הנה מאמר קטן ואפשרי פרי עטו של מישהו: 148807
האוירה בחדר רגועה. שטיחים מפוארים מקשטים את הרצפה, ושכיות חמדה ויצירות אמנות נותנות נופך של חן ואצילות למקום. בעלי התפקידים עוסקים במלאכותיהם מתוך הכרה שקטה בחשיבות עבודתם. שוררת כאן אוירה של משמעת קפדנית אך גם אופטימיות וידיעה כי לנעשה כאן השפעה כבירה וחשיבות רבה.
"אין לנו זמן לעסוק בפוליטיקה," אמר לנו אחד העוזרים בחיוך. "יש לנו מספיק עבודה גם כך. הרי בסופו של דבר," הוסיף, "אנו יודעים שנהפוך את העולם למקום טוב יותר, בדיוק על פי תוכניתו של הפיהרר!"

הדברים אמנם מוצגים בצורה אידילית מעט, והאמת אולי נוטה לצד המוצג על ידי התקשורת, אך גם אין ספק כי גם פן זה קיים - והוא משמעותי.
ועל מנת לגדוע באיבן את תגובותיהם 148808
של רפי השכל מבין הקוראים: לא, אין בכתוב למעלה כל השוואה בין המתנחלים לבין הנאצים. העניין היחיד כאן הוא *אופן ההצגה*. קפיש?
הבית של רפי השכל 148880
לו היית עומד בפני קהל, ובפנייתך הראשונה פונה ל''רפי השכל שביניכם'', היו סוקלים אותך בעגבניות - ובצדק.

רציתי לבקש שתלך.
הבית של ניר 148958
לבקש אפשר. הבעיה (הקשה) היא שקשה לקבל.
הבית של ניר 149016
אפילו לבקש אי-אפשר. התגובה הזו שלי מלמעלה נגזמה על-ידי המערכת פעמיים לפני שמישהו שם נרדם על משמרתו ואפשר לה להשאר.
לא תאמין, אבל כבר עשיתי זאת. 148974
ואפילו עגבניה אחת לא קיבלתי, גם לא קריאת בוז. אולי כי הקהל היה אינטליגנטי מעט יותר מאשר המגיבים המעטים לתגובתי, או סתם כי הם ידעו, בניגוד אליך, להתייחס ל*תוכן* של דברי.
בקיצור - הואל ודחוף את העלבון ויפי-הנפש למקום אליו לא מגיע אור השמש.
קבל 148978
עגבניה וירטואלית אחת על המשפט האחרון שלך, ודחוף אותה לאותו מקום.
לא תאמין, אבל כבר עשיתי זאת. 149041
הקהל היה אינטליגנטי מספיק בשביל לחסוך לעצמו עוד כמה ליטרות של התנשאות ויומרנות, ולקפוץ להודעה הבאה, מן הרגע בו ראה את שם הכותב.

כנראה שאני לא אינטליגנטי מספיק אפילו בשביל זה, אוי לבושה.
יש חיים גם מחוץ לאייל. 149250
הקהל לא קרא הודעות, הקהל לא ראה את שם הכותב. הקהל ישב על כסאות ואני הייתי על במה. קהל אמיתי כזה, אתה יודע.
Wake up and smell the Huhus, ובאותה הזדמנות נסה מעט הבנת הנקרא.
גמ'ני רוצה להיות חבר מערכת! 149118
ואז, אוכל לכתוב תגובות כאלה בלא שיורידו לי אותן או יכתבו לי בנוסח תגובה 148772
הנה מאמר קטן ואפשרי פרי עטו של מישהו: 148809
שכחת לכתוב "גלוחי ראש".
נו באמת, לא יכולת להיות יותר מקורי? פדופיליה אולי?
בדיוק למען שכמותך הוספתי מורה נבוכים קטן 148822
לאחר המאמר הדמיוני. יתכן שכהרגלי כיוונתי גבוה מדי, אך יש לומר לזכותי שניסיתי.
לזכותך, לעומת זאת, לא ניתן לומר דבר. אם היה לך משהו אמיתי לומר על דברי, הרי שהדבר לא ניכר לחלוטין בדבריך.
נו, אבל אני רפה שכל, לא הבנתי. 148833
תראה(תראי?):
ראשית זה שאתה מודיע שבהודעה מסויימת שאתה לא מתכוון למשהו שמשתמע בבירור מההודעה המקורית עוד לא אומר שמי שלא מסכים איתך הוא "רפה שכל".

שנית, הערתי נכתבה כדי לרמוז לך שתגובתך היתה ( לעניות דעתי) בטעם רע. כהרגלי ייתכן שכיוונתי נמוך מדי ואכן לרעתי יאמר שלא הייתי צריך לנסות. אבל דיר בלק - לא צריך להתנפל עלי. סליחה. אני הרי רפה שכל, קצת חמלה.
עם כל ההסכמה שלי לגבי כותרת הודעתך, 148839
הרי שחמלה זה אצל פופטיץ, לא פה.
ועכשיו אתן לך מקבילה הולמת למבנה המשפט הראשון שלך:

"תראה, זה שאתה לובש מכנסיים כתומים לא אומר שג'ינג'יס חאן הוא דמות בדיונית."
ובמילים אחרות - להבא נסה לקשר בין חלקי המשפט, להנאת הקוראים ולטובתך אתה.

אבל לא, פטור בלא כלום אי אפשר. הודעת ההסבר שלי (שנכתבה לפני זו שלך, כמובן, ובטרם הגיב מישהו להודעתי - שים לב לזמנים) לא טענה כי מי שלא מסכים איתי הוא רפה שכל. הו, לא. קרא אותה שוב. אולי תבין הפעם. וגם לרפים תהי תקווה.
"עם כל ההסכמה שלי לגבי כותרת הודעתך"?! 149073
לדבר (לכתוב?) כמו בנאדם לא עולה כסף. נסה, והעולם יהיה יפה יותר.
אל תיקח את זה קשה. זה הוא, לא אתה. 148862
חמלה? תחפש אצל שר האוצר 148932
הנה מאמר קטן ואפשרי פרי עטו של מישהו: 149158
נאציזם הוא רע א-פריורי, ולכן אין משמעות לבחינה של צורת העיסוק הנאצי. מפעל ההתנחלויות, מנגד, אינו מייצג של רשע אולטימטיבי, ונמצא במרכז הדיון הציבורי, בלי שזה הוכרע לכאן או לכאן, ולכן יש משמעות לבדיקת זוית נוספת, גם אם צורנית בלבד, של מעשיהם.

הבוז לך.
א. נאציזם אינו הרשע האולטימטיבי. 149249
למזלנו ולמזלו של כוכב הלכת שלנו. נאציזם הוא תופעה שגררה ואפשרה הרבה מעשי רשע, אך אני בטוח כי רשעות גדולה יותר אפשרית, אולי אף התקיימה.
אך לא זה העניין. כלל וכלל לא.
העניין הוא שהיות העניין "לא מייצג של רשע אולטימטיבי" ו"נמצא במרכז הדיון הציבורי..." לא קשור כלל וכלל למידת הרלוונטיות של הזוית הנוספת, הצורנית. זוית זו, כך אני טוען, אינה רלוונטית כיוון שאין בה כל התייחסות לנושאים בעלי חשיבות. אנשים מחייכים וטובי לב יש גם בתל אביב ובקריות והיו גם בבונקרים של היטלר וסטאלין. אין הדבר מעלה או מוריד בכהוא זה, אין הוא משנה דבר מאופי *מעשיהם* של האנשים הנ"ל. זה הדבר שבאתי להדגים, וזה הדבר שאתה מסרב לתפוס. ציון היותם של אנשים "נחמדים" או "חייכנים" או "מאמינים בצדקת דרכם" תופס באותה מדה בכל המקרים, ומשמעותו אחת: דמגוגיה. ותו לא. אין לו כל קשר לשום דבר שהוא פרט לעצמו.
הבוז לפשטנות!
''בטוח.. אולי'' 149253
איך "בטוח" ו"אולי" נמצאים במשפט אחד?
קרא שנית 149257
בטוח שהיא אפשרית, אולי היא התקיימה. הביטחון הוא באפשרות, חוסר הביטחון הוא בקיום.
תודה לך. 149329
חסכת לבחור קיתון קטן של רותחין... ;-)
א. נאציזם אינו הרשע האולטימטיבי. 149332
ראשית, הבוז היה על ההשוואה בין מתנחלים ונאצים (כן, אני יודע שכתבת שזה לא מה שעשית, אבל גם אני יכול לכתוב שאני כותב בלי להשתמש באות ב', מה שלא יהפוך את זה לנכון).

שנית, כשכתבתי שהם רשעים א-פריורי לא התכוונתי שהם "הכי" רשעים, ואני מסכים שזה לא העניין, אלא שהם רשעים בלי שזה תלוי בדבר. זווית צורנית לא יכולה לתרום ל"טיהור" שמם. באשר למתנחלים, אתה לא יכול להגיד *מראש* שזוית כזו לא תתרום, כי הם לא רשע א-פריורי, בניגוד לנאצים.

אתה כן יכול להגיד שהזוית הצורנית לא רלוונטית, ולנמק את זה בדיוק בצורה שעשית בסוף ההודעה הזו. ואתה יודע מה, אני אגלה לך בסוד: אני מסכים. אתה פשוט לא יכול לעשות את זה תוך השוואה לנאצים, גם לא כנימוק של גזירה שווה (והסברתי מה ההבדל בין המקרים) וגם כי זה לא יפה, ומקבל אוטומטית ציון מלא בקטגורית הדמגוגיה, אותה קטגוריה בה הענקת לדב ציון גבוה משל עצמו.
מדוע איני יכול לעשות מה שארצה 149746
תוך השוואה לנאצים? הרי עשיתי זאת, מעט למעלה, ממש מול עיניך המשתאות!
אולי נראה לך שזה לא יפה או לא הוגן (זכותך), אבל לומר שאיני יכול לעשות משהו שבפירוש כבר עשיתי?...

ולצורך העניין, בדיוק כפי שהבהרתי בהודעת ההמשך, ההבדל בין שני המקרים לא רלוונטי. הטקסט שלי מדגים היטב שבחינת הזוית הצורנית הנה נטולת משמעות באורח מוחלט, "רוע א-פריורי" או לא. אני יכול לכתוב באותה מדה על חולי שחפת, ממשלת ארה"ב, מגדלי כרוב או סטאלין - משמעות הבחינה הצורנית תשאר אפס.

הרי לך דוגמה דלת שומן וללא רוע א-פריורי:
הערבי השמן והמיוזע נכנס לחדר המעופש והמסריח משתן. "תלכו מפה, יא בני שרמוטות," הוא אמר לנו, בעוד סרחון גופו אופף אותנו. נחפזנו לצאת. בעודנו בורחים במדרון, שמענו אותו מפליץ. חשבנו להביא כאן את הזוית הצורנית של האיש, כי גם היא חשובה.

נו, אז הוא טוב או רע, הערבי הזה? ואם הייתי כותב "המתנחל"? "האשכנזי"? "הגרמני הנאצי"?
בקיצור, שוב: זה לא משנה.

באשר לדמגוגיה: אכן, ההדגמה שלי היתה פרודיה על הסגנון הדמגוגי של המאמר. טוב ששמת לב.
צורת דיבור 149761
אתה לא יכול לומר שגלעד פקד עליך לעשות דבר כזה או אחר, בזמן שברור וידוע כי ''אתה לא יכול'' הוא צורת דיבור, שפירושה ''אין זה מן ההגיון שתעשה כך'', או ''לא מקובל עלי שתעשה כך''. הפרכה סמנטית של הביטוי הזה לא מחזקת את הטיעונים הלוגיים שלך.
מדוע איני יכול לעשות מה שארצה 149893
ראשית, רק לציין שאתה עומד בסתירה לתגובה 148808 , אבל יפה שחזרת בך.

לעניין, אתה כותב ש"הטקסט שלי מדגים היטב שבחינת הזוית הצורנית הנה נטולת משמעות באורח מוחלט", אבל זה בדיוק מה שהטקסט שלך לא עושה. אולי איזה אלמון יטען שאנחנו בודקים כמה מלאכים יכולים לרקוד על חודה של סיכה, אבל מאחר ואתה מתדיין שהלוגיקה נר לרגליו, אני רוצה בכ"ז להתעמק בכשל העדין שעשית, ולהסביר מדוע הגזירה השווה שלך אינה טיעון, שכן אינה שווה.

הבט, הנה הטיעון שלך, בלי המעטפת הרטורית:
כותב המאמר נותן טיעון צורני לטובת המתנחלים.
אני אתן לכם טיעון צורני לטובת הנאצים.
ברור לכם שהטיעון הצורני לטובת הנאצים לא מנקה אותם, או עוזר לנו לחשוב עליהם טובות.
מכאן, בגזירה שווה, הטיעון הצורני אינו רלוונטי למתנחלים.

אבל, הסיבה שלטיעון הצורני אין השפעה על הנאצים היא בגלל שהם *נאצים*, אתה מבין.

מה שקורה זה שבגזירה השווה שלך אתה למעשה אומר במשיכת כתפיים "אם לנאצים זה לא עובד, למה שלמתנחלים כן?", מה ששקול לשאלה "מה בעצם ההבדל בין המתנחלים לנאצים?" (שזו בעצם ההשוואה שלא ראוי שתעשה), וזה לא תקף כי ברור שיש הבדל גדול.

לעומת זאת, שאתה מביא דוגמה "דלת שומן", אתה כן תורם לטיעון שלך. עם הנאצים, יש לנו מספיק סיבות לא לסמפט אותם בלי קשר לכלום, אז זה שהטיעון הצורני לא תורם להם כלום זה לא מפתיע. אבל עכשיו, אתה בדיוק מדגים שבלי הנחות מוקדמות (שאין לנו לגבי הערבי, בתקווה), תאור של הצורה לא עוזר לנו להסיק דבר כלפי המהות. זו גזירה שווה טובה.

אם לא היה ברור לך עד עכשיו, עם הטיעון שלך אני מלכתחילה מסכים (שבחינה של הצורה לא רלוונטית לשאלת המהות), רק לא הסכמתי עם הדרך שהגעת אליו, שגם הייתה שגוייה, וגם פוגענית.
אתמקד בסלע המחלוקת: 149910
אתה אומר: "אבל, הסיבה שלטיעון הצורני אין השפעה על הנאצים היא בגלל שהם *נאצים*, אתה מבין."
לא, אני לא מבין. אני, ליתר דיוק, מסרב להבין (לקבל). באותה מידה מישהו היה יכול להגיד "הסיבה שלטיעון אין השפעה (למעשה, המילה הנכונה היא "נגיעה") על הערבים היא שהם *ערבים*, אתה מבין." (או אתיופים. או אשכנזים. או מה'שת'רוצה.)
אתה גם לא מדייק בדרך הלוגית אל השאלה "מה ההבדל בין מתנחלים לנאצים?" השאלה המדויקת היא: "מה ההבדל, מבחינת *תקפות ההשוואה הצורנית* בלבד, בין המתנחלים לנאצים?"
התשובה היא שאין הבדל.

(פוגעני? הפגיעה היא בעיני המתבונן.)
אתמקד בסלע המחלוקת: 149912
בסדר, אם יש למישהו הנחות מוקדמות לגבי רשעות של ערבים, אתיופים, או אנשים שראשי התיבות של שמם זהות לסימונים מקובלים של ערים גדולות בעולם, אז באמת הטיעון שלך לא יהיה תקף לגביו, כי זה לא מדגים מה שבאת להראות.

אבל עם נאצים ל*כולם* יש את ההנחה המוקדמת שעוזרת להם להגיע למסקנה, וההנחה הזו שעוזרת להם, פוגעת בטיעון. אתה בעצם הולך מהקל אל הכבד במקום מהכבד אל הקל.

אתה הדגמת ש(לנאצים צורה יפה) + (הנחה מוקדמת: לנאצים מהות רשעית) => (לנאצים מהות רשעית), מה שלא מראה שהצורה לא רלוונטית, אלא פשוט שהיא לא רלוונטית מספיק, כי הנאצים ממש ממש רשעים. בניגוד לזה, הדוגמה השנייה שלך של (לערבי צורה לא יפה) => (המהות אינה מוכרעת בלי מידע נוסף) מראה בדיוק את מה שאתה רוצה להראות, שהצורה לא חשובה למהות.

אני מצטער אם נראה שאני נטפל אליך, וזה באמת דיון על קוצה של י', אבל הנקודה שלי היא יותר כללית - אף פעם אין טעם להשוות דברים לשואה או לנאצים. זה תמיד יוצא בדיוק ההפך מקל וחומר, ואף פעם לא תקף כטיעון.

(ופוגעני בעיני רוב גדול של המתבוננים)
ההדגמה הנכונה שלי היא זו: 150142
[לנאצים צורה יפה] <> [לנאצים מהות יפה] (אגב, אני חושש שההנחה המוקדמת שהם רעים לא משותפת לכולם, כפי שעיון קצר בגוגל ידגיל היטב).
וכפי שהסברתי קודם, המאמר נראה לי מגוחך בדיוק באותה מידה כמו הדוגמה שלי. מטרתה של האחרונה אכן היתה להגחיך את הנושא. הרי מטופש לדון בתכונותיהם הצורניות של הנאצים - בדיוק (*בדיוק*) כפי שמטופש לעשות זאת לגבי המתנחלים.
באשר לפוגענות: כמדומני שהבהרתי זאת כבר קודם.
עד הסוף המר 150215
אוף, אתה איש קטנוני - משותפת לכל מי שקורא את המאמר הזה, פסדר?

לעניין, לא, לא *בדיוק*, זה מה שהראתי. אנסח שוב: אתה הראת שלדבר מסויים עם מהות שכבר הסכמנו עליה מראש (הנאצים) אין טעם בבחינת הצורה. לעומת זאת, לדבר האחר עליו ביקשת שנגזור גזירה שווה (המתנחלים) אין מהות עליה הסכמנו, ולכן לא ברור למה הצורה לא רלוונטית (הרי לא הצעת שום דבר נוסף בתגובתך המקורית).

שוב, הנקודה שלי (למי שבטובו עוקב) היא שאין שום טעם בהשוואה לנאצים, כי זה לא עוזר להדגים שום נקודה, מאחר ולגביהם אין ויכוח בקשר לכלום.

המקרה היחיד שאני יכול לחשוב עליו בו השוואה לנאצים תהיה רלוונטית תהיה "הי, גם מדינה X מכניסה אנשים באופן המוני על בסיס דתם למתקני השמדה המונית, למה איתה לא נלחמים כמו שנלחמו עם הנאצים?"
עד הסוף המר 150293
זה יותר כמו "הי, גם מדינה X כבשה את רוב אירופה, מפציצה את לונדון, הצוללות שלה מפריעות למעבר סחורות באוקינוס האטלנטי ועוד מעט הם כובשים את רוסיה, למה איתה לא נלחמים כמו שנלחמו עם הנאצים?"
ושוב (כמה עוד?) הנקודה שלי: 150612
שעניין קיום או אי קיום מהות מוסכמת לנושא הטקסט לא משנה כהוא זה. השאלה היא האם יש או אין *קשר* חוזר *קשר* חוזר *קשר* בין מהות לצורניות. השאלה היא *לא* חוזר *לא* האם יש או אין מהות מוסכמת כלשהי לאחד מבין הגורמים המושווים.
זה הסוף, אני מקווה 150622
ואת הנקודה שלך אני מבין ומקבל, כבר אמרתי מזמן. כל מה שהראתי זה שהדוגמא עם הנאצים לא מקדמת את הנקודה שלך, *בגלל* המהות המשותפת.

אני פשוט מקווה שתפסיק להשתמש בהם כטיזרים כמו שאתה אוהב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים