|
||||
|
||||
אין זה סוד היסטורי שהיהדות קדמה לחלק גדול מדתות העולם. כמו שאין זה סוד היסטורי שרבות מדתות העולם הושפעו וינקו מהיהדות ולאחר מכן אף החליטו להשמידה מן העולם, או כשאיפתו של עמנואל קאנט הגרמני והמוסרי מבחינה אנושית ''להמיתה בהמתת חסד''. |
|
||||
|
||||
אכן, אין אלה סודות היסטוריים. התרבות היודו-נוצרית הושפעה רבות מהיהדות, למרות שלראות את הנצרות *רק* כממשיכת הדרך זאת ראייה צרה מאד. הסוד ההיסטורי הוא שגם דתות שקדמו ליהדות (וגם היו רחוקות ממנה גיאוגרפית ותרבותית) הושפעו ממנה. |
|
||||
|
||||
הדבר הכי חכם שניתן לעשות. אגב כולם ינקו מכולם והיהדות ינקה גם ''רטרואקטיבית מהנצרות, בודהיזם. וכן, לפעמים צריך להמית משהו כאשר הוא היה בעבר ''מתקדם'' אך הפך פרימיטיבי, עם השנים, בהשוואה לשאר. ככה זה עם תחומים שממאנים להתקדם. |
|
||||
|
||||
עד כמה הנצרות יותר מתקדמת מהיהדות? עד כמה האסלם, שהוא מאוחר לנצרות, מתקדם משתיהן? לא כל החדש מתקדם הוא. |
|
||||
|
||||
ודאי שהנצרות מתקדמת מהיהדות, לפחות בתחומים מסוימים. לפחות אפליית הנשים בה פחותה בהרבה מאשר ביהדות. |
|
||||
|
||||
לא ממש. היום אולי כן. בעבר לא. |
|
||||
|
||||
האמנם? מתי היו נשים יושבות בעזרת נשים בכנסייה? מתי איפשרו ביגמיה בנצרות? ממתי הנשים טמאות לפי הנצרות? ומי היא האשה המסתורית שמתפללים אליה ביהדות? שמעת על אחת כזאת? |
|
||||
|
||||
מתי איפשרו גירושין בנצרות (רק כשלהנרי השמיני לא נולד בן זכר שהצליח לשרוד יותר מכמה חודשים)? מתי אמרו ביהדות לנשים לסתום את הפה ולא לפתוח אותו בבית הכנסת, ולציית לבעליהן כמו לאלוהים? בימה"ב היו נהוגות תקופות טומאה שבהן נאסר על הנשים להכנס לכנסיה (לאחר לידה למשל). והדמות הנקבית המסתורית שיש שמתפללים אליה ביהדות היא השכינה. |
|
||||
|
||||
הגירושים היו אסורים על נשים וגברים כאחד. אצל הפרוטסטנטים הם מותרים לשניהם, בניגוד ליהדות שבה רק הגבר יכול לגרש את אשתו. והרבנית המדריכה לנישואים לא אומרת לנשים עד היום לציית לבעליהן? ואיפה שמעת שנשים נדרשות לסתום את פיהן בכנסייה? תקופות טומאה לאחר הלידה בימי הביניים אינן דומות או מזכירות תקופות טומאה חודשיות לאורך כל השנים. ותשובת ה"שכינה" היא התחכמות נטו, ואת יודעת את זה. |
|
||||
|
||||
"נשיכם בכנסיות תשתוקנה, כי לא נתנה להן רשות לדבר כי אם להיכנע כאשר גם אמרה התורה. ואם חפצן ללמוד דבר תשאלנה את בעליהן בבית כי חרפה היא לנשים לדבר בקהל", ב"ח, האגרת הראשונה אל הקורינתיים, יד 34. פסוק זה ועוד הדומים לו ודוברים ברוחו, הפזורים ברחבי הב"ח, השפיעו מאוד על עמדות הכנסיה, גם הקתולית ומאוחר יותר גם הפרוטסטנטית, באשר לנשים ומה שמותר או "יאה" להן, ומה שאסור להן ואינו יאה. אין הכוונה לומר כי אשה בכנסיה "נדרשת לסתום את הפה" ואינה רשאית אף לומר לילדתה הקטנה - "מרי, תזיזי את השערות מהעיניים" - את זה דווקא מותר לה לומר, אבל עד לעת האחרונה לא היתה מותרת לנשים כל עמדה וכל אמירה בכנסיה או בעיצוב עקרונותיה, והדבר נכון ברמות קשוחות יותר או פחות לכל הזרמים המשמעותיים (להוציא כמה קבוצות קיקיוניות שהוקמו ע"י נשים ולמען נשים). "כיבוש" עמדות מפתח ע"י נשים בכנסיות והחתירה לשוויון נעשים בתקופתנו, והם עולים גם עכשיו במאמצים ובקשיים רבים מאוד - ולאט לאט. ותשובת ה"שכינה" היא אכן, כדברייך, התחכמות. אין שום מקום להקבלה בינה לבין מריה אם המשיח (אבל אין גם מקום להסקת מסקנות ממעמדה של אם המשיח למעמדן של נשים רגילות בכנסיה ובמוסדותיה). |
|
||||
|
||||
האם עד לעת האחרונה מותר היה לנשים להביע עמדה בבית הכנסת או בעיצוב עקרונותיו? ואגב, כיוון שאצל הקתולים היו כל הזמן נזירות ואמות מנזרים, קשה מאוד להניח שהן לא השפיעו כלל על עניינים אלה. |
|
||||
|
||||
כוונתי לא היתה להשתתף בפולמוס לגבי השאלה (המעניינת כשלעצמה) איזו משתי הדתות מפלה את הנשים יותר (על עצם אפליית הנשים בדתות המוכרות אין ויכוח, כמובן), אלא בעיקר להביא את הפסוק הנוגע להשתקת הנשים בכנסיה, כמענה (חלקי, אם לא מלא) לשאלה ששאלת את נועה. אולי מישהו שיודע הרבה על הנעשה בבתי הכנסת יוכל להתייחס לשאלת צילי וגילי, מי משתיהן מפלה אותי יותר :-] . |
|
||||
|
||||
כן, טוב, תודה על האינפורמציה, אבל איך זה שאת לא יודעת מספיק על הנעשה בבתי הכנסת? |
|
||||
|
||||
כל פעם שהיא רצתה לשאול, השתיקו אותה. |
|
||||
|
||||
גם? קודם כל! |
|
||||
|
||||
בתי-המחסה_מגדלנה [ויקיפדיה] |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |