|
||||
|
||||
אם כוונת ראש אכ"א לכך שהחיילים החילונים יכירו – באמצעות כור ההיתוך הבן-גוריוני המזויף והצבוע (באמצעות צה"ל ומערכת החינוך) – שלבני ישיבות ההסדר אין קרניים על הראש, דיינו, ואילו אם כוונתו שבני ישיבות ההסדר יכירו שלבני מינם גלויי הראש חסרות קרניים הרי שכל המהלך הפופוליסטי הזה חושף את ממשלת שרון במערומיה האידיאולוגיים עם המכנסיים למטה. וכי המיעוט (הדתי או הערבי או החרדי) אינו מכיר טוב יותר את הרוב (החילוני) מטבע היותו רוב משפיע ונפגש, לעומת הרוב שנקלע פחות להתנחלות או למאה שערים?! כל המהלך הוא פוליטי שקוף, כיאה לממשלה פחדנית ובלתי בטוחה במהלכיה המדיניים, לנוכח דיכוייה כל צורה של אי-ציות אזרחי (המקובל בכל מדינת עולם דמוקרטית נאורה) לביצועי גזירות השמד שלה: התנתקות מהמיעוטים (הערבי-הפלשתינאי והדתיים) שבתוכה (החילונים של ימין כשמאל). |
|
||||
|
||||
לפי זה המתנחלים לא ממש מכירים את החילוניים. |
|
||||
|
||||
לא רק שהמתנחלים אינם מכירים את החילונים, אלא שהעיתונאית אלון, הסובלת (ולא בפעם הראשונה) מתפיסה לקויה ושטחית, גם אינה מבינה דבר וחצי דבר בסאטירה. אם פרשנותה היא שדמות המתנחלת מ"ארץ נהדרת" - היא *באמת* חייכנית ו*באמת* - "מפגינה אהבה לכל" - היא מגוחכת ממש כמו הדמות עצמה. |
|
||||
|
||||
למי שלא מכיר, הנה המתנחלת המדוברת: עוד סרטונים מ"ארץ נהדרת", כאן: |
|
||||
|
||||
דבריך, שטויות! היית בצבא? שירתת? שטרן צודק מאה אחוז! הכרה הדדית בין כל המגזרים של המדינה מולידה כבוד ואיכפתיות האחד כלפי השני. התוצאה - סובלנות!! |
|
||||
|
||||
אני בהחלט מסכים עם צעקותיך כי "הכרה הדדית בין כל המגזרים מולידה כבוד ואיכפתיות האחד כלפי השני, אשר תוצאתה – סובלנות". אולם, כמי ששירת במסגרת צבאית רגילה שירות מלא, אינני כה נאיבי לחשוב שבצה"ל משיגים את חלומו הוורוד של דב"ג "כור היתוך ישראלי". וגם אם נניח שכן משיגים אותו בין השמאל לימין ובין האשכנזי מרמת אביב והרצליה פיתוח לבין המזרחי מעיירות הפיתוח, עדיין רחוקה היא הדרך להישגים דומים ביחסי דתיים- חילוניים בישראל באמצעים קוסמטיים שכאלה. על "חיה ותן לי לחיות כדרכי" שמעת?! כחייל דתי-חרדי אין בכוונתי להתפטפט עם בנות מיני החילוניות-מסורתיות ויהי מה. אין בכוונתי גם לאכול מאותה הכשרות הבסיסית שהצבא מספק כמו כל חייל אחר בבסיס – כאשר המטרה היא "כור היתוך" בן-גוריוני דורסני, הרואה רק את עצמו במרכז העניינים, תרתי משמע. |
|
||||
|
||||
(רציתי לעזור לך בנושא שירותך הצבאי, ואיחרתי בשלוש דקות...) |
|
||||
|
||||
מבלי לגגל כרגע, היו כאן תגובות שמהן ניתן היה ללמוד שמר פז שירת בצבא וגם עושה מילואים. אפשר להתמודד עם דעותיו הקיצוניות ולנסות לתקן את הטעויות החמורות שלו בנוגע לציבור החילוני, אבל בנושא השירות הצבאי אין מה לרדת עליו. |
|
||||
|
||||
לידיעתך, אין מה להתיימר להתמודד עמי ו''לנסות לתקן את הטעויות החמורות שלו בנוגע לציבור החילוני'', משום שאני בא מהעולם החילוני. וגם אם אינני צבר במקור, חייתי בחברה הישראלית החילונית לא-מעט שנים ואני בא במגע יומיומי עם המזדהים כ''חילונים'' במסגרת הלימודים, העבודה ומעגל החיים. ואם עמדותיי נדמו בעיניך כ''קיצוניות'', אינך יודע קיצוניות מהי. |
|
||||
|
||||
טוב, אז אני כנראה הטועה, ומה שנדמה לי כטעויות שלך לגבי הציבור החילוני אינן טעויות כלל אלא גילויים של רשעות פרובוקטיבית מודעת היטב ומכוונת. באמת חבל על נסיונות שאני עושה כאן להגן עליך, לא בפעם הראשונה, וזה כנראה מיותר לגמרי. |
|
||||
|
||||
נו, באמת. האם כל מי שחושב אחרת ממך בנושאים מסוימים הוא פועל מתוך "רשעות פרובוקטיבית מודעת היטב ומכוונת"?! ואיפה בדיוק אני מתבטא ככזה? |
|
||||
|
||||
אין טעם (ובמקרה גם אין לי זמן) לצטט כאן עשרות תגובות שלך. זה רחוק מלהיות עניין של - "מי שחושב אחרת ממך..". יש כאן הרבה אנשים שחושבים אחרת אחד מהשני, והם מצליחים להתבטא בצורה אנושית ומנומסת. אולי באמת תחשוב קצת פחות על החילונים ויותר על המאפיינים *שלך עצמך* כאדם, אולי זה יעזור לך להשתפר. |
|
||||
|
||||
נו, שוין. |
|
||||
|
||||
הצחקתני. כל הימניים האלה, שמתעקשים לדמיין שדי-רדיפות בכל פינה. וממתי אכפת לכם מן הערבים? אתם בכלל בעד לגזול מהם את האזרחות, לא? ופתאום הימין(!) הוא בעד אי-ציות אזרחי... נראה אתכם תומכים, באי-הציות האזרחי, של הסרבנים משמאל! למדינה אחת יש צבא אחד, וכמו שפירקו, בשעתו, את המחתרות הנפרדות, כך גם הגיע כבר הזמן, סוף-כל-סוף ובשעה מוצלחת, נעימה וטובה, לפרק גם את ישיבות-ההסדר - שכבר מזמן הפכו, לצבא בתוך צבא. ועוד תהייה קלה: בישיבות ההסדר יש נציגות למאה שערים? למאה שערים? זה באמת חדש. |
|
||||
|
||||
בישיבות ההסדר אמנם אין כל נציגות ל"מאה שערים", ואף לא טענתי זאת מעולם, אולם מה שמתחיל כעת עם פירוק מסגרות החיול של ההסדרניקים ימשיך לפגוע באוטונומיה של הנח"ל החרדי, בו ישנו ייצוג בין השאר גם ל"מאה שערים". אינני ימיני כלל וכלל ואני לא יודע מהיכן פגשת בי ככזה בתגובתי עליה בחרת להגיב. אני בהחלט בעד כל סוג של אי-ציות אזרחי לא-אלים, כדמוקרט, כמרטין לותר קינג (הבן): (וראי תגובתי שם בשמי הפרטי). ובהחלט איכפת לי מצערם של הערבים בידי היהודים באשר הם (חיילים, מתנחלים או ימנים קיצוניים), אולם האם איכפת לשמאלנים, מצדדי הערבים חפצי השמדת מדינתם היהודית, מצערם של היהודים? את יודעת איזה מסר מוסרי בחר לומר הסופר אהרן אפלפלד בראיון האחרון שהעניק לאיר שביט במוסף הארץ, מעוז השמאל הישראלי? הטי אוזנך והשכילי: "שבוע אחר שבוע כותבים אצלכם בעיתון על איזה אסון פלשתיני. בנאמנות עושים זאת. שבוע אחר שבוע מביאים איזה אסון פלשתיני. ואני שואל את עצמי מדוע לא מביאים מדי פעם איזה אסון יהודי? האם חסרים פה אסונות יהודים? האם אין כאן כאב יהודי? בכל רחוב יש כאב כזה. בכל בית יש אסון כזה. לא היה יפה לכתוב שבוע אחד על אסון יהודי ושבוע אחד על אסון פלשתיני? זה לא היה נותן לדברים איזו פרספקטיווה נכונה יותר?" ובמשפט הקביעה שלך במסמרות "למדינה אחת יש צבא אחד", את מזכירה לי את היטלר. איפה ישעיהו ליבוביץ' כשצריכים אותו להטיף מוסר לשמאלניו מבית?! |
|
||||
|
||||
אבל, אם השמאל מזכיר לך את היטלר(!), אני יכולה רק לייעץ לך, לפנות בהקדם לפסיכיאטר. |
|
||||
|
||||
למה מה השמאל סבור כמוך כי "למדינה אחת יש צבא אחד"? יצא לי להכיר אישית את נוער מרצ, שהם רחוקים כרחוק מזרח ממערב מלהביט כך על צה"ל. |
|
||||
|
||||
גם אני מכיר אישית רבים ממרץ מנוער מרץ, ולא הכרתי אחד (ממרץ) שחשב שראוי לה למדינה שיהיה לה יותר מצבא אחד. |
|
||||
|
||||
לא הבנת את כוונתי. צה"ל הוא כל צבא נורמלי בעולם, בנוי בצורה של "איש על מחנהו ואיש על דגלו": חיל האוויר, חיל הים, חיל שדה, חיל חינוך, רבנות צבאית, הנח"ל החרדי, הסדרניקים וכו'. אז שאולי נפרק ונפריט גם את חיל הים ואת חיל האוויר, שהרי "למדינה אחת יש צבא אחד"?! |
|
||||
|
||||
אין זה סוד שמדינת ישראל ומוסדותיה אינם הערך העליון של האיש המאמין באמת. היא כבר היתה הערך העליון של האומה הגרמנית לפני למעלה מיובל שנים ואז ראינו את הנוראות שערכה האנושי העליון ''היטיב'' להוליד, כשכל המשאבים מקדשים את מטרת הפירהר. לא תודה. וככל הנראה מעולם לא הפנמנו את הכלל המקראי ''מאויבי תחכמני'' (תהילים קיט, צח). |
|
||||
|
||||
לא הבנת, אז אני אסביר. א. חיל האוויר, חיל הים, חילות השדה, חיל חינוך, חיל שלישות, פיקוד מרכז, פיקוד צפון ושאר החילות האגפים והפיקודים כולם שייכים לאותו צבא. בסוף שרשרת הפיקוד של כולם נמצא אותו מטכ"ל, אותו רמטכ"ל, ואותו שר ביטחון. אוסף הפקודות לו כולם מחוייבים לציית, פקודות מטכ"ל, הוא זהה. ב. בכל מדינה מסודרת מתקיים העקרון של "למדינה אחת יש צבא אחד". אה, כן, בלבנון זה לא מתקיים. אכן מופת של מדינה. ג. הקשר בין העקרון "למדינה אחת יש צבא אחד" לפאשיזם זהה לדמיון בין העקרון "על רצח צריך להענש" לפאשיזם. ז"א, נכון, שתי העקרונות התקיימו גם במדינות פאשיטיות, אבל גם במדינות שאינן פאשיסטיות. ד. חיל הים הוא חלק מאותו צבא. ה. לפרק ולהפריט? על מה אתה מדבר? לא, אבל אם היה מתברר שהרמטכ"ל נותן פקודה וחיילי חיל הים מחליטים שלא לבצע אותה, צריך היה להעניש בחומרה את מפקדי חיל הים. ו. כשישראל קמה, היו מספר צבאות, וללא ספק, אחת ההחלטות החשובות של בן גוריון היתה לפרק את כל הצבאות האלה (פלמ"ח, אצ"ל לח"י), ולהעמיד צבא אחד, צה"ל, למדינה אחת, ישראל. |
|
||||
|
||||
אתה מאשים לחינם את חיילי ההסדר בהמרדת פי מפקדיהם, בעוד שהם כפופים כמו כל חייל אחר מחיל הים, האוויר או היבשה, למרותו של המטכ"ל. חיילי ההסדר בדיוק כמו כל השאר כולם מחוייבים לציית לפקודות המטכ"ל. מכאן שאין מקום להפריד או להפריט את פלוגותיהם הייחודיות להם. סרבנות בקרב החיילים/המילואימניקים יש גם בשמאל ולא רק בימין, לא שאני נמנע על מי מהם. למדינת ישראל ישנו צבא אחד בשם צה"ל ואף הסדרניק לא ביקש להיפרד או להיבדל ממנו. בכל מדינה מסודרת ישנם זרועות שונים של אותו צבא. גם בצבא ההגנה של ישראל ישנן יחידות שונות ומשונות כחלק אינטגרלי ולעתים הכרחי של צבא נורמלי הבנוי על עיקרון של "איש על מחנהו ואיש על דגלו", כשמטרת כולם הינה להגן את בטחון תושבי ישראל. מה לעשות ובישראל ישנם סקטורים שונים ומגוונים, להם העדפות אמוניות והשקפתיות קוטביות ש"כור ההיתוך" הבן-גוריוני מנסה לטשטש בדורסנותו האופיינית עוד מימי דב"ג ללא מועיל. ע"ע מפלגות הכנסת והרשויות המוניציפליות ותבין על מה מדברים איתך ומי בדיוק מרכיב את המדינה הזאת בגווניה השונים והרחבים. אין לך, האזרח החילוני הציוני הנאור, כל זכות לכפות עלי, שומר המצוות כערך עליון, להסתובב עם בנות מיני בלבוש צובט עין מגרה היצרים כמו שאין לך כל זכות לכפות עלי בכפייה חילונית לאכול כריך נקניק שטוסטס עם שאריות גבינה צהובה. |
|
||||
|
||||
אני האשמתי? אתה מדמיין. אתב טענת שהעקרון "מדינה אחת צבא אחד" הוא עקרון פאשיסטי, ואני הסברתי לך כמה הטענה מגוחכת וחסכת הבנה בסיסית. "סרבנות בקרב החיילים/המילואימניקים יש גם בשמאל ולא רק בימין, לא שאני נמנע על מי מהם." אולי, רק שהסרבנות בשמאל באה בכל היחידות באופן אחיד, ואילו הסרבנות בימין באה כמעט רק ביחידות מסויימות באופן מוחלט מה שיותר מרומז שאותן יחידות (כיחידות) מחוייבות להחלטות הדרג המחליט בצורה שונה לחלוטין מחיל הים. "גם בצבא ההגנה של ישראל ישנן יחידות שונות ומשונות כחלק אינטגרלי ולעתים הכרחי של צבא נורמלי הבנוי על עיקרון של "איש על מחנהו ואיש על דגלו", כשמטרת כולם הינה להגן את בטחון תושבי ישראל." שום צבא נורמלי לא בנוי על העקרון לפיו יש יחידות הומוגניות מבחינה אידיאולוגית. זה מנוגד בתחליט הניגוד ל עיקרון הנורמליות. "מה לעשות ובישראל ישנם סקטורים שונים ומגוונים, להם העדפות אמוניות והשקפתיות ..." אז מה? גם בארה"ב (כמו בכל העולם) יש סקטורים שונים ומגוונים, גם בארה"ב (כמו בכל העולם) יש מפלגות. ועדיין אין יחידה באפטיסטית ויחידה אוונגליסטית. אתה ממש לא מבין את החזון הבן גוריוני, וחבל שאתה מדבר על דברים שאתה לא מכיר, זה רק מכגחיך אותך. "אין לך, האזרח החילוני הציוני הנאור, כל זכות לכפות עלי, שומר המצוות כערך עליון, להסתובב עם בנות מיני בלבוש צובט עין מגרה היצרים כמו שאין לך כל זכות לכפות עלי בכפייה חילונית לאכול כריך נקניק שטוסטס עם שאריות גבינה צהובה." בשום מקום בצה"ל אין ולו חייל אחד שנכפה עליו לאכול אוכל לא כשר, זה שקר בוטה וגס. ככה שהכפיה שכופים עליך היא הנוכחות של אחיך החילוניים. נזכר שלך, האזרח החרדי האנטי-ציוני האנטי-נאור, יש זכות לכפות עלי שלא להתחתם עם אהובת ליבי, בגלל שאנחנו "עם אחד", אז "עם אחד" ב... שלי. מי שלא יכול להרשות לעצמו לסבול את נוכחותי במשך תקופה מוגבלת למען ההגנה על המדינה, אינו בן עמי. |
|
||||
|
||||
בדבריך הכלליים בתגובה ההיא משתמע שאתה מאשים את חיילי ההסדר בכך שאינם כפופים להוראות מטכ"ל ועל כן יש להפריט את מסגרתם בצה"ל. דבריך חסרי שחר, כמובן. הסרבנות מהצד הימני של המפה הפוליטית בקרב חיילי צה"ל נמצאה גם ביחידות מעורבות ולאו דווקא מחובשי כיפות. בזמנו, בגיליון שישי של "מעריב" לפני כחודש, פורסמו דבריהם של מילואימניקים וחיילים חילונים (!) שלא מוכנים בשום אופן לפנות התנחלויות. כך שאין להרשות את הפליית השמאל הידועה גם בתחום זה. די לנו בכלי התקשורת/מערכות המשפט = כלי הנשק שבידיהם; אין למרצ כל מונופול על הסרבנות. "עיקרון הנורמליות" כפוף בהתאם לגווני הקשת של אזרחי מדינה ומדינה. ואיך בכלל ניתן להביא ראיה לצד שלך בדיון מצבא ארה"ב, שבניגוד ל"צבא העם" הבן-גוריוני, הוא צבא שכיר ושיש בתוכו גם כומר קתולי, פרוטסטנטי, באפטיסטי וכו', רב יהודי ואפילו איש דת בודהיסטי. אמנם נכון להיום אין ולו חייל אחד שנכפה עליו לאכול אוכל לא כשר בצה"ל, אולם ברגע שתערבבו את חיילי ההסדר של היום ביחידות מעורבות עם בנות ועם סוגי חילונים שונים – תתבצע כפייה רכה שכזו על החייל הדתי, מבלי שתתכוונו לכך אלא להנאתכם. ואין לך הזכות לקבוע מיהו בן עמך ומי לא, בהתאם למעשיו הבלתי-רצויים ככל שיהיו בעיניך. מה לעשות וההיסטוריה לא מתחילה ממך וטוב שכך. ומה לעשות שבניגוד ל"נאור" כמוך, אני לא פוסל אף יהודי בשל מעשיו, מגונים ככל שיהיו ולדידי "ישראל – אף על פי שחטא – ישראל הוא". |
|
||||
|
||||
אולי לך נראה שאינך פוסל, אבל בעצם זה שאתה מחליט מיהו שמעשיו מגונים, ומיהו החוטא - אתה נמצא פוסל, ולא רק פוסל אלא גרוע מכך - מתנשא (אין מדובר בהתייחסות רק לנושא דיון זה אלא בכלל). למרות חילוניות ברורה ומוצהרת שלי - נראה גם לי, בדומה לך, שהפיזור ביחידות כלליות יקשה על החיילים הדתיים את קיום אורח החיים הדתי. השערתי היא כי הדבר נעשה בין השאר בגלל החלטות סמויות המחייבות חסכון וקיצוצים, אלא שאין מדברים על כך, ולכן הדיבורים על ''כור ההיתוך'' וכולי. |
|
||||
|
||||
לפי ההיגיון שלך, הרי שאם ראית שלישיית רעולי פנים ששודדים את סניף הבנק הקרוב אל ביתך -- ואתה חושב שהם גנבים -- הרי ש''אתה נמצא פוסל, ולא רק פוסל אלא גרוע מכך -- מתנשא''. מי אתה שתקבע שהם ''גנבים'', אולי הם רק לוקחים... הם לא חוטאים באמת... בכל מקרה, העיתוי (ההתנתקות) הלא-מוצלח של ההחלטה אומר הכול. |
|
||||
|
||||
זהו, שההגיון שלך כורך ביחד את שלישיית רעולי הפנים השודדים בנק ואת ראש אכ"א המפזר את החיילים הדתיים בין היחידות. זה עצוב. עצוב מאוד. מי עוד "חוטא" בעיניך? יהודי דתי-לשעבר האוכל חזיר ושרימפס? לא תמצא את אלה על שולחני, כשם שאינם מצויים על שולחנך, ובכל זאת עלי לומר - יהודי האוכל חזיר ושרימפס אינו חוטא, אינו מזיק לאיש, ומכל מקום - אינו חוטא יותר ממי שאוכל אל שולחן השבת מרק עוף עם איטריות כשר למהדרין. |
|
||||
|
||||
חוטאים לשמים ולא לאוטונומיה האנושית. אני לא אמרתי בשום מקום שראש אכ"א חוטא, רק הבעתי ביקורת לגיטימית על החלטתו. יתכן ובשמים רואים בו צדיק נסתר, מי יודע. ולדידי, הוא גם כלי בידי הקב"ה למצוא תימוכין לנו, שומרי המצוות הדתיים והחרדים, למסקנה שאליה הגענו מזמן, לפיה שנאת החרדים לא באמת תיעלם אם רק יתגייסו בניהם לצה"ל. הנה, הציונים הדתיים משרתים בצבא יותר מכולם וביחידות הכי מובחרות, נהרגים כלוחמים בצה"ל, ובכל זאת רומסים אותם. ומתנגדיו המושבעים מקרב החרדים של הנח"ל החרדי, שילדי החרדים לא משרתים בו ושלמעשה רבים מהמשרתים ביחידה המיוחצנת הם גם בני הציונות דתית, מה הם אומרים עתה? "תראה כמה צדקנו כשנאבקנו בנח"ל החרדי. תאר לעצמך שהנח"ל החרדי היה קיים, וביום בהיר אחד היה אדון ראש אכ"א מחליט לפרק אותו ולפזר את החיילים החרדים בין יחידות הצבא. אי-אפשר לסמוך עליהם. אי-אפשר ואף לא צריך". |
|
||||
|
||||
להוציא מיעוט קיצוני, לא שונאים את החרדים אלא מתנגדים לצורך להחזיק אותם, בטחונית וכלכלית. אתה לא מאמין בזה אבל זאת האמת העובדתית. הציונים הדתיים משרתים בצבא לא ''יותר מכולם''. הנח''ל החרדי היה עולה המון כסף ושכרו לא היה יוצא בהפסדו, ממש כשם שהחזקת חיילים דתיים בכלל עולה יותר כסף מהחילוניים. זאת האמת, אמת שלא נעים לשמוע אותה אבל היא בכ''ז אמת. מדובר בחיילים דתיים ובכל המערך המסורבל של רבנות צבאית, השגחת כשרות וכל השאר. הדבר עולה כסף רב, אינו מוסיף משהו משמעותי מבחינה צבאית ונעשה באמת מתוך רצון (תמים ומוטעה, כנראה) בשילוב ובהתקרבות. וההשוואה למצבת הסבירה, ההגיונית והבלתי מנופחת של אספקת צרכים דתיים - כומר קתולי, כומר פרוטסטנטי, רב וכו' ביחידות הצבא האמריקאי - אינה נכונה והיא רחוקה מאוד מן הדיוק. אלו מילותיי האחרונות, אין טעם לחזור לויכוחים העקרים האלה. |
|
||||
|
||||
15 מנדטים של "שינוי" וחברי לפיד מהתקשורת ועוד כמה מנדטים של מרצ ושל עבודה ואפילו של ליכוד – אלה הם לא ממש "רק מיעוט קיצוני ששונא את החרדים". ברור, הכסף הוא רק תירוץ חיצוני לשנאה המבעבעבת בפנים מתוך שאיפה עמוקה שיעופו כבר המאמינים האלה למעמקי הים התיכון עוד מימי ראשית הציונות. זה מה יש: אתה רוצה אותי בצבא העם שלך? הב לי כשרות ושבת וחגים ומניין וכל מה שבלעדיו אין לי חיים. ואילו הישראלי החילוני ממילא חופשי מהכול, הוא יכול לחיות גם בלעדי כך. אני תוהה לרגע האם להגיד שהשוואה מסוימת אינה נכונה בלבד, מבלי לנמק על מה ולמה לא – אינו מעיד על חלק מהתעמולה הציונית של כור היתוך בן-גוריוני. |
|
||||
|
||||
בדברייך על דברי הכללים משתמע שאתה מתקשה בקריאה. דבריך חסרי שחר, כמובן. הסרבנות נמצאת גם ביחידות מעורבות, וגם ביחידות הסדר. ההבדל הוא ב*הומוגניות*. נכון, בצבא ארה"ב יש רב כומר וקאדי, כמו שצריך להיות במדינה שיש בא צבא אחד שמשרתים בו מוסלמים ויהודים, לפי העקרון של מדינה אחת צבא אחד. ההבדל הוא שבצבא ארה"ב הקאדי והרב משרתים ב*אותה יחידה*. אין יחידה מוסלמית ויחידה יהודית. אין יחידות דמוקרטיות ויחידות רפובליקאיות. אין יחידות קתוליות ויחידות לוטרניות. אין יחידות טקסניות ויחידות קליפורניות. מדינה אחת, צבא אחד. פאשיזם, לפי אורי פז. "אמנם נכון להיום אין ולו חייל אחד שנכפה עליו לאכול אוכל לא כשר בצה"ל, אולם ברגע שתערבבו את חיילי ההסדר של היום ביחידות מעורבות עם בנות ועם סוגי חילונים שונים – תתבצע כפייה רכה שכזו על החייל הדתי, מבלי שתתכוונו לכך אלא להנאתכם." שטויות במיץ עגבניות. חיילים דתיים משרתים כבר יותר מחמישים שנה ביחד עם חילוניים. אין אחד שנתקל בכפיה כזו ולא סתם. אצלנו אי הכפיה היא עיקרון, ולא חוסר הזדמנות. אם היינו רוצים לכפות, כבר היינו כופים. "ומה לעשות שבניגוד ל"נאור" כמוך, אני לא פוסל אף יהודי בשל מעשיו, מגונים ככל שיהיו ולדידי "ישראל – אף על פי שחטא – ישראל הוא"" נו, עכשיו תקרא את "אין לך, האזרח החילוני הציוני הנאור, כל זכות לכפות עלי, שומר המצוות כערך עליון, להסתובב עם בנות מיני בלבוש צובט עין מגרה היצרים כמו שאין לך כל זכות לכפות עלי בכפייה חילונית לאכול כריך נקניק שטוסטס עם שאריות גבינה צהובה." ותסביר לי איך מצד אחד אתה לא פוסל אף אחד, ומצד שני, מישהו כופה עליך לשהות בסביבתי. נסה לישב את השנאה שלך לחילוניים עם מתק השפתיים שלך כלפי חוץ. אם השהות בסביבתי היא כפיה, אז אתה אחול מניוק פוסל אותי בשל מעשי, שאינם מגונים כלל ועיקר, וככזה דווקא אתה חוטא. |
|
||||
|
||||
אוף, כמה מלל... לא עצם השהות בסביבתך מפריעה לי ולא איתה יש לי בעיה כלשהי, אלא עצם השפעת המעשים של הרוב החילוני על המיעוט הדתי החי בקרבו. והשפעה זו היא השפעה הרסנית לדידנו, בשעה שאחוז החיילים הדתיים שנכנסו לשרת ביחידות מעורבות ועשו קורס טייס לכיפה שלהם, גבוה מאוד (בסביבות 50%, כזכור לי מתחקיר שנעשה בידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן). אין אפס, אווירת ההפקרות שוררת בהרבה מבסיסי הצבא בנושאי מוסר וצניעות שונים. גדולה הסכנה כי הנער הדתי הצעיר עלול למעוד ולאבד הרבה מן המטען הרוחני שרכש עד ליום גיוסו (אם לא את כולו). הרי עצם ההימצאות בחברה סגורה ולוחצת שאינה שומרת מצוות ובעצם היותו חייל שומר מצוות הופך החייל הדתי להיות יוצא דופן, והחברה בדרך כלל אינה מחבבת יוצאי דופן... ילגלגו על קיום המצוות שלו עד כי עלול הוא להיות נבוך בבואו לקיים מצוות, ומכאן ההידרדרות היא רק שאלה של זמן. וההידרדרות הרוחנית הינה סיבה מספקת כשלעצמה כדי למנוע מאנשים דתיים מלשלוח את ילדיהם לצבא או להימנע מהגיוס בכל צורה שהיא חוקית, כפי שכבר הצהירו ראשי ישיבות ההסדר לנוכח החלטת האדון שטרן. |
|
||||
|
||||
לא אנטי פאשיזם, לא "איש על מחנהו ואיש על דגלו", לא כפיה, לא כושר. המניע היחיד שלך הוא הפחד מהיציאה בשאלה. א. למה הפחד שלך מעובדת היות החינוך שאתה נותן לילדך חינוך גרוע צריך להזיז לי. להפך, זה רק מוכיח לי שאני צודק. ב. מה היית אומר במקרה הפוך (אם אני הייתי מתנגד שאתה תבוא במגע עם ילדי שהם חס ושלום לא ילבשו כיפה)? ג. פעם הבאה שאתה מזכיר איזה חוזר בתשובה שאמור להוכיח להראות לנו את האור, נסה להזכר בסטטיסטיקה. ד. למה אתה משקר? אם אתה פוחד מחזרה בשאלה, למה אתה משתמש בתרוצים מטופשים ולא אומר את האמת. ה. אתה באמת חושב שכך תעצור את היציאה בשאלה? ו. לפי איך שאתה מציג את זה, אי לבישת כיפה היא מחלה מדבקת (כזו שצריך לשים בבידוד), מעניין מה אתה היית אומר אם מישהו היה מנסה לרמוז שלבישת כיפה היא מחלה מדבקת. ז. ואחרי זה אתה טוען שאתה לא פוסל איש? אם זאת לא פסילה,פסילה מהי? |
|
||||
|
||||
שירות אינפורמטיבי: אורי צעיר, נשוי זמן לא רב ועדיין אין לו ילדים. |
|
||||
|
||||
אתה סתם סוטה מנקודת העניין, אבל בכל זאת, לפנים משורת הדין, אשיב לך: א'. אין זה עניין של "חינוך דתי גרוע", אלא שהרוב (החילוני), מעצם טבעו, משפיע בקלות יתר בלתי נסבלת על המיעוט (הדתי). מה גם שקל יותר לא לשמור מצוות מלשמור שבת, להניח תפילין, להתפלל 3 תפילות ביום ולא לקרוץ עיניים לבנות גילך. קל יותר להיות חופשי, ומכאן קלה הדרך להידרדרות רוחנית. ב'. מה, לא היו דברים מעולם? שכחת מהר את ההתנגדות של משפחת מלר שבניה חזרו בתשובה והם קוממו את בית המשפט לאסור הרצאתו של הרב אמנון יצחק בהיכל התרבות בתל-אביב. מעולם לא נתקלת בסטיקר (רשמי?) בבתי ספר חילונים: "אין כניסה לשחורים"? וזה שבמערכת החינוך הממלכתית אסור על-פי הוראת משרד החינוך למרצים ליהדות שחסרים תואר אקדמי להרצות בבתי הספר, גם זה אינו מעיד על כלום פרט ל"הוקרה לאיש המשכיל והמלומד אקדמית"? עם זאת, משהו טוב כן ייצא מכל המהלך הזה של האדון שטרן. אתה יודע מה? זה שהחל מהיום, כדאי לכם החילונים לחשוש מחזרה בתשובה גדולה יותר בקרב חיילי צה"ל בעזרתם של כל אותם בני ישיבות ההסדר שיבואו במגע ישיר עם החיילים. לא עוד חלוקת סופגניות לחיילים בידי חסידי חב"ד גרידא, אלא השפעה חיובית על המסורתיים המתנדנדים להצטרף למניין תפילה מסודר וקבוע, ולחדול מלהתבייש לשמור מצוות בפרהסיא חברתית-צה"לית. ג'. המחקר הסטטיסטי אודות חיילים בוגרי מוסדות החינוך הדתי שנכנסו לשירות בצה"ל עם הכיפה על הראש ויצאו מתוכו בלעדיה – נכונה ומהימנה. רק שלצערי אין בידי בזה הרגע את מלוא הפרטים של המחקר שנעשה באוניברסיטת בר-אילן בידי חוקר חברה ידוע מתוכה (פרופ' קווה, נדמה לי. צריך לגגל). ד'. אם יש דבר שאנחנו המאמינים פוחדים ממנו זהו רק א-לוקים חיים. אתם באייל האנשים האחרונים בעולם שיש לי מה לפחד מכם באמת או להסתיר משהו, עם כל הדוגריות המולדת שלי. את ההשלכות ההרסניות והבלתי-הפיכות מבחינה רוחנית על הנער הדתי, כבר העליתי בראשית דברי בדיון זה ואף חזרתי על כך מספר פעמים בווריאציות שונות. זה שישנם סיבות נוספות להתנגדות המהלך, אינו אומר עוד שסיבה זו אינה תקיפה או שהיא הסיבה בה"א הידיעה. ה'. לעומתך, אינני מפחד כלל מ"שדים המגיחים מאפילה" שאינם קיימים במציאות. ו'. ראה סעיף א'. ז'. אני בפירוש לא פוסל איש, רק מנסה למזער נזקים רוחניים שעשוים להיווצר מהמצב שבו החייל הדתי יאלץ לשרת ביחידה מעורבת, בתוך טאנק אחד עם בנות וכו'. |
|
||||
|
||||
אני סוטה מנקודת העניין? אתב משנה את הנקודה כל פעם שאני מראה לך שהיא מגוכחת. א. לא תמיד היינו רוב. קל יותר להיות גנב, ועדיין אנשים מחונכים היטב לא נהפכים לגנבים. ב. דווקא בגלל שהיו דברים מעולם, הופתעתי לשמוע שאתה תומך בהם. כן, פחד אלוהים. אין לנו בעיה להפגיש את הילדים שלנו עם אפשרויות שונות, זה משמעות החופש. ג. וכמו שאמרתי, נסה להזכר בה בעתיד. ד. אדוני, אתה משקר. אני נכנסתי לדיון רק בעקבות ההערה שלך ש"מדינה אחת צבא אחד" הוא עקרון פאשיסטי. ניסיתי להראות לך שזה מטופש. ואז התחלת לסטות מנקודת העניין, ולהעלות תרוצים חדשים (ומטופשים אף הם) על ימין ועל שמאל. אם אתה רוצה לחזור לנקודת העניין, בבקשה. ה. זה הרי מתנגש עם מה שאמרת. ו. ראיתי. מה הקשר? ז. אתה לא פוסל אותי, רק מנסה למנוע מצב בו חייל דתי יאלץ לשרת איתי? זאת, אדוני, פסילה. |
|
||||
|
||||
א'. גם כשאתה מחונך טוב וילד מחונן שהכניסו אותו לחברת הפשע של גנבים, רוצחים ואונסים – לימים תהפוך להיות אחד מהם. מה גם שהחילוניות לא בדיוק מוגדרת כ"חיי פשע" בעיני הדתי המצוי (לעומת החרדי), הרואה עצמו אידיאולוגית במין "גשר בין שני העולמות" ולעתים אף "רוקד על שתי החתונות". ומכאן שסכנת ההשפעה הרעה גדולה ומעמיקה יותר. בנוסף לכך שקל יותר לא לשמור על אורח חיים יהודי מסורתי מאשר פשוט לא לקיים את מה שהיהודי מצווה עליו. במידה ואנחנו מסכימים עד כאן, כל המשך הדיון יהיה מיותר בעיני. ב'. אני לא תומך בעובדות. הם היו וישארו להיות קיימים בין אם ארצה או לא ובין אם אתמוך בהם או לאו. ואני לא, אבל הם עדיין קיימים. אנחנו לא אנשים חופשיים, מה לעשות. וטוב שכך, משום שבדיוק לכן אין פלא שנגע הפלורליזם להפגיש ילדיך עם כל צרוע וכל זב לא פגע במחנינו הקדוש: סמים, אלימות, אונס, עבודות זרות ושאר מרעין בישין, לפחות לא כמו שהוא פגע במחנות הפתוחים והחופשיים שלכם כלפי כל דעה נפסדת. ג'. בלי נדר, אשתדל לברר את מלוא הפרטים של המחקר הנ"ל. ד'. עדיין לא השתכנעתי שהעיקרון "מדינה אחת = צבא אחד" אינו עיקרון נאצי מובהק. כמדומני שאפילו הסכמת איתי שהוא *גם* נאצי מובהק, אבל גם משהו אחר: "נאור יותר", כאילו שהנאצים לא היו מספיק נאורים ומשכילים. בכל מקרה, את הטענה כלפי העיקרון הזה, טענתי כתגובה לעדית למעלה כשהיא ביטאה אותו בפומבי כעיקרון שיש לחקותו. לא אני בחרתי בו מלכתחילה בכל מהלך הדיון כאן כ"טיעון המחץ" לביקורת שיש לי עם החלטת ראש אכ"א. בסה"כ הגבתי עליו ואתה הסכמת איתי לגבי אותה נקודה לו ייחסתי. אני עקבי בעמדתי בדבר הפגעים הרוחניים שעשוים להיווצר במפגש אינטנסיבי עם חברה חופשית ועוד במסגרת סגורה ונוקשה. בפעם הבאה, הייתי ממליץ לך שבמקום לייחס למתדיין איתך שקרנות ורמאות, כדאי שתעבור על כל הדיון ועל השתלשלותו הכנה, לפחות על מנת שלא תצא שקרן בעיני אחרים. הפעם אני מוחל לך על הפתילה הקצרה. ה'. לא ממש. טענתי היתה שלא מדובר בגיוס צבאי מעורב כאקט של "חזרה בשאלה", שהרי הבעתי תקווה עמוקה מהלב שאקט הפוך לו עתיד להתרחש: "חזרה בתשובה" של המסורתיים והמתנדנדים למיניהם לכיוון חיזוק ערכי המצוות שלהם. לדידי לפחות, חזרה בשאלה נובעת ממצב שבו הדתי מחליט מעצמו לחדול מלשמור מצוות ולא שאחרים משפיעים עליו לרעה. כך שאני לא בדיוק חושש מ"חזרה בשאלה" אידיאולוגית, אלא נטישה רכה ואמוציונלית לחלוטין של השפעה חברתית לא בריאה בחברה מעורבת. ו'. תחשוב קצת. לא את הכול יכניסו לך כמו אימא עם כפית של כסף לפה... ז'. הפסול אינו בך כאדם, אלא באורח החיים המוטעה שאתה כחילוני חי, אשר עלול לקלקל את השורות המושקעות שלנו. ועלי להיזהר מכל צורה של קלקול, כמובן. |
|
||||
|
||||
א. לא נכון. ב. השאלה היא לא אם אתה תומך בעובדות (איך אפשר לתמוך או לא לתמוך בעובדות) אלא בתביעות של חילוניים להרחיק את ילדיהם מדתיים. אני לא. נכון, אין סמים, זנות ופשע במחנה החרדי והדתי. גם השמש לא שוקעת כשאתה חרדי וסוכריות שמברכים עליהם לא עושות חורים בשיניים. סיפורי סבתא תספר למי שלא יודע לקרוא. ג. אוףף איתך. לא ביקשתי ממך את פרטי המחקר. ד. או חזרנו. הסכמתי איתך שהעקרון הוא נאצי כמו שהעקרון "על רצח צריך להענש" הוא נאצי. אם לזה אתה קורא עקרון נאצי, אז תקרא כך גם לכל העקרונות שאתה מאמין בהם. להגיד שהסכמתי איתך לגבי אותה נקודה זה שקר גס, ומי שטוען כך הוא שקרן. ה. תהיה בריא. ו. את עצמך שיכנעת? ז. אתה לא פוסל אותי, אלא פוסל את מה שאני? כנראה שקשה לך להתמודד עם מה שאתה כתבת. |
|
||||
|
||||
לצערי, אני לא רואה עוד טעם להגיב לך. הקדשתי לך די והותר זמן, כוח ומוח. חלס. |
|
||||
|
||||
אורח החיים של החילוני אינו מוטעה אלא מתקדם וליברלי. זה חמור מאוד שאתה רואה את אורח החיים של מי שאינו חושב כמוך כמוטעה. אפשר לומר הרבה דברים על אורח החיים שלך, אין שום בעיה להוציא כל מיני פנינים מן התגובות שלך באתר ולקרוא לך פרימיטיבי ונחשל - למשל העניין של הוספת שם לשמו של אדם חולה, שעליו דיברת לפני זמן מה - אבל אין טעם לקרוא לך פרימיטיבי ונחשל משום ש*איש באמונתו יחיה* - וזה נכון לגבי הדתי ואמונותיו ולגבי החילוני ואמונתו כי אינו צריך לקיים חוקים דתיים מיושנים וחסרי פשר. |
|
||||
|
||||
זכותך לחשוב שאורח החיים החילוני הוא מתקדם וליברלי. זכותי לחשוב שהוא מפגר ופרימיטיבי. ו*איש באמונתו יחיה*. אגב, חוקי המסורת אינם חסרי פשר. |
|
||||
|
||||
שכחת את שיעורי התנ"ך? *צדיק* באמונתו יחיה. מעוניין לנחש מה צופן בחובו העתיד לאלו שאינם צדיקים? |
|
||||
|
||||
כותרת תגובה זו, הינה מנטרה חילונית מומצאת וככזו ניפנפתי בה לעיני המתדיינים. רק דיברתי בשפתם ועל-פי עקרונות חוקיהם הליברליים. |
|
||||
|
||||
אני שירתתי בבסיס שהיו בו חיילים דתיים וחילוניים כאחד. לאלו מאיתנו שנאלצו לעשות גם שמירות, היה חדר משמר ובו, תרומת איש או ארגון טוב לב כלשהו, היה טוסטר. הייתי מת לספר לך איך פעם אחת איזה מילואימניק מאנייק שם בטוסטר סנדוויץ' עם נקניק, ואז נאלצו לשלוח את הטוסטר למה-שלא-עושים-לכלים-טמאים-שכאלו, ובכך להוכיח שצה''ל מקפיד מאוד על שמירת הכשרות. אבל אני לא יכול לספר לך דבר כזה, כי זה מעולם לא קרה - אף אחד מעולם לא השתמש במכשיר עם מזון לא חלבי. אף אחד מעולם לא השתמש בכלים החלביים לבשר או להפך. לא קרה. משום מה אתה חושב שזה קורה כל הזמן, אבל טרם הבאת אפילו איזו אנקדוטה כדי להוכיח את זה, ועוד פחות מכך הבאת ראייה כלשהי לכך שלאחר שיוסבר לחיילים החילונים המטומטמים כל עניין הכשרות, הם לא ידאגו שלא לסבך את חיי חבריהם ליחידה, וימנעו מפגיעה בחוקי הכשרות. |
|
||||
|
||||
אני שירתתי בפלוגה עם מחלקה שלמה של בני ישיבות וכ30 אחוזים דתיים במחלקות הרגילות. בעוד שהדתיים "שלנו" הלכו לפי ההלכה הנהוגה בצה"ל (נוסח אחיד, כשרות רגילה וכו') בני הישיבות נהגו כמקובל בישיבותיהם וזה היה טוב מאוד. הם למשל פסקו (מן הסתם אחרי התיעצות עם הרב) שהתנור הבשרי שבמוצב יכול לשמש להכנת פיצות עם גבנ"צ, בתנאי שבין בשר לחלב הוא יחומם על ריק לטמפרטורה המקסימלית למשך מספר דקות. כמובן שהרס"פ, לאור פסק ההלכה הנ"ל, החל מיד בהכנת פיצות לאומללים שבתורנות לילה. הם פסקו שקולה תוצרת ביירות כשרה למהדרין, למרות שפקודות הצבא אוסרות אל אכילת מזון מקומי בלבנון. בקיצור, היה סבבה איתם. |
|
||||
|
||||
אני מניח שאחת מהסיבות לאיסור אכילת מזון מקומי היא חשש מהרעלה, ולא רק חשש מבעיית כשרות. |
|
||||
|
||||
סביר מאוד, אבל אצלם רק חוקי הכשרות (שלהם) תפסו, לא חוקי הצבא. |
|
||||
|
||||
ואגב: מה עם צמחונים? לצמחונים יש בעיה קשה מאד, כידוע, לאכול דבר-מה, שבילה זמן-מה בכלי אחד עם בשר או דגים... אז אולי, ניצור יחידה מיוחדת, לצמחונים בלבד? ואולי, בעצם - אפילו שתיים: אחת לצמחונים חילוניים, ואחרת - לצמחונים דתיים... |
|
||||
|
||||
מדוע שלצמחונים (אידיאולוגיים) תהיה בעייה שכזו? |
|
||||
|
||||
ומדוע שלדתיים (אידיאולוגיים או לא) תהיה בעיה *כזו*? |
|
||||
|
||||
אולי כי יש להם א-לוהים (-: (אגב, אני לא האלמוני שהגבת לו. סתם מתערב ביניכם) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |