בתשובה לאלמונית, 06/04/05 16:20
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335347
אז זהו. שלא.
הייתי מאושרת לו יכולתי להחשב לתינוקת שנשבתה, אך כבר אין לי הפריבילגיה הזו. מבחינה דתית אני נחשבת לאפיקורסית להכעיס ‏1.

דווקא ה"תינוקות שנישבו" בא למצוא הגדרה דתית שאינה מוציאה מכלל עם ישראל את רובו של הציבור העברי היושב בציון.

1 אני חילוניה שחזרה בתשובה ויצאה בשאלה, ואוכל לזקוף לזכותי אחרי 120 שנה שתי מצוות: ישוב הארץ (שזו, אגב, מצווה חשובה שכולכם מקיימים, בין אם אתם חפצים בה ובין אם לאו) ותלמוד תורה (רק שבזה, כמובן, אני לא מצווה, ואין שכרו של הלא-מצווה ועושה כשכרו של המצווה ועושה).
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335351
מדוע היית מאושרת להחשב תינוקת שנשבתה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335360
מה אתה מעדיף, להחשב תינוק שנשבה (הוא לא אשם. זה לא הוא. זו הסביבה בה הוא גדל) או להחשב אפיקורס להכעיס (שאין לו נסיבות מקילות)?

כמובן, בהנחה שלאחר 120 שנה תאלץ להצדיק עצמך בפני בירוקרטים של מעלה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335361
אם את חושבת שאת תצטרכי להצדיק עצמך בפני ביורוקרטים של מעלה, מדוע יצאת בשאלה? לי אין בעיות כאלה, כי אני לא מאמין בחיים לאחר המוות.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335369
יצאתי בשאלה כי אני לא מאמינה בהשגחה פרטית, ואם אין השגחה פרטית, אין לי חשק לסבך לעצמי את החיים (ותודה רבה לבעל ה''שמירת שבת כהלכתה'' שהסב את תשומת ליבי לכך).

אבל אני עדיין מאמינה באלוהים.

למעשה - החזרה בתשובה שלי היתה מאוד רציונלית (ועצמאית. את הרב הראשון בחיי פגשתי בדרום אמריקה, כשכבר הייתי חילוניה שוב). החילוניות שלי היא לא רציונלית.
באורח מוזר, כשהייתי דתיה לא האמנתי בעולם הבא, והיום כן.
כל עוד הנר דולק אפשר לתקן 335409
הדברים קצת יותר מורכבים. יש השגחה פרטית אך יש גם מקום למקרה. יותר מכך, יש לך את האפשרות להסתכל על הקורה אותך בעולם במבט של השגחה פרטית. התובנות שלך, והבניין שתבני מזה שווים את המאמץ.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335925
את יכולה להפנות אותי למקור יותר מדוייק מאשר "שמירת שבת כהלכתה"?
אני אשמח לעיין שם.

אגב, ספר הלכה הוא לא המקום להכרעות אמונה, כמו שספר החוקים לא יכול לשמש ללימוד מוסר.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335934
אוהו איך שספר הלכה יכול להיות המקום להכרעות אמונה. כמו שספר חוקים יכול לשמש ללימוד מוסר.
אתה מחפש מה בדיוק ערער את אמונתי בתוך "שמירת שבת כהלכתה", או מחבר, הוצאה שנה וכיו"ב?

בנוגע לשניהם, התשובה תיאלץ לחכות כמה ימים.
"שמירת שבת כהלכתה" נמצא בבית הורי, הואיל וטרם הובלתיו לביתי.

אגב, אנחנו קרובי משפחה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335955
גדי ו. הוא בנם של הזוג וישנה.
לא ממש 335958
לא ממש? 335962
לא ממש 335965
ממש לא.
למען הסר ספק 335970
אני הוא בנם‏1 של הזוג‏2 וישנה!

1 השני
2 זאב ועדה
למען הסר ספק 335979
כך כתבתי, לא?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335967
כתבת שב"שמירת שבת כהלכתה" ראית שאין השגחה פרטית, ואני סקרן לראות את זה שם בעצמי.
את הספר עצמו יש לי, כך שפרק וסעיף יספיקו לי בהחלט.

האם אנחנו קרובי משפחה?
תלוי לאיזה עומק מחפשים בעץ המשפחה.
בטווח של 3 דורות, אנחנו לא קרובי משפחה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336012
לא ראיתי שאין.
יש שם רק הלכות, כמובן.

אבל יש דברים שגורמים לך לחשוב.

ואני בן אדם חושב. ככה נכנסתי לדת וככה יצאתי ממנה.

_
לא, אנחנו לא קרובי משפחה. זו היתה בדיחה. אני לא וישנה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336017
אני אשמח להבין איך בעל ה''שמירת שבת כהלכתה'' היסב את תשומת לבך לזה שאין השגחה פרטית.
אני די משוכנע שלא זו היתה כוונתו, ואני סקרן לראות את כיוון המחשבה שלפיו הוא הצביע למקום שהוא לא רצה להצביע אליו.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335402
אם כבר עברת שני מהפכים בחייך עד כה, אפשר להניח בסבירות גבוהה, שעד 120 עדיין הכל פתוח. לא?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335405
את רומזת שה"ו" ב"נועה ו" הוא קיצור של "נועה וינטלטור"?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335417
לא.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335421
מה, זה כזה נדיר למצוא אנשים שהתקרבו לדת, גילו שזה לא בשבילם והתחלנו?

פעם באיזו תוכנית בטלויזיה‏1 ראיינו אדם שנע במעגלים של חזרה בתשובה-התחלנות-חזרה בתשובה-התחלנות וחוזר חלילה.
לו אתה באמת יכול לקרוא וינטלטור.

האמת היא שהמונח "חזרה בתשובה" די שגוי לדעתי‏2, וחילוניים שמתקרבים לדת לא ממש עונים על הגדרה זו.

1 שעסקה בתופעת החזרה בתשובה
2 אף על פי שהשתמשתי בו
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335423
לא.
והאמת היא שזה לא כזה מהפך.
זה לא שהתחרדתי או משהו ואז יצאתי.

מי שבאמת עובר מהפך זה אנשים שמתחרדים ויותר מהם - חרדים שמתחלנים.
ולהם, מסכנים, אין קהילות שלמות שקוראות להם "בואו, תתקרבו, תעשו אצלנו שבת" ‏1.

1 ואז מסרבות להתחתן איתם וללמוד עם ילדיהם במוסד חינוכי אחד.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335412
השאלה היא איזו דרגת מודעות נדרשת על מנת להחשב אפיקורוס.
הרי רוב רובם של החילונים יודעים שאסור לעבוד בשבת ושאסור ליסוע במכונית בשבת ‏1. ההגדרה המרחיבה של תינוקות שנשבו כוללת גם אנשים שלמדו ויודעים אבל הסביבה החברתית לא אפשרה להם בחינה אמיתית של העניין. השאלה היא האם ההגדרה הזאת לא מרחיבה יותר מדי?

1 למרות שהייתי בשוק כשפגשתי חילוני שלא ידע שאסור להדליק את האור בשבת.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335452
זה כי מותר. חשמל זה לא אש. אפילו רב פיינמן נדרש לסוגיה, ופסק כך.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335485
פיינמן הציע לשים קבל כדי למנוע את הניצוץ. החזון איש הציע לאסור חשמל משום בונה. אבל הדעה הרווחת היא שהחשמל הוא אש במובן הרחב (יהא מה שיהא).

בכל מקרה, שיהודי הגר בישראל כל חייו, לא מודע לכך שיהודים דתיים האומרים ''שבת שלום, אני הולך לבית כנסת'', אינם אמורים להתבקש להדליק את האור ביציאה, נראה לי מאוד מוזר.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335488
אתה מדבר באמת על יהודי שגר בישראל כל ימיו? אולי הוא גדל בחדר סגור כמו קספר האוזר או משהו?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335490
השאלה היא למה זו הדעה הרווחת. אפשר גם להגיד ש(סליחה) חומרי הפסולת של הגוף הם "אש במובן הרחב" ואז אסור להתקרב לאסלה במשך כל השבת, אבל למה יש ביסוס לכזה היגד תמוה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335492
אולי בגלל שאחת התוצאות של העברת זרם דרך נגד הוא חום מעל ל 45 מעלות.
אולי בגלל שדרך ייצורו המרכזי נובע משימוש באש.

אני חושב שהאיסור על חשמל היה בהחלט במקום. תחשוב מה היה קורה לשבת אם היה מותר להשתמש בחשמל.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335497
מה, באמת, היה קורה לה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335499
בתור מי שמשתמש בחשמל בשבת, נראה לי שהיא מסתדרת לא רע איתו.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335506
גם אם אינך משתמש בשעון שבת, אתה עדיין משתמש בחשמל בשבת: * המקרר מקרר גם בשבת (גם אם האור כבוי) * המים בצינור כשאתה פותח את הברז נשאבו במשאבה חשמלית ע"י ספק המים שלך. * כשאתה מוריד את המים באסלה, הביוב שיצרת זורם למכון הטיהור, שמשתמש בחשמל (הפתעה הפתעה) בשביל לטהר את הביוב- גם בשבת. כך שכל עוד אתה חי בעולם המודרני, אתה משתמש בחשמל בשבת, אם תרצה בכך ואם לאו.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335787
הפתעה גדולה. אני גם משתמש באש בשבת כאשר אני יושב לי בנחת בביתי המחומם. מה שאסור לעשות הוא לשלוט על הדברים בשבת. כלומר מלאכת מחשבת. אם נוכל לנסות לנחש את המטרה, הרי שהכוונה היא להפסיק את מלאכת היצירה במשך יום אחד בשבוע. אנחנו בשבת מפסיקים לנסות לקדם את העולם קדימה ונותנים לו להתגלגל מעצמו.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335507
"דרך ייצורו המרכזי נובע משימוש באש", אולי בארץ, כשהחשמל מיוצר מפחם/נפט/גז. בדוחק, אולי גם ייצור אטומי נכנס להגדרה. אבל איך תחנת כוח הידרואלקטרית משתמשת באש? בשביל להעביר את המים מהמפל? ויש לא מעט מקומות בעולם שזו שיטת הייצור המרכזית לחשמל (ולו רק בגלל המחיר הזול).
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335563
לא ידע? או שכח?

כי בלשכוח, למשל, אמא שלי היתה ממש טובה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335578
לשכוח שאסור להדליק אור בשבת, לשכוח שהיום שבת, או לשכוח להגיף את התריסים, כדי שלא יראו שהיא מדליקה אור בשבת?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335634
לשכוח שאסור להדליק את האור בשבת, או להנמיך את הרדיו, או כהנה וכהנה דברים, בזמן שהייתי דתיה.
ואז לשכוח שיש לה עוד ילדים לבקש מהם, והיא לא חייבת לבקש דווקא ממני.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335646
לא הבנתי.

היא בקשה ממך (ומילדים אחרים) לחלל שבת במקומה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335710
סליחה, אבל כדתיה, מה זה משנה לך אם היא מבקשת ממך או מאחד מאחיך?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335713
הסבר לכולם:
אני הייתי דוסה.
אמא שלי לא.
גם האחים שלי לא.
וגם אבא שלי לא.

היא יכלה להדליק בעצמה את האור או להחליש בעצמה את הרדיו, שהיא בעצמה הדליקה ולא אני.
היא גם יכלה לבקש מהאחים שלי שלא שמרו שבת.

אבל לא.
היא המשיכה לשכוח בעקביות ש:
1. היום שבת.
2. לא מדליקים/מכבים אור בשבת.
3. אני דתיה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335716
לזה קוראים זכרון סלקטיבי. הדתיות שלך הפריעה לה כנראה.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335718
כן, כן, ההסבר שהיית הדוס היחיד במשפחה ברור לי. לא ברור לי איך דוס, גם אם הוא היחיד במשפחה, מוכן שיבקשו מאחיו (השבוי מינקותו) לחלל שבת, ובלבד שלא יבקשו זאת ממנו עצמו.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335722
הממ.
אם הדוס לא בעד כפיה.

אני עושה מה ש*אני* עושה.
מה שאתה עושה זה עניינך הפרטי.
ואח שלי יכרת מעם ישראל בכל מקרה. ללא כל קשר להדלקת האור.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335723
באי\זה גיל יצאת מזה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335726
מהדתיות?
באופן חלקי או באופן סופי?

באופן חלקי באמצע הצבא.
באופן סופי עוד לא יצאתי, ויש סיכוי שלעולם לא אצא.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335729
באופן כללי עדיף לדחות עשיית דברים באופן סופי ככל הניתן (אם כי מצפיה סביבי עושה רושם שהזמן המתאים הוא טווח הגילאים 90-100).
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335741
אתה מכיר הרבה אנשים בגילים האלה?
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335743
היום את נשמעת לי מאמינה בלבד, לא דתיה...
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335911
היום אני באמת מאמינה. רק שכאמור, אני לא מאמינה בהשגחה פרטית.
ושומרת כשרות ‏1 באופן מוגבל. ולומדת תורה. ועושה עוד כל מיני דברים שיוצא לי, לא מתוך כוונה. וכמובן, מקיימת את מצוות ישוב הארץ, שהיא עולה על כולן.

1 נורא קל כשצמחונים. בעצם, הצמחונות התחילה מכשרות.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335724
לא שאני כזה צדיק, או גדול בתורה (אבל כמה נוח להטיף לאחרים), אבל נשמע לי בלתי יהודי בעליל. יש מרחק בין לא לכפות, אפילו לא להטיף, לבין הציפיה שמישהו אחר יעשה בשבילך את העבודה המלוכלכת.
העבודה המלוכלכת? 335736
יש ברדיו שיר שאמא שלי אוהבת.
היא רוצה שיגבירו את הרדיו.
(או לחילופין - הטלפון כרגע צלצל והיא רוצה שינמיכו).

שבת.
לא אני הדלקתי את הרדיו.
היא זו שרוצה שיגבירו. יש לה גם ילדים אחרים.
למה אני צריכה להנמיך/להגביר אותו?

זו לא עבודה מלוכלכת.
זו לא עבודה בכלל.
העבודה המלוכלכת? 335739
אם זו לא עבודה בכלל, מה הבעיה לעשות אותה בשבת?
העבודה המלוכלכת? 335827
דודה שלי ז''ל, שרגליה בגדו בה, היתה משתמשת בשלט של הטלוויזיה בשבת (לא היה לה הרבה מה לעשות חוץ מלצפות), ואחרי כל לחיצה היתה אומרת (בערבית) ''יסלח לי אלוהים''.
העבודה המלוכלכת? 335909
נאמר ''לא תעשו כל מלאכה'' לא ''לא תעשו כל עבודה''.

מותר לסחוב מבית הכנסת שולחנות וכסאות, אבל אסור להדליק את האור, ואסור לפתור תשבצים.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 335789
אחרי הבקשה שהיתה לי כה מוזרה, התחלתי לצחוק. הבחור נעלב ואמר:
"לא רק שאתה לא מדליק את האור אתה גם צוחק?" - ההרגשה שלי היתה שהוא לא ידע.

בצבא פגשתי הרבה דברים מעניינים - וגם הרבה דברים מצחיקים אילולא היו עצובים (ללא קשר ליחסי דתיים חילוניים).
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336004
להנמיך את הרדיו דווקא מותר (למרות שהרשכ''ג אוסר, דעתו לא התקבלה אצל חוגים רחבים).
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336006
אבל אצלנו הרדיו עומד בתוך מין נישה חצי-סגורה כזאת, במזנון, ומאוד קשה להוציא אותו משם ולשים אותו במקום יותר נמוך.
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336011
אפשר לשבור את הרגליים של המזנון, ואת זה אסור לעשות בשבת!
''אני מצטער אם פגעתי במישהו, בחיי שלא התכוונתי.'' 336013
תמצאו לו מקום אחר, ויפה שעה אחת קודם!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים