|
||||
|
||||
תצטרכי לסלוח על חוסר האמונה שלי שדת כלשהי תתפוס בלי פן מיסיונרי קיצוני, ולראייה שלושת הדתות המונותאיסטיות. לא הבנתי מן המאמר אם קיימת ומה אופי המיסיונריות הבהאית. מצד אחד זו דת שאינה כופה את עצמה, ומצד שני עושה רושם שמתקיימת פעילות מיסיונרית להפצתה. מי מקיים פעילות זו בהעדר כמרים ? מנקודת מבט של אתאיסט פונדמנטליסט, הדת הבהאית אינה שונה במהותה מכל דת אחרת בעיני (ויסלחו לי הבהאים שעושה רושם שראויים להבדלה מסויימת מבני דתות מסויימות), מלבד האופי הרגוע והנאור שלה, שבאופן טבעי הופך אותה למן "אם חייבים אז הכי טוב זה". במילים אחרות הייתי שמח אם כל המוסלמים הנוצרים והיהודים היו קמים מחר בבוקר בהאים, מתוך סיבות אנוכיות גרידא. ואני שואל: איזה סיכוי יש לדת הבהאית במאבק נגד האיסלאם והנצרות ? או אם לחדד את השאלה: מה סיכוייה של הדת הבהאית להתמודד עם הדתות הגדולות בלי פעילות מיסיונרית עקשנית, ומה סיכוייה לשמור על האופי הפציפיסטי והנאור שלה אם תעשה שימוש במיסיונריות עקשנית ? (ושוב סליחה על נקודת המבט הצינית). |
|
||||
|
||||
> תצטרכי לסלוח על חוסר האמונה שלי > שדת כלשהי תתפוס בלי פן מיסיונרי > קיצוני, ולראייה שלושת הדתות המונותאיסטיות. דת הדרוזים אינה מסיונרית כיום. ליתר דיוק: לאחר תקופה קצרה של מסיונריות בתחילתה, היא וויתרה לחלוטין על קבלת זרים לעול הדת. |
|
||||
|
||||
גם הדת היהודית היא לא ממש מסיונרית. יש פעילות של מחזירים בתשובה אבל הם פעילים רק בקרב קבוצה קטנה של אנשים שהוריהם היו בעבר יהודים דתיים ולא מנסה ל''גנוב'' מאמינים מהדתות האחרות. |
|
||||
|
||||
נשאלת השאלה האם פעילות בקרב מי שרואה עצמו ''חילוני'' (אבל בעיני היהדות נחשב ''יהודי'') ניתנת לסיווג כ''מסיונריות סלקטיבית''. |
|
||||
|
||||
מאוד סלקטיבית. המסיונריות הנוצרית מדברת על הפצה המסיונריות היהודית מנסה לכל היותר לשמר. מי שאינו יהודי במוצאו יתקשה להתקבל ליהדות (לפחות על פי הממסד האורתודוקסי). |
|
||||
|
||||
אישרתי מוקדם מידי. ולכן המיסיונריות המאוד מוגבלת של היהדות אינה מעניקה לדת היהודית יתרון משמעותי ב''מלחמה'' שבין הדתות הגדולות. |
|
||||
|
||||
יופי חי! בחמישה או שישה הדורות האחרונים לא היו בין אבותי אנשים דתיים. זה אומר שאני פטורה מחיזוריהם? אפשר לקבל את זה בכתב? |
|
||||
|
||||
שישה דורות לא מספיק. ממזרות עובדת בירושה עשרה דורות ויהדות זו תכונה הרבה יותר חזקה ממנה. אולי עשרים דורות של העדר זיקה מוחלטת לדת היהודית יוכלו להעניק לך את הפטור המיוחל. השאלה היא עד כמה החברה האילו באמת מטרידים אותך? יש לא מעט משווקים הרבה יותר אגרסיביים מהם. |
|
||||
|
||||
יש לי קילוגרמים של זיקה ליהדות, פשוט לא לאורתודוקסיה. זוגי שיחיה אפילו מתכוון לתת לאנשים עם סכין להתקרב לצאצא. אני מוכנה לשקר בנידון אם זה יוריד אותם מהגב שלי. וכן, הם מטרידים אותי. הם מציקים לי ברחוב ומתקשרים אלי הביתה (ההקלטה של אורי זוהר מגיעה אליי בלופ כל כמה ימים), והם נכנסים לבתי הספר העתידיים של הצאצא שבדרך, ומנסים ללמד אותו דברים שמנוגדים לערכים שאנחנו נלמד אותו בבית. |
|
||||
|
||||
אם יש לך זיקה ליהדות אז אבוד לך. בשביל להפטר מהם את צריכה לוותר על הזיקה הזו. זה לא מחיר שאני הייתי מוכן לשלם. אבל אותי הם מטרידים הרבה פחות. |
|
||||
|
||||
פופק ז"ל חבש כיפה ואכל כשר. גם אתה? |
|
||||
|
||||
הוא שמר כשרות ושבת אבל לא חבש כיפה (הקליפס לא ניתפס על הקשקשים). אני לא מאמין באלוהים ולא שומר כשרות. יש לי עניין מסויים בהגות היהודית ורגשות חמים (סוג של נוסטלגיה) כלפי חלק מהטקסים. |
|
||||
|
||||
ממתי בדיוק מחזירים בתשובה נכנסים *ל*בתי-ספר? |
|
||||
|
||||
כל הזמן, כשאני הייתי בבית ספר. |
|
||||
|
||||
כיום, עם המאבטחים בשער, אין שום סיכוי שמחזירים בתשובה יוכלו להיכנס סתם כך לבתי-הספר. רק בשביל להיכנס לשטח בית-ספר צריך לעבור ראיון שלם (באמת!). ותודה למצב הביטחוני שהביאנו עד הלום. |
|
||||
|
||||
נורא מתחשק לי לכתוב משהו בסגנון שזו היתה בעצם מזימתם של יוזמי הסכם אוסלו כדי למנוע חינוך יהודי מילדי ישראל ובסופו של דבר לנצר אותם1, אבל ממה שאני זוכר מהאתר של ברי חמיש, אז הוא כבר אמר דברים דומים לפניכן. 1 זה היה בצחוק, כמובן. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
שאלה טובה. למיטב ידיעתי, הדת הבהאית מקבלת בברכה מאמינים לשורותיה, וה"פרסומת" הכי טובה לדת הם המאמינים. אם לשפוט לפי הבהאים שאני מכירה מקרוב, אורח החיים הנעים, הסובלני והצנוע שלהם, מאור הפנים שבו הם מקבלים כל אדם, הם "הזמנה" להשתתף ולהכיר יותר מקרוב. כל מאמין יוכל וישמח לחלק לך את "The Promise of World Peace". כמו כן, נכון שילדים להורים בהאים אינם הופכים אוטומטית לבהאים, אבל כמה מהחברים הבהאים שלי גדלו בבתים בהאים ובבגרותם, אחרי שלמדו המון על דתות אחרות, הרגישו הכי נכון עם המסרים והערכים עמם גדלו. גם הפעילות ההומניטרית של הבהאים בארצות שונות מהווה, ודאי, אבן שואבת למאמינים פוטנציאליים (אני מניחה שזו הסיבה שיש מאמינים רבים יחסית באפריקה ובאסיה). אבל אם אפשר לקרוא לזה "מיסיונריות", היא בוודאי לא עיקשת ונואשת, כיוון שהתיאולוגיה הבהאית, כאמור, היא לא אקסקלוסיבית. מבחינת הבהאים, המצב הוא לא שמי שאינו בהאי ייצלה בגהינום ולכן יש "להציל את נפשו" כמו בנצרות. כיוון שכל הדתות הן פנים שונים של אותה האמת, עליה אין לאף דת מונופול, לא-בהאים יכולים לחיות חיים טובים וראויים בדיוק באותה מידה כמו בהאים. אני מניחה שזה מרגיע, אם לא מבטל, את הדחף למיסיונריות. אשר לשאלה, איזה סיכוי יש לבהאים מול הדתות האחרות, אחת התשובות (ואני מודה שהיא לא נקייה מסתירות ובעיות) היא שהדת הבהאית אינה רואה עצמה כלל ב"מאבק" עם דתות אחרות. נכון שייטב לכולנו אם נהיה אזרחי האנושות, אבל הדרך לכך אינה דווקא שכולנו נהיה בהאים. כולנו צריכים, עם זאת, לקבל את השונים מאתנו. אוטופי? בוודאי! נאיבי? אולי! אבל לפחות לא כופה ואלים. |
|
||||
|
||||
אני מבין מתגובתך שאת, כמוני, סקפטית לגבי האפשרות שהדת הבהאית תהפוך לדת מיסיונרית ו/או אלימה. וכמו שכתב צפריר, וזה במידה מסויימת תשובה גם לתגובה שלו, הדת הדרוזית איננה מיסיונרית. ניתן לומר על הדת הדרוזית גם עוד משהו - שהשפעתה על ההיסטוריה זניחה. אני לא מזלזל, ובלאו הכי אין בי הרבה חיבה כלפי כל הדתות, וכמה מאלו שהשפיעו רבות על ההיסטוריה ראשונות, אבל השאלה היא מה מונע מהדת הבאהית לשקוע בשולי ההיסטוריה כעוד תופעה שהייתה וחלפה, שמעניינת וידועה להיסטוריונים וחוקרים בלבד ? נודניק ציניקן הצופה מן הצד יכול לספור נקודות, בין אם הדת הבאהית חושבת שהיא משתתפת במשחק או לא. עצם העובדה שיש כאן איזשהו אוסף של רעיונות, מחשבות והשקפות שאנשים מסויימים שואפים/נהנים להפיץ אותו בקרב אנשים אחרים - אומר שהדת הבאהית שואפת להשפיע על סביבתה (מבחינה רעיונית). ולכן אין שום משמעות לטענה שהדת הבאהית לא רואה את עצמה במאבק עם דתות אחרות, אלה רק לשאלה עד כמה מצליחה הדת הבהאית להשפיע על סביבתה באופן שבו היא רוצה, בין אם זה במאמינים גרידא, או בהחדרה של רעיונות מסויימים ללא-בהאים. ולכן אני שוב שואל את עצמי: עד לאן יכולה דת להגיע ללא מיסיונריות ? ללא פנייה לצורך של ההמון שעליו עונות הדתות הפרימיטיביות יותר ? אפילו בתסריט האוטופי שבו מרבית האליטות בעולם המערבי, יאמצו לחיקם את הבהא, מה יהיה ההבדל בין מצב זה למצב הנוכחי שבו מרבית האליטות בעולם המערבי אימצו אל חיקם רעיונות ליברליים פציפיסטיים ? |
|
||||
|
||||
האמנם זהו המצב הנוכחי? אם כך, מדוע יש מלחמות בעיראק ובאפגניסטן? האם גם מדינת ישראל נמנית על האליטות דנן? אם כך, מדוע הסלים כל כך הסכסוך הישראלי-פלסטיני? יש הבדל תהומי בין הסדר העולמי הנוכחי והסדר העולמי המוצע במסמכי הבהאים, בו יתבטלו הלאומים ו" העולם יהיה מדינה אחת שהאנושות אזרחיה". קליק קצר על הקישור למסמך הדגל, "הבטחת שלום עולמי", יבהיר, אני מקווה, הבדל זה כהרף עין. אם וכאשר כל האליטות תאמצנה מצע דומה (האם בכלל תהיינה אליטות במצב דומה?), על בסיס רעיונות חילוניים הומניסטיים, ההבדל באמת לא יהיה בעולם החיצוני, אלא בליבם של המאמינים, אבל זה רחוק מאוד מלהיות המצב הנוכחי |
|
||||
|
||||
או שלא הסברתי את עצמי כראוי, או שלא הבנת את תגובתי. אין קשר בין הקביעה שמרבית האליטות אימצו לחיקן ערכים ליברלים ולעובדות שציינת (עיראק, הסכסוך שכאן). אליטות הן חלקים קטנים מאוכלוסיות של מדינות, ובעולם המערבי השליטה אינה נתונה בידיהם באופן מוחלט. ניתן כמובן לתקוף קביעה זו בפני עצמה, ומן הראוי לעשות זאת כיון שהיא פשטנית מדי, אך אין זה משנה כל עוד את מסכימה שיש לרעיונות ליברליים תפיסה לא זניחה בקרב אליטות בעולם המערבי. ישנם עוד כוחות בעלי השפעה על סדר היום העולמי, ולראייה, המלחמה בעיראק והסכסוך הישראלי פלשתינאי, שמתקיימים למרות ההתנגדות להם בקרב חוגים מסויימים, כולל חוגים בתוך החברות האמריקאית, הישראלית והפלשתינאית. אני לא שואל מה יהיה ההבדל בין העולם כפי שהוא נראה היום, לבין העולם לפי האידיאה הבהאית. אם נהיה דטרמינסטיים לרגע לצורך העברת הרעיון, אני שואל מה לדעתך יהיה ההבדל בין מאזן הכוחות החברתיים/כלכליים/רעיוניים העולמי כמו שהוא עכשיו, לבין מצב דמיוני שבו המאזן זהה, פחות או יותר, לזה שעכשיו, רק שמרבית האליטות בעולם משתייכות לדת הבהאית (בזמן ששאר האוכלוסייה לא.) ? אם ההבדל אינו בעולם החיצוני, אז ניתן יהיה לומר שהשפעתה של הדת הבאהית על העולם זניחה, אפילו אם היא תשתלט על מרבית האליטות בעולם, שזה בלאו הכי מצב "אוטופי" עבורה. |
|
||||
|
||||
אולי נתחיל בלשאול מה יקרה אם מרבית האליטות בעולם יהיו מורכבות מ"אנשים נחמדים", ואת הגנים היפים נוסיף אחר-כך? (כך אפשר לבודד את המשתנים ולראות את ההשפעה של כל אחד מהם בנפרד). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |