|
||||
|
||||
(אני אניח שזה היה סוג של הומור אבל אענה ברצינות) באיזה מובן הרוגי תל-חי הם "שהידים יהודים"? אני חושב שנקודת התחלה טובה תהיה בכך שתסביר מה משמעות המונח "שהיד" לשיטתך. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
חלש למדי ומוציא מהקשרו. מעבר לוויכוחים אם טרומפלדור אמר את זה או סתם קילל ברוסית, הרי שכל הסיטואציה היתה הגנתית. אנשי תל-חי לא הלכו להתפוצץ בחלסה או אפילו לתקוף את חלסה בצורה כלשהי. לפי אותו הגיון אפשר לטעון ש''אני ברלינאי'' של קנדי מטיפה לכיבוש גרמניה. |
|
||||
|
||||
לפי אותו הגיון אפשר לטעון ש"אני ברלינאי" של קנדי מטיפה לכיבוש גרמניה. מה זה? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. אנא נסה להסביר ביתר פירוט. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
קשה לי מאד לנהל דיון ככה. אתה קופץ מנושא לנושא ועונה בצמצום ובסיסמאות. לענייננו, עד כמה שידוע לי, אדמות תל-חי נרכשו כחוק מבעליהן החוקיים. |
|
||||
|
||||
בתל חי וכפר גלעדי הכינו את תשתית הטרור. |
|
||||
|
||||
אני רואה שאתה ממשיך בסורך. את הדיאלוג הזה תנהל מעתה מבחינתי כמונולוג. |
|
||||
|
||||
החברה הישראלית היא זו שמנהלת מונולוגים. |
|
||||
|
||||
בוא ננהל דיאלוג, ובתור התחלה לא תדבר במשפט אחד, אלא תספר את כל מה שיש לך לומר על הכנת תשתיות הטרור בתל חי. זה מאוד מסקרן. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אנחנו מתקדמים. ביקשתי שלא תדבר במשפט אחד, עברת לדיבורים במילה אחת. בוא נניח לצורך הדיון שמינקותי הורעלתי באתוס הציוני. שמא תסביר לי מדוע "השומר" הוא ארגון טרור? |
|
||||
|
||||
זה סיסמא של ארגון טרור |
|
||||
|
||||
הייתי שמח לחיות בעולם פשוט כמו שלך, שבו קובעים מהו ''ארגון טרור'' על פי מה שאתה בוחר להבין מהסיסמא שלו. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאת ואליד לא כל כך מעניין לנהל דיון אלא להפגין נוכחות עויינת ולעשות בלגאן. משהו די דומה למה שטיבי ושות' עושים לנו בכנסת. לתשומת לבו של מי שהזמין אותו לכאן. |
|
||||
|
||||
לי הולך ונדמה שמדובר בפרובוקטור ימני שמנסה לצייר בצורה נלעגת את הערבים. כבר היו כאלה. |
|
||||
|
||||
או בפרובוקטור שמאלני. |
|
||||
|
||||
אפשרי, אבל פרובוקטור שמאלני כנראה היה מעדיף לצעוק הרבה יותר ולמלא דפים שלמים בעוולות הכיבוש ובתיאורים גדעון לויים מרגשים, ואם בתקופת השומר עסקינן, ודאי היה מביא תיאורים גרפיים של וינגייט מפצח ראשים. |
|
||||
|
||||
אולי הוא פרובוקטור שמאלני עסוק. |
|
||||
|
||||
הוא גם היה מקפיד יותר על סימני פיסוק. |
|
||||
|
||||
אדמות תל חי נרכשו בשנת 1893 על ידי הברון רוטשילד. לעצם העניין, הלחימה בתל-חי הייתה תוצר של מאבק של כמאל אפנדי לגרש את השלטון הצרפתי מתחומי אצבע הגליל (השטח היה אמור להפוך חלק מהמנדט הצרפתי על סוריה). באירוע עצמו, כניסתם של כמאל אפנדי ואנשיו לחצר משק תל חי וההיתר שניתן להם להכנס ל"עליה" (הבניין במקום) היה משום שטענו כי באו לראות אם לא מסתתרים צרפתים במקום. |
|
||||
|
||||
אמר ''אין דבר'', לפני ה''טוב למות בעד ארצנו''. שזה קצת שונה. דבר אחד זה לעודד אנשים שסביבך כשאתה גוסס. דבר אחר זה להפוך את המשפט הזה למצעד התאבדות המוני. |
|
||||
|
||||
הוצא מהקשרו. ההקשר המקורי: "עדיף תמיד לחיות, אבל אם כבר נגזר עלייך למות, עדיף למות בהגנה על ארצך". להפוך את זה לשהידיזם זו דמגוגיה זולה, ואני בטוח שטרומפלדור היה הראשון שהיה מעדיף שאנשי תל חי יישארו בחיים ולא יצטרכו לירות בערבי בחיים שלהם. |
|
||||
|
||||
קטונתי מלקבוע מה טרומפלדור היה מעדיף, אף שאני נוטה לשער כמוך, הוא גם עמד בדיוק לשוב לרוסיה להמשך ארגון "החלוץ". עם זאת מצוי עמנו הפרטיכול הרשמי מישיבת "הועד הזמני" בעת שדן על הגנת הגליל 8 ימים לפני קרב תל-חי. כמה ציטוטים, כשכמובן דברי ז'בוטינסקי הם העסיסיים והמעניינים ביותר: אוסישקין - עיקר הפרובלימה הוא: אם צריך לעמוד על המקומות האלה מבלי להתחשב עם משהו, ואפילו עם קורבנות של כספים ואנשים... חוץ מהשכל יש לנו רגש. והוא אומר פה מקומותינו, עלינו מתנפלים, הערבים מכבדים רק כוח וצריך להראות להם, כי אסור להכות אותנו בחינם. בן גוריון - מצוא ימצאו 500 צעירים מגינים, ובזה יגנו גם על תביעותינו הפוליטיות על הגליל העליון שם - באירופה. כל זמן שאנו יכולים להגן - חובתנו להגן ולא לעזוב... טבנקין - אם נפול שם בצפון ניפול עד המדבר. ז'בוטינסקי - חושב אני כי כל אלה הנמצאים באיזור הצרפתי צריכים לשוב לארץ ישראל...לרמות את עצמנו כמו שעושים פה אנשים אחרים איני רוצה.... לעמוד ולהגן על המקומות האלה לא יצא מזה כלום...אני מבקש אותכם להגיד לצעירים ולמגינים את האמת המרה ואולי נציל בזה את המצב. אתם צריכים לאמור לחברים: שובו בחזרה משם ובנו פה את הקיים. יומיים קודם כתב ז'בוטינסקי מאמר ב"הארץ" על הנסיונות לגיוס צעירים שיצאו להגנת הגליל העליון: "ערך מעשי של הגנת העמדות אין...ענין אחר אם המטרה היא הפגנה: לצאת ולמות, אם צריך, ובזאת לקדש את זכותנו... אם זאת היא הכוונה, אז כמובן הגיוס המוסרי הוא אמצעי מתאים. רק אחת צריך לדרוש מכל מתנדב, שידע את כוונתו... מתוך רגש הולכים, אך ורק מתוך רגש. תשתוק כל ביקורת. נשתחווה בכבוד. (מצטייר כי ז'בוטינסקי היה לא נעול על עקרונות, והיה סבור שעדיף לסגת ולא להשלות מישהו שהנקודות ברות הגנה, מאידך לא התנגד עקרונית לאפשרות של גיוס מתנדבים, בתנאי שיאמר להם באופן הוגן וגלוי כי הם יוצאים אל משימה שאינה ברת מימוש ממנה לא ישובו חיים, משימה אשר מטרתה הפגנתית: קידוש זכותנו על א"י. דווקא החברים ממחנה הפועלים התעקשו שאין מפנים באופן עקרוני, והשלו עצמם ואת הגליל העליון שתגיע העזרה שתמנע את נפילת היישובים ) החלטות הועד הזמני: על היישוב העברי הוטלה חובת הערכה עצמית לטובת חיזוק הנקודות היישוביות בגליל. |
|
||||
|
||||
בנות הגנה ולא ברות הגנה. בת מימוש ולא ברת מימוש. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
המשך הנושא הצדדי דנ"ל: באותן שנים ז'בוטינסקי עדיין קיווה לקבל מהבריטים את הבית הלאומי בארץ ישראל (בכל ארץ ישראל, לתפיסתו). הוא חשב שהתעקשות על החזקת שטח שיועד שצרפתים סתם תסבך את הבריטים ולכן אינה רצויה. יש לציין שבעקבות המאורעות הללו שונתה קלות מפת הגבול בין בריטניה לצרפת ואצבע הגליל עברה לתחום המנדט הבריטי. |
|
||||
|
||||
איזה מנהיג ציוני כתב לאוסישקין (נדמה לי): "אחרי שאמות על תעשו שטויות"? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
תיקון: לפני כמה שבועות היתה כתבה בערוץ הראשון על פתיחתו המחודשת של מוזיאון הרצל בירושלים. צוטט שם משפט שכתב הרצל לנורדאו (אם איני טועה שוב), שלושה חודשים לפני מותו: "בבקשה על תעשו שטויות כשאני לא בחיים". וחשבתי לעצמי: רק עכשיו נזכרו לספר לנו? חבל, לפחות היינו משתדלים... |
|
||||
|
||||
ה"על" זו טעות כתיב שלך או של כותב הציטוט?! |
|
||||
|
||||
כפי שאפשר ללמוד מהנוסח המקורי, נדמה לי: אין דבר, טוב למות בעד ארצנו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |