|
||||
|
||||
האם צריך "למחוק" את בית־חנון רק בגלל פצצת מרגמה מאולתרת ששלחה 10 אנשים לבי"ח מהלם? אתה יכול להשיג את אותה ההשפעה בלי להרוד אף אחד. ההשפעה האמיתית שיש לטילי הקסאם של תושבי שדרות והסביבה הוא הכנסת גורם נוסף ונוראי של חוסר ודאות לחייהם. אבל זה כבר קיים בעזה ובעוצמה לא מועטה. תצטרך לבצע מעשים נוראיים בהרבה כדי להגביר את עוצמתו של הגורם הזה. ההתנתקות לא יכולה לעבוד אם לא ישלוט ברצועה כוח שממנו ניתן לדרוש אחריות על הנעשה ברצועה (אולי לא ניתן לדרוש שלא יהיו כלל אירועים, אבל לפחות ניתן לדרוש מאמצים כנים ורציניים, ללא מרכאות). אחרת אם ימשיכו אירועים כאילו לישראל לא תהיה ברירה אלא להכנס מחדש. |
|
||||
|
||||
פניתי למי שמצדד בתכנית התנתקות ולא למי שכבר עבר עליו תהליך כזה. מה שקרה אמש אינו פגיעה של עשרה אנשים בהלם, אלא הריגת שני אנשים ושליחת עשרות פצועים ביניהם פצועים קשה לבית חולים. ואני מעולם לא הצעתי למחוק את בית חנון בגלל 10 אנשים שחטפו הלם. לא יהיה שום צורך בכך בכל מקרה. |
|
||||
|
||||
אני מצדד בתוכנית ההתנתקות. אז נניח שתיפול על שדרות פצצה מהאוויר ותהרוג עשרה אנשים. ובתגובה חיל האוויר יפיל פצצה על עזה שתהרוג עשרה אנשים. כותרות העיתונים בישראל: "טבח נוראי מהאוויר בשדרות" כותרות העיתונים בעולם: "הפצצה ישראלית נוספת על עזה". כדי לגרום להלם מאותו סדר גודל בעזה תצטרך לעשות אחד מהשניים: 1. לפגוע בצורה מדוייקת בשולחי הפצצה. נדמה לי שישראל לא מצליחה לעשות את זה מספיק טוב בחודשים האחרונים. ברור שמה שישראל עושה בכיוון הזה לא מרתיע מספיק מפגיזים פוטנציאליים. וברור שמושקעים היום הרבה מאמצים בכיוון הזה. 2. להרוג הרבה יותר מ־10 אנשים מהצד הפלשתינאי. ברור שצעד כזה יגרום הלם. לא ברור בדיוק מה תהיה ההשפעה לאחר מכן, בהנתן רמת היאוש הנוכחית הגבוהה. ברור שלדעתי (2) הוא פסול לחלוטין מהבחינה המוסרית. אם למישהו זה לא ברור, שיחשוב איך הוא התייחס למפוצצי האוטובוסים ואולמות השמחות. |
|
||||
|
||||
האם אתה מציע לנו ללכת כצאן לטבח? או כאלוף מובל לשחיטה? יא,יט וַאֲנִי, כְּכֶבֶשׂ אַלּוּף יוּבַל לִטְבוֹחַ |
|
||||
|
||||
אני מבין שהדרך שלך להתמודד עם מצב כזה היא "לפגוע בצורה מדוייקת בשולחי הפצצה", ויש לך ביקורת על צה"ל שאינו מצליח ליישם את הדרך הזאת בצורה מספיק טובה. על כך אין לי אלא לספר בפעם המי יודע כמה את הסיפור על אותו אדם שבא לגוף פיתוח נשק (רפא"ל, למשל) עם הרעיון הבא: לבנות טנק שהשיריון שלו כל כך חזק ששום פגז של טנק אויב לא יוכל לחדור דרכו ותותח כה עוצמתי שהפגז שלו יחדור כל שריון של טנק אויב. המהנדסים המופתעים שאלוהו מיד מה הוא הרעיון, ועל כך הוא ענה שזה בדיוק הרעיון. ואז הם שאלו אותו איך יצליח לעשות דבר כזה, ועל כך הוא ענה שזה תפקידם. הוא רק הוגה הרעיון. . . אשר לשאלה המוסרית והבאת פיצוצי האוטובוסים ואולמות השמחה, הרי לפי אמות המידה המוסריות שלי אין כל דמיון בין הדברים, שכן הטרור הערבי (שהחל עשרות שנים לפני מה שקרוי "כיבוש") אינו מותיר בידינו שום אפשרות בחירה חוץ מאשר להסתלק מהאזור, ואילו תגובה ארטירית שלנו מותירה בפרוש לצד השני יכולת בחירה. והדרישה אינה משהו בלתי אפשרי: בסך הכל שיפסיקו להרוג את אזרחנו ללא הבחנה. |
|
||||
|
||||
קרא נא את אשר כתבתי. כתבתי שתגובה "כירורגית" (לפי לשון מכבסת צהל) היא התגובה המתאימה כאן, ושברור שזה מה שצהל מנסה. כולנו רואים שזה לא מצליח. כתבתי שרק מי ששולט בשטח יכול לעצור את ההפגזות. אם לא תהיה לישראל ברירה היא תאלץ להכנס שוב, אבל התקווה היא שיתבסס בעזה שלטון מספיק חזק אשר יהיה לו אינטרס להשיג יציבות. תזכור שלמפציץ הפשוט קשה יותר לחשוב זני צעדים קדימה. שלטון מסודר יכול להבין שבלי סדר ויציבות הוא לא ישאר. האם יש לאזרחי עזה שאתה נראה כה שש להפגיזם לאן ללכת? נראה לי שלתושבי שדרות דווקא מותר לעקור מהאיזור ואילו לתושבי עזה אסור. הנימוקים של המחבלים המתאבדים היו דומים לנימוקים שאתה מביא: הטלת אחריות קולקטיבית למצבם הגרוע על כל אנשי מדינת ישראל. לא חשבתי שאתה רוצה לרדת לרמה שלהם. מה שעובר על אזרחי שדרות הוא כאין וכאפס לעומת מה שכבר עעובר על תושבי עזה. יש הבדל אחד חשוב: מדינת ישראל היא מדינה מסודרת עם מוסדות מסודרים. לעומת זאת מן הצד השני אין כיום גוף אחד מייצג. אין כיום אף איש יחיד שאיתו ניתן להגיע להסכם לגבי הפסקת הפגזת שדרות. לכן באופן מעשי הדרישה שלך היא כיום בלתי־אפשרית. צריך קודם שתהיה הנהגה מסודרת שתוכל להטיל את מרותה על הנערים שולחי הקסאמים. או לחילופין אפשר להתייאש מהסיכוי הזה ולהחליט שעדיף להכניס את צהלפנימה מחדש. |
|
||||
|
||||
הטנק הזה צריך להיות בעל יכולת תנועה או שהוא יכול להיות נייח? |
|
||||
|
||||
מי שהורג ללא הבחנה זה ישראל. |
|
||||
|
||||
שמת לב לסמליות שבמספר: כָּל-מְלָכִים, שְׁלֹשִׁים {ס} וְאֶחָד. |
|
||||
|
||||
שמת לב לסמליות שבמספר "יחד עם שיטת הרייקי קיבל על ההר גם שלושים ושתיים סמלי היקום ואשר ארבעה מתוכם אנו משתמשים ברייקי" |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |