בתשובה לספיר, 30/01/00 13:28
החיים כמשל 2189
המושג "חיים," כך אני חושב, הנו מטעה משהו. כשם ש-"אני" ו-"אתה" הם מושגים שונים לחלוטין, להם לעולם לא נוכל להתייחס באופן זהה, עד כמה שלא ננסה, כך גם "חייך" ו-"חיי" אינם זהים. חייך, מבחינתי ומבחינת כל אחד אחר *פרט לך*, הם זכות השייכת לך - זוהי, לדעתי, האקסיומה העומדת בבסיס המושג "מוסר". חיי, מבחינתי, הם רכושי הפרטי, לעשות בו ככל העולה על רוחי. חיי, בשבילי, אינם זכות אלא עובדה קיימת, ואני הבעלים היחיד - חיי וגופי הם הרכוש שנתן לי "מן הטבע" (אם לא להכנס לתיאולוגיה מיותרת). בשבילך, חיי הם זכותי - וזאת על מנת שלא נרצח איש את רעהו השכם והערב.
באשר לקשר בין "אין ביכלתנו ליצור חיים" ו-"אין לנו זכות לקחת חיים" - קשר זה אינו אלא סמנטיקה מטעה. מדוע? ובכן, בין השאר, כי אנחנו *יכולים* ליצור חיים, ולא בלידה עסקינן. ונניח, גם, כי היינו מסוגלים לברוא אדם שלם מחומר דומם (דבר שאינו בלתי מתקבל על הדעת מבחינה מדעית) - האם היתה לנו הזכות להרוג אותו? לחילופין, האם, לנוכח יכולתנו לברוא אדם, מותר לנו להרוג אדם אחר?
לא. הסיבות לאי לקיחת חיים אינן קשורות ליכולת זו או אחרת שלנו, אלא למוסר העומד בבסיס קיומנו כחברה. מושג "לקיחת החיים" הכלול במוסר עוסק בחיי האחר ולא בחייך שלך עצמך, שכן מוסר פירושו דברים שבין אדם לחברו, לא שבין אדם לעצמו.

באשר לעצה החכמה - אני מסכים לחלוטין...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים