סיפורים לשעת לילה מיותרת 162612
כשערכתי את המאמר שמתי לב למשפט "הסיפור נטול המאמץ 'להיות שם' ". השם צלצל לי מוכר כשם של "ספר שואה". חיפוש זריז באתרי מכירות הספרים העלה שזהו אכן שמו של ספרו של יז'י קושינסקי: http://www.mitos.co.il/Book/BookFocus.asp?ID=3941 שאכן עוסק בתקופת השואה אא"ט. פניתי להדר (והדבר מתפרסם כאן באישורה כמובן) ותהיתי אם אכן התכוונה לספר זה. הדר, מצידה (ותקני אותי אם אני מעוות את הדברים), הופתעה, והסבירה לי שהטעמת המשפט הייתה אחרת, כלומר הכוונה היא שלא היה מאמץ בסיפור ליצור תחושה של "להיות שם" בשואה. אני עדיין תוהה האם הייתה כאן סוג של גלישה פרואידנית (מצדי או מצד הדר) או שהשם שבחר קושינסקי (או המתרגם) - "להיות שם" הוא פשוט כללי מספיק כדי להשתלב במשפט באופן זורם שכזה.
סיפורים לשעת לילה מיותרת 162613
ספרו של יז'י קושינסקי ''להיות שם'', למרות השם (גם השם של הספר וגם השם של הסופר, הבולט בפולניותו) אינו קרוב אפילו לעיסוק בשואה.
דובשני בע''מ 162614
לא? איזו בושה. אני והחשיבה האסוציאטיבית שלי. אפשר לקבל תקציר של הספר?
דובשני בע''מ 162616
הציפור הצבועה 162618
אפשר שהתחלף לך ספרו של קושינסקי "להיות שם" בספר אחר שלו, שאכן עוסק בתקופת השואה, "הציפור הצבועה":
דובשני בע''מ 163898
כדברי ג. שמעון, כנראה התערבו לך ''להיות שם'' (עוסק בגנן חצי אוטיסט חצי אדיוט ההופך בעזרת השטחיות האנושית והתקשורת לגורו פילוסופי) עם ''הציפור הצבועה'' (עוסק בקורותיו של ילד יהודי בפולין הכפרית בתקופת השואה). הספר הציפור הצבועה הוא אכן מזעזע במיוחד, אבל להערכתי סובל מכשרונו המוגבל של הסופר. דרך אגב נדמה לי שקושינסקי היה יהודי וכמו חלק גדול מכותבי דור השואה סיים את חייו בהתאבדות.
ברצוני להזכיר כאן ספר נוסף שרק חלקו הקטן עוסק בשואה היהודית, אבל הוא נראה לי חשוב במיוחד בספרות השואה הן מפני שהוא עוסק בגורל ובסבל האנושי בכלל (שהשואה היא חלק ממנו) והן בגלל כשרונה יוצא הדופן של המחברת. כוונתי ל''אלה תולדות'' של אלזה מורנטה.
דובשני בע''מ 489261
דרך אגב יש לך המון טעויות במידע.
GOOGLE בפעם הבאה :>
להיות שם 492803
קשה לומר שהוא לחלוטין מנותק מעיסוק בשואה
יז'י קושינסקי גדל והתבגר בפולין בזמןהשואה וברח מהנאצים. יתר ספריו עוסקים ישירות בנושא זה.
להיות שם עוסק בשטחיותה של החברה האמריקאית בה הוא חיי באז 1957 אך לא ניתן לנתק מהקונטקסט ולדעתי דווקא על רקע השואה וחוויותיו הקשות של הסופר ריקנות זו- עליה הוא כותב צורמת כל כך.יש שם גם קטע בהתחלה בו מספר על כך שמאחר ואין כל רישום לקיומו של הגיבור הוא נחשב כלא קיים. מאוד מתחבר לי לשואה. אנשים שהם מספרים שכל מה שנשאר מהם- או לא נשאר מהם הוא מסמך פה ו-שם.
סיפורים לשעת לילה מיותרת 162687
נכון שספרו של קושינסקי לא קשור לעניין (ולכן באמת הופתעתי), אבל אם כבר מדברים, עוד הערה לגבי השימוש במילה "שם": חלק ממה שיוצר את המיסטיקה והמסתורין סביב השואה בשני הספרים הם המינוחים המעורפלים - יותר אצל גרוסמן, פחות אצל גוטפרוינד. השימוש במילה "שם" לתאר את אירופה של המלחמה מרחיק אותה מן הגבולות המדיניים הפרוזאיים - יותר מ"מדינה זרה", אלא מין דבר זר ומוזר עד כדי שאין לו שם מפורש: אולי אפילו "פלנטה אחרת", אם תרצו. ואצל גוטפרוינד, הצורך "להגיע לגיל" שבו יהיה מותר לספר ולהסביר על השואה, גם הוא עוטף אותה בהילה של מסתורין וסודות.
סיפורים לשעת לילה מיותרת 163036
היידגר, פילוסוף גרמני אקזיסטנציאליסט שהזדהה עם הנאצים ופעל בשירותם, כינה את האדם הבודד ''היות שם'', כשהוא מתכוון במקום כלשהו, מבחינת מודעות(ע''ע שם) ולקראת המוות.

לא יודע אם יש קשר בין המונחים אצל קושינסקי והיידגר, אצל גרוסמן והיידגר ובכלל בשימוש בביטוי הזה. יתכן שה-שם במקרים האלו, כשמדברים על גרמניה הנאצית, קרובים יותר לאופן העיסוק במיניות, כאשר לאיבר המין הנשי קוראים שם, לגברי מה-שמו. גם בהארי פוטר ובשר הטבעות השתמשו ב''שם'' זה-שאסור-לומר-את-שמו.
סיפורים לשעת לילה מיותרת 376104
הסיפור ליהיות שם ניקרא גם ''הגנן'' סיפור על אדם שלא מכיר את
המציאות רק דרך הטלביזיה.הוא מסולק מהגן שלו(שבו הוא גר ועבד)
בעיקבות מות בעל הבית.ביציאתו מתנגשת בו מכונית והסיפור ממשיך.
הסיפור מראה עד כמה בני האדם לא צריכים להיראות כדי ליהיות
מועמדים לנשיאות ארה''ב.מספיק שישווקו אותו טוב ביחד עם השפה הטלביזיונית אותה לומד האדם.ספר מומלץ לקריאה.
סיפורים לשעת לילה מיותרת 376115
הזוית הפרשנית בתגובה 376104 היא אחת, ויש עוד לא מעט זויות. על בסיס הסיפור כתב קושינסקי את התסריט לסרט הידוע בכיכובו של פיטר סלרס ז"ל, "להיות שם".


חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים