|
||||
|
||||
לא מזמן היתה כתבה בעיתון והסבירו שם איך שהרכבת *מפריעה* , משום שמרצים באוניברסיטה ( למשל) יכולים לגור בתל אביב ולהגיע להרצאות שלהם בבאר שבע. ללא רכבת, הברירה בידם היתה לגור בבאר שבע או למצוא עבודה באוניברסיטה אחרת. |
|
||||
|
||||
מעניין שתרוצים אוויליים כאלה לא עולים כשמדובר בשוהם או מודיעין. לא יתכן להקשות על האוכלוסיה כדי לפתח את הנגב. אפשר באותו היגיון לטעון שאם אין רכבת פרפסור מוכשר ידחה הצעה להרצות בנגב כשאינו מעוניין לגור שם ומי שיבוא להרצות ולגור יהיה מי שלא קיבל הצעות עבודה באזור המרכז. רכבת מהירה ונוחה יכולה ליצור בנגב שלוש תופעות מקבילות: - כאלה שגרים במרכז ועובדים בנגב, - שכונות אן ערי "שינה" איכותיות בנגב של אנשים שאוהבים את הנגב אבל פרנסתם במרכז. - פתרונות תעסוקתיים באזור המרכז לתושבים וותיקים בנגב שהתקשו במציאת עבודה במרכז, וכך יוכלו לא לעזוב את הסביבה לה התרגלו, בשל הקושי למצוא עבודה. |
|
||||
|
||||
כמובן שהתכוונתי ל''תושבים וותיקים שהתקשו למצוא עבודה בנגב'' בכל מקרה הרעיון שלא כדאי שתהיה רכבת כדי למנוע מאיזה מרצה לחזור הבייתה למרכז והמחשה שזה מה שיפתח את הנגב מקוממת - אדרבא שיבוא וירצה ויחזור בנוחות לביתו במרכז, ואולי אחרי כמה שנים ירצה גם לגור בנגב. |
|
||||
|
||||
נראה לי שאת לא מעריכה את התרומה של ''ערי שינה'' אבל גם הן מספקות עם הזמן מקומות עבודה. בעצם היותם קהילה דינמית. |
|
||||
|
||||
הכתבה היתה קצת יותר מורכבת ונדמה ששכחת את הבעיה האמיתית שהועלתה בה - מחיר הנסיעה ברכבת הוא כזה שאינו מאפשר לעניי באר שבע להשתמש בה כדי להגיע למקומות עבודה במרכז. |
|
||||
|
||||
אולי אנחנו לא מדברים על אותה כתבה. אני גם שמעתי את הטענה הזאת לפני הכתבה, מבארשבעים. בכל אופן, נסיעה לת"א ובחזרה (בכרטיסיה) עולה קצת פחות מ 43 שח. זה לא מעט למי שמשתכר שכר מינימום (~ שעתיים פלוס ), אבל זה בטח מתחיל להיות אטרקטיבי למשתכר הממוצע. |
|
||||
|
||||
אתם שוכחים שאם מישהו נוסע ל_עבודה_ במרכז (ולא למקומות בילוי נניח) הוא מקבל החזרי נסיעות (גם בעבודה בשכר נמוך). בנוסף קחו בחשבון שהרבה יותר זול לחיות בנגב ויש קיזוז מסויים. at the end of the day מי ששוכר דירה (או מחזיר משכנתא) בבאר שבע ונוסע מדי יום ברכבת (גם על חשבונו) למרכז, לא מוציא הרבה יותר כסף ממי שגר במרכז. |
|
||||
|
||||
אני לא חושבת שאתה חי בעולם של השכר הנמוך באמת. אם מישהו צריך להוציא שכר של שעתיים על הנסיעה ועוד בין חצי שעה לשעה על הנסיעה עד הרכבת, הסבירות שהוא יעשה זאת קטנה. באותה כתבה (שהתפרסמה מן הסתם בהארץ) ציינו כי המעסיקים המדוברים מסכימים להחזר נסיעות בצורת כרטיס חופשי חודשי שאינו מתקבל בקו הרכבת הזה. |
|
||||
|
||||
לא בדיוק, המעסיקים חייבים על פי חוק לשלם הוצאות נסיעה על פי העלות בפועל של נסיעה בתחבורה ציבורית באופן הזול ביותר (חופשי חודשי בד"כ) עד לתקרה מסויימת (כ20 ש"ח ליום נכון להיום) שכמובן נמוכה באופן משמעותי מנסיעה בין-עירונית ברכבת. |
|
||||
|
||||
ואם לא שינו את החוק, עד מרחק מקסימלי של 60 ק"מ. |
|
||||
|
||||
מה שהחוק אומר: |
|
||||
|
||||
ויש גם פתרונות שלא נבחנים בכתבות פופוליסטיות בכוונה. למשל, העובדה שקבוצה מאורגנת של 20 איש ומעלה יכולה לנסוע ב 50% הנחה ברכבת (מתאים למקום בעל הרבה עובדים כמובן אבל יש גם פתרונות אחרים). בכתבה דובר על שכירת 30 זבניות מקריית גת לעבודה בעזריאלי. במקרה הזה ייתכן שהפתרון שלי היה עונה על הקריטריונים. הנקודה היא שזה לא בלתי אפשרי, אלא שזה מוצג בתור בלתי אפשרי. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |