|
||||
|
||||
לכל המשוגות של החרדים. הרי כל עוד הם לא מוכנים לפיוס בשום מקרה, ואפילו מתנצלים על מודעת צו פיוס שנכנסה בשגגה ליתד נאמן: "אין ולא יהיה פיוס עם מי שלא מקיים מצוות" או משהו כזה, הם כותבים בהודעת ההתנצלות של וועד הרבנים הליטאים. זה לא המיעוט המסכן. אין חרדי אחד ואפילו דתי לאומי אחד שלא חש התנשאות על החילונים - בין אם בנסיון אקטיבי להחזיר אותם בתשובה ובין אם באהדה פסיבית. לא סתם, מאות מיליונים מתקציב משרד הדתות הולכות לפעולות לימוד תורה בקרב ציבור חילוני - או במילים אחרות - החזרה בתשובה. אי אפשר גם לשתף את החרדים בממשלה וגם לצפות להפסיק את זכויות היתר שלהם ואת החדירה שלהם לתחומי החילונים שלא ברשות. אחר כך, אפשר יהיה לדבר על פרהסיה יהודית וכל מיני שטויות, וגם אז - היהדות לא צריכה להיות הפרשנות המחמירה ביותר הקיימת, ובתנאים שלנו - לא בתנאים שלהם. בתנאים של היום אחדות פירושה התרפסות. |
|
||||
|
||||
ואללה! יש לי רעיון! אפשר לזרוק את החרדים והדתיים הלאומיים מהממשלה, להעיף יהדות ממשרד החינוך וללמד את ילדינו שלנו את הערכים שלנו-דמוקרטיה, שווין, צדק! או יה! |
|
||||
|
||||
אני מניח שאת חושבת שאת צינית, אבל אני מתקשה לראות מה הבעיה עם כל אחד מהרעיונות שהעלית (טוב, אולי לא ''לזרוק'', אבל בהחלט להוציא בדרכי נועם). זה בדיוק מה שהייתי רוצה שיקרה. |
|
||||
|
||||
כאמור בדיון זה לפחות אלף פעם, אני יודעת שזה מה שאתה רוצה. תתפלא, זה גם מה שהמפלגות החרדיות רוצות. כיוון ששני הצדדים רוצים שליטה בלעדית נמצאת ארצנו (האחת,והלא מחולקת בינתיים ולדאבונך) במחלוקת תמידית. אם (וזה לא יקרה) אכן יתגשם חזון ה''חרדים החוצה'' אני מאחלת לך ילדים חכמים ונאורים, שיראו את העיוות שברצון להיפטר מכל מי שלא דומה לך, בדרך לשוויון הצדק והחופש. |
|
||||
|
||||
מה יש לך מקפיצות לוגיות? מ"להוציא את החרדים מהממשלה", הגעת ל"להפטר מכל מי שלא דומה לך". לא ביקשתי "להפטר" מהחרדים, ביקשתי להרחיק מי שבמוצהר אינו דוגל בגישה דמוקרטית מקרב מרכזי קבלת המדיניות וביצועה. זה הכל. אזכיר לך שוב: את רוצה לכפות עלי, אני לא רוצה לכפות עליך. זה הבסיס, העיקר והסיכום של הדיון. |
|
||||
|
||||
ומה רע בכך? לפחות הילדים לא ילמדו שרצח עם הוא דבר מוצדק וצו אלוהי. |
|
||||
|
||||
טוב, אז את יכולה לנסח את זה בצורה שזה ישמע אבסורדי. תסבירי לי למה חרדים שלא עומדים בצפירה של יום השואה ויום הזכרון צריכים להיות חלק מההחלטות של המדינה הזו? |
|
||||
|
||||
מאור! זה תהיה תשובה נקודתית מאוד: 1.לעמוד בצפירה זה מנהג גויי. יהודים אומרים תהילים. אתה נלחם לתחבורה ציבורית בשבת,שהיא זכותך, אבל רוצה לקבוע לאנשים איך להתאבל. 2.במה שונה חרדי שהולך מצלם שמצלם? 3.רוב החרדים הם ליטאים,כלומר נצר לניצולי שואה.אתה לא ממש מאמין שלא אכפת להם. 4.בשנה שעברה נערכו בכמה בתי ספר ממלכתיים, באישור משרד החנוך ולקול תרועת אנשי רוח פוסט-מודרניים רבים, טקסים מזעזעים לדעתי, שעניינם היה "המחזת השואה בצורה קומית". אותם קולות שקראו להעניש חרדים שלא עמדו בצפירה קידשו בדיחות סבון ע"י תלמידי ישראל. אפילו צילמו אותם בטלויזיה. מישהו העז לצאת נגד משהו כל כך מתקדם? 5. הרעיון שחוזר ונשנה פה הוא,שדתיים יגורו במקומות של דתיים ויעזבו את החילונים לנפשם. עם זאת ביום הזכרון וביום השואה נחילי צלמים מגיעים לבני ברק (!!!) לבדוק אם אנשים עומדים. פתאום כשיש לכם סמי-מנהג אתם מבינים מסירות מהי, ורוצים לכפות אותו על כל העולם. סע בשבת אם אתה חייב, אבל אתה לא שומר על מה שחשוב לחרדים (ולדתיים.גם לי) אל תצפה שהם יעמדו כדי לא לפגוע לך. |
|
||||
|
||||
למרות כל הביקורות (הלא תמיד מוצדקות - כמו שציינת) של החילוניים על חוסר העמידה של חרדים בצפירה, אין (וגם אין תוכניות להקמת) יחידת פקחים שתטיל קנסות (או עונשים אחרים) על מי שלא עומד בצפירה, לכן אין כאן כפייה או רצון לכפות (לפחות במובן החוקי). |
|
||||
|
||||
להתלבש זה מנהג גויי? לשים אסלה ומושב אסלה בעל חור בשירותים זה מנהג גויי? לצחצח שיניים זה מנהג גויי? (משה רבינו צחצח שינייו?) למה לעמוד בצפירה זה מנהג גויי? האם את מוכנה להסביר את מקורו של זה? |
|
||||
|
||||
התשובה לתמיהתך פשוטה מאד: הישראלים אימצו את השואה כדת חדשה, כמרכיב המרכזי של זהותם. השואה היא הדחליל האחרון שעומד בפני הגירה המונית מכאן; אנשים באמת משוכנעים שיש המוני נאצים שרק מחכים שיגיעו יהודים לאזור שלהם כדי לחמם מחדש את התנורים. ללא השואה, ללא שנאה חיצונית טובה, הזהות הישראלית כנראה תקרוס. השואה היא הדת החדשה, יום השואה הוא יום אידה, והצלמים בודקים אם האנשים שהוגדרו כ"אחרים" מקפידים למלא את מצוות הדת. זה הכל. |
|
||||
|
||||
אני מניח אם כן שאינך עומד בזמן הצפירה? וזו של יום הזיכרון – גם היא חלק מאותה דת חדשה? אנשים באמת משוכנעים שיש המוני ערבים סביבנו, שרק מחכים להחלשותה של מדינת ישראל. לך תבין ... בכל אופן, יש תופעות, (שמה לעשות) כנראה לא מופיעות, עדיין, בספרי ההסטוריה ... אך אל פי כן, אולי תוכל לומר לי, באיזו שנה הקיץ הקץ על תופעת האנטישמיות באשר היא (או שמא קרה הדבר לאט, במעין תהליך מתמשך)? בקריאה שלישית של הודעתך נתחור לי, כי אולי נאמרו הדברים בנימה צינית, אם כך הוא הדבר התעלם נא מתגובה זו (או ראה בה חיזוק לדבריך). |
|
||||
|
||||
לא הייתה ולו מילה אחת צינית בהודעתי. אני עומד עומד בצפירה, כאשר אני נמצא במקום פומבי - אין לי רצון לפגוע ברגשותיהם של האנשים האחרים במקום. כשאני לעצמי, אינני עומד בעת צפירה. הקץ על האנטישמיות כאידיאולוגיה לגיטימית הגיע, כמובן, ב-1945, כשהתחוורו תוצאותיהן הלוגיות של האידיאולוגיה הזו. כיום, אף אדם הגון אינו אוחז בה (בניגוד, למשל, לשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, בהן היא נחשבה למכובדת, מכובדת עד כדי כך שגנרל גרמני כלשהו פלט פעם "מתי כבר ילכו הנאצים הללו, ונוכל לחזור להיות אנטישמים הגונים?"). |
|
||||
|
||||
יוסי, לא ראיתי אם במקום כלשהו הגדרת מהי "זהות". האם תוכל להבהיר למה הכוונה? |
|
||||
|
||||
לצפירות ולציד-החרדים הנלווה אליהן כבר התייחסתי ב"אייל" בעבר. וכעת: "אנשים באמת משוכנעים..." מיהם האנשים האלה? אפשר לדבר עם אחד מהם? אולי לקורא היכנשהוא משהו שהוא כתב? אולי אתה מתכוון לאנשים הכותבים כאן? או שמדובר על תוצאותיו של סקר מינהצמח האחרון? ו"ללא השואה הזהות הישראלית כנראה תקרוס" - אתה אמנם מנבא את קריסתה בכל מקרה (כמדומני), אולם מה המשמעות של משפט כזה (הרי זהו משפט תנאי שהתנאי בו אינו יכול להתקיים, לצערנו)? ועל מה מבוססת ההשערה? במה היא שונה מההשערה "אילו לסבתא גלגלים, הזהות הערבית תקרוס"? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |