|
||||
|
||||
יש שתי אסכולות של חינוך ביתי - האחת היא זו הנוצרית, הדוגלת בלימוד מסודר בבית ע"י ההורים, כולל בחינות (אפשר לראות דוגמה, גם אם לא אידיאלית, לזה, בסרט "האחרים" עם ניקול קידמן). השנייה היא Unschooling המאמינה בלימוד ספונטני ולא מוכוון שהוא עיקרו יוזמה של הילד, והיא מקובלת בקרב חוגים אחרים לגמרי, רובם חילוניים ו(לפחות נחשבים ל)"פריקים". |
|
||||
|
||||
כן, נראה לי שאפשר להמר שאין בארץ משפחה דתית אחת המגדלת ילדים בחינוך ביתי. |
|
||||
|
||||
דווקא יש... לא משנה. |
|
||||
|
||||
באמת? שאת מכירה? |
|
||||
|
||||
לא מכירה אישית. רובם מתרכזים כאן: |
|
||||
|
||||
אז רובם אנגלוסכסים? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שכן. |
|
||||
|
||||
בספטמבר 2006 עלה לאוויר אתר א-ב בחינוך ביתי מידענות אשר שם לו מטרה ממוקדת לשנות את פני החינוך בישראל. עם עליית האתר הזה לאוויר וחשיפת הרציונאלים של שיטת החינוך הישראלית השואבת את כוחה היום מהמאה ה 19, קצרים מאד הם הימים בהם הורים ימשיכו לשלוח את הגוזלים שלהם למשך שישית מהחיים למוסד כדי שיקבלו כחצי מטר מ"ר מרחב מחיה בכיתה שיש בה 30-40 ילדים ובשיטת הטוטו יצאו מהמוסד בסיכוי 44.9% עם תעודת בגרות. כוחו של האתר נובע מהעובדה המדהימה שאין צורך בפעולה שילטונית רדיקאלית לביצוע אלא פשוט לקחת אחריות ולבצע. ........................................................... |
|
||||
|
||||
בבית ספר היו מלמדים אותך לצרף לינק לאתר. |
|
||||
|
||||
אלמוני יקר לכאורה בלבד, למה להסתתר אלמוני? צא אלינו שנראה את זיו פניך במקום שטפטף רעל לבד בחושך תחת מסיכה וירטואלית "אלמוני" על המקלדת. ניסוי פסיכולוגי מרתק משנות ה 70 הוכיח את מה שכל אספסוף מתפרע ו/או כל עדר, חבורת אנשים המבצעת פשע משותף יודעת: אובדן הזהות האישית הפנים ע"י ההסתתרות מאחרי מסיכה ממשית או וירטואלית מביאה לתוצאות קשות. א. קח חינם באותו מטבע: הקישור נמצא למעלה, אילו היית מבין הבנת הנקרא אחרי שלמדת בבית ספר היית מסוגל לפענח אותו. ב. הארות בלתי חכמות בעליל כגון אילו למדת בבית ספר היית יודע מוכיחות את מה שכל חכם יודע, שהרי אדם חכם יודע שהוא לא יודע. וזה שחכם פחות משוכנע שהוא יודע הכל. ג. תטיל ספק, תדבר על תכלס, תקוף את הסעיפים הרלבנטים ואל תתעסק איתנו בזוטות כי אם נצטרך למכור ארס ורעל נוכיח שאנחנו אנשי שיווק מעולים בכל תחום ונוכל למכור קרח לאסקמוסים (ולא, האלמוני המדובר אינו טריק שיווקי שלנו) |
|
||||
|
||||
האם לדעתך כל אדם צריך להיות זכאי לתעודת בגרות? האם כמעט חצי מהאוכלוסיה אינם מספיקים? מדוע? איזה פונקציה תשרת תעודת הבגרות אם לכולם תהיה אחת? |
|
||||
|
||||
לא, לא, הנ"ל כותב/ת בצורה קצת מבלבלת. דווקא תגובה 413592, שהיא האותנטית יותר לצורך הבנת דעותיו/ה - היא שיר הלל לזה ש*לא* צריך תעודת בגרות. ובאמת, כמה בעלי תעודת בגרות יוצאים מן החינוך הביתי? - לא חינוך ביתי בעזרת מורים פרטיים ע"י הורים מיליונרים וגם לא חינוך ביתי מד"בי מהסוג המדובר באתר של הנ"ל, אלא סתם חינוך ביתי בו "מעודדים את האוטונומיה של הילד" - כמה בעלי תעודת בגרות יוצאים מזה? קרוב לוודאי שפחות, ואולי *הרבה* פחות מ-44.9%. |
|
||||
|
||||
חוק חינוך ממלכתי תוקן בשנת 2000 ורק אז נכנס בדרך סטטוטורית החוזה שיש בעצם להורים עם משרד החינוך, קרי מהן המטרות של החינוך במאצעות המוסד. ראה את החוק בדע את זכויותך בחינוך באתר. אולם מאחר וחוק לימוד חובה הוא עד גיל 16 הרי שהמוסד כלל אינו מתחייב לתעודת בגרות. כשבוחנים את התוצרים של המוסד גולת הכותרת היא אותה תעודת בגרות, שהורים בטוחים שבלעדיה לא יהיו חיים ראויים לילדים שלהם. האתר א-ב בחינוך ביתי מעלה שניתן ללמוד לתואר ראשון ולהמשיך משם לכל תואר גם ללא אותה תעודת בגרות ונשאלות השאלות: למה ילדים בגיך 16 ומעלה ממשיכים להגיע לבית הספר אם אין אפילו חובה בחוק לעשות כך? התשבה שלנו: חלקם אולי הגבוה, אינו מודע לזכויותיו ואינו מודע לאלטרנטיבות. לשאלתך הממוקדת יותר דובי למה כולם צריכים תודת בגרות, אחזיר בשאלה: האם זו מטרת המוסד? להראות לאותם אלה שעברו את מסלול החתחתם ויצאו ללא תעודת בגרות "להבין" את המקום שלהם בחברה? אם זו הכוונה, דו"ח דוברת הוכיח שזה מתממש להפליא שכן המוסד מנציח פערים חברתים, ופערים אקדמים. |
|
||||
|
||||
א. גולת הכותרת של מערכת החינוך היא להוציא ממנה אנשים בוגרים שמסוגלים לתפקד בחברה המודרנית כאזרחים פעילים, מועילים ובעלי פוטנציאל להשיג את מטרותיהם. תעודת הבגרות אינה אלא מדד למשהו אחד שהמערכת עושה, ואינו מחוייב המציאות עבור כל נער. לא כל ההורים חושבים שלילדיהם לא יהיו חיים ראויים ללא התעודה הזו. למעשה, אני חושב שהבעיה היא הפוכה - יותר מדי הורים חושבים שאין כל צורך בהשכלה (בלי קשר לכן תעודה לא תעודה), ובכך מונעים מילדיהם נדבך חשוב בהכשרתם לחיים עצמאיים. בכל מקרה, כל הורה שמודע למציאות הישראלית יודע שתעודת בגרות זה חשוב רק אם הכיוון של הילד בחיים הוא כזה שמצריך אותה. לא כל ילד צריך תעודת בגרות, וזה, אם תסלח לי, כל ילד יודע. ב. זה שאפשר, עקרונית, להוציא תואר ראשון באונ' הפתוחה בלי שום תעודת בגרות או פסיכומטרי זה נכון, אבל זה גם מאוד מאוד קשה, ולא מתאים לרוב האנשים שאני מכיר. זה עוד יותר קשה למי שלא סיגל לעצמו הרגלי למידה, שזה עוד אחד מהדברים החשובים שביה"ס אמור להקנות לתלמיד. ג. אני דווקא מעריך שרוב האנים יודעים שהם יכולים לעזוב את בית הספר אחרי כיתה י'. בסביבתי המיידית זה היה סוד פרוץ למדי, וגם הצלחתם הבלתי מבוטלת של בתי הספר האקסטרניים תעיד על כך. אז למה נשארים? כי יחסית לחלופות, בית בספר היא אופציה זולה ולא כל כך רעה להשיג כמה מטרות, שתעודת בגרות היא רק אחת מהן. ד. מה זה "להבין את מקומם בחברה"? אתה הוא זה שמצמיד תווית ערך למסלולי החיים השונים. אני חושב שזו שגיאה. אין ערך גבוה יותר לטכנאי שיניים שלמד שנים את המקצוע על פני מכונאי רכב שההכשרה שלו לא כוללת מוסדות אקדמיים. יש הבדלים במשכורות, כן, אבל אי אפשר שכולם יהיו בעשירון העליון, ואני מעדיף חברה שבה השכר שלך נקבע על בסיס הכישורים שלך מאשר כזו בה השכר נקבע על פי הקשרים שלך. גם מסלול החיים הנוכחי שלי, שכולל שני תארים ודוקטורט לעתיד, לא יביא אותי להתרועע עם אף אחד מעשירי העולם. אז מה? (תגובה זו נכתבה במשך כשלוש שעות עם פוציק בוכה לפרקים על הידיים (יש לו גזים). כל חוסר קוהרנטיות של הטקסט צריכה להיות מיוחסת לעובדה זו). |
|
||||
|
||||
1. האם הפוציק ממשיך לכתוב את בלוגו? 2. אפשר תמונה? |
|
||||
|
||||
1. לעיתים פחות מזומנות מבעבר. 2. חוץ ממה שכבר יש בבלוג? לא. לא לאלמוניים, בכל מקרה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |