|
||||
|
||||
למה לדעתך ההצעה מוסרית (ז"א, לאיזה טיעונים ענית בראש כשכתבת שזה "סביר")? אני לא מצליח לראות בהצעה כסבירה מבחינה מוסרית. ראשית, התושבים בשטחים הללו הם לבנונים ויש להם זהות לבנונית חזקה. הם לא רוצים לחיות תחת שלטון ישראלי. אני לא מעוניין להכריח אנשים לחיות תחת משטר שלא מקובל עליהם, ואני גם גם לא רוצה לגרש אנשים (שלא אשמים בדבר!) מביתם. שנית, אני חושב שפנטזיות הכיבוש והשליטה לא שוות את חייו של חייל אחד. אנחנו אוכלים מרורים איתן כבר אי-אלו שנים. אנחנו כבר אמורים לדעת שכיבוש ויישוב השטח הן רק מתכון לבעיות. מדינות גדולות וחזקות מאיתנו כבר למדו את זה במחיר יקר. השיקולים של "העולם" הם לא שיקולים מוסריים אלא תועלתניים, כך שזה לא נראה לי רלוונטי. |
|
||||
|
||||
ודייק1: "אני לא מצליח לראות בהצעה כסבירה מבחינה מוסרית". לא נכון. נכון: "אני לא מצליח לראות את ההצעה כהצעה סבירה מבחינה מוסרית". או "אני לא מצליח לראות בהצעה סבירות מוסרית". 1 טעות שחוזרת אצל הרבה מגיבים (נטפלתי אליך כי אתה נחמד). |
|
||||
|
||||
נחמד? בניתי על קשוח, מסוקס וגברי. |
|
||||
|
||||
כולם כאן קשוחים, מסוקסים וגבריים. אבל אתה גם כל אלה, וגם נחמד :-) |
|
||||
|
||||
להרגשתי יש כאן סוג של סתירה. ולא רק אצל גברים. מעולם לא יצא לי לתאר מישהי כאפלה, מסתורית ונחמדה. אבל לא משנה. |
|
||||
|
||||
יצא לך לתאר פעם מישהי כ"מסתורית"? |
|
||||
|
||||
כן. למה לא? |
|
||||
|
||||
תוכל להסביר מה היה מסתורי בה? |
|
||||
|
||||
לא ממש. |
|
||||
|
||||
למה לא? http://www.morticiasmorgue.com/af/13.html |
|
||||
|
||||
יופי. ועכשיו תדמייני אותה בשיחה על ההסתובבויות בקניון, על הטלנובלה ששודה אתמול בערוץ 2 ועל זה שהיא ראתה אתמול את הדוגמן האופנתי התורן הולך עם זוגתו בצד השני של הרחוב. עדיף שתשתוק. אבל אני מודה שזאת דוגמא קיצונית ומעניינת. |
|
||||
|
||||
למה דווקא נושאי השיחה האלה? האם לדעתך הם אמורים להיות בקטגוריה "נחמד"? אני בטוחה שגב' אדאמס היתה יכולה להפליא בשיחת חולין על ספרות יפה, פילוסופיה למתחילים ואולי אף אמנות שימושית. |
|
||||
|
||||
בחרתי בנושאי השיחה האלה כי הם "קלילים" ומשובצים בשיחות חולין. במידה רבה זה מכניס אותם לקטגוריה של "נחמד". ובמידה רבה שיחות אמיתיות כאלה הרסו פנטזיות שלי.. אין לי מושג על מה גב' אדאמס יכלה לדבר. המראה שלה מספיק. אבל האם את מדמיינת למשל את המינגוויי, בוגארט או איסטווד בשיחת חולין על טלנובלות, קניונים או מאזדות? אני לא. |
|
||||
|
||||
את האמת, זה לא סותר. פשוט, תוך כדי השיחות על קניונים וטלנובלות זורקים איזה משפט על הימים שלך בתור אסיר באגף הנידונים למוות או כנגן גיטרה נודד. נראה לי שמיסתורין נובע דווקא מניגוד חריף, מפרט מידע קטן שהופך את התמונה לגמרי, ומערער את כל מה שחשבת שאתה יודע על בן אדם. ממילא רוב המיסתורין נמצא בראש של המאזין. |
|
||||
|
||||
אני לא ממש מאמין שמידע כזה יעזור. התיאור ''מסתורי ואפל'' לא מתייחס באמת לקריטריונים לתיאור הזולת, אלא לחוויה שהזולת מעורר בי. (וזה כנראה כיוון עקר. אני לא יודע להציע מודל להבנת חוויות כאלה). |
|
||||
|
||||
שמע, האשמה היא בך - מה פתאום לחפש דווקא מסתורין בבחורה ישראלית? :-) אלא אם היא עולה מטרנסילבניה או משהו. או אולי אתה מתכוון פשוט שחשבת שהזיווג אינטלקט-יופי יהיה שכיח יותר ממה שהוא במציאות, ועל כך אני מצרה איתך. (לדעתי שיחה עם המינגווי היתה משעממת פחד. ועם איסטווד זה בעיקר שתיקות טעונות בפוזות שונות). |
|
||||
|
||||
הולך ופוחת הדור.. בחורות רוצות *לשוחח* עם איסטווד. אבל אולי בגילו זה עדיף. לא הייתי רוצה על מצפוני את מות האגדה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע אם הנושא הוא הזיווג אינטלקט-יופי. אולי יותר בכיוון של מרחק-קירבה. כשמתקרבים אובד חלק גדול מהקסם. לפחות החלק מהקסם שמקורו מלכתחילה במרחק. אני גם לא מחפש דווקא מסתוריות. לפעמים אני פוגש בחורות שזאת ההתרשמות שלי מהן, ואולי דווקא אז הסוגיה של אובדן הקסם שמקורו במרחק מקבלת משנה חשיבות. אבל זה באמת לא משנה. |
|
||||
|
||||
טוב, אז נעצור כאן. |
|
||||
|
||||
באחד הסרטים של דני ודטה מופיעה דמות של גרמניה הנשואה לבדואי. עד שלב מסוים היא לבושה כל הזמן בלבוש בדואי מסורתי, כולל רעלה, ונראית כמו יפהפיה מסתורית מהממת. כשהיא עוברת לג'ינס וטי שירט ופנים חשופות... וואו, איזה פרחה מדכאת... |
|
||||
|
||||
לא כל כך נעים לי להגיד את מה שמיד אומר, בגלל שכבר נטפלו לדקדוק שלך בדיוק במשפט ההוא, ועוד עשו זאת בצורה בוטה כל כך. עורכי הדין שלי כבר על העניין, ואם התגובה המגונה לא תמחק עד מחר, האתר ירד מהרשת, בתוך שלושה שבועות לכל היותר. אבל בחזרה לנושא: מה זה "סביר מבחינה מוסרית"? אתה עומד מאחורי הניסוח הזה, או מחליף ב"מתקבל על הדעת מבחינה מוסרית" וחוסך את הויכוח? |
|
||||
|
||||
את ה"סביר" העתקתי מירדן. אני לא מבין את משמעות המשפט "מתקבל על הדעת מבחינה מוסרית". האם אתה טוען שהמוסריות תלויה בדעת? האם הקריטריון למוסריות הוא הדעה? דעתו של מי? האם יש בחינה מוסרית שהיא סקציה נפרדת מבחינות אחרות? אנא הסבר. |
|
||||
|
||||
התפיסה המוסרית שלך לא אומרת לך בדיוק מה לעשות בכל מצב, היא מציבה לך מגבלות, קובעת כמה רחוק מותר לך ללכת ועל מה אתה לא יכול לעבור בשתיקה. את "מתקבל על הדעת" אני מבין כ"נמצא בתוך המסגרת. אולי לא אופטימלי, אבל בסדר." את "סביר" אני מבין או כ... טוב, אני אצטרך לחיות עם הרב-משמעותיות הזאת של המילים בשפה. אני יכול לקטר עד מחר, אבל "סביר" עדיין יאמר גם "הוגן" וגם "הגיוני/אפשרי". בדיוק כמו "מתקבל על הדעת" - במחשבה שניה (ראשונה?), זה לא תחליף... סביר. |
|
||||
|
||||
(אנחה) הלוואי שמישהו היה סוגר כבר את האתר הזה ומאפשר לי לחפש קהילת רשת איכותית. |
|
||||
|
||||
קודם כל, בקשר לשיקולים של העולם: ממה נפשך, אם השיקולים שלהם תועלתיים אז למה בכלל ישנה להם מה אנחנו עושים בלבנון? אם תאמר שהם פועלים על פי הקשרים שלהם עם מדינות ערביות, אתה רק מזיז את אותה שאלה למקום אחר: האם המדינות הערביות לא פועלות על פי שיקולים תועלתניים, ולמה להם משנה מה אנחנו עושים בלבנון? אבל בעצמך כתבת לניצה שהניסיון מראה שזה כן משנה להם; אני חושב שהתשובה היא שאחד השיקולים התועלתניים הוא דעת הקהל, וזו כן בוחנת את הדברים (גם) מזווית מוסרית. כשכתבתי "לשכנע את העולם [במוסריות]" התכוונתי לשכנע את הציבור הכללי בעולם, כך שיוקל "הלחץ המוסרי" עלינו. מבחינת תושבי דרום לבנון, מובן מאליו שכיבוש ישראלי יהיה רע להם; זה בדיוק העניין, אנחנו מענישים אותם. אתה אומר שהצעתה של ניצה תגרום להם עוול מוסרי כבד. באמת אחת משאלות המפתח כאן היא מה מידת האחריות המוסרית שלהם לעוול המוסרי שהחיזבאללה גורם לנו. לדעת ניצה, אחריותם היא מלאה. לדעתך, אין להם שום אחריות (כך אני מסיק מ"אינם אשמים בדבר" שלך; אולי תרצה "להאפיר" קצת את הטענה). בעיניי אחריותם המוסרית היא באיזשהו תחום אפור. בכל אופן, אם מבחינה מוסרית אסור לנו לפגוע בשערה משערות ראשו של לבנוני שאינו לוחם חיזבאללה, אני חושב שזה מעמיד אותנו במצב כל כך בלתי-אפשרי, שזה הופך להיות עוול כלפינו, חמור הרבה יותר (שהרי אנחנו הצד המותקף כאן). אני רוצה להציע צעד שבעיניי יחתוך את הקשר הגורדי המוסרי: במקביל לדרישתנו מלבנון שתעצור את האלימות משטחה כלפינו (ולא, "ננצה" אותם), נאמר להם כך: אם הבעיה היא שאינכם מספיק חזקים כדי להיאבק בחיזבאללה, אנחנו מוכנים לסייע לכם בכך: אנחנו נילחם בחיזבאללה. כל מה שנדרש מכם הוא פינוי מסודר של האזרחים, אולי סיוע מודיעיני פה ושם, חסימה אפקטיבית של הגבולות לנשק, ובעיקר - שיתוף פעולה איתנו מול העולם: הסבירו אתם לעולם שהאלימות שלנו היא בסדר. זה נראה כמובן פנטסטי לחלוטין שלבנון תקבל הצעה כזו; מה זה אומר עכשיו על אחריותם המוסרית? |
|
||||
|
||||
האמת, אני בכלל לא מבין את ההצעה שלך. אתה עצמך אומר שהיא פנטזיה. אנחנו יכולים גם לדרוש מהם להוריד את הירח ולהציב אותו על הגבול כחציצה בין המדינות. אם הם לא יקבלו את ההצעה, האם זה יחתוך את הקשר הגורדי המוסרי? לא אמרתי שאסור לנו לפגוע בשערה משערות ראשו של לבנוני שאינו לוחם חיזבאללה. אבל פגיעה בחפים מפשע ובתנאי חייהם צריכה להיות מידתית. לא "מידתית לפגיעה שלהם בנו" (כמו ששמעתי אפילו פרופסורים מקשקשים), אלא מידתית למטרות הלחימה ולמטרות של קרבות ספציפיים. מאחר שאני חושב שכיבוש השטח לטווח הארוך אינו אחת ממטרות הלחימה שלנו והוא רק יזיק לנו, הרי מטרה כזאת לא מצדיקה את נטילת חייו של חייל צה"ל אחד או לבנוני אחד. ומאחר שכל תוכנית נמדדת גם במידתיות שלה, הרי אם מציבים תוכניות שאינן ריאליות מלכתחילה, אזי אין מטרות שאפשר להשיג, וכל הרוג הוא קורבן שהוקרב לשווא ולכן זהו פשע מוסרי. בנוגע לאפרוריות של אחריות הלבנונים, אני מודה שזה החלק הכי קשה לי כאן. מצד אחד, החשיבה שלי היא אינדיבידואליסטית לחלוטין. לא ברור לי כיצד אפשר להטיל אחריות מוסרית על איכר לבנוני שלא התנגד לחיזבאללה (במחיר גבוה) או על ילדה לבנונית ששיחקה בבובות במקום לחבור לכוחות האור הדמוקרטיים של בוש. מצד שני, אני מסכים שיש מצבים שחייבים לפגוע גם באזרחים, אחרת העוול כלפינו חמור יותר. לא יודע. מזל שאני לא טייס. ומזל שאני לא דובר צה"ל. |
|
||||
|
||||
ואם יסתבר שכיבוש של שטח לטווח ארוך מועיל למטרות הלחימה שלנו- כגון הבטחת חיי תושבי המדינה- האם זה מוצדק ומידתי? |
|
||||
|
||||
לדעתי, כן. (מובן שכיבוש כזה יצטרך להיות נאור וכולי). |
|
||||
|
||||
ציטוט מהתגובה שלך לעיל: "מאחר שאני חושב שכיבוש השטח לטווח הארוך אינו [יכול להיות] אחת ממטרות הלחימה שלנו והוא רק יזיק לנו, הרי מטרה כזאת לא מצדיקה את נטילת חייו של חייל צה"ל אחד או לבנוני אחד " הוספתי בסוגריים מרובעות את מה שאני הבנתי מהמשפט הזה. אם אתה טוען שיש אפשרות שהכיבוש יהיה מטרה, אז צריך להסביר את המשפט, שנראה כאילו יש בו כשל לוגי. |
|
||||
|
||||
נכון. התגובה שלי קצת מבולבלת כי ניסיתי בבת אחת לענות על מספר תסריטים שרצו לי בראש. |
|
||||
|
||||
האחריות שנדרשת מתושבי הכפרים הלבנונים היא קולקטיבית, לא אינדיוידואלית. יש להם ראשי כפרים, מנהיגים קהילתיים, זקני עדה ושאר מקבלי החלטות. ישנה יישות שמייצגת את כל הפרטים הבודדים כקולקטיב אזרחי, וממנו נדרשת נטילת אחריות. אם הפוליטיקאים המקומיים לא התנגדו בכל האמצעים שעומדים לרשותם להתחמשות חיזבאללה בקרבתם, ולהתבצרות בתוך הכפרים שלהם - הם סוג של משתפי פעולה, והמלחמה שלנו היא גם נגדם. אם הפוליטקאים המקומיים הם בעצמם אנשי חיזבאללה, אז הכפרים הם כפרים עויינים על כל המשתמע מכך. המשמעות המצערת של זה היא שהילדה והאיכר הם קורבנות של פחדנות, חולשה ואדישות לאובדן של חיי אדם מצד *הקולקטיב* האזרחי בדרום לבנון. |
|
||||
|
||||
והטרור הפלשתינאי כלפי אזרחים ישראלים מוצדק בגלל מעשיו של הקולקטיב האזרחי הישראלי, שהאזרחים הם חלק ממנו? |
|
||||
|
||||
האם הפעולות של הקולקטיב הישראלי כנגד הפלשתינאים שקולות להתחמשות ארוכת שנים שנועדה להרוג כמה שיותר אזרחים במדינה שאינה כובשת אותך ואינה תוקפת אותך? האם הטרור הפלשתינאי כנגד הישראלים הוא פעולת מנע צבאית, שתופעת לוואי הכרחית שלה היא פגיעה באזרחים, בדומה לתקיפות צה"ל בדרום לבנון? האם קראת בכזו יסודיות בין השורות של ההודעה שלי שהבנת ממנה שאני תומך בתקיפות שמטרתם היחידה היא ההרג של כמה שיותר אזרחים? איני מבין מה המטרה שמשרתת הדילמה הרליטיבסטית שהעלת. אני רואה את עצמי ואת כל אזרחי המדינה כאחראים מוסרית לכל פעולה שהמדינה מחליטה עליה והצבא מבצע. ביום שבו המדינה הישראלית תהפך באופן רשמי למפלצת רצחנית כארגון החיזבאללה, אז אני ואתה נהיה שותפים לרצחנות עד שלא נפעיל את כל האמצעים שברשותנו על מנת להפסיק אותה. אם הקורבנות של הרצחנות הישראלית ההיפוטתית הזו יחליטו להחזיר מלחמה שערה, אני לא אצפה מהם לרחמים ולהבחנות דקות, שיעלו להם בחיי אדם. זה יהיה לא מוסרי. |
|
||||
|
||||
אבל למה כל הפרטים הללו רלוונטים? אנחנו לא עוסקים כאן בשאלה האם מוצדק לפתוח במלחמה או מי יותר מפלצת. השאלה החשובה לענינינו היא האם האזרחים הם חפים מפשע או שהם אשמים. אם הם אשמים כתוצאה מחברותם בקולקטיב, הם לא יכולים להסתתר מאחורי חפות מפשע. ישראלים, פלשתינאים או לבנונים. |
|
||||
|
||||
"אנחנו לא עוסקים כאן בשאלה האם מוצדק לפתוח במלחמה או מי יותר מפלצת." אני אומר בדיוק באיזו שאלה *אני* עוסק: האם האזרחים הלבנונים שנפגעו במהלך הלחימה בדרום הם אזרחים נייטרלים ובלתי מעורבים, אשר נלקחו כבני ערובה על ידי ארגון טרור ולכן הם קורבנות של חיזבאללה בדומה לתושבי קרית שמונה, או שהם אזרחים אשר שותפים במידה מסויימת של אחריות במאזן שחיזבאללה יצר מול מדינת ישראל, בין השאר, משום שלא השתמשו בכוחם, וביכולת ההתנגדות שלהם כדי לסלק את חיזבאללה מתוכם? עד כאן השאלה הארוכה. אם האפשרות השניה היא הנכונה, אז ההרג של אזרחים שנגרם - כתוצאת לוואי מהמלחמה נגד חיזבאללה, וההריסה של רכושם ובתיהם - אפילו יהיו אלו כפרים שלמים - ( הריסה שהיא בעלת ערך טקטי בשטח לצבא, ולא נעשית "לשם עצמה"), הן פעולות לגיטימיות וכשרות, ואינן בלתי מוסריות במישור הערכי, ואינן פשעי מלחמה במישור המעשי. אתה מנסה להפוך את הדיון להתפלספות תאורטית טהורה, ואני מבין מדוע, אבל לא כל סיטואציה מהמציאות ניתנת להמרה תאורטית "נקייה". הדיכוטומיה אשמים/חפים מפשע, היא חסרת משמעות לעניינו. יש מידות ודרגות שונות של אחריות מוסרית. אין אשמה מוחלטת, או חפות מוחלטת. פעילי החיזבאללה הם האחראים הישירים לפעולות הטרור כנגד ישראל, ולכן הצבא נלחם נגדם באופן *ישיר*, האוכלוסיה האזרחית בדרום לבנון אחראית באופן עקיף להיווצרות המצב, ולכן היא נפגעת באופן *עקיף* על ידי פעולות צה"ל. המצב הזה שונה באופן מהותי מפעולות הטרור הפלשתינאיות אשר מכוונות באופן *ישיר* נגד אוכלוסיה שאינה לוחמת ואינה חמושה. התקיפות הפלשתינאיות כנגד האוכלוסיה האזרחית אינן מידתיות ל*דרגת* מעורבותם ואחריותם. המצב השקול לטרור הפלשתינאי מבחינת התנהגות ישראל יהיה ההרג המכוון והשיטתי של אזרחים על ידי הצבא. (אני מניח שמדובר בסדר גודל של מאות אלפי הרוגים). איני תומך בפעולה כזו, ואני חושב שהיא אינה מוסרית. האם אתה חושב שהאזרח הפרטי מנותק מהפעולות של הקולקטיב שאליו הוא משתייך, ושוררת בינהם אדישות הדדית, ולכן אינו נושא בשום אחריות לפעולות הקולקטיב? או שישנה *מידה*, או *דרגה* מסויימת של אחריות מוסרית שמוטלת על האדם בעקבות הפעולות שהקולקטיב מבצע? איך אתה מרגיש כשאתה שומע על חייל שהתעלל בערבי קשיש במחסום? האם *אתה* נושא באחריות, ולכן בר ענישה (מידתית), במישור ערכי אידאילי, בעקבות התנהגות לא מוסרית של הקולקטיב שאילו אתה משתייך? |
|
||||
|
||||
אני לא מאמין שהדיכוטומיה אשמים/חפים מפשע היא חסרת משמעות לעניינינו. אתה מבקש ממני לעבור ברגע מהשקפת עולם אינדיווידואלית (שעליה מבוססת התרבות שלי) להשקפת עולם הוליסטית. לחלופין, אתה מציג סוג של אמנה חברתית שהיא בעיניי בלתי ישימה. אני גם לא מאמין שלעניים "מגיע" להיות עניים בגלל שהם בחרו בממשלת ימין, למרות שזה נובע הרבה יותר בקלות מהמודל (הפילוסופי!) שהצגת. אין לי תשובות. הדיון התחיל מכך שאמרתי שאני לא יודע. אני לא מצליח לעשות את הפליק-פלאק הזה במחשבה שלי, והמודל שלך לא עוזר לי. |
|
||||
|
||||
הבנתי. (המודל הפילוסופי נוצר ''על גב'' העמדה שלי בנושא מאד קונקרטי ומסויים, עמדה שתואמת את מה שאני תופס כשכל ישר, ותו לא. המודל כשלעצמו, כשאינו כרוך בנסיבות מסויימות, אכן מעלה יותר שאלות מתשובות. איני שולל את האפשרות שעמדות שלי בנושא קונקרטי אחר יצמיחו על גבם מודל שונה, ואולי אפילו מנוגד, בהתאם למה שיתפס בעיני כשכל ישר בנסיבות האחרות הללו). |
|
||||
|
||||
טוב. מצטער על הניסוח של תגובה 403442 זה רק בגלל שאני נאבק עם עצמי. |
|
||||
|
||||
חבל שאתה לא טייס. היותך טייס היה מעביר את השאלות התיאורטיות הללו מדיון לילה משמים באייל למישור של פעולות מאד ברורות בחיים. זה היה מכריח אותך לברר לעצמך מה אתה *באמת* חושב, וחשוב מכך - מה אתה מוכן *לעשות*. זה אחד השירותים הפעוטים שאני מקבל מהמדינה כשאני נקרא לשרת בשטחים פעם בשנה. |
|
||||
|
||||
מאחר שלי לא יצא כנראה להיות טייס, אולי תספר מה התובנות שלך? |
|
||||
|
||||
נו, זו בדיוק *לא* הנקודה. מה קשורות התובנות שלי? הנקודה היא שנכפית הכרעה בשאלות מוסריות ופוליטיות, שלפתע אתה מחוייב לנקוט עמדה בשאלות שהיו קודם לכן "שאלה קשה, אני באמת לא יודע", או פשוט מעולם לא נשאלו. מתעקש על תובנה? אני לא הולך לסרב לשרת בשטחים. תובנה ביני לבין עצמי. |
|
||||
|
||||
אם זאת לא הנקודה, אז לא הבנתי מדוע חבל שאני לא טייס. אם הייתי טייס הייתי צריך לברר עם עצמי ולהחליט מה אני מוכן לעשות. מאחר שאני לא טייס, אני פטור מזה. אם התובנות המוסריות אינן אוניברסאליות, אני לא מוצא בעניין הרבה טעם. |
|
||||
|
||||
צודק. אין לי סיבה להשליך מהעובדה שלי זה עזר משהו לגביך. |
|
||||
|
||||
סליחה על הניטפוק - האנגרית במשפט השני צורמת במיוחד. ''לו היית טייס, היו השאלות התיאורטיות הללו עוברות מדיון לילה משמים באייל'' וגו'. |
|
||||
|
||||
לא סולח. חבל שלא בחרת להעיר שיש לאמר "היותך... *היתה*", את זה הייתי מקבל בברכה. "תחת היותך עזובה ושנואה ואין עובר ושמתיך לגאון עולם משוש דור ודור!" |
|
||||
|
||||
אני קצת מתפלא על הפסקה הראשונה שלך. ההבדל הברור הוא שלהוריד את הירח הם לא יכולים, פיזית וטכנית. לעומת זאת להזמין את ישראל להילחם בחיזבאללה הם יכולים בקלות, טכנית; מה שהופך את זה לפנטזיה זה שברור שהם לא ירצו. והרי ההבדל בין לא יכול ללא רוצה הוא בדיוק ההבדל הרלוונטי לעניין המוסר. |
|
||||
|
||||
לא ידעתי שאתה עד כדי כך שוקחופשיסט. אני מאמין שאנשים חיים בתוך קונטקסט והתרחשויות קורות בתוך קונטקסט. לבנון היא מדינה שנאבקת על ריבונותה מול סוריה ושמנסה לשמור על יחסים סבירים בין העדות כדי לא להתפרק. ישראל היא לא בדיוק מדינה שהיית מזמין אליך הביתה רק לארבעים ושמונה שעות כדי שתעשה סדר. אזרחים לא מתפנים סתם כך. בעיניי זה לא עניין של לא רוצים אלא של לא יכולים. |
|
||||
|
||||
בלי ספק זו לא בחירה קלה. הייתי מוסיף להם אופציה לברית הגנה עם ישראל מול סוריה. אני חושב שהם יכולים, בערך כמו שאנחנו יכולים להקריב מאות חיילים למען שקט זמני מדי כמה שנים. שמירה על יחסים טובים עם סוריה, ובין העדות לבין עצמן, היא פריבילגיה שהייתי מאוד שמח לאפשר להם, אבל נופלת בעיניי מחובתם המוסרית למנוע תוקפנות כלפי ישראל משטחם. |
|
||||
|
||||
אם הייתי לבנוני, באמת לא נראה לי שהייתי סומך על ישראל. ובאמת שלא הייתי מסכים לברית הגנה: הרי זה מה שגם היום סוריה וישראל עושות. נלחמות זו עם זו על אדמת לבנון ועל חשבון אזרחיה. עכשיו אתה פשוט מציע ללבנונים לתת לזה הסכמה מצידם. אם המצב ישתנה, וישררו יחסי-אמון טובים בין המדינות, אז הבחירה שאתה מציע הופכת לרלוונטית בעיניי. כרגע, זאת נראית כ"בחירה" במובן הפורמאלי בלבד, וכשעוסקים במוסר הפורמאליות לא מספיקה. |
|
||||
|
||||
אתה אומר שמזווית הראייה של לבנון, ישראל וסוריה נלחמות זו בזו על אדמתה? בסדר. אם כך, החיזבאללה לצורך העניין הוא זרוע של סוריה. אז מה עושה לבנון כלפי העולם וכלפי ישראל? הולכת לצד של סוריה: הם הרי מוחים בעולם נגד הפעולה של ישראל, אבל לא נגד הפעולה של החיזבאללה. אז באותה מידה הם יכולים לעבור לצד השני. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה את זה כך. אני חושב שלבנון כן מוחה נגד חיזבאללה (עד כמה שהם יכולים בהתחשב בנסיבות), ובמקביל מעבירה מסרים לישראל שהיא מעוניינת בחיזוק הקשר (דברי סניורה). אני לא מצפה מהם ליותר מזה בהתחשב בנתונים הנוכחיים. אבל כאן אני לא יודע אם אני צודק: הויכוח שלנו עבר מדיון מוסרי לדיון אמפירי. אני לא מתעניין בפוליטיקה פנים-ערבית ואין לי ממש כלים להעריך מה קורה. |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני, חיילי לבנון *סייעו* לחיזבאללה במספר מקרים במהלך המלחמה (ומי יודע, אולי זה מעיד שהיה סיוע רציף, לא בדיד) בזמן שהמקרה החמור ביותר של "סיוע" לבנוני לישראלים שעליו שמעתי היה מסיבת התה המפורסמת. לכן אולי יותר מדוייק לומר שסוריה ולבנון (ואיראן?) נלחמות בישראל על אדמת לבנון. |
|
||||
|
||||
כנראה שגם חיילי האו"ם סייעו בניסיון החטיפה הלפני-אחרון לחיזבאללה. יש! שוב העולם כולו נגדנו. |
|
||||
|
||||
מה הנקודה שלך? שלבנון לא סייעה לחיזבאללה, או שהיא סייעה להם אבל אתה לא רוצה שיבלבלו אותך עם העובדות? |
|
||||
|
||||
למיטב זכרוני, היו פעמיים שבהן דובר על כך שכנראה *חיילים* של צבא לבנון סייעו לחיזבאללה. לא מפתיע בהתחשב בכך שחיזבאללה הוא ארגון שמורכב מלבנונים. מעבר לזה, לא שמעתי האשמות כאלה. אם לדעתך היה סיוע רציני יותר מהשלטונות הלבנונים במשך המלחמה (מוכתב מלמעלה או בהעלמת עין) , אתה מוזמן להביא ראיות. אני לא מכיר כאלה האשמות ובוודאי לא כאלה עובדות. |
|
||||
|
||||
אילו עובדות אתה מחפש? החיזבללה מורכב מלבנונים שיעים. כבשנו מספר פעמים כפרים שלהם וחיזבללה נשאר. חיזבללה נשאר כי הוא תושבי הכפרים. אם היינו מגלים את כל תושבי דרום לבנון- אולי החיזבללה היה נעלם. גם צבא לבנון מרגיש יותר קירבה לחיזבללה מאשר לנו, לארצות הברית או לאיטלקים עם הנוצות. מה שאנחנו צריכים להבין שאין פתרונות צבאיים אלא מדיניים ואנחנו נצטרך להגיע להסכמים-גם חשאיים -עם הכוח הרציני של המדינה החלשה והמפולגת-לבנון. אז אם נבלע את גאוותנו האידיוטית ונבין את זה, אז האיטלקים יחזרו לאיטליה בשלום, גם חיילינו וגם חיזבללה. אם היינו מגיעים להסכם עם סוריה לפני שש שנים ונסוגים מהגולן, לא היינו מסובכים בלבנון. |
|
||||
|
||||
אם ''חיזבללה נשאר כי הוא תושבי הכפרים'' יש לנו את כל הלגיטימציה למחוק את הכפרים על אנשיהם. מעבר לזה, אין לי לצערי את כוחות הניבוי שיש לך. האלטרנטיבות נראות לי הרבה פחות ברורות. |
|
||||
|
||||
מדוע יש לנו לגיטימציה למחוק את הכפרים? חיזבאללה אינו רק ארגון מילטנטי, אלא גם ארגון חברתי גדול. האם העובדה שיש לציונים צבא נותנת לגיטימציה למחוק את כפרי הציונים כולם? |
|
||||
|
||||
אם אתה מתכוון ל''תושבי הכפרים מצדדים בחיזבאללה'' אתה צודק. אם (כמו שהבנתי את איציק), אתה מתכוון ל''תושבי הכפרים שייכים לחיזבאללה'', אני חושב שיש לנו לגיטימציה כזאת. חיזבאללה הוא ארגון מיליטנטי שמונהג ע''י ההנהגה הצבאית שלו ושפתח נגדנו במלחמה. החלוקות הפנימיות בתוכו לחלק החברתי והצבאי לא צריכות לעניין אותנו, כמו שאנחנו לא בוררים בתוך החיזבאללה בין הלוחמים שהשתתפו בחטיפת החיילים ובין הלוחמים שלא היו שם. |
|
||||
|
||||
הכפרים אינם של החיזבללה. הכפרים הם כפרים שיעים שמתוכם פועל החיזבללה. אנחנו נהנים לצייר את החיזבללה כארגון גרילה לוחם, כמו שאנחנו נהנים לצייר את החמאס כחבורת מתאבדים. הדברים כמובן אינם נכונים. אלו הן תנועות חברתיות דתיות שיש להן גם לוחמים. הארגונים נטועים בחברתם, עוסקים לא רק בלחימה ולכן מי שרואה בחיזבללה כנופיות מזויינות שפלשו לכפרים והשתלטו עליהם- רואה מהרהורי ליבו וממה שהתעמולה שלנו שטפה לו את המוח. כך גם לגבי החמאס. החמאס חלש יותר כי אין סוריה שמחמשת ומאמנת אותו- אבל הוא החל כארגון חברתי ועם הזמן החלה להתפתח אצלו הזרוע הצבאית. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה את הרלוונטיות של העניין. החיזבאללה והחמאס הם האוייבים המוצהרים שלנו (הם מצהירים על כך, זה לא אנחנו ''שנהנים'' לצייר אותם כך). הסוציולוגיה הפנימית שלהם אינה מענייני, אלא לצרכים של ריאל-פוליטיקס. ואגב, הן לא בדיוק ''תנועות חברתיות דתיות''. חמאס הוא ארגון טרור וחיזבאללה מונחה ע''י האידיאולוגיה השיעית הפונדמנטליסטית. זה שהם גם דואגים לתושבים עוד לא הופך אותן לתנועות חברתיות. |
|
||||
|
||||
הרלוונטיות נובעת מהצורך ללמוד את האויב/יריב. גם אנחנו וגם הם אוהבים, מתוך צרכים תעמולתיים, ליצור דמוניזציה של האויבים. למה לא לצייר את החמאס ככנופיה של ליסטים צמאת דם שכל שאיפתה הוא לשתות דם של יהודים? כך גם הם מציירים אותך. להבין מיהו האויב? מה זה בכלל רלוונטי. כמה טוב להיות טיפש. |
|
||||
|
||||
תודה, באמת הגיע הזמן שמישהו יגיד את זה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Rolling on the floor laughing אאז"נ, בעברית אומרים: שע"ר ויקטו"ר.
|
|
||||
|
||||
השאלה היא- האם יש טעם להבין את החמאס והחיזבלה? האם הם לא עברו את הגבול שאחריו יש רק את המפלצתיות שבאדם? אני לא מדבר על השיקולים שמאחורי המלחמה האחרונה. |
|
||||
|
||||
אתה מבין אחרת את המילה ''להבין'' ממני. אינני מתכוון למילה כאמפטיה. אני מתכוון למובן הקר של המילה- ללמוד את היריב. כדי ללמוד אותו צריך להבין את הרקע שבו הוא פועל, הרקע ההיסטורי והאידאולוגי שלו וכד'. אתה משתמש במילה ''להבין'' -לרחם, לגלות אמפטיה וזו איננה כוונתי. |
|
||||
|
||||
הרלוונטיות נובעת מהצורך ללמוד את האויב/יריב. גם אנחנו וגם הם אוהבים, מתוך צרכים תעמולתיים, ליצור דמוניזציה של האויבים. למה לא לצייר את הנאצים ככנופיה של ליסטים צמאת דם שכל שאיפתה היא לשרוף יהודים בקרמטוריום? כך גם הם מציירים אותך. להבין מיהו האויב? מה זה בכלל רלוונטי. כמה טוב להיות טיפש |
|
||||
|
||||
גודווין! הפסדת (ובענק). |
|
||||
|
||||
כמובן שהמטרה היא פתרון מדיני. מן הרגע הראשון של הלחימה, הממשלה והצבא הצהירו שמטרתם הוא להגיע לישג מדיני בסיוע בינלאומי, ולא לכבוש שטח. אתה מזכיר לי איזה כותב בהארץ (לא זוכר מי, כי השלכתי את העיתון בזעזוע) שכתב ש''לא ניתן להשפיע על העתיד המדיני באמצעים צבאיים''. |
|
||||
|
||||
מה מזעזע בזה? הוא הורס לך את הכיף של פעילות צבאית? |
|
||||
|
||||
''כל פשע בא על עונשו.'' ''כל הרשעים מתים צעירים.'' ''לא ניתן להשפיע על העתיד המדיני באמצעים צבאיים.'' הנה תרגיל בשבילך - אל תנסה למצוא את יוצא הדופן, כי אין כזה. |
|
||||
|
||||
אבל מה כאן מזעזע? כל טעות מזעזעת אותו? |
|
||||
|
||||
''שחורים הם חרא של אנשים'' יכולה להיות טעות דפוס שעברה על משפט שבכלל עסק בכובעים מקולקציית החורף של השנה הבאה. יותר סביר לקרוא אותו כפשוטו. בחזרה למקרה של המשפט מהארץ - אם קוראים אותו כפשוטו, בלי למהר להניח שסתם התפלק לכותב, מתקבלת תמונה של אדם שעוצם את עיניו כנגד המציאות ומסרב בתוקף להכיר בה. זה לא ברור מההודעה, אבל אני מניח שהציטוט לא לקוח מאחד המכתבים למערכת, וגם לא ציטוט של פולטיקאי סהרורי. |
|
||||
|
||||
אתה יכול גם לזרוק את אייל בזעזוע בגללי. לא כתבתי שלא ניתן להשפיע על העתיד המדיני באמצעים צבאיים וחבל שאתה מכניס לי דברים למיקלדת. מה שכתבתי ולא באופן מאד מקורי, הוא שאין פתרון צבאי לבעיות שלנו. ההבדל בין המישפט הזה למה שאתה ייחסת לי הוא הבדל שבין שמיים לארץ. שהרי כל דבר משפיע על העתיד המדיני; גם אי עשיה היא בגדר עשיה שמשפיעה. |
|
||||
|
||||
זהו, שגם הממשלה חשבה (וחושבת) כמותך: שאין פתרון צבאי. בניגוד אליך (ובניגוד למציאות), היא חשבה שמבצע צבאי ייתן לה אמצעי לחץ על לבנון וייטה את הכף המדינית. אתה הוא זה המייחס לממשלה דבר שלא עשתה; איש בממשלה הנוכחית לא טען לפתרון צבאי. |
|
||||
|
||||
פעם סיפרתם לנו שכאשר נצא מלבנון לא יהיו לנו יותר בעיות בלבנון כי נפסיק "לכבוש" אותה. וגם סיפרתם לנו שכאשר נצא מעזה יפסיקו להיות לנו בעיות מעזה כי נפסיק "לכבוש" אותה. עכשיו במקום לומר את המילה הפשוטה "טעינו" (זה לא כואב), אתם מספרים לנו ששכחנו לתת גם את הגולן והחרמון (שהוא חשוב אסטרטגית לאין ערוך, גם בגזרת לבנון). אולי הכול נכון (1), אבל מה יהיה אם לא ? ועל הסכמים עם "לבנון" הפורמלית חבל להכביר מילים. בעצם יש כאלה, למרות שלא ישירות, אלא בתווך האו"מ. אחד אחרי הנסיגה, והשני עם הפסקת האש של היום. (1) למרות שהבעיות הבטחוניות הכי חמורות של מדינת ישראל שררו דווקא לפני מלחמת ששת הימים בזמן שלא היו "כיבושים" כלל. |
|
||||
|
||||
על פי שיטת השלילה אני מבין שלדעתך אנחנו צריכים לשלוט על כל השטחים כי השלטון בהם רק מועיל ואינו מזיק לנו. זכותך לחשוב כך ואני מאחל לך שתהנה. אני חושב שהשלטון על השטחים, נזקו רב בהרבה מתועלתו. זהו הבסיס וממנו נגזרות הדעות שכתבתי. |
|
||||
|
||||
עצוב מאוד שהבסיס לכל דעותיך הוא האקסיומה ''השלטון על השטחים, נזקו רב בהרבה מתועלתו''. זו בדיוק הטענה שצריך לבדוק ולדון בה. |
|
||||
|
||||
השיטה שלי אינה שיטת השלילה אלא שיטת הלמידה מההתבוננות במציאות, שמחייבת גם הפקת לקחים והודאה בטעויות. שיטת ההגנה בכל מחיר על איזה שהוא רעיון, היא, לטעמי, שיטה פסולה. |
|
||||
|
||||
"מי יודע, אולי זה מעיד..." זה עובדות? |
|
||||
|
||||
לא. מספרים המקרים הבדידים הם עובדות. המקרה ה''רציף'' חמור בהרבה. |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |