|
||||
|
||||
לא יודע, מה שאני זוכר מהנסיעות באוטובוס לצד חרדים הם ניחוחות אחרים מאשר ''פסיפיק בלו'' של ג'ילט... תראה, אם אתה טוען שלא היו החמרות מאז ימי המקרא, אני אאלץ לפנות את מקומי למישהו שמבין קצת יותר טוב ממני כדי שלא אשתטה. אבל למיטב ידיעתי, ההחמרות קיימות גם קיימות. בעבר נשים היו יושבות בבתי הכנסת יחד עם הגברים, ולא ביציע נפרד, דיני הכשרות עברו מגוון של החמרות מסיבות של ''חשש ל'' ומראית עין, דרישות הצניעות מגברים ומנשים גם יחד הלכו והחמירו עם הנשים, כמו גם הגדרת התועבה (שירי תהילים, לו היו נכתבים בימינו אנו ונקראים בראש חוצות, היו מביאים לסקילת המקריא). אבל, כאמור, אני אפנה את מקומי למישהו שיוכל לתת ציטטות והוכחות מובהקות יותר לדברים הללו. התנעת הרכב היא בדיוק הפוכה ממה שאמרת - מדובר בשימוש בחשמל כדי להדליק אש (בגלל זה אתה זקוק למצבר), ולא לשימוש באש כדי להדליק את החשמל. גם ה''אש'' ברכב היא לא בדיוק אש, אבל גם לזאת לא אכנס מפאת הבנתי המועטה במכניקה של הרכב. בטלוויזיה, בכל אופן, אין שום אש בשום שלב. אם יש, כנראה הגיע הזמן להחליף טלוויזיה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
כן, אבל איכשהו לא נראה לי לצאת נגד מי שעצר את הפוליגמיה ביהדות... |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
צום גדליה לא נחשב בעיני החמרה, כשם שיום הזכרון לחללי צה''ל לא נחשב בעיני כהחמרה, אלא כציון ארוע בתולדות העם. לגבי אכילת קטניות בפסח - לא מכיר מספיק. אני אפילו לא יודע אם אני אמור להיות מאוכלי הקטניות או לא. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "אני אפילו לא יודע אם אני אמור להיות מאוכלי הקטניות או לא"? אתה מתכוון לאכול את הפיתה ריקה, בלי למרוח עליה איזה חומוס? |
|
||||
|
||||
אני, כעקרון, אוכל מה שבא לי. אבל למיטב ידיעתי, קבוצת ''אוכלי הקטניות'' חופפת עם אחת משתי קבוצות העדות הגדולה (אשכנזים וספרדים). אינני זוכר איזו מהן. |
|
||||
|
||||
ספרדים. האשכנזים לא אכלו קטניות מחשש שבשקים בהם הובילו אותם העבירו גם גרעיני דגנים, ואז יש חשש שיהיה להם חמץ בפסח. |
|
||||
|
||||
לספרדים (לא לכולם) מותר גם לאכול גם ארבה, ולאשכנזים אסור. |
|
||||
|
||||
זכורות לך אולי גם נסיעות באוטובוס לצד חיילים מזיעים? (שירתתי, שירתתי! תירגעו...). האם לדעתך זוהי סיבה מספקת לצאת נגד החיילים או להשמיצם בפומבי? לא רק שלא היו החמרות גורפות, אלא שהיו גם הקלות, מפני גזירות שאין הציבור יכול לעמוד בהן. כך או כך, לא מדובר בעניינים עקרוניים של ממש. מדובר בשוליים של היהדות. מהם, כידוע לך, לא ניתן ללמוד או להקיש על הציר המרכזי. לא ידוע לי מלימוד המקורות עצמם או מחיי היומיום באחת הקהילות האורתודוקסיות התוססות בארץ, שישנה איזושהי הרעה מחמירה לכיוון האישה היהודייה. להיפך, ישנן הקלות רבות לנשים, כגון: חבישת פאה נוכרית במקום מטפחת, בחוגי הליטאים וחוגים חסידיים מסוימים וגם בקרב ספרדים בוגרי ישיבות ליטאיות. והיד עודנה נטויה. ומאיפה בדיוק לקחת את השטות הזאת לגבי מזמורי תהילים שכולם קודש קודשים? אולי כוונתך ל"שיר השירים", אבל לכל מי שמצוי בעולמה של הלכה ידוע שאין כוונת הנאמר במגילה זו כפשוטה, אלא ש"דיברה תורה בלשון בני אדם", בשפה עממית לקירובם של עמי הארצות לשמירת תורה ומצוות. היא דיברה אליהם בשפתם שלהם. אגב, כמעט שאין לך כיום בית כנסת אורתודוקסי ספרדי אחד בעולם שלא נוהגים לשורר בו את מגילת "שיר השירים" מידי ליל שבת בשבתו. נערים צעירים עולים על בימת בית הכנסת ומשוררים בקול רם וערב, תוך שימת דגש על כל מילה וכל תג ואות. אז, דחילק. די עם הסטריאוטיפים האלה. תבדוק את העובדות לאישורם וחלס. גם אני לא מבין במכניקה של הרכב, בוודאי לא כמו שחותני המוסכניק מבין ועושה קופה שהלוואי על כולנו. בכל מקרה, אני סמוך ובטוח שכל פוסק הלכה התייעץ עם בעלי מקצוע הטובים בתחומם בדברים טכנולוגיים לשימוש בהם בשבת, כפי שידוע ומפורסם וניכרת בפסקיהם שליטתם בצורות הפעלת ופעולת המכונות והמכשירים האלקטרוניים. כפי שמר וישנה כבר הסביר לך בתחילת הדיון שלכם. |
|
||||
|
||||
שכחתי להתייחס לטלוויזיה בשבת. באופן הלכתי טהור, ייתכן ומותר להפעיל מראש הקלטת תוכנית טלוויזיה בשבת. אף על פי כן, יש להימנע משתי סיבות: א'. תוכניות הטלוויזיה בישראל נוצרות על-ידי חילול שבת של יהודים ואסור ליהודי לגרום או לסייע בחילול שבת בידיו של יהודי אחר. אמנם, מותר לאדם ליהנות לאחר השבת מחילול שבת שנעשה במזיד, אך בוודאי שאין הדבר ראוי, מה עוד שחילול שבת זה נעשה למענו, והוא חמור יותר. בזה הדברים שונים מחשמל, שכן מותר לקיים את חברת החשמל בישראל בשל הצורך העליון לקיומה ופיקוח הנפש הלאומי בלעדיה. שהרי בוודאי ששימוש בשבת בחשמל המיוצר בחברת חשמל למען אנשים הוא הנאה מחילול שבת. ברם, רוב הפסיקה ההלכתית מחייבת את חברת החשמל לעבוד בשבת, בשל פיקוח הנפש המשמעותי שהיה מתחולל לו לא היו עובדים בשבת, כגון: ביטחון, בתי חולים, צורך של אנשים שונים במכשירים כדי לשמור על חייהם ועוד ועוד. השימוש של שאר בני האדם בחשמל בשבת הוא אפוא "טרמפ" על החובה של חברת החשמל לייצר חשמל בשבת, ובשל כך רבים הפוסקים שהתירו, אל אף שהם בעצמם אינם נהנים משירותי חברת החשמל בשבת (הגרש"ז אוירבך והרב עוזיאל). ועל כן ההנאה מחשמל זה מותרת בדיעבד, ואין מדובר בדבר-מה שאין בו צורך של פיקוח נפש כמו טלוויזיה. ב'. טוב יהיה לנתק את השבת מחיי חולין שבימי החול של השבוע. העיקרון בשבת אינו סיבוך הפעולות ואף לא הקושי שבביצוען. יסוד איסורי שבת הוא הכרזה כי כשם שהקב"ה הפסיק את מלאכת יצירתו ביום השביעי ושבת מכל מלאכה, אף אנו מפסיקים את מלאכות היצירה שלנו, ומעידים על בריאת העולם על ידי הקב"ה. בשל כך, מה שאסור בשבת הוא מלאכות המוגדרות כ"יצירה" חדשה, ולפי זה מודדים מה מותר ומה אסור. סגירת מעגל חשמלי הוגדרה כמלאכה על-ידי הפוסקים, ולכן פעולות אלה אסורות בשבת. |
|
||||
|
||||
בעניין השימוש בחשמל בשבת, כדאי לציין שרבים מהליטאים מתחברים לגנרטורים נפרדים, הפועלים בשבת באופן אוטומטי ובלי להזדקק לרשת החשמל הארצית. |
|
||||
|
||||
אכן, לא מזמן כתבתי על כך בשלהי תגובה 251507 |
|
||||
|
||||
תהילים? או שהתכוונת לשיר השירים או שאני מתחיל להצטער על הנמנמת שאחזה בי בשעורי התנ"ך בתיכון. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |