לא מדויק להציג את אומן כאילו הוא חסיד שוטה של הקוד התנ"כי. נראה שהוא אמביוולנטי בנושא. מצד אחד הוא כותב לפרופ' בר הלל שהוא סקפטי:
In this respect, I have an advantage over you. I've always been very, very skeptical about this business. Frankly, I still am. Though I can't say why, I'm far from convinced that they're right. In my bones, I feel that I need more evidence – lots more. BUT UNLIKE YOU, I DON'T RULE IT OUT COMPLETELY. Though utterly fantastic, it's just barely possible. I'm keeping anopen mind, and I'm going to play it by the rules. I really want to find out whether there is a phenomenon there or not. In contrast, you're already sure; you only want to find out HOW they cheated, not IF they cheated.
מצד שני, הוא מקדיש מאמץ רב להוכיח שהניסוי של ריפס בוצע כהלכה וביושר, ניסוי שמשמעותו היא שרק בגלל צ'אנס של אחד למיליון ניתן להסביר כיצד כמוסים בתורה שמות כל הרבנים הגדולים. הוא גם היה אחד מאלו שהובילו לפרסום המאמר של ריפס בכתב עת סטטיסטי חשוב.
|