|
||||
|
||||
אם כבר שמים קלפים על השולחן, מה פירוש אזרחות טובה? ומועילה? |
|
||||
|
||||
אני מקווה שהשאלה מופנית לארז. אני מקפיד להשתמש ב''מועילה'' רק כציטוט מדבריו. |
|
||||
|
||||
לא. השאלה מופנית אליך. אני חושב שאני מבין את עמדתו של ארז. אפשר לדון מה נכלל בקאנון הלאומי, אבל אני מבין את הקריטריון שהוא מציב (אגב, ביאליק לא מוגדר כמשורר הלאומי?). אני שואל אותך כי אני לא מבין את הביקורת שלך על דבריו. האם לדעתך אפשר לדבר על קריטריונים לאזרחות שלא יהיו ערכיים? ואם לא, היכן הבעיה שהקריטריונים הערכיים שארז מציג הם אלו *שלו*? |
|
||||
|
||||
יפה אמרת: הקאנון הלאומי, המשורר הלאומי (של איזה לאום בדיוק?). הקריטריונים של ארז הם לא רק ערכיים. הם בסופו של דבר לאומניים, למרות שבהתחלה טען "הקריטריונים הנבחנים אינם בעלי שום קשר לדת או אפילו ללאום". הנה דוגמא לקריטריונים שאינם קשורים לדת או ללאום, למרות שגם הם נובעים מערכים: העדפת בעלי מקצועות שיש מחסור בעוסקים בהם; העדפת בעלי הכנסה גבוהה; העדפת בעלי השכלה גבוהה; העדפת רווקים על פני בעלי משפחות; העדפת צעירים על פני מבוגרים; פסילת נשאי איידס. |
|
||||
|
||||
אני חושב שלא הבנת את מה שארז כתב 1. כשארז דיבר על "ללא קשר ללאום" הוא התכוון ללאום שהאדם מחזיק כשהוא מבקש לקבל את אזרחותו הישראלית. לאום זה אינו מהווה קריטריון. אם נראה את האזרחות הישראלית כהשתלבות בלאום חדש (וכך אני מבין את הקריטריון שארז מציב), הדרישה של ארז היא שהוא יצטרך להכיר את האתוס התרבותי של לאום זה. 1 אני לא באמת חושב שלא הבנת. זאת צורת ניסוח. |
|
||||
|
||||
ראשית, הקריטריון הזה עדיין מפלה לטובה אנשים מלאום מסוים, ושנית הדרישה של ארז היא היכרות עם חלקים מסוימים של אתוס תרבותי של לאום מסוים, והדרישה של המפד"ל, נגיד, היא היכרות עם חלקים מסוימים ("דת") של אתוס תרבותי של לאום מסוים, ומחר בל"ד יכולה להציע היכרות חלקים אחרים וכן הלאה. איך אפשר לנמק את ההעדפה? סתם כי ארז מעדיף את ביאליק על פני השולחן ערוך? |
|
||||
|
||||
אפשר לחלק אזרחות ע''פ קריטריונים אובייקטיבים במובן זה שהדרישות לקבלת אזרחות שוות לכל הפונים ללא הבדל דת ולאום. את ההעדפה אפשר לנמק בכל מני צורות, אבל לדעתי זה לא רלוונטי. השאלה היא מה המנגנון שנבחר להכרעה בין העדפות שונות. במדינה דמוקרטית סביר להציע את המנגנון הדמוקרטי (בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות נציגים). מסיבות מובנות, ניתן לצפות שהוא ישקף חלקים נרחבים מהאתוס הלאומי. |
|
||||
|
||||
העדפת רווקים על פני בעלי משפחות? דומני כי זוגות הם הפורמט המועדף ביותר על מדינות שמקבלות מהגרים. לא? |
|
||||
|
||||
זו סתם הייתה דוגמא! זה מן הסתם תלוי בדמוגרפיה של המדינה. אם יש בה ריבוי טבעי גבוה (מה שמעלה את השאלה למה היא מעוניינת במהגרים מלכתחילה), אז אולי תעדיף רווקים על פני בעלי משפחות. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אזרח התורם למדינתו מבחינת מקצועו ואולי גם פעילות חברתית וקהילתית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |