות הדת, אלא על הקשר המיוחד שיש בין האיש והאישה על פי היהדות? כיצד איש ואישה אשר מסובבים מקטנותם בתרבות של גויים יכולים פתאום לשנות כיוון? אתה חושב שהדרך של "צהר" היא תביא למשהו חיובי? אנא אמור לי. |
|
||||
|
||||
קודם כל, לא הבנתי למה לכתוב את הכתובה מחדש. הכתובה התקבלה מהרבנות ובה מקומות ריקים לשמות, לתאריך, למקום, לסכום וכו'. לא צריך תואר דוקטור בשביל למלא אותה. לגבי תרומתם של רבני ''צהר'', קודם כל, בכך שאני ואשתי הטרחנו את עצמנו פעמיים לביתו של הרב ושמענו ממנו הסברים על משמעות הנישואין ועל מהות הטקס, כבר קיבלנו הרבה יותר מאשר זוג רגיל, שמתחתן ברבנות. הרבנים המקדשים בד''כ אינם עושים דבר מעבר לטקס עצמו ולגביית הכסף. הם לא מסבירים על הטקס ועל משמעותו ובהחלט הופכים את הטקס ל''מוזר'' עבור אלו שלא למדו עליו. ודאי, שאין כאן שום דבר ''חיובי'' בקשר ל''שינוי כיוון'' של הזוג המאושר. מעבר לכך, לי טוב עם ''תרבות של גויים'' והגישה של ''צהר'' - הסבר על הטקס בלי לנסות להחזיר בתשובה או ''לשנות כיוון'' היא מאוד חיובית. אני שמחתי לקבל הסברים על הטקס כדי שלא יהיה ''מוזר'' ואני אדע מה מקורותיו ומשמעותו וזאת מבלי שינסו להחזיר אותי בתשובה. |
|
||||
|
||||
לפני חודשיים חברים שלי התחתנו בטקס דומה למה שאתה תארת, והרב הקריא את הכתובה בעברית ולא בארמית. היה ממש מעניין לשמוע בפעם הראשונה מה בעצם כתוב שם. טוב שכתבת על הנושא, חשוב שכמה שיותר זוגות ישמעו על האופציה הזאת. |
|
||||
|
||||
לפני נישואי רציתי לפנות גם כן לעמותת צוהר. כשסיפרתי להורי על העמותה הזו במילים דומות למה שנכתב כאן הם הבינו שמדובר ברבנים רפורמיים שלא מקובלים על הממסד הרבני בארץ. הורי אינם אנשים דתיים, אלא סוג של מסורתיים, לא מבקרים בבית כנסת כמעט בכלל, לא שומרים מצוות מלבד הקפדה מסויימת בענייני כשרות וצום ביום הכיפורים. אבל היה חשוב להם שאני אתחתן בנישואים אורתודוקסיים (למעשה אלמלא היה העניין כל כך חשוב להם ולהורי אשתי סביר להניח שהייתי נישא בנישואים אזרחיים). בכל אופן, רבים בציבור החילוני/מסורתי בארץ מקשרים את הרבנות והדת עם חוסר סובלנות, מירור כללי של החיים, בירוקרטיה ושחיתות. במיוחד כשמדובר בענייני נישואים וגירושים. כשיש גוף שאינו כזה הוא נתפס מייד כמזלזל בהלכה שבמקרים מסויימים מסיבות לא ברורות משחקת תפקיד בשיקוליהם. הבנתי את התופעה הזו כשהיא הגיעה מהכיוון של הורי שאינם באים במגע עם הדת בחיי היום יום אבל מוזר לי לראות את זה מגיע מאדם דתי. |
|
||||
|
||||
(הממ... אני מסתכן כאן) ראשית, למיטב ידיעתי חברי "צהר" אינם רפורמים או קונסרבטיביים אלא יהודים רבניים כד וכדין, שמאסו במנגנון ובתדמיתו ומציעים אלטרנטיבה. שנית (וכאן הזהירות), כיוון ש"צהר" מהווה תחליף למנגנון הקיים, שמגלגל סכומים לא קטנים אם בצורה רשמית (תעודות כשרות למסעדות) ואם בצורה לא-רשמית (תרומה לרב על עריכת טקס נישואין) הרי שהמנגנון יחוש מאויים מ"החתרנים" האלו, ומכאן הדרך להשמצות איסורים וחרמות קצרה1. 1 כמובן שאין בידי הוכחות ואיני מצוי בנבכי הרבנות הראשית או הבד"צים, עם זאת התהליך המתואר הנו תהליך טבעי של גוף שחש מאויים מתחרות, ע"ע חברת "מיקרוסופט". |
|
||||
|
||||
רק ננקה את שמו של הרב אריאל שליט"א ששורבב לכאן בצורה לא אחראית ע"י עזר: הרב אריאל בעצמו פעיל ועומד במידה מסויימת מאחורי ארגון צהר, אלא שהוא מסתייג אישית מכמה מן החברים בארגון שהרחיקו לכת לטעמו אין לזה ולעניינים כספיים שום קשר. |
|
||||
|
||||
במקום פעיל ועומד מאחורי צ.ל. עומד בקשר. כ''כ הדברים הם ע''פ הידוע לי אנל'א דובר כמובן. |
|
||||
|
||||
יפה שאתה מפאר את מעשי ''צהר''. אין לי שום דבר נגדם באופן אישי. הרב מיכה הלוי שליט''א, רב נחלת יצחק. הוא - אפשר לומר ראש הרבנים,של צהר, והוא נתן הבטחה ללשכת הרבנות שהכל יעשה על פי ההלכה. אם הכל נעשה על פי ההלכה, זה כתבתי כבר באחד מתגובותי למעלה. על פי הרשות שהם קיבלו מהרבנות הראשית, הכל צריך להיות על פי השולחן ערוך. שיש רבנים שבאופן פרטי, עבור בצע כסף... כן כן...יש גם רבנים שהם בוצעי בצע.... והם מעלימים עיין...זו בעיה שלהם. איני יודע מה מבקשים הרבנים של ''צהר''. אבל גם רב העיר העתיקה, הסכים שאין להשיא אישה ללא ידיעה שהיא טבלה במקוה. אולי...יש היתר מאיזה רב...... |
|
||||
|
||||
קוריוז... (מצחיק או שלא) נישאנו במקום בו הרבנות אינה מכירה (למרות שהבאנו קייטרינג חיצוני הואיל ובאתר אין כלל מטבח). משום אי הכרתה בו, ניתנו לנו אך ורק שני שמות של רבנים שמוכנים "להסתכן" ולערוך חופה באותו מקום. הזמנו אחד מהם שביקש שבסוף החופה, ישחיל אבי החתן מעטפה לכיסו, בלי שירגיש ובה 700 ש"ח במזומן (ובשטרות קטנים ולא מסומנים...). בשיחת טלפון שערכנו לרבנות בירושלים, נאמר לנו כי הרבנים מקבלים שכר בעבור עבודתם רק עד השעה 14:00 בצהריים ולפיכך, הואיל והאירוע הוא בשעות הערב, עלינו לשלם לרב את שכרו. הואיל והמסורת חשובה הן לי והן לבן זוגי על בני המשפחות, הבאתי אישור טבילה מהמיקווה טבין ותקילין (חוויה של פעם בחיים, בכל זאת) כשקיבל הרב את האישור, גיחך כאילו לא התכונן לקבל ממני, החילונית הגמורה אישור על טבילת טהרה. ע"פ סיכום מוקדם ביקשנו כי בני משפחה וחברים ישאו את הברכות בחופה וכן שני חזנים מיוחדים שהגיעו לאירוע הכינו קטעי חזנות מיוחדים. הרב, שהגיע לטקס בזמן אומנם אך עם בנו בן ה-11 שהגיע הישר מאימון כדורגל התנגד בתחילה משום שטען שהוא עושה טקס של "בום וגמרנו" (כלשונו). עמדנו על כך בתוקף ולסוף הוא נתרצה אך מילמל לעבר הילד שיודיע כי הוא יאחר לאירוע הבא. חודש לאחר החתונה, נעצר הרב באשמת לקיחת כספים במסגרת עבודתו כטוען רבני ובמתן היתרי גיור שלא כחוק. לנו יש כתבה ממהדורת החדשות בסיום סרט הוידאו.. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |