|
||||
|
||||
רוב כאב הראש לא נובע מחוקי הדת או מחוקי המדינה, אלא מחוקי החברה. מי שרוצה להתחתן יכול לגשת לרבנות עם תעודת רווקות, להרשם, לשלם ולקבוע חתונה ברבנות (או במקום אחר) לעוד כשלוש שבועות (בהתאם למחזור של האישה, ויכולת של הרב, וכו'). אולי לא חמש דקות, אבל גם באופציית שלוש השבועות כמעט אין מי שבוחר. אף אחד לא מכריח אף זוג לבחור צלם, קייטקינג, אולם, DJ, מעטפות, הזמנות, שמלת כלה, תספורת לכלה, בגדים לחתן, בגדים לשושבינים ולשושבינות, פרחים, סידור ישיבה, וכו'. במקומות אחרים, חתונה של שלוש מאות מוזמנים היא גדולה מאד, בארץ, חתונה של שלוש מאות מוזמנים היא בינונית מינוס, כל אלה בחירה של הזוג בלבד. |
|
||||
|
||||
לא מדוייק. לפחות מנסיוני ומנסיונם של זוגות שאני מכירה - הטרראם מתחיל כשאמא אומרת שהדודה מקריית צאנז, אותה לא ראתה חמש עשרה שנים - תיפגע מאוד אם לא תוזמן, וסבתא אומרת שחייבים להזמין את החברה הטובה שלה עוד מהילדות בלודז'. בקיצור - העסק מתנפח בגלל לחץ של המשפחה ומתוך אי רצון לפגוע ולאכזב ציפיות. אה, עוד משהו מעניין: לפני כמה שנים שאלתי מישהי צעירה מדוע ערכו היא ובעלה חתונה גדולה ואף לקחו הלוואה לצורך כך. היא ענתה שאצל בני עדתה (צפון אפריקה, כמדומני) - חתונה גדולה היא חתונה ש"עושים בכבוד". אם מתחתנים בקטן - הקרובים והשכנים בטוחים שהתחתנו משום שהכלה בהריון, או מאיזו סיבה "לא לגיטימית" מסוג זה. ועניין זה שעליו דיברה הבחורה - קשור באופן זה או אחר עם הדת, ולא רק עם חוקי החברה (אם כי עקרונית איננו חלוקים בינינו, שהחברה היא המעצבת את המנהגים בתחום זה). |
|
||||
|
||||
הדודה מקריית צאנז, הכבוד וכל אלה הם חוקי החברה. חוקי הדת הם ההלכה, והפרשנות הרבנית. |
|
||||
|
||||
שלוש שבועות, הה? אתה בטח חובש כיפה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
שושבינים ושושבינות? בארץ יש שושבינים ושושבינות? חשבתי שהמנהג הזה קיים בארה"ב ובאירופה, אולי בתור שריד למסורות של הכנסייה או משהו כזה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |