עד כמה הדיון הזה 202889
בכלל רלוונטי?
כלומר, יזהר מיטיב להתנסח וכולי, אבל נראה לי קצת תלוש לדון על מה רוצהצד שלישי, כשהצד השלישי חי פה ויש לו פה ועט ואי מייל.

אותי היה מעניין הרבה יותר לקרוא מאמר עם כותרת זהה שנכתב בידי ערבי ישראלי. יש מספיק מהם באקדמיה, אחד מהם לפחות וודאי פרסם משהו כזה פעם. תרגום מאמר, או טוב יותר- הזמנת הכותבת להתחבר לאתר ולדון עליו, יהיו מרתקים. אחרת מדובר בפלפולים לשם פלפול ותו לא.
או! התגובה הכי אינטליגנטית שקראתי בדיון הזה עד עתה. 202895
אני קורא שוב, כפי שקראתי בעבר, לערבים ישראלים להגיב באתר הזה. אם לא תחת הדיון הזה, אז היכן? (סתם. מה, לערבי ישראלי אין מה להגיד על מדור השירה החדש? די להיות סטריאוטיפיים.)
ברכות לרגל חג השהידים היהודים 202905
י''א באדר
ברכות לרגל חג השהידים היהודים 202911
(אני אניח שזה היה סוג של הומור אבל אענה ברצינות)
באיזה מובן הרוגי תל-חי הם "שהידים יהודים"? אני חושב שנקודת התחלה טובה תהיה בכך שתסביר מה משמעות המונח "שהיד" לשיטתך.
טוב למות בעד ארצנו 202923
טוב למות בעד ארצנו 202927
חלש למדי ומוציא מהקשרו. מעבר לוויכוחים אם טרומפלדור אמר את זה או סתם קילל ברוסית, הרי שכל הסיטואציה היתה הגנתית. אנשי תל-חי לא הלכו להתפוצץ בחלסה או אפילו לתקוף את חלסה בצורה כלשהי. לפי אותו הגיון אפשר לטעון ש''אני ברלינאי'' של קנדי מטיפה לכיבוש גרמניה.
התנחלות היא פעולה התקפית 202932
לפי אותו הגיון אפשר לטעון ש"אני ברלינאי" של קנדי מטיפה לכיבוש גרמניה. מה זה?
התנחלות היא פעולה התקפית 202933
לא הבנתי. אנא נסה להסביר ביתר פירוט.
מי שקובע עובדות בשטח הוא תוקפן 202936
מי שקובע עובדות בשטח הוא תוקפן 202937
קשה לי מאד לנהל דיון ככה. אתה קופץ מנושא לנושא ועונה בצמצום ובסיסמאות.

לענייננו, עד כמה שידוע לי, אדמות תל-חי נרכשו כחוק מבעליהן החוקיים.
אדמות אל-ח'לצה נשדדו בטרור. 202979
בתל חי וכפר גלעדי הכינו את תשתית הטרור.
אדמות אל-ח'לצה נשדדו בטרור. 202980
אני רואה שאתה ממשיך בסורך. את הדיאלוג הזה תנהל מעתה מבחינתי כמונולוג.
אדמות אל-ח'לצה נשדדו בטרור. 202988
החברה הישראלית היא זו שמנהלת מונולוגים.
אדמות אל-ח'לצה נשדדו בטרור. 202989
בוא ננהל דיאלוג, ובתור התחלה לא תדבר במשפט אחד, אלא תספר את כל מה שיש לך לומר על הכנת תשתיות הטרור בתל חי. זה מאוד מסקרן.
השומר 202991
השומר 203005
אנחנו מתקדמים. ביקשתי שלא תדבר במשפט אחד, עברת לדיבורים במילה אחת.

בוא נניח לצורך הדיון שמינקותי הורעלתי באתוס הציוני. שמא תסביר לי מדוע "השומר" הוא ארגון טרור?
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203014
זה סיסמא של ארגון טרור
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203021
הייתי שמח לחיות בעולם פשוט כמו שלך, שבו קובעים מהו ''ארגון טרור'' על פי מה שאתה בוחר להבין מהסיסמא שלו.
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203105
נדמה לי שאת ואליד לא כל כך מעניין לנהל דיון אלא להפגין נוכחות עויינת ולעשות בלגאן. משהו די דומה למה שטיבי ושות' עושים לנו בכנסת.

לתשומת לבו של מי שהזמין אותו לכאן.
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203109
לי הולך ונדמה שמדובר בפרובוקטור ימני שמנסה לצייר בצורה נלעגת את הערבים. כבר היו כאלה.
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203113
או בפרובוקטור שמאלני.
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203114
אפשרי, אבל פרובוקטור שמאלני כנראה היה מעדיף לצעוק הרבה יותר ולמלא דפים שלמים בעוולות הכיבוש ובתיאורים גדעון לויים מרגשים, ואם בתקופת השומר עסקינן, ודאי היה מביא תיאורים גרפיים של וינגייט מפצח ראשים.
בדם ובאש יהודה נפלה בדם ובאש יהודה תקום 203117
אולי הוא פרובוקטור שמאלני עסוק.
בדם ובאש 203240
הוא גם היה מקפיד יותר על סימני פיסוק.
מי שקובע עובדות בשטח הוא תוקפן 203065
אדמות תל חי נרכשו בשנת 1893 על ידי הברון רוטשילד.
לעצם העניין, הלחימה בתל-חי הייתה תוצר של מאבק של כמאל אפנדי לגרש את השלטון הצרפתי מתחומי אצבע הגליל (השטח היה אמור להפוך חלק מהמנדט הצרפתי על סוריה). באירוע עצמו, כניסתם של כמאל אפנדי ואנשיו לחצר משק תל חי וההיתר שניתן להם להכנס ל"עליה" (הבניין במקום) היה משום שטענו כי באו לראות אם לא מסתתרים צרפתים במקום.
כאן המקום להזכיר שמר טרומפלדור 203653
אמר ''אין דבר'', לפני ה''טוב למות בעד ארצנו''. שזה קצת שונה.

דבר אחד זה לעודד אנשים שסביבך כשאתה גוסס.
דבר אחר זה להפוך את המשפט הזה למצעד התאבדות המוני.
טוב למות בעד ארצנו 202945
הוצא מהקשרו. ההקשר המקורי: "עדיף תמיד לחיות, אבל אם כבר נגזר עלייך למות, עדיף למות בהגנה על ארצך". להפוך את זה לשהידיזם זו דמגוגיה זולה, ואני בטוח שטרומפלדור היה הראשון שהיה מעדיף שאנשי תל חי יישארו בחיים ולא יצטרכו לירות בערבי בחיים שלהם.
טוב למות בעד ארצנו 203037
קטונתי מלקבוע מה טרומפלדור היה מעדיף, אף שאני נוטה לשער כמוך, הוא גם עמד בדיוק לשוב לרוסיה להמשך ארגון "החלוץ".
עם זאת מצוי עמנו הפרטיכול הרשמי מישיבת "הועד הזמני" בעת שדן על הגנת הגליל 8 ימים לפני קרב תל-חי.
כמה ציטוטים, כשכמובן דברי ז'בוטינסקי הם העסיסיים והמעניינים ביותר:

אוסישקין - עיקר הפרובלימה הוא: אם צריך לעמוד על המקומות האלה מבלי להתחשב עם משהו, ואפילו עם קורבנות של כספים ואנשים...
חוץ מהשכל יש לנו רגש. והוא אומר פה מקומותינו, עלינו מתנפלים, הערבים מכבדים רק כוח וצריך להראות להם, כי אסור להכות אותנו בחינם.

בן גוריון - מצוא ימצאו 500 צעירים מגינים, ובזה יגנו גם על תביעותינו הפוליטיות על הגליל העליון שם - באירופה.
כל זמן שאנו יכולים להגן - חובתנו להגן ולא לעזוב...

טבנקין - אם נפול שם בצפון ניפול עד המדבר.

ז'בוטינסקי - חושב אני כי כל אלה הנמצאים באיזור הצרפתי צריכים לשוב לארץ ישראל...לרמות את עצמנו כמו שעושים פה אנשים אחרים איני רוצה....
לעמוד ולהגן על המקומות האלה לא יצא מזה כלום...אני מבקש אותכם להגיד לצעירים ולמגינים את האמת המרה ואולי נציל בזה את המצב.
אתם צריכים לאמור לחברים: שובו בחזרה משם ובנו פה את הקיים.

יומיים קודם כתב ז'בוטינסקי מאמר ב"הארץ" על הנסיונות לגיוס צעירים שיצאו להגנת הגליל העליון:
"ערך מעשי של הגנת העמדות אין...ענין אחר אם המטרה היא הפגנה: לצאת ולמות, אם צריך, ובזאת לקדש את זכותנו...
אם זאת היא הכוונה, אז כמובן הגיוס המוסרי הוא אמצעי מתאים. רק אחת צריך לדרוש מכל מתנדב, שידע את כוונתו...
מתוך רגש הולכים, אך ורק מתוך רגש. תשתוק כל ביקורת. נשתחווה בכבוד.

(מצטייר כי ז'בוטינסקי היה לא נעול על עקרונות, והיה סבור שעדיף לסגת ולא להשלות מישהו שהנקודות ברות הגנה, מאידך לא התנגד עקרונית לאפשרות של גיוס מתנדבים, בתנאי שיאמר להם באופן הוגן וגלוי כי הם יוצאים אל משימה שאינה ברת מימוש ממנה לא ישובו חיים, משימה אשר מטרתה הפגנתית: קידוש זכותנו על א"י.
דווקא החברים ממחנה הפועלים התעקשו שאין מפנים באופן עקרוני, והשלו עצמם ואת הגליל העליון שתגיע העזרה שתמנע את נפילת היישובים )

החלטות הועד הזמני:
על היישוב העברי הוטלה חובת הערכה עצמית לטובת חיזוק הנקודות היישוביות בגליל.
ובפינת המנתפק 203067
בנות הגנה ולא ברות הגנה.
בת מימוש ולא ברת מימוש.
ובפינת המנתפק 203071
תודה.
טוב למות בעד ארצנו 203588
המשך הנושא הצדדי דנ"ל: באותן שנים ז'בוטינסקי עדיין קיווה לקבל מהבריטים את הבית הלאומי בארץ ישראל (בכל ארץ ישראל, לתפיסתו). הוא חשב שהתעקשות על החזקת שטח שיועד שצרפתים סתם תסבך את הבריטים ולכן אינה רצויה.

יש לציין שבעקבות המאורעות הללו שונתה קלות מפת הגבול בין בריטניה לצרפת ואצבע הגליל עברה לתחום המנדט הבריטי.
חידה: 203775
איזה מנהיג ציוני כתב לאוסישקין (נדמה לי): "אחרי שאמות על תעשו שטויות"?
סמילי? 203781
בחיי שלא אני 203965
רמז: הרצל 204814
תיקון:
לפני כמה שבועות היתה כתבה בערוץ הראשון על פתיחתו המחודשת של מוזיאון הרצל בירושלים. צוטט שם משפט שכתב הרצל לנורדאו (אם איני טועה שוב), שלושה חודשים לפני מותו: "בבקשה על תעשו שטויות כשאני לא בחיים".

וחשבתי לעצמי: רק עכשיו נזכרו לספר לנו? חבל, לפחות היינו משתדלים...
רמז: הרצל 204816
ה"על" זו טעות כתיב שלך או של כותב הציטוט?!
רמז: הרצל 204843
שלי.
טוב למות בעד ארצנו 203066
כפי שאפשר ללמוד מהנוסח המקורי, נדמה לי: אין דבר, טוב למות בעד ארצנו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים