|
||||
|
||||
תודה. ברוריה היא גם זאת מהחגולגולות, או שזאת איזו שפחה של רבי מאיר? |
|
||||
|
||||
זו המשרתת של רבי, אשר ממנה למדו חכמים את פירוש המילים ''סירוגין'', ''חלוגלוגות'', ''סלסלה'', ו''מטאטא'' (''כה עשו חכמינו'', שם, שם). |
|
||||
|
||||
הו, תודה רבה לך. ויחי ההבדל בין ''חגולגולות'' ל''חלוגלוגות'', הגם שאני לא מוצא לה תרגום לעברית עכשווית. |
|
||||
|
||||
אין צורך להודות לי - עניתי לראובן ולא לך. למענך לא הייתי טורח להקליד אפילו שתי אותיות, שכן אתה אדם מרגיז. |
|
||||
|
||||
אל תחזור כמו תוקי אחרי איילים שונים ומשונים. תאמר מה מרגיז אותך ואנחנו כבר נחליט אם יש דברים בגו. |
|
||||
|
||||
תגיד, היה לך באתר דיון עם מישהו שלא היה דמגוג בגרוש, מחרבן שטויות , שונא יהדות, או סתם יזראלי תוכי ? |
|
||||
|
||||
היה גם היה, אתה מוזמן לחפש אתה יודע איפה: |
|
||||
|
||||
לא הבנתי, איזה מילים לשים בחיפוש? |
|
||||
|
||||
מה הבעיה? מה אתה מסתבך? גלגל כל מילה שעולה לך בראש, פרט למילים שהמצאת בתגובה 231805. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את הלוגיקה הזאת, נניח אני מחפש את המילה "ספר" ומוצא תגובה שלך, מי ערב לי שלא כינית באותה תגובה את בן שיחך "דמגוג בגרוש", או שואל אותו "מאיפה חרבנת את זה"? תן לי שם של אדם שאתה מרגיש שהשיחה עימו כאן התנהלה על מי מנוחות, לפחות מבחינת תרבות הדיבור. |
|
||||
|
||||
''עורך דין חילוני''. |
|
||||
|
||||
יעקב, עוזי ו., ערן בלינסקי, יהונתן אורן והיד עודנה נטויה. <דמיינו לינקים> |
|
||||
|
||||
המ... חלקים מהשיחה יותר, חלקים פחות. וזה ''בילינסקי'', אגב. |
|
||||
|
||||
אמת. וסליחה על האיות הלא נכון, הפתיל שלי קצר. |
|
||||
|
||||
אין מילים. |
|
||||
|
||||
מה קרה לך? מילאת פיך במים? |
|
||||
|
||||
התכוונתי שאין מילים מתאימות בשביל החיפוש, משום שלא נתת כאלה, כנראה משום שגם לא כתבת. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קראתי, הוא אמר ששמו לא דרור. |
|
||||
|
||||
אז נדמה לי שתוכי. אלא אם קראת הרבה מספרי תוקידס (ע''ש תוקידידס) בילדותך. |
|
||||
|
||||
תודה! אני צריך לחזור למקורות. מיד שכתבתי חגולגולות הרגשתי שאני טועה. ואם כבר מקורות, הסיפור על הרב שעילה ולכן יתעלה ובר יוחאי שהכפיש ולכן יומת שאורי סיפר למעלה פתאום התחבר אצלי עם הסצינה מ"חיי בריאן" שאני בטוח שאביב י או גרופי אחר ישמחו לצטט. מעניין אם התסריטאים של מונטי פייתון היו בקיאים במסורותינו (או רק בקיאים בטבע האנושי). |
|
||||
|
||||
איזו סצנה? הסקילה? בכל מקרה, הנה התסריט: http://corky.net/scripts/life_brian.html |
|
||||
|
||||
הסצינה הזאת: Reg They bled us white, the bastards. They've taken everything we had.
And not just from us, but from our fathers, and from our fathers' fathers. Loretta And from our fathers', fathers', fathers. Reg Yeah. Loretta And from our fathers', fathers', fathers', fathers. Reg Yeah, all right, Stan. Don't label the point. And what have they ever given us in return? Rebel2 The aquaduct? Reg What? Rebel2 The aquaduct. Reg Oh yeah, yeah. They did give us that. That's true, yeah. Rebel3 And sanitation. Loretta Oh yeah, the sanitation, Reg. Remember what the city used to be like. Reg Yeah, all right, I'll grant you the aquaduct , the santation are two things the Romans have done... Mathias And the roads. Reg Well, yeah. Obviously the roads, I mean the roads go without saying, don't they? But apart from the sanitation, the aquaduct, and the roads... Rebel4 Irrigation. Rebel2 Medcine. Rebel5 Education. Reg Yeah, yeah, all right. Fair enough... Rebel1 And the wine. Rebels Oh, yeah Francis Yeah. Yeah, That's something that we'd really miss, Reg, if the Romans left, huh. Rebel6 Public baths. Loretta And it's safe to walk the in streets at night now Reg. Francis Yeah, they certainly know how to keep order. Let's face it, the only ones who could in a place like this. PFJ Huhuhuh. Huhuhuhuhuh. Reg All right. But apart from the sanitation, the medecine, education, wine, public order, irrigation, roads, the fresh water system, and public health... What have the Romans ever done for us? Rebel2 Brought peace? Reg Oh, peace. Shaddup. |
|
||||
|
||||
אני חשבתי שהוא מדבר על שיעור הלטינית שבריאן מקבל כשהוא מנסה לכתוב ''רומאים לכו הביתה''. |
|
||||
|
||||
לי זה דווקא הזכיר את האופרה של המלחין המוכשר, המהולל והגאוני וולפגאנג אמדאוס מוצארט (נולד בזאלצבורג 1756, נפטר בשנת 1791) Cosi Fan Tutte, לליברית של התמלילן הגאון הכשרוני והמפורסם דה-פונטה, כפי שמוספר בדיון 554 אלא שנראה לי שלעומת רש"י והאגדה, מוצארט ודה פונטה מפגינים עמקות ותובנות דקות ומאלפות הרבה יותר בקשר להתנהגות, הפסיכולוגיה והרגש האנושי, וזה מבלי להזדקק לתילי תלים של פרשנויות מוטות זייטגייסט להם נדרשים מי שקורה את הסיפור הרזה (מבחינת קיצור העלילה) של ברוריה. |
|
||||
|
||||
קודם כל, זה לא מפתיע אותי שזה מזכיר לך אופרה, כמעט כל דבר מזכיר לך אופרה :). שנית, לא התכוונתי לסיפור על ברוריה, שבאמת מכיל הרבה סממנים מוכרים מהתרבות הפופולרית ( הסיטואציה של בלש שמתאהב במושא המעקב שלו, כמו בוורטיגו, למשל). התכוונתי לסיפור אחר שאורי תאר- על הרבנים ששמעו רב נוסף מפאר את מעשי הרומאים ("כמה נאים מעשיה של אומה זו" עד כמה שאני זוכר את הגרסא העברית), אחד שתק, והשני ביקר את הרומאים (" כל שעשו , לכבודם עשו", אאז"נ). הפירוט הזה, של בתי המרחצאות וכולי הזכיר לי את השיחה של חבורת מונטי פייטון. |
|
||||
|
||||
הופתעתי מפזיזותך - במשפט הראשון :-( (סתאאם). |
|
||||
|
||||
נדמה לי שזו פעם ראשונה בחיי שאני שומע את המילה חגולגולות. במה מדובר? |
|
||||
|
||||
אתה רואה? אם ברוריה היתה נשארת בחיים כדי לספר, אולי גם אתה היית מכיר את המילה הזו. |
|
||||
|
||||
סליחה, ו-פרפחיניה אנחנו כן מכירים? ניחוש- זרעונים. |
|
||||
|
||||
או זרעונים ממשפחת הקצח - או (ההסבר שלי) המנגנון העומד בבסיס הסביבון החשמלי. |
|
||||
|
||||
אני דווקא נזכר בפארפעלאך - מין קוסקוס של אשכנזים. |
|
||||
|
||||
חייב להיות סוג של אוכל; בירושלמי "פעפועין וגדגדניות וחלוגלוגות מערבין בהן", ומסבירים שהכוונה ל"קקולי וחנרקוקי ופרפחוני"... |
|
||||
|
||||
עכשיו הכל ברור. "איך תרצה את הקקולי שלך, אדוני?" "וול דאן עם נייר טואלט פרחוני בבקשה" |
|
||||
|
||||
יש מאכל לובי שניקרא קוקלא. זה עשוי מסולת ושומן ומתבשל בסיר של החמין. דומה קצת למילוי של הקיקשקע רק יתר מוצק (כי אין לו קישקע שיחזיק אותו) ויותר מתובל. אולי לזה הם מתכוונים. |
|
||||
|
||||
קוקלה מקובלת במטבח הספרדי בכלל, וזהו שם כללי ל''קציצה'' מפחמימות ושומן שנוספת לתבשיל (בד''כ חמין אבל לא תמיד) כדי להוות תוספת עמילנית, למלא את קיבות הסועדים בזול ולספוג את הרוטב. |
|
||||
|
||||
תגובה 231176 |
|
||||
|
||||
רב תודות לך. חיפשתי ''חגולגולות'' ויגעתי לריק. |
|
||||
|
||||
איך אתה מעז לכנות עיון במסכת ראש השנה "יגעתי לריק"? העתקתי לכבודך את החלק הרלבנטי, והדגשתי את המילה (חלוגלוגות, לא הוריאנט השני): דף כו,ב גמרא קבען פלניא לא הוה ידע מאי קאמר ליה אתא שאיל בי מדרשא <אמר> [אמרו] ליה גזלן אמר לך דכתיב (מלאכי ג) היקבע אדם אלהים וגו' א"ל רבא מברניש לרב אשי אי הואי התם הוה אמינא ליה היכי קבעך במאי קבעך ואמאי קבעך וממילא הוה ידעינא ואיהו סבר מילתא דאיסורא קאמר ליה לא הוו ידעי רבנן מאי סירוגין שמעוה לאמתא דבי רבי דחזתנהו רבנן דהוו עיילי פסקי פסקי אמרה להו עד מתי אתם נכנסין סירוגין סירוגין לא הוו ידעי רבנן מאי ***חלוגלוגות*** יומא חד שמעוה לאמתא דבי רבי דחזית לההוא גברא דקא מבדר פרפחיניה אמרה ליה עד מתי אתה מפזר חלוגלוגך לא הוו ידעי רבנן מאי (משלי ד) סלסלה ותרוממך יומא חד שמעוה לאמתא דבי רבי דהוות אמרה לההוא גברא דהוה קא מהפך בשעריה אמרה ליה עד מתי אתה מסלסל בשערך לא הוו ידעי רבנן מאי (ישעיהו יד) וטאטאתיה במטאטא השמד יומא חד שמעוה לאמתא דבי רבי דהוות אמרה לחבירתה שקולי טאטיתא וטאטי ביתא לא הוו ידעי רבנן מאי (תהילים נה) השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך אמר רבה בר בר חנה יומא חד הוה אזלינא בהדי ההוא טייעא הוה דרינא טונא ואמר לי שקול יהביך ושדי אגמלאי: |
|
||||
|
||||
ואילו אני חיפשתי בכוונה את המונח מהתגובה 231048. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בקש יפה ואתרגם... |
|
||||
|
||||
אנא, ידידיה היקר באדם, במטותא ממך, אם ייטב הדבר בעיניך, תרגם עבור עבדך הדל לפחות את הסיום, ההוא עם השדיים של הגימלאי. בתודה מראש, שכ''ג |
|
||||
|
||||
תרגום חופשי, סליחה אם איני מדייק: לא ידעו חכמים מה פירוש "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך". אמר רבה בר בר חנה: יום אחד הלכתי [במדבר] ופגשתי בערבי [רבה בר בר חנה נפגש עם הסוחר/הגַמָּל הערבי מספר פעמים, על אחת מהן מיוסדת הפואמה "מתי מדבר" של המשורר הדגול ח.נ. ביאליק, נולד וכו']. סחבתי משא, ואמר לי "קח משאך והשלך על גמלי". |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |