|
||||
|
||||
בניגוד ליהדות, אני לא חושבת שדת חייבת להיות קשורה במוסר כלשהו - המוסר הוא עניין אנושי, כמו שעניתי למישהו אחר, בעוד שהדת אמורה להיות קשורה באמונה - היהדות, כמו הקונפוציוניזם, היא עניין לדרך חיים ולא לאמונה ולכן קשה לקרוא לה דת, מלבד האמונה באל זכר יחיד - בניגוד לפגאניזם המבוסס על אמונה בכוחות הטבע ובמיוחד באלה האם הגדולה. אין לי ספק באי-מוסריותם של יהודים מאמינים רבים, ובמוסריותם של אתיאיסטים רבים בלי כל קשר לאמונתם. אלה פרטים חסרים לך - אולי אפשר למלא אותם בלי להגיע לידי עלבונות הדדיים? |
|
||||
|
||||
בלי כל קשר לתארוך ההיסטורי ומנקודת מבט אתיאיסטית ,''עשרת הדברות'' נראה לי טקסט שנכתב מתוך נקודת מוצא שלקחה בחשבון גם את המוסר.ונכון שהיו כבר תפיסות דומות במסופוטמיה שלא יצאו ממונותאיזים מחמיר. |
|
||||
|
||||
אני מודה שישעיהו ליבוביץ טען שהוא מקיים את המצוות רק לשם שמים ומפני שהוא מאמין בקיום אלוהים שלשמו יש לקיים אותן. מצד שני, אנחנו מייחסים גישה מוסרית ב''עשרת הדברות'' רק לצדדים החברתיים שלהן - גם מי שמאמין שאסור לרצוח, לא חייב היום להאמין בקיום אל אחד כדי לקיים את המצווה החברתית הזאת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |