![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
1. אלתרמן כתב גם שירים-שירים1 וגם פזמונות. האם לזה אתה מסכים? אם כך, אז הוא גם משורר וגם פזמונאי (והאנלוגיה לשגאל לא מוצלחת). אני יכול להסכים לטענה שה"מקצוע" משורר הוא יותר "גדול" מפזמונאי; אם היו שואלים אותי "מה היה אלתרמן?" ומגבילים אותי למילה אחת, הייתי ללא היסוס עונה "משורר". אבל שים לב להקשר: כתבתי שהאוסף הוא הזדמנות להתרפק על הפזמונאי; רוב השירים בו הם פזמונות, מן הסתם. יש בו גם שירים-שירים, אך כפי שרמזתי במאמר אני חושב שככלל יש בעיתיות מסוימת בביצוע המוזיקלי של רבים מהם, ולכן אני לא חושב שהאוסף הוא הזדמנות להתרפק על אלתרמן המשורר. 2. תודה על המידע. בספר שדיברתי עליו במאמר יש בהרבה שירים בתים שלא הושרו; הדוגמה הקיצונית היא "דובי שן": בשלב מסוים גרסת הספר וגרסת הדיסק מתפצלות לחלוטין. ב"תיבת", לעומת זאת, לא מופיעים בספר הבתים שאתה מדבר עליהם. 3. "הפתעה" פשוט בגלל שהשיר שבאלבום לא מוכר, ואני לא הכרתי שירים אחרים של אלתרמן שהוא הלחין (הלחן המוכר ל"אם השלישית", שמופיע בדיסק, הוא של רוזנבלום; האם ארצי כתב לחן אחר?). בכל זאת, רוב לחניו של ארצי הם למילים של עצמו. לא הופתעת? אז לא. 4. כשכתבתי על פנינים נסתרות ונשכחות באלבום, שאני משאיר למאזינים לגלות לבד (ועכשיו מקלקל, אבל מה לעשות), הבהב לי בראש יותר מכל "ערב" של רוני ידידיה. כמו "תיבת הזמרה", זו בעיני מוזיקה שמסתירה את המילים, אבל כשלעצמה היא אושר צרוף. 1 איך זה? |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
3. שלמה ארצי שר בתקליטו הראשון את "האם השלישית" בלחן של נעמי שמר. הוא הלחין גם את הבלדה על מנחם מנדל ובהר הדומיות, כנזכר והלחין גם את "מקום היסטורי" ואת "מותר לומר". | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
לא מזמן שמתי לב שהלחן של מקום היסטורי והלחן של סונטה בשניים (גידי קורן) דומים מאוד - בבסיסם הם כמעט זהים. מקריות? העתקה? מי העתיק ממי? יש למישהו מושג? |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
לא יודעת, אבל "על ענפי שיטה" ו "בין פרחי הגן" מתערבבים לי במוח באופן מדאיג. מי יודע מה קדם למה? |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אולי שני אלו יעזרו לך להחליט: זמרשת ושיר מספר 11 באתר של גידי קורן. במחשבה שניה, אם כוונתך ללחנים (המושאלים משירים רוסיים), נדרשת חקירה מעמיקה יותר. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
תודה, אבל כן, שאלתי על הלחנים... | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
שאולים, לא מושאלים. סליחה ותודה. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
תלוי לאילו קהלים אתה פונה. תודה על התיקון (: |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
יש לי איזו דרך להעלות את השיר מקום היסטורי לבחינה השוואתית באתר בלי לפגוע בזכויות יוצרים אם לא מצאתי ביצוע שלו ברשת? | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
שאלה: למה התכוונת כשכתבת ש"ערב עירוני" מאכזב? ללחן או לביצוע? דווקא הביצוע המקורי של יוסי בנאי נהדר בעיני (פחות גרנדיוזי מזה של החבורה שסביב יוני רכטר). |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
ללחן. משעמם להחריד באוזני, ואפילו יוסי בנאי לא מצליח להושיע אותו. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
1. קיבלתי. 2. לא יצא לי אף פעם לשמוע את הפרברים שרים את הבית: "...מה דבקתי בך, תבל, שוא לפרֹק אותך נִסִּיתי. מה חִכִּיתי לך עם לֵיל, כתלמיד לגימנַזיסטית." מצד שני, זה שלא יצא לי לשמוע עוד לא אומר שהם לא הקליטו אותו. 2.1 אז "דובי שן" בפנים? בביצוע (ועוד איזה...) של דמארי? ו"חנה'לה התבלבלה", גם יש? (ניסיתי לחפש בגוגל את רשימת השירים, ללא הצלחה). 3. אז איזה שיר שארצי הלחין נכלל באוסף? 4. היר, היר! |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
תוכל לצפות ברשימת השירים באתר של מדיה דיירקט. משום מה, לינק ישיר לאוסף לא עובד אז התחל לחפש מהעמוד הראשי שלהם: |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
מטעמי עצלות הנחתי שאם למדיה דיירקט יש דף המוקדש לעניין, דודג' כבר ימצא אותו. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
2. גם לי לא. בעקבות מה שאתה אומר, ברור שהפרברים השמיטו בתים, ורק תהיתי על הספר שגם הוא השמיט אותם. 2.1. הנה משפט מן המאמר שירד בשלב עריכה מסויים: "את 'דובי שן' מבצעת שושנה דמארי בקול מתיילד, ונשמעת כמו ציפי שביט עם ח' וע"'. יש "חנה'לה התבלבלה" (יזהר כהן), וגם עוד שיר לאותו לחן! ("מעפולה באנו הנה יחד" רבקה מיכאלי וחנן יובל). 3. "שלג לבנון". |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
2. במסגרת העלאת הגרה הלילית בערוץ 33 (מסתבר שמשהו בכל זאת דולף מהארכיונים של הערוץ הראשון), שודרה תכנית בשחור-לבן שבה דמארי מבצעת את השיר. הקול מתיילד במכוון, ויחד עם המימיקה וההדגשים, מתקבלת סאטירה מעודנת ומתוחכמת (ומשובחת) על פרקים נבחרים בחינוך הפולני (במיוחד בקטעים הנוגעים לגברת כץ). | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
יזהר כהן? זאת הפתעה. למה לא הביצוע המשובח והמוכר של צלילי הכרם (או צלילי העוד 1)? 1 להקות שהחומרים שלהן חפפו למחצה: |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
"חנהל'ה התבלבלה" מתחיל "מעפולה הנה באנו יחד"... או שמא לא הבנתי? |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אני מצטט מתוך הספר: "כדאי לעשות סדר. אלתרמן כתב שני פזמונים ללחן חסידי אחד. "חנה'לה התבלבלה" נכתב למתתיהו רוזין. הוא והיא על הגג [המתחיל במילים "מעפולה באנו הנה יחד", י.נ.ב.] נכתב ב- 1933. לימים בלבלו זמרים אחדים את שורות שני הנוסחים." "חנה'לה" (בדיסק, בביצוע יזהר כהן) מתחיל ב"יום שלישי תרפ"ח פרשת וילך". חיפשתי בשירונט "חנהל'ה התבלבלה". קיבלתי "מעפולה באנו הנה יחד" כשם השיר, בביצוע "צלילי העוד". הבית הראשון שם הוא אכן "מעפולה", הבית השני הוא "יום שלישי תרפ"ח פרשת וילך", הבית השלישי הוא מהמשך "חנהל'ה", ואחר כך משהו ממקור אחר בכלל (עזרו לתינוק שנשבה: שיר השירים?). ואת כותרת התגובה הזו לא אני המצאתי: אלתרמן כתב זאת בשיר. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
למי שאהב בזמנו (והיום) את רוני ידידיה אני יכול להמליץ על התקליט של אבי גרייניק שמסתובב בזמן האחרון בנגנים השונים שמפוזרים בבית. הקול והסגנון של גרייניק מזכירים מאד את ידידיה, בתוספת העיבוד וההפקה המעודנת של נתן כהן. יוני רכטר שר ומלווה את גרייניק בשיר אחד שנשמע כאילו נלקח מאיזה תקליט נשכח של רכטר. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
3. ביצוע של שלמה ארצי ללחן של שמר. |
![]() |
![]() |
![]() |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
![]() |
© כל הזכויות שמורות |