בתשובה לצב מעבדה, 30/09/05 1:29
וההפך 333930
"נראה לי אך טבעי שכדאי לחיות בהרמוניה עם עצמך ועם הסביבה על כל אדם ללמוד את עצמו ואת סביבתו".

תצטרך להסביר ולנמק. לאיזה סוג לימוד אתה מתכוון? השכלה? מודעות עצמית? בכל אופן, להבנתי הניסיון מוכיח קשר כמעט שלילי בין רמת השכלה לבין הרמוניה עם הסביבה (אם כי יש כנראה קשר חיובי בין רמת השכלה לבין נוחות). וכבר נאמר: "טכנולוגיה היא היכולת לסדר את העולם כך שלא נצטרך לחוות אותו" (מקס פריש).
וההפך 333933
משונים בעיניי אנשים שמדברים על הרמוניה. מה יותר הרמוני מפרש על סוס? האחד מצליף והשני דוהר. סדר שמיימי, מבחינת הפרש. מבחינת הסוס - לא אכפת לפרש מה מבחינת הסוס. כנראה שהסוסים אוהבים את זה. הם תמיד מגיבים להצלפות בדיוק כמו שהפרש רוצה, ואין לו סיבה לשנות את התנהגותו. באותה צורה, כשמישהו שמעולם לא פגשתי מגדל, שוחט ומבשל עבורי תרנגולות, זו הרמוניה מושלמת עם הטבע מבחינתי‏1. לא?

-----

1 אין כאן שום אמירה מרומזת על ההשכלה שלי.
וההפך 333946
לא, לא.
וההפך 333949
למה לא?
וההפך 334005
עכשיו אני צריכה להסביר למה האמירה "כנראה שהסוס אוהב את זה" היא לא מבוססת?
וההפך 334013
אוקיי, לפני שאני מציג את עצמי כסוציופת מושלם רק בשביל ההנאה שבויכוח, ושואל אותך איך נדע שהוא ''לא אוהב את זה'', ומה ההבדל של זה ושל ''המחשב שלי לא אוהב לחשב חזקות טבעיות של שתיים'' מנקודת המבט שלנו, או למה אכפת לנו בכלל, ואיך זה מפריע להרמוניה מבחינתנו, אולי כדאי שתסבירי לי הרמוניה עם הסביבה מהי, ולמה אני בכלל מעוניין בה.
וההפך 334021
תשאל את צב מעבדה.

רק ככה, בקטנה: אם לא איכפת לך כלל מהסוס, לא איכפת לך גם אם תשרור הרמוניה איתו או לא.
וההפך 334024
*מבחינתי* הייתה *יופי של הרמוניה* עם הסוס. הייתה לנו הבנה מושלמת - אני פקדתי, הוא ציית. אם זו לא הרמוניה עם הטבע, מי רוצה בכלל הרמוניה? אחחח, מי ייתן ויום אחד אהנה מהרמוניה דומה עם איזו יגואר.
הרמוניה עם יגואר? 334026
תצלם את זה. שמעתי שיש שוק לסרטים כאלו.
את השם שלך כבר שמעתי, חביבי. 334027
שמעת שיש שוק לסרטים כאלו מחבר, אה? אולי אפילו החבר הזה ירצה לקנות ממני את הסרט במקום לחכות עד שזה יגיע לחנויות? אבל הוא ביישן, לא? בטח שהוא ביישן. לא נורא, אתה יכול לעשות את הרכישה עבורו. הדברים האלו אמנם מגעילים אותך, מעשים אסורים עם מכוניות יוקרה, אבל אתה חבר טוב. יש הרבה אנשים ביישנים בשוק של הסרטים האלו, אני רוצה לספר לך, ובלי צדיקים כמוך בחיים לא היינו מסוגלים להתפרנס. אני מודה לך בשם כל הענף.
מחבר, באמת. 334028
אני לא צורך את הדברים הללו. אני מתנגד להחפצה של מכוניות.
וההפך 334521
איש רוכב על אשה מבוהלת וקפואה. *מבחינתו* היתה לו יופי של הרמוניה אתה, לא מעניין אותו מה מבחינתה. הוא פקד, היא צייתה. מי רוצה בכלל הרמוניה?
וההפך 334711
מה הנקודה שלך? האמירה לא הייתה מספיק פרובוקטיבית במקור? צריך יותר? אני מוכן לעזור - במקום על אישה היפותטית שאני לא מכיר, שירכב עליי בדוגמה. אבל מה הנקודה?

אני אוכל תרנגולות. מבחינת התרנגולות, זה גרוע לפחות כמו מבחינת בן האדם בדוגמה שלך. אז? לא אכפת לי מה התרנגולות מרגישות. אם לך אכפת, תנחומיי. אל תעצור את הנשימה שלך בציפייה ליום שבו רוב המן האנושי יחפש "הרמוניה עם הטבע" שכזאת. ובדומה לגבי שעבוד סוסים למטרות רכיבה, פרות בשביל חלב, כבשים בשביל צמר, כריתת עצים וכו' וכו'. אני מרגיש הרבה יותר הרמוניה עם הטבע כשאני לא קופא מקור במסע רגלי בן שלושה חודשים לאזורים עם כמות שהיא לא יותר ממספיקה של פירות לא כל כך מזינים, אלא יכול לחיות בנוחות במקום קבוע שבו אני יכול לגדל מספיק מזון בשביל שהקהילה שבה אני חי לא תהיה מורכבת מבני משפחה מדרגת קרבה שניה או פחות שלי.
וההפך 334722
כלומר, אתה מעדיף חברה חקלאית על פני חברת ציידים-לקטים.

האמירה היתה בהחלט מספיק פרובוקטיבית, וגם מיותרת - הרי אתה לא מתאר הרמוניה עם הטבע, אלא ניצול (לטוב ולרע) של משאבי הטבע.
וההפך 334725
אבל מה זו בעצם הרמוניה? האם נמר שטורף צבי ואפילו לא טורח לעשות לו וידוא הריגה לפני שהוא אוכל אותו חי ב"הרמוניה" עם הצבי? האם לאכול את הצבי זה לא ניצול שלו?
וההפך 334733
נדמה לי שציד של חיות שונה מציד שמבצעים בני אדם (לא כ''כ בגלל המוסר כמו בגלל הכלים).
וההפך 334735
לא כל כך בגלל הכלים כמו בגלל קנה המידה התעשייתי. אם האדם מסוכן לסביבתו, זה לא בגלל כליו כמו שזה בגלל המגה-מבנים-חברתיים שהוא מגדל.
וההפך 334737
כלומר לדרוס בחורה אחת זה הרמוני, אבל לדרוס אלפים בצורה תעשייתית (היי, קרה פעם משהו כזה) זה לא הרמוני?
וההפך 334744
כן. או ליתר דיוק: הדריסה, כמקרה בודד, לא תפר הרמוניה (אם כזו קיימת). אתה הרי מודד הרמוניה בין מערכות (אדם-טבע) ולא בין תופעות פרטיות שוליות (מנשה-ארנבת).
וההפך 334845
אז אם אני יכול לנצל מאות מליוני תרנגולות מבלי לפגוע באקולוגיה של שאר כדור הארץ, זו הרמוניה עם הטבע? לא חושב שלזה מתכוונים האנשים שמשתמשים בביטוי הזה.
וההפך 334933
אתה צודק.
וההפך 334736
ברור שזה שונה מבחינת הכלים. איך זה קשור ל"הרמוניה"? אם האדם היה צד צבי עם שיניים וציפורניים בלבד, זה היה יותר הרמוני?
וההפך 334746
אם האדם היה צד צבי עם שיניים וציפורניים בלבד, הוא היה מצליח לצוד מספר קטן של צבאים (ובשל כמות האנרגיה שהוא היה צריך לבזבז לשם כך, סביר להניח שהוא היה עושה זאת לשם צרכים קיומיים) ובדיוק כמו הנמר - לא סביר שהוא היה מצליח להפר הרמוניה.

עם רובה ציד, שכירת פועלים, קשר לשוק קרני צבי, ג'יפים וציוד GPS, אפשר להגדיל "קצת" את המספרים ולערער בקלות יתרה איזון של מערכות אקולוגיות שלמות.

הפרת איזונים שכזו מתרחשת בטבע גם ללא מגע יד אדם (אין לנו מונופול על הכחדת זנים, למשל) אבל לנו יש את הכלים ואת המבנים החברתיים שמקלים עלנו ליצר דיסהרמוניות ביתר קלות.
ולהיפך 334747
יש לנו הכלים והמבנים החברתיים שמאפשרים לנו להיות יותר אחראיים מבחינה אקולוגית.
ולהיפך 334749
יש לנו גם את הכלים והמבנים החברתיים לפתרון חלק מהבעיות בעולם השלישי.
ולהיפך 334750
אתה אומר, בעצם, שאילו לא האמצעים אלא הבחירות שלנו?
ולהיפך 334773
הבחירות הקולקטיביות שלנו. כן. אבל אל תתן לי לנסות להגן על עמדה של "עזרו לעולם השלישי, יש לנו את היכולות וישא"ק" - אני אידיאולוג קטן מאוד ודי ציניקן (לצערי). יש אנשים טובים ממני שיגנו על עמדות כאלה.

הנקודה האמיתית שלי היתה ההתיחסות לתגובתו של כליל - גם אם המבנה החברתי שלנו והכלים שלנו מאפשרים לנו *פוטנציאלית* להפגין יותר אחריות אקולוגית, מעשית אנו לא מפגינים יותר אחריות מהבבון הממוצע. אכפתיות לאיזונים אקולוגיים והרמוניה בין אדם לטבע? במבנים החברתיים שלנו, בקושי קיימת אכפתיות לגבי האוויר שנושמים בני אדם.
ולהיפך 334784
נראה לי שהדיון קצת התרחק מהמקור שלו (תגובה 333879). במקור (למיטב הבנתי) דובר על זה שמטרת החיים היא לחיות בהרמוניה עם הסביבה. מכאן יש שתי דרכים להתקדם: או לחשוב בצורה קולקטיבית (מה שלדעתי אתה לא אוהב לעשות) ולהגיד ש"מטרת החיים" היא דבר שמתקיים רק עבור הקולקטיב ולא עבור אדם ספציפי - ואז אכן על בני האדם לרסן את עצמם כדי להגיע ל"הרמוניה" עם הסביבה, או להגיד ש"מטרת החיים" מתקיימת עבור האדם הבודד.

ברמת האדם הבודד פתאום דברים משתנים. ראשית, מהדיון הזה עולה שאם האדם הבודד נטרף על ידי נמר, זה דבר הרמוני מאין כמוהו. אני לא בטוח אם אני רוצה שזו תהיה מטרת החיים שלי. שנית, עוד עולה שאם אני מתעלל בחתולים אבל מבטיח שאף אחד אחר לא יתעלל בחתולים, גם זה קיום בהרמוניה נהדרת עם הסביבה, ואני לא בטוח שגם זו מטרת החיים.

האם הבעיה היא בשימוש במילה "הרמוניה", בשימוש במילה "מטרת החיים" או סתם בפרשנויות המעוותות שלי?
ולהיפך 334795
מאוד יכול להיות שפספסתי את ההקשר, סליחה. אני נכנסתי באמצע, כשדברתם על היחס בין האדם לסביבתו והתיחסתי משם (תגובה 334722), בלי לקרוא את הפתיל מראשיתו (אולי אקרא אח"כ מההתחלה).

אני לא חושב שהבנתו של הפרט, שהוא חלק ממערכת חברתית, שלהתנהגות פרטיה כקבוצה יש השלכות על העולם זה "לחשוב בצורה קולקטיבית". ההכרה בכך שאנחנו לוקחים חלק בחברה האנושית וקולקטיביזם, הם לא אותה הדבר. עם שאר הטענות שלך ("מהדיון הזה עולה שאם האדם הבודד נטרף על ידי נמר, זה דבר הרמוני מאין כמוהו") אני לא ממש יודע מה לעשות.
ולהיפך 334820
.. אז אולי אני אנסה לעזור לך:
כמו בכללי הרובוטים של אסימוב, בכל מטרת חיים, ובכל מטרה כלשהי, מובנה (או אמור להיות מובנה, או מניחים שמובנה) גם סדר עדיפויות שדואג שהדברים לא ייצאו מפרופורציות. כך למשל, מטרת החיים שלי היא איסוף פרפרים (פעולה בלתי הרמונית בעליל, אגב), אבל אני לא מתכוונת לקפוץ מראש צוק אחר מעופו של פרפר אקזוטי כלשהו.

כך שלהקצין עד אבסורד את המושג "הרמוניה" לא באמת מקדם אותנו בדיון בעד או נגד המושג הזה. כזכור, ליברלים חברתיים לא מעוניינים שאנשים יהרגו זה את זה ברחוב, כמו שסוציאליסטים לא באמת דוגלים במשטרת מחשבה.

אישית, הייתי מאמצת "הרמוניה עם הטבע" שהכלל שלה הוא "להזיק כמה שאפשר פחות". בעידן שלנו כבר אי אפשר לחשוב על חיים אנושיים "טבעיים" לגמרי, אבל אפשר להשתדל, במסגרת התנאים הבלתי-טבעיים שלנו, להפחית איפה שרק ניתן את הפגיעות וחוסר האיזון (לא הורסים את מפעלי התעשייה, אבל כן קובעים תקנות זיהום, הטיית מים וכולי).
ולהיפך 334875
"להזיק כמה שפחות" לא מוגדר היטב. להזיק כמה שפחות תוך כדי שמירתי בחיים לעוד דקה? להזיק כמה שפחות תוך כדי סיפוק כל הדחפים האלימים ביותר שלי? ובכלל, להזיק למי כמה שפחות? לתרנגולות? לנמרים? לסטטוס קוו? לעצמי?
ולהיפך 335100
לא הבנתי מה קשורים הדחפים האלימים שלך לעניין הנזק (אלא אם כן אתה מדבר על צייד וכולי).

''להזיק כמה שפחות'' למערכת האקולוגית ולפרטים בה. אני שמחה שאיני פילוסופית ולכן פטורה מהגדרות כגון אלו שאתה מבקש. הכלל שקבעתי הוא אינטואיטיבי ואישי (ולכן אני אוכלת בשר, אבל משתמשת, למשל, בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה, שיזהמו את המים כמה שפחות).
ולהיפך 335137
הרבה ''נזקים'' הם לא הרס מוחלט של המצב, אלא שינוי דרמטי בסטטוס קוו. הרבה פעמים יש מי שנהנים דווקא מהשינוי הזה.
ולהיפך 335140
מה פירוש "חומרי ניקוי ידידותיים לסביבה, שיזהמו את המים כמה שפחות)"?
ולהיפך 335154
כאלה למשל

יש עוד פירמה פעילה בתחום בשם Tidy (אבל קשה לחפש עם ת' זוחל על הידיים).
ולהיפך 334936
"הם לא אותה הדבר"?! אוי ויי...
וההפך 334842
כלומר אני מעדיף לחיות בנוחות, ואם לרכב על סוסים, או להרוס בתי גידול טבעיים של חיות בכדי לקדוח נפט או לגדל חיטה, זה המחיר, אין לי שום בעיה עם זה. המילה ''הרמוניה'' מאבדת את כל המשיכה שלה אם משמעותה היא שאני צריך להזיל ריר במקום להנות מאכילת תרנגולת. הדוגמה עם החקלאות לעומת לקט (הרי ציד לא משתלב עם ''הרמוניה עם הטבע'') היא סתם דוגמה.
וההפך 334847
ציד לא משתלב עם ההרמוניה של הטבע? הרי ציד בע"ח ע"י בע"ח אחרים קורה כל הזמן בטבע ה"הרמוני" (כלומר, זה שהאדם לא מתערב בו). דווקא חקלאות היא משהו די זר (מכריחים צמחים לגדול במקום מסויים בצורה מסויימת).
וההפך 334876
אני יוצא נגד המושג הזה של "הרמוניה עם הטבע", אתה לא צריך להראות *לי* את הסתירות הפנימיות שבו (מה טבעי בחקלאות? מה לא טבעי במכונית?).
וההפך 335103
היי, סליחה! אף אחד לא מכריח פה אף אחד - הצמחים ביקשו את זה.
וההפך 335114
דווקא שמעתי שהיו כל מיני צמחים שהתנגדו נחרצות לעניין הזה, אבל החקלאים שיחדו את ראשי הוועדים...
וההפך 333938
הלימוד שעליו אני מדבר אומר שעל האדם להכיר את הסביבה האנושית, הטבעית, המלאכותית וכו'. המטרה של הלימוד שעליו אני מדבר היא לאפשר לאדם לחיות עם מעט חיכוכים, מאבקים ומריבות.

מכאן משתמע שהלימוד בוודאי אינו מוגבל ללימוד אקדמי, ועליו להקיף גם מודעות עצמית ושאר מרעין ובישין. לי באופן אישי נראה שהלימודים באוניברסיטה ומחוץ לה דווקא עזרו להבין את העולם טוב יותר. כמובן שאין לי שום כלי לבדוק איך החיים שלי היו נראים אחרת, אבל ככה אני מרגיש.

הערה: אני יודע שאני מתקטנן, ולא לזה התכוונת, אבל הצרוף 'הנסיון מוכיח' קצת מדגדג לי לא טוב כי על פי פופר הוא אוקסימרון. נסיון לא יכול להוכיח כלום, הוא יכול לאושש, להחליש, לסתור וכו', אבל לא להוכיח.
וההפך 333948
נראה לי ש''ההרמוניה'' בהקשר זה היא מלה נרדפת ל''דמיון''. יש דמיון מסוים בטעמם של האנשים המשכילים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים