|
||||
|
||||
מרתק לקרוא את התפתחות התגובות למאמר: מדיון האם היא היתה נאצית או רק אשת מקצוע מבריקה, דרך תיאוריות גנטיות ופילוסופיות, ועד לתרגום האנגלי לביטוי "בן-זונה". בדרך, נדמה שכל המגיבים שכחו לשפוט את המאמר כמאמר. אז הנה אני כאן. לדעתי, המאמר מציג את הנושא נכון, את הבעד ואת הנגד. לדעתי, פרסומאי או איש קולנוע בן זמננו, שהיה נקלע לתקופה ההיא, היה פועל בדיוק כמוה. כמו עורך דין, שמגן על נאשם ברצח (למרות שהוא יודע כי הקליינט שלו הוא פושע), כך גם קולנוען הוא איש מקצוע שצריך לשים את העקרונות שלו בצד ולתת את שירותיו המקצועיים לכל דורש. דמיינו לכם עולם, בו סנדלר מסרב לתקן נעליים למי שאינו תומך בהשקפותיו הפוליטיות! ומה עם הפרסומאים, המריצים מפלגה שלא תמיד דוגלת באותה השקפה כמוהם? ביום שבו אנשי מקצוע יתחילו לסנן את לקוחותיהם לפי דעה פוליטית (או מין, גזע, דת וכו') - אז נדע שהגיעו זמנים חשוכים באמת. |
|
||||
|
||||
כרגיל, את השחור והלבן יש להאפיר, כי מה לעשות - החיים יותר קשים ומסובכים מכך. אולי יש פרסומאים או אנשי קולנוע בני זמננו שהיו נקלעים לתקופה ההיא ופועלים בדיוק כמוה, אבל לא בלתי סביר שהיו כאלה שלא היו פועלים כמוה ואפילו במחיר של ויתור על תגמולים חברתיים (יש כאלה, אם כי לא רבים, שהיו אפילו מרחיקים לכת בסרבנותם עד סיכון חייהם). מה זאת אומרת "קולנוען הוא איש מקצוע שצריך לשים את העקרונות שלו בצד ולתת את שירותיו המקצועיים לכל דורש"? איפה כתוב הדיבר הזה? אנשי קולנוע הם כאחד האדם וגם להם מוסר אישי משלהם. פעמים רבות, אפילו יש לחלקם קוים אדומים אותם הם יסרבו לעבור. לא חשוב מה תהיה רוח התקופה באמריקה, לדעתי, לעולם לא תמצאי את וודי אלן יוצר סרט התומך בהתלהבות בפשיזם (למשל). אולי אם יצמידו לו אקדח לרקה, וגם אז הוא לא יעשה זאת בהתלהבות יתרה כפי שעשתה זאת לני ריפנשטאהל. לפעמים אנשי מקצוע צריכים לעשות פשרות, על מנת להרוויח את לחמם. כאשר מדובר בפרסומאי שמספק שירותים למפלגה לגיטימית בה הוא אינו תומך, זוהי פשרה סבירה, משום שזהו מקצועו ומשם בא לחמו (אי אפשר וגם אין שום סיבה להאשימו בשום דבר). אך כאן מתחיל ונגמר עולם השחור/לבן והעולם האפור (עם הלבטים האתיים שבו) מתחיל לחלחל פנימה. ניתן לבוא בדרישות מוסריות גם כלפי אנשי מקצוע. אינני מבין מדוע לא (הרי בעל המקצוע הוא עדיין אדם והוא איננו כלי לא רלבנטי המוציא את אידיאל המקצוע אל הפועל). אז כן, יש הבדל בין סבירות מוסרית לבין התנהגות לא מוסרית. (יצדק גם מי שיעלה את השאלה - אז איך מבחינים בין הסביר ללא סביר? איך יודעים מה במסגרת הלגיטימי ומה לא? העניין הוא שבעולם אפור אין תשובות פשוטות לאיפה שמים את הגבול, אבל אין ספק שיש גבול שכזה). אמנם אי אפשר לבקש מסנדלר לסנן את לקוחותיו עפ"י שיוכם הלגיטימי לפלג פוליטי זה או אחר, אבל כן אפשר לדרוש ממנו לסרב להזמנת 1000 נעליים צבאיות עבור מחתרת יהודית חדשה. אי אפשר לבקש מתסריטאי לכתוב תמיד תסריטים התואמים את השקפתו הפוליטית, אך בוודאי שניתן להעביר עליו ביקורת מוסרית על כך שהסכים להכניס תכנים של הטפה לפשיזם, אנטישמיות או סתם שנאת זרים, רק בגלל שאיזה לקוח ביקש זאת ממנו. אינני יכול לדעת בוודאות מה באמת עבר בראשה של לני ריפנשטאהל בזמן שהיא עבדה בעבור המכונה הנאצית, אבל ממספר ראיונות מצולמים איתה, לא קיבלתי את הרושם שהיא מתארת את פועלה בדיעבד ע"י איזה סוג של חרטה או הסבר שאומר שהיא עשתה את תפקידה בשל אילוצים. להיפך! הרושם האישי שקיבלתי הוא שהיא דווקא היתה גאה מאוד במפעל חייה. אדם שאיננו רואה פסול (וגם איננו מתחרט בדיעבד) על תרומתו למפעל רצחני כמפעל הנאצי, איננו נחשב לאדם מוסרי בספר שלי. "אז נדע שהגיעו זמנים חשוכים באמת"? להיפך. זמנים חשוכים באמת יגיעו כאשר לא יהיה ניתן לבוא בדרישה מוסרית אל בעל מקצוע, רק משום שהוא ביצע פעולה לא מוסרית "בעת מילוי תפקידו". אם אנו יכולים לבוא בדרישות מוסריות כלפי חיילים הכפופים למרות מפקדיהם, בטח ובטח שניתן להעביר ביקורת על אנשי קולנוע, פרסומאים, סדנדלרים, יצרני נשק או כל בעל מקצוע אחר ואין זה משנה יותר מדי מה הדיבידנדים החברתיים בהם הם זוכים בשל "רוח התקופה". זמנים חשוכים באמת יבואו כשלא נפנים את המסר של אותו נחש מתגובה 167472. |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין אי הסכמה פוליטית בין, נגיד, איש מרצ לבין המפד"ל, לבין אי הסכמה בסיסית על כללי המשחק. הנאצים לא שיחקו במגרש של הדמוקרטיה. הם קראו להפלת הדמוקרטיה1. הם קראו (ופעלו, בהמשך) להשמדה המונית של בני אדם, רק בגלל מוצאם, נטייתם או נכותם. יש דברים שאי אפשר להגן עליהם, אלא אם את תומכת בהם. אני בספק אם, אילו היו תופסים את היטלר ומעמידים אותו לדין כפושע מלחמה, היה נמצא לו סניגור שאינו פאשיסט בעצמו2. 1 אחד הציטוטים המוצלחים ב"עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי" של שיירר הוא מאת היטלר, שהכריז משהו בסגנון "העם לא רוצה דמוקרטיה!". 2 זאת בשונה מאייכמן, למשל, שקו ההגנה שלו היה פשוט ודי לגיטימי, אם כי, כמובן, לא מספיק כדי להסיר ממנו את התיוג של פושע מלחמה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |