|
||||
|
||||
גם בשנות השישים היו מכשירי הקלטה רב ערוציים. לסנכרן כמה מכשירים, בטכנולוגיה של אז, אי אפשר, בוודאי לא יותר מדקה או שתיים. |
|
||||
|
||||
כללו לא יותר מארבעה ערוצים. ממש לא מספיק לשימוש הגיוני בשיטה ב' כפי שתוארה בהודעתי מלמעלה. וסינכרון מדויק של כמות גדולה של מכשירים פשוט לא היה אפשרי. לכן, אגב, היו משתמשים הרבה בתהליך שנקרא Mix-Down: מקליטים (באולפן) ארבעה ערוצים, ממזגים אותם לכלל ערוץ אחד, מקליטים עוד שניים-שלושה ערוצים, ממזגים הכל לכלל ערוץ אחד, וכו' וכו' וכו'. בהקלטות סטראו, כמובן, עשו את המיזוג לשני ערוצים ולא לאחד. שיטה מייגעת ואיומה, אבל כך הקליטו הביטלס. |
|
||||
|
||||
אם תרצה לדייק, מכשירי ההקלטה של תחילת שנות השישים היו דו ערוציים למונו (מה שאפשר הקלטה של הליווי בנפרד מהשירה למשל), אחרי זה תלת ערוציים, ארבע ערוציים (הביטלס הקליטו את סרג'נט פפר על כזה) ושמונה ערוציים (הי ג'וד למשל). בהתחשב בעובדה שהציוד באנגליה היה מיושן יחסית לציוד בארה''ב, סביר להניח שהשמונה ערוציים הופיעו כבר בשישים ושבע, אם לא לפני כן. |
|
||||
|
||||
ב-1967, אבל, אם לחזור לדיון המקורי, הרי שגם עם שמונה ערוצים קשה מאד לעבוד בהקלטה רב ערוצית אמיתית כפי שתוארה בהודעתי למעלה. המספר הסביר הנמוך ביותר להקלטה כזו, בלהקת רוק/פופ ממוצעת בת ארבעה חברים, הוא 12-16 (אם נניח 7-9 ערוצים לתופים, אחד לבס, אחד לגיטרה, שניים לקלידים, ועוד כמה לשירה ולקולות). |
|
||||
|
||||
דומני שעם שמונה ערוצים אפשר ליצור הקלטה טובה עם הרבה מאוד שליטה על הסאונד האינדיווידואלי, זה כל כך רחוק, במיוחד בהתחשב בעובדה שממילא יש המון נזילות מערוץ לערוץ בתנאי הופעה חיה. |
|
||||
|
||||
כן (אך כזו ניתן להשיג גם עם שני ערוצים). שליטה טובה? לא ממש. לא כשאתה צריך להקדיש 2-4 ערוצים למערכת תופים, ולמזג בס וגיטרה באותו ערוץ, נניח. על מנת להבהיר, שליטה טובה, לשיטתי, היא האפשרות, *לאחר מעשה*, להשמת אפקטים שונים על כל כלי נגינה בנפרד, ביניהם בסיסיים כ-EQ וקומפרסור, מורכבים כרוורב ודיליי, ושאר ירקות, וכן לערוך ולתקן שגיאות נגינה של כל כלי בנפרד, כאשר אל מערכת התופים מתייחסים כאל שישה (או יותר) כלים שונים. כל מצב בו לא קיימות האפשרויות הללו במלואן *אינו* "שליטה טובה". עניין הנזילות לא ממש רלוונטי, לטעמי, כיוון שקיימות הרבה דרכים להתגבר עליו, החל בבחירת המיקרופונים ובהצבתם וכלה בטריקים אולפניים. |
|
||||
|
||||
היה כבר מכשיר הקלטה עם יותר מ-4 ערוצים בעת הקלטות האלבום, אך הם לא השתמשו בו, כי הוא היה חדש ואף אחד לא ידע לתפעל אותו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |