על הראיון החדש עם רבקה זהר, העתקתי ממומה 188854
רבקה זוהר מתארחת ברשת ג’

Mooma

הזמרת רבקה זוהר-קאלו תתארח ביום רביעי הבא בתוכנית הרדיו "כל ההתחלות" ברשת ג’. בתוכנית מספרים אמנים ידועים על תחילת דרכם המוסיקלית. זה יהיה אחד השידורים הבודדים של הזמרת, אשר ממעטת במגע עם התקשורת.
"כל ההתחלות" החלה להיות משודרת ביוני 2002. עד עתה שודרו כארבעים תוכניות ובהם התארחו, על פי עורך התוכנית והמראיין, אלי לפיד, "שני סוגי אמנים: אמנים נורא חשובים, כמו יהורם גאון, הגשש החיוור, ריקי גל, ארקדי דוכין, אתניקס ויהודית רביץ, ואמנים שקשה להשיג אותם, כמו שמוליק קראוס, צמד דרום, אלי מגן ומוטי פליישר, שהתארח כשהיה בביקור בארץ, ומסרב לרוב להתראיין".
הראיון עם רבקה זוהר-קאלו נערך לפני חצי שנה, כאשר הוציאה את הסינגל "ידידיי". במהלך הראיון גלוי הלב (שנמשך שעתיים וישודר בשני חלקים) מספרת הזמרת על ילדותה בעכו, על להקת חיל הים, על "צץ וצצה" והשירים מתוכו, "אוריאנה" ו"זמר שלוש התשובות" (לדעתה, הדוברת בשיר אינה אדם אמיתי אלא "פנטזיה של אלתרמן" על בחורה), על התמכרותה לסמים ונסיעתה לארה"ב בכדי להימלט מן המשטרה, ועל חזרתה לארץ ולהצלחה בפסטיגל עם השיר "הדרך אל הכפר".
במהלך השידור גם שומעת זוהר-קאלו לראשונה גירסה נדירה בו היא שרה, במסגרת צוות הווי חיל הים, גירסאות לשירים "ראי רחל ראי" ו"החייל שלי חזר", שלא יצאו מעולם באופן מסחרי.

"כל ההתחלות" עם רבקה זוהר-קאלו, יום רביעי, 14 בינואר, בשעה 20:00, רשת ג’.

הידיעה באתר MOOMA
סליחה רגע, 188880
אני לא בטוח שתהיה בידי האפשרות להאזין ביום רביעי בשבוע הבא, ואני רוצה לשאול (אם אתה יודע) : רבקה זוהר היא מעכו? היא לא מפקיעין, וממשפחת זינתי, שהיא מן המשפחות שנשארו בישראל מאז בית שני ומעולם לא גלו? אני סקרן לדעת, כי עד כמה שאני זוכר זאת היתה הידיעה העיתונאית כשהיא היתה זמרת צעירה.
סליחה רגע, 189045
הנה מתוך הביוגרפיה באתר מומה: http://www.mooma.com/Biography.asp?ArtistId=1692

"נולדה למשפחת זינאתי, שהתגוררה בכפר פקיעין שבגליל מדורי דורות, וגדלה בעכו".
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 189504
פעם פגשתי גברת כבת 55-60, מחדרה, שאמרה שבשכונתם בחדרה קלטו ב1949 יהודים שהיו בפקיעין וברחו ממנה בגלל מסכנת היחסים שהתדרדרו עם שכניהם הערבים. הבנתי ממנה שמאז אין יהודים יותר בפקיעין.
אין לי פרטים וגם אינני מתמצא (פרט לשמועות) על זיקה בין זהר לזינאתי.
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 189516
אכן, הזינאתים עזבו את פקיעין, ולמיטב ידיעתי(1) רבקה זהר היא בת למשפחת זינאתי

___
(1) למד איתי בכתה (מזמן) בחור ששם משפחתו זהר, והוא (לטענתו, לא בדקתי) בן דודה של רבקה זהר ונצר למשפחת זינאתי.
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 190010
כשהיתי ילד והאחים שלי היו חוזרים מאיילת הם תמיד הביאו קלטות של איש אחד בשם רפי זינאתי שהיה לו מין קיוסק בעיר והוא המה ממקסס את הלהיטים הכי חמים של אותה טקופה והוא תמיד היה מכרין כאן רפי זינאתי מאיילת אם כל מיני אפקטים שבתור ילד הוציאו אותי מדעתי ותמיד אז תהיתי איך הוא עשה את זה.
משהוא בכלל זורכר קלטות של אחד כזה או את האיש בכל הקשר שהוא?
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 190025
מה שאני זוכר מאילת זה את קוקו מאילת, אביו הרוחני של קוקו מ''שידורי המהפכה''.
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 202970
יש סיכוי שזה האיש?
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 203003
מסופקני. מתוך הקישור שלך:

"Raffi (his real name) Cavoukian was born on July 8, 1948 in Cairo, Egypt. His family immigrated to Canada in 1958. He began his career as a Toronto-based singer/songwriter in 1970 and began performing for young children in 1974."

לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 203006
לא חפרתי מספיק בשביל האינפורמציה הזו :)

רפי הוא להיט בקרב ילדי ניו יורק ואני אישית קצת מצטערת בשבילם שהם לא מכירים את הכבש השישה עשר.
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 442841
תגובה לאייל המנגן . שלום אני גר בפקיעין העתיקה , נולדתי בחדרה וחזרתי לפקיעין בשנת 1993 , אתה צודק , יהודי פקיעין עזבו את פקיעין בשנת 1938 באמצע המרד הערבי הגדול , בהנהגתו של סבי המנוח חכם יוסף אברהם תומא-הכהן זי'ע . כל יהודי פקיעין יצאו לחיפה ואחרי חודשיים הועברו לחדרה , גם מש'פ זינאתי , לגבי רבקה זוהר , היא ככל הידוע לי איננה ממש'פ זינאתי אני מכיר את נתן זינאתי יליד פקיעין הבן של סורייה , היום הוא גר בפקיעין החדשה ואני בקשר איתו , גם מרלית זינאתי מכירה את רבה זוהר כזמרת , אבל לא ממשפחת זינאתי . אולי אחת הסבתות של רבקה זוהר היא ילדת פקיעין , צריך לברר זאת . בכבוד רב אילן .
לגבי פקיעין והנוכחות היהודית 451654
רבקה זוהר 244958
רבקה זוהר לא קשורה למשפחת זנאתי הכל סיפורים.
רבקה זוהר 245115
אולי היא בכלל מאומצת.
אם אתה בא לשלול את מה שכתוב במפורש בביוגרפיה שלה ב-mooma, כדאי שתצטייד במשהו שהוא מעבר להצהרה סתמית.
רבקה זוהר 245813
יובל
אני ממשפחת זנאתי ואני גר בפקיעין ואין לה שום קשר למשפחה שלנו.
רבקה זוהר 245857
באתר "מומה" כתוב ששם משפחתה המקורי היה זינאתי (http://www.mooma.com/artist.asp?ArtistID=1692). לא נראה לי שהפרט הזה הוא שגוי. בכל אופן, המען להודעות על שגיאות באתר הוא mooma@keshet-i.com.
רבקה זוהר 453392
נועם שלום מה כולם רוצים מזנאתי, צריך להבהיר. נשות פקיעין היו ידועות ביופין ובחריצותן ואנשי צפת רצו לחתן אותן עם בניהם. יכול להיות שסבתא שלה היא אולי ממשפחת זנאתי ואין לי אפשרות לברר את זה. תמסור ד''ש לאבא אוהב אתכם אילן פקיעין העתיקה.
רבקה זוהר 245817
אני לא רואה בויכוח הזה חשיבות גדולה, אבל בכל אופן שמתי לב למשהו: הניסוח במומה אינו כה חד משמעי כפי שיוצר הרושם הראשון: "נולדה למשפחת זינאתי, שהתגוררה בכפר פקיעין שבגליל מדורי דורות, וגדלה בעכו" - העניין הוא באות העברית האחת הזאת, האות למ"ד - רבקה זוהר נולדה *ל*משפחת זינאתי.

בדומה לזה אפשר לומר עלי, למשל: "נולדה למשפחת ב. הותיקה מוינה, וגדלה בתל אביב" - וזה יהיה נכון, זה בפירוש יהיה נכון - אלא שעובדתית, למרות שאכן נולדתי למשפחת ב. מוינה - נולדתי בתל-אביב, ומתוך כל משפחת ב. העניפה (שהתפוררה והתרסקה בשואה ונשארו ממנה מתי מעט) - זכיתי להכיר רק את אבי, ורק בארץ - לא בוינה.

מבין את כוונתי? ייתכן שלזוהר יש איזשהו קשר (שהמגיב נועם אולי אינו מודע לו) עם משפחת זינאתי, אך זה יכול להיות קשר עקיף שהיחס"צ שלה מצאו לנכון להזכיר, ואין הדבר אומר בהכרח שנולדה בעצמה בפקיעין כבת ישירה של משפחה זו.

שוב - עניין מוצאה של זוהר אין בו חשיבות יתרה, אלא שיש כאן חומר מסויים למחשבה, באופן כללי.
רבקה זוהר 245850
אה, ואני נולדתי למשפחה פלשתינית ממוצא ירושלמי שהתגוררה בארץ מזה דורי דורות.
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 532399
לפי הכתבה הבאה, כאשר יורם טהר לב כתב את "הדרך אל הכפר", הוא כתב אותו במיוחד עבור רבקה זוהר, תוך שהכוונה היא לכפר פקיעין, מתוך ידיעתו כי זוהר היא בת למשפחת זינאתי.

ייתכן כי הוא כמו רבים אחרים טעה.
אך, יורם טהר לב, הוא גם אדם מאוד שורשי, וגם ידען גדול.
בנוסף נראה לי כי "בבוהמה" מאוד קל להם לברר, וסביר כי הידע שלו מבוסס.

מתוך ynet:
ומהי אותה "הדרך אל הכפר", בה פסעה רבקה זוהר למילותיו של יורם טהרלב, ולצליל הלחן של נורית הירש? "מדובר בכפר פקיעין, שבו גרה משפחתה של רבקה זוהר, שבעבורה נכתב השיר", מספר טהרלב.

בראשית שנות ה-‏80 עלה שוב ושוב לכותרות סיפורה של רבקה זוהר, החיילת בעלת קול הזמיר מלהקת חיל-הים, שהלכה והידרדרה. ב-‏1985 פגשה אותה נורית הירש בניו-יורק, כשהיא שרה באחד ממועדוני הלילה בעיר. הירש שכנעה את זוהר לבוא לישראל ולשיר בפסטיבל, ואף כתבה לה מנגינה ושלחה אותה ליורם טהרלב.

"רציתי לכתוב משהו שיתאים לחזרתה של רבקה לארץ, אל עברה", נזכר טהרלב. "ידעתי שהיא בת למשפחת זינאתי, המשפחה מפקיעין שמעולם לא גלתה מהארץ. החלטתי לכתוב דווקא על המשפחה הזו, על הסמל הזה, שרבקה זוהר היא חלק ממנו".

05.09.2004, ynet, "איך שיר נולד", ראובן וויס
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 613649
מתוך ויקיפדיה העברית, בפסקה הערות שוליים: "בניגוד לשמועה הנפוצה, אין לה זיקה למשפחת זינאתי שישבה בפקיעין מאז ימי בית שני;‏. מוצאה במשפחת זינתי אחרת שמקורה ברבאט שבמרוקו, שבניה הגיעו לחיפה באמצע המאה ה-‏19. ‏את השמועה יזם האמרגן אברהם דשא (פשנל). כך סיפרה זהר בתוכנית הטלוויזיה "בנות" ב-‏2007".‏
לפחות יורם טהר-לב חשב שהיא זינאתי... 613699
למעשה, גם הסיפור של "משפחת זינאתי החיה בפקיעין מאז ימי בית שני" - לא אומת מעולם. זוהי משפחה שגם היא ממרוקו, אולי גרה בפקיעין זמן רב (אולי מאז המאה ה-‏18 או ה-‏19), אבל עניין הבית השני הוא "לפי המסורת המשפחתית"‏1, ולא מחוזק בתעודות או בממצאים ארכיאולוגיים. אישית, נראה לי שהסיפור נוצר בנסיבות תיירותיות (תיירות פנים-ישראלית), שעליהן עיקר פרנסתם של בני המקום.

1


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים