|
||||
|
||||
לגבי תשלומים במכולת, אתה צודק; אבל לגבי הרכב, מה לגבי הוצאות הנסיעה בתקופה בה אתה חוסך? נניח שההלוואה מהבנק היא בריבית של 5% לשנה, למשך 4 שנים, על סכום של 50,000 ש"ח. נניח גם (לצורך הפשטות) שההחזר הוא בתשלום אחד בסוף התקופה. הסכום שתחזיר: כ- 60,750 ש"ח. הריבית לחודש: כ-225 ש"ח. אם ההפרש בין הוצאות הנסיעה ללא הרכב (תחבורה ציבורית) להוצאות עם הרכב (דלק, ביטוח, תחזוקה) גדול מסכום זה, הרי שההלוואה כן השתלמה. |
|
||||
|
||||
ולא לשכוח את ירידת הערך של הרכב |
|
||||
|
||||
בארץ, נדיר שיהיה כדאי כלכלית לקנות מכונית גם ללא הלוואה. מכונית (כמו חלק גדול מאד מההוצאות) קונים במטרה לשפר את איכות חיים. החשבון שכל אחד צריך לעשות הוא כמה אתה מוכן לשלם בשביל שיהיה לך אוטו. גם אם יש לך את הכסף במזומן, אתה יכול לשאול את עצמך האם אני רוצה להוציא את הכסף (והריבית שהוא צובר) על מכונית. |
|
||||
|
||||
חישוב עלות רכב מורכב מן הדברים הבאים: א. עלות הרכב ב. ביטוח ג. דלק ותחזוקה עד כה כמו שאמרת. בנוסף יש להוסיף ד. רישוי (העברת בעלות, טסט) ה. פחת (ירידה בעלות הרכב בין זמן הקניה למכירה). ו. עלות מימון . אתה חישבת בהנחה שהמימון כולו מהלוואה. אם הכסף נזיל בחלקו, יש להשוות את החלק הנזיל מול התשואה שהוא יניב כחסכון אם לא ישמש לקנייה. זה יכול להסתבך קצת אם החישוב אומר שאתה משתמש בכסף מהחיסכון למימון האלטרנטיבה (תשלום שוטף עבור תחבורה ציבורית) ואז החסכון הולך ופוחת מחודש לחודש... אבל זה סתם סיבוך מיותר. ז. משהו שקשה לכמת, אבל טיפולים לרכב גוזלים זמן ומאמצים. כמה פעמים שמעת מאנשים "הייתי צריך יום חופש בעבודה כדי לקחת את האוטו למוסך/לעשות טסט" ? וכמובן קשה לתת תג מחיר לעובדה שבארצנו הנפלאה אם אינך בעל מכונית פרטית אתה נמצא במצור של יום ורבע בשבוע ללא אפשרות נסיעה סבירה בדרך-כלל. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי למה צריך להוסיף את הפחת. האם לא יותר הגיוני דווקא להוריד מהעלות את שווי הרכב בעת המכירה? הרי זה כסף שחוזר לך לכיס, לעומת הפחת, שהוא כסף שאף אחד לא שילם. |
|
||||
|
||||
זה לא בדיוק פחת אלא ירידת ערך. זה סכום הקנייה פחות סכום המכירה (מחולק לזמן בחודשים, כדי לחשוב עלות ממוצעת לחודש). עקרונית החלק המימוני הוא ככה: מחיר קנייה + עלויות מימון (ריבית או הפסד השקעה) - מחיר מכירה -------------- למשל, סתם כדוגמה מהראש. אם קנית אוטו ששויו 120,000 ש"ח, ומכרת אותו כעבור שלוש שנים במחיר 100,000 ש"ח. עלות המימון היא 6% לשנה (לא חישבתי ריבית דריבית). 120000 +21600 -100000 --------- 41600 מחולק על-פני 3 חודשים, תקבל 1156 ש"ח לחודש (!). וזוהי רק העלות הפיננסית, ללא ביטוחים, דלק, רישוי, תיקונים, וכו'. |
|
||||
|
||||
קשה לי להאמין שאתה חי במצור יום ורבע בשבוע, אלא אם באמת מנסים להרוג אותך במהלך הזמן הזה. אתה מקסימום נמצא בעוצר. |
|
||||
|
||||
המצור הוא יותר תחושה פסיכולוגית |
|
||||
|
||||
איך שאני לא הופך את זה, נראה לי שהרבה יותר משתלם להוציא על צריכה את מה שיש לך מאשר את מה שאין לך. אם אנחנו מסכימים שבכל מקרה אנחנו לא יכולים לחיות מעבר למה שאנחנו מרוויחים (חוץ מהבני זונות המיליונרים שיכולים לקחת הלוואות עתק ולא להחזיר) אז בעצם אין כאן שאלה. כל מה שצריך זה משמעת עצמית לחסוך את הכסף מראש ולהוציא אותו כשנזקקים לו. דרך אגב, שוב, אני לא כלכלן, אבל נראה לי שצורת החישוב שהצגת מתייחסת למכונית כאל מוצר השקעה ולא כאל מוצר צריכה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |