בתשובה להאייל האלמוני, 22/12/04 15:36
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270622
השאלה היא תמיד היכן עובר הגבול.
מצד אחד, אם נזכיר את השואה רק במסגרות מוגדרות וקבועת מראש, ללא קישור להווה, אנו עשויים שלא ללמוד ממנה דבר ובכך להכחיד את זכרה.
מצד שני, שימוש יותר ייצור זילות.

אני חושב שעקירת אנשים מבתיהם היא בהחלט שימוש סביר, בשונה מכל הדוגמאות שהבאת.

שואה, ולא רק השואה, יכולה להיות מושלכת על כל אירוע דרמטי בחייה של אומה ובלבד שהאירוע הוא באמת דרמטי ובאמת בעל השלכות מרחיקות לכת.

יש גבול, אני חושב שהמתנחלים עברו אותו, אך לא בגלל הטיעון המקורי אלא בגלל הטיעון הרווח.
להקביל בין עקירת אנשים מבתיהם במסגרת פינוי, פיצוי ויישוב מחדש להשמדת עם זה קצת חריג.
לחילופין, הסינים עושים בדיוק זאת לטיבטים, אך שם זה מאבק בין שתי אומות שכולל גם השמדה של תרבות.
המתנחלים אינם יכולים לטעון כי תרבותם נמצאת בסכנה, חסר להם ייצוג במוסדות הקובעים או כל טיעון אחר.
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270629
אם נלמד את השואה בלי לנסות להסיק ממנה מסקנות להווה, השואה לא תשכח, ולא נאבד פרופורציות. הרי, לפי תפיסתך, בעולם בו הויכוחים הם בין שינוי לש"ס, לא יזכרו את השואה.

אתה חושב שפינוי אנשים הוא שימוש סביר, ואני חולק עליך. מן הסתם כל האנשים בתגובה 270414 יחשבו שהשימוש שלהם סביר. בשורה התחתונה, מדובר במאבק פוליטי במדינה דמוקרטית, ולא ברצח עם במדינה פאשיסטית.

אירוע דרמטי בשבילך הוא לא אירוע דרמטי בשבילי. פינוי גוש קטיף הוא לא אירוע דרמטי ל*אומה*, אלא אירוע דרמטי לתושבי גוש קטיף ולמשחיים שהאמינו שזה לא יכול לקרות.
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270716
פינוי אנשים.
שתי מלים.
כה פשוט וקל.
במחי אמרה אתה מעלים חיים שלמים כאילו לא התקיימו. פינוי אנשים בכוח מבתיהם אינו אירוע דרמטי?
עובדה, תראה מה עוברת המדינה ותבין שזה אירוע דרמטי. אולי הוא לא דרמטי בשבילך, אך אתה לא האומה. אם זה היה כזה מאורע פעוט לא היינו עוסקים בו (אנו ואחרים).
אני חושב שלטעון שזה אינו מאורע דרמטי זה עיוורון במקרה הטוב.

אתה באמת חושב שהשואה היא מאורע סטטי ללא עבר וללא עתיד? כזה שאין מה ללמוד ממנו אלא רק ללמוד אותו?
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270729
מעלים חיים? האם כאשר פינו את מתנחלי "כיכר הלחם" מכיכר המדינה, העלימו חיים שלמים? האם היה מדובר בטראומה לאומה? מה ההבדל בינם לבין המתנחלים בשטחים?
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270853
ספירה קצרה העלתה שבמהלך חיי הקצרים הספקתי לעבור כעשרה בתים ודירות (אני מניח שאני נמצא קצת מתחת לממוצע הישראלי). אם כל הכבוד, אף אחד מהמעברים לא היה "אירוע דרמטי" שאפילו מתקרב להרג שיטתי של מיליוני בני אדם בגלל גזעם.

אף אחד לא מכריח אותם להתפנות בכח, כל מתנחל יוכל ללכת ולקבל את הפיצויים ללא כח. מי שבוחר להשאר בניגוד לחוק, מחליט להאבק במדינה בכח, ואם זה "אירוע דרמטי", הרי שטוב שכך, לא יכול להיות שהחלטה מודעת לעבור על החוק תיגמר ללא דרמה.

אני באמת חושב שההיסטוריה היא לא בית ספר, מעבר לכך, אני חושב שהאנשים שמנסים "ללמוד מההיסטוריה" *תמיד* בוחרים את המסקנות לפני שהם "לומדים מההיסטוריה". ככה אתה יכול לראות איך אותה שואה מצדיקה פעילות שמאל וימין, קפיטליזם וסוציאליזם, חזרה לדת, והתרחקות מהדת. אין לזה שום טעם, את ההיסטוריה יש ללמוד כהיסטוריה, ולא כאוסף משלים. האמונה שיש להיסטוריה כיוון, שיש מכוון מאחורי האוסף המקרי של מעשים ומאורעות הקרוי היסטוריה, שיש לטבע יעוד היא לא רציונלית.
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270948
עבור תחומי ידע מסויימים, ההיסטוריה היא המעבדה היחידה שבנמצא, הגם שהיא מוגבלת למדי. לפיכך, אפשר וצריך ללמוד מההיסטוריה, אבל זה מורכב למדי, ודורש שיהיה מדובר במשהו שקרה פעמים רבות בעבר. שואות, לשמחת האנושות, אינה מחזה נפוץ. עדיין.
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270959
ללמוד ממשהו שקרה פעמים רבות זה לא ללמוד מההיסטוריה. ללמוד מההיסטוריה זה ללמוד ממשהו שקרה פעם אחת בקונסטלציה מסויימת (השואה, רצח רבין, אלטלנה, מלחמת העצמאות, מלחמת האזרחים האמריקאית וכו').
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 270961
ומה עם ללמוד ממשהו שקרה שלוש פעמים? או משהו שקרה כמה פעמים, אבל בקונסטלציות שונות (מלחמות אזרחים)?
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 271077
כל הלימוד מההיסטוריה הוא בעיתי עד לא אמין. תמיד הלומדים מההיסטוריה כותבים את המסקנות לפני ה''לימוד''. אין בהיסטוריה אפשרות לבדל השפעות חיצוניות, ואין אפשרות לוודא סבתיות. אם מסתכלים באמת על משהו שקרה הרבה פעמים, וללא משוא פנים, אפשר אולי ללמוד. למעשה, אף פעם לא עושים את זה, ותמיד בוחרים ללמוד רק מהמאורעות שמתאימים לשיעור, ולהתעלם מאלה שלא. ממשהו שקרה שלוש פעמים אי אפשר ללמוד כלום, מלבד את העובדות.
אלטרנטיבי - מדוע זה לא כזה נורא 271035
לא הייתי סומך על תחומי ידע מסויימים, שמשתמשים בחופשיות במושגים כמו ''שמחת האנושות''.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים